Longeren met Pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seni

Longeren met Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 22:17

Sinds een paar weken ben ik nu een aantal keren per week met de pessoa aan het trainen met me pony.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of hij goed loopt, is ook zijn achterhand er voldoende onder?
Ben ook benieuwd of het tuig goed zit!

Tips zijn natuurlijk welkom!
Ik ben me bewust van het kaartje dat nog aan de longeersingel vast zit, die heb ik er evenlater ook afgehaald.
Ow, over de touwtjes die van onder verticaal omhoog lopen, deze zitten los genoeg dat het hem niet hinderd, maar ik weet nog niet helemaal wat ik met die touwtjes ga doen, stel dat ik het ooit nog bij een groter paard ga gebruiken vind ik het zonde om ze eraf te knippen.

1. Geen idee wat ik hier doe maar toch.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Zakt hij hier te diep of is dit ook goed?
Afbeelding

5. De wei is na het longeren uitgemest hoor, haha. Deze wei moet nu weer groeien dus hier staan ze niet op te grazen.
Afbeelding

6. Hier is de achterhand goed toch?
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Volgends mij wilde ik hem hier net gaan vragen om te keren omdat ik mijn hand naar beneden heb?
Afbeelding

9. De andere kant op.
Afbeelding

10. Het lijkt hier alsof de pessoa strak hangt, terwijl ik me niet kan herinneren dat als hij zo laag loopt dat de pessoa zo strak staat, dus misschien moment opname?
Afbeelding

11. hij heeft hier een beetje vreemde nek-houding.
Afbeelding

12. Hij heeft hier stelling naar buiten, dit is denk ik naar de fotograaf gericht, hij is niet gewend dat mensen toekijken.
Afbeelding

13. Even overdrijven :P
Afbeelding

14. Hier lijkt het ook weer vrij strak te staan?
Afbeelding

15. Even een galopje meepakken. Deze doen we op elke hand 1 ronde. Omdat eerst de andere gangen meer bevestigd moeten worden.
Afbeelding

Dat was het!

Eilinora

Re: Longeren met Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:31

vind het er voor een eerste keer heel netjes uitzien.

zelf heb ik het bij mijn pony de eerste keer ook zo gedaan,lekker lang en losjes...laat ze eerst maar wennen en dan pas bijstellen.

de touwtjes kunt je opknopen,heb ik ook gedaan(mijn pony is nog kleiner dan de jouw denk ik,ze is 1,19m)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 14:48

Het is niet de eerste keer dat ie aan de pessoa loopt, maar het is nog wel om 2 handen te tellen. :P
Heb je ze gewoon onder de buik opgeknoopt?
Hij is 1.27. :) dus inderdaad klein stukje groter :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:53

ik heb gewoon het losse touw om de lijn geknoopt net zolang tot hij niet meer in de weg hing

dit is mijn pony toen ze voor het eerst aan de pessoa liep,wist toen nog niet dat de lijn door het ringetje moest haha
http://img123.imageshack.us/img123/94/w ... jesxo8.jpg

je ziet dat ik het bij der buik opgeknoopt heb

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:56

Het is nog wel een beetje een iel dingetje he?
Maar dat komt vast helemaal goed, zoals je lekker bezig bent komen er vanzelf wel wat spiertjes op en dan is het ook zeker een knappe pony.

Succes!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 21:15

Het is zeker een iel ding ja, dat is ook nog een reden waarom ik met pessoa ben begonnen.
I kzelf ga er niet meer op zitten, maar hij staat ook voor de wagen.
Maar dat iele zal hij ook deels van z'n moeder hebben gekregen (kruising welsh x hackney) zij is van haar 3 (toen kocht ik haar) tot haar 7de ook heel iel geweest, en die begint nu ook echt voller te raken. Dus ik denk dat het bij hem ook wel een periode nodig heeft.

moniek1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:35

hoihoi leuke pony!

de hals aanzet van jou pony is vrij laag, dus hij/zij zal dan ook snel de neiging hebben om te laag te gaan lopen in de hals.
dan krijg je het bekende probleem dat hij/zij op de voorhand gaat lopen.
dan krijgt hij/zij te veel ballast op de voor hand.

probeer de hals wat hoger te houden met een klein knikje in de nek.
dan zal je zien dat ie lekkerder gaat lopen en weer in balans is.

ik hoop dat je er wat aan hebt,
succes!

groetjes moniek

Seni schreef:
Sinds een paar weken ben ik nu een aantal keren per week met de pessoa aan het trainen met me pony.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of hij goed loopt, is ook zijn achterhand er voldoende onder?
Ben ook benieuwd of het tuig goed zit!

Tips zijn natuurlijk welkom!
Ik ben me bewust van het kaartje dat nog aan de longeersingel vast zit, die heb ik er evenlater ook afgehaald.
Ow, over de touwtjes die van onder verticaal omhoog lopen, deze zitten los genoeg dat het hem niet hinderd, maar ik weet nog niet helemaal wat ik met die touwtjes ga doen, stel dat ik het ooit nog bij een groter paard ga gebruiken vind ik het zonde om ze eraf te knippen.

1. Geen idee wat ik hier doe maar toch.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Zakt hij hier te diep of is dit ook goed?
Afbeelding

5. De wei is na het longeren uitgemest hoor, haha. Deze wei moet nu weer groeien dus hier staan ze niet op te grazen.
Afbeelding

6. Hier is de achterhand goed toch?
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Volgends mij wilde ik hem hier net gaan vragen om te keren omdat ik mijn hand naar beneden heb?
Afbeelding

9. De andere kant op.
Afbeelding

10. Het lijkt hier alsof de pessoa strak hangt, terwijl ik me niet kan herinneren dat als hij zo laag loopt dat de pessoa zo strak staat, dus misschien moment opname?
Afbeelding

11. hij heeft hier een beetje vreemde nek-houding.
Afbeelding

12. Hij heeft hier stelling naar buiten, dit is denk ik naar de fotograaf gericht, hij is niet gewend dat mensen toekijken.
Afbeelding

13. Even overdrijven :P
Afbeelding

14. Hier lijkt het ook weer vrij strak te staan?
Afbeelding

15. Even een galopje meepakken. Deze doen we op elke hand 1 ronde. Omdat eerst de andere gangen meer bevestigd moeten worden.
Afbeelding

Dat was het!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 16:15

@Moniek: Bedoel je daarmee dat hij dus ook een 'standje' hoger mag, dat hij dus niet meer onder de borst word vastgemaakt maar aan de zijkanten?

moniek1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:59

ja dat zou je eens kunnen proberen.
maar ook niet de hals te hoog laten komen want dan is zijn rug hol.
en niet ontspannen.

elk paard of pony is anders gebouwd.
mijn paardje is een halflo,
daarvan is de hals aanzet heel hoog.
die rij ik weer wat lager en dat vind ie moeilijk.
hij zou moeten lopen zoals jou pony.
maar dan niet te veel op de voor hand.

aan de fotos te zien is je pony nog zoekende,waar laat ik nu alles...
mn hoofd en mn benen en de rest.

de volte ruim houden en met je lijn lengte buiging vragen.

ps ik heb n vraagje aan jou.
ik ben vandaag op bokt gekomen.
maar ik wil graag adverteren.
en ook wat fotos van mijn paardje erop zetten.
kan je mij misschien een handje helpen.
kom er niet echt uit nml :o

Seni schreef:
@Moniek: Bedoel je daarmee dat hij dus ook een 'standje' hoger mag, dat hij dus niet meer onder de borst word vastgemaakt maar aan de zijkanten?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:07

elk paard/pony heeft een natuurlijke scheefheid. de mijn loopt altijd met linker stelling als ze aan de pessoa loopt, onder het zadel niet omdat ik dit corrigeer.

ik zou wel niet galopperen met de pessoa zo laag ingesteld (in de handleiding staat trouwens dat je alleen met de opgerichte "modus" kan/mag galopperen)

dus eerst laag zoals jij het nu doet en veel overgangen om de achterhand sterker en dragender te maken en daarna langzaam elke keer wat langer in een stand hoger laten draven. (er zijn er geloof ik 4, volgens de handleiding) en vanaf de 3de mag je ook galop trainen...

ik hoop wel dat je niet zo strak begint, maar dat je je pony lang en laag laat beginnen en in 2 -3 keer meer bijzet to wat je op de foto's ziet...

succes nog