Voest freestyle tweede keer, doe ik het goed?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Voest freestyle tweede keer, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 22:32

Ik probeer voor de tweede maal freestyle loswerken met mijn merrie. Ze is redelijk dominant, toch eerlijk. De eerste dag heb ik misschien iets teveel druk gegeven, op een bepaald moment draaide ze zich in mijn richting en stijgerde uitdagend heel dicht in m'n buurt. Ik was niet echt onder de indruk, omdat ik weet dat het maar uitdagen is, maar leek te begrijpen dat ze me zei dat ik teveel druk gebruikte, ze is namelijk erg gevoelig.
Vandaag probeerde ik haar rustig rond me te laten stappen, maar ze had neiging om naar binnen te komen als ik te weinig richting gaf, van het minste teken gaat ze draven.... Als ze dan stapte, dan stopt ze om te eten. Drijf ik haar vooruit, dan begint ze weer te draven....
Ik vroeg me af, kan iemand me wat tips en opmerkingen geven aub?
http://www.youtube.com/watch?v=SCsYZmlwbh4
thx ;)

Siebjuh

Re: Voest freestyle tweede keer, doe ik het goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:41

Dit is voor jou de 2e keer. Je moet je eigen hulpen nog afstemmen en jezelf daarin trainen. Je paard geeft een juiste reactie. Jij wil naar voren, drijft, je paard draaft aan. Wie bepaald wie teveel druk heeft gezet? Het paard.

Beloon voor elke juiste reactie die ze geeft. Drijvende hulp -> reactie naar voren(maakt niet uit in welke gang, als ze maar naar voren gaat.) Remmende hulp -> vertragen, gang terug of omkeren.

Om haar naar buiten te sturen richting de schouder wijzen en na elke hulp je armen weer laten zakken en je schouders ontspannen. Probeer met je leidende hand de boeg vast te pakken en met je drijvende hand de achterhand.

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 00:17

GVL >> GVL ITP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 02:35

de video is verwijderd door de gebruiker krijg ik te zien als ik op de link klik?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 13:01

[***] schreef:
de video is verwijderd door de gebruiker krijg ik te zien als ik op de link klik?

Hoi,

Eerst en vooral thx voor het antwoordje die ik al gekregen heb. Ik probeer het nog eens op de manier waarop je beschreven hebt.
Ik zal de video nog eens herplaatsen. Ik had de video gewist omdat ik er pijnlijke commentaar op gekregen had ergens anders. Dit is echt de tweede keer en ik vraag raad omdat ik weet dat ik fouten maak. Ik probeer juist heel erg rustig te blijven, omdat m'n merrie de eerste keer explosief reageerde toen ik haar vroeg om rond te lopen. Ze wou liever gras blijven eten wellicht :D
Toch heb ik idee dat ik misschien iets meer overgangen mocht gevraagd hebben, ipv te wachten tot zij stapte.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 14:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:45

Ik heb je filmpje bekeken..

Eerste vraag wat in mij opkomt is, heb je les van iemand?

Wat jij ervaart als dominant, is onzekerheid van jouw merrie.
Zij reageert op deze manier, omdat je (nog) niet de signalen herkent waarin ze duidelijk te kennen geeft dat ze de bedoeling niet echt snapt, waarom ze eigenlijk op haar donder krijgt.

Ik zag een paar dingen die mij erg opvielen, zal niet alles benoemen.

-je maakt enorm veel gebruik van je wijzende hand, deze heb je erg veel voor je uit, waarom is dat?

- Op het moment dat jij haar naar binnen vraagt, dan komt ze direct en zonder te belonen, (in de vorm van een aanraking) zet jij 2 grote stappen achteraarts om haar weer van je af te sturen.
Dit werkt heel verwarrend. Juist ook omdat ze eerder al een poging deed tot 'genade' bij jou.
Je geeft dus eigenlijk hele tegenstrijdige hulpen. 1 je stapt achteruit en gaat zo staan dat je haar het beste van je af kunt drijven, maar achterwaarts is plaats maken voor een ander, en lopen is een teken van ruimte om te reageren, met andere woorden dat je dus niet duidelijk bent.
2. haar meteen weer van je afdrijven snapt ze er niets meer van, waarom ze dan naar je toe moest komen.

- verder zie ik dat je een voedselbeloning gebruikt als ze naar e toekomt. Dit is echt taboe, omdat het paard naar jou toe 'moet' komen omdat jij die ruimte bied, en niet omdat daar een snoepje is. Daarmee ontkracht je meteen alles waar je eigenlijk zelf aan wilt werken.

Je ziet ook de onzekerheid heel goed terugkomen op de momenten van stap, daar gaat ze dus gras staan eten. Ik snap dat dat voor jou over kan komen dat ze dus echt lak heeft aan je, maar hier sluit het paard zich een beetje af voor jouw mixed signals die je afgeeft.
Mijn advies om dit in de toekomst te voorkomen zou zijn, om haar eerst vanuit een stilstaande positie oefeningen te laten doen met haar lichaam, rek en strek en op lichte aanwijzingen wijken voor de geboden druk. En ALLE sessies te beginnen met een 5 min aanraking in het midden van de bak, dat je bewust en helemaal rustig begint.

Voordat ik nog meer dingen kan opmerken voor je, wacht ik even je reactie af, want dan weet ik ook waarom je sommige dingen juist wel of juist niet doet :)

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:04

Leuk dat jullie hiermee begonnen zijn. Heb een stukje van je filmpje gezien. Een aantal tips: Je houdt je leidende hand bijna de hele tijd gesloten, zorg dat deze opengedraaid is. Gebruik de leidende hand in het begin alleen bij tempo vertraging of overgang terug of om je paard naar buiten te wijzen als hij erg naar binnen wil komen. Een opengedraaide leidende hand is laag en een klein beetje naar achteren. Probeer de gangen te ondersteunen. Dit doe je door het ritme van het binnen achterbeen aan te houden. (in draf beweeg je dus iets sneller dan in stap). Let ook op positie (dit gaat al vaak goed) sta je meer ter hoogte van zijn achterhand dan sta je in een drijvend gebied, sta je meer ter hoogte van zijn voorhand sta je in een leidend (en remmend) gebied. Succes!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 13:11

Ow...ik zie dit nu nog maar pas! Problemen gehad met een paardje die ziek is, heb eindje geen computer meer aangezet, ik lees even alles rustig en antwoord dan. Heel erg bedankt want dit klinkt heel erg interessant!
Antwoord van zodra ik me een idee gevormd heb van wat er gezegd geweest is, dat ik een duidelijke tekst kan neerzetten.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:27

Ik ben niet zo bekend met Voest, en ik zie het filmpje vrij korrelig dus niet al je signalen, maar wat input van mij:

- Je hebt een paard wat super reageert op fijne signalen. Daar ga je onwijs veel plezier mee hebben. :j Probeer dat gevoelige te behouden door je signalen zo klein mogelijk te geven (tegelijkertijd wel zoveel als moet). Daardoor dwing je je jezelf ook om bewust met je hulpen om te gaan, je voorkomt dat je paard kleine signalen gaat negeren omdat alleen de grote lijken te tellen en je vermindert de 'ruis' in de communicatie.
- Het gaat erg traag, in de zin dat het niet afwisselend is. Je paard moet alleen al 6 minuten rondjes draven op de rechterhand. De mijne had na anderhalf rondje gezegd: "ik ga nu weg en als je wat anders hebt bedacht doe ik wel weer mee". :+ Ik werk in een grote bak, dus de mijne loopt dan ook gewoon weg. Die feedback krijg jij op dit moment niet zo duidelijk omdat je in een kleine ruimte werkt, maar dat je zou waarschijnlijk dezelfde reactie krijgen. De tip is dus om meer af te wisselen, dat zorgt dat het interessant blijft voor je dier. Door steeds andere dingen te vragen blijft hij oplettend, hij kan dan steeds iets góéd doen en dat vinden ze leuk. Vraag eens van hand veranderen, doe meer tempowisselingen, vraag ook overgangen, halthouden... Dan krijg je na een tijdje echt een zalige workflow, want ze worden er ook heel gevoelig door op kleine signalen.
- Je breekt veel van de pogingen van je paard om jou te benaderen af. Voor wat de tweede betreft die je toestaat heeft [***] een goede uitleg gegeven. :) Ik zie ook vaak dat je hem wel de ruimte bood om naar je toe te komen, het lijkt dan of je je daar te laat bewust van bent en hem daarom alsnog van je weg besluit te drijven. Je kunt op zo'n moment beter doen of je hem inderdaad bewust naar je toe hebt gevraagd (zo kwam het immers op je paard over ook al ging het per ongeluk). Nu krijg t je paard soms het signaal: hierkomen, oh nee, toch weer weg. Probeer je dus steeds bewust te zijn van je houding én vooruit te denken in je oefeningen: wat komt hierná.
- Wat de voedselbeloningen voor het naar je toekomen betreft: inderdaad niet doen in deze context! Je wilt kennelijk belonen omdat hij het goed doet, maar nu krijgt hij alleen een snoepje als hij naar je toe komt en niet als hij iets ánders goed doet. Je ziet heel goed wat dat voor een gevolg heeft op 6.38: hij heeft net een snoepje gehad waarn je hebt hem weggestuurd, en hij wil meteen naar binnenkomen. Logisch, hij is er net achtergekomen dat er bij jou wat is wat te halen! Maar als hij het nog een keer probeert wordt hij weer weggestuurd, dat is verwarrend voor hem. De eerstvolgende keer op 7.30 komt hij dan ook maar niet meer als je hem naar binnen vraagt, maar gaat hij gras eten.

Het lijkt een hele hoop kritiek, maar ik vind dat je al heel lekker aan de slag bent voor een tweede keer. Het is lastig om alle nodige zelfvertrouwen uit te stralen als je nog niet zeker weet of je het wel goed doet, maar dat komt vanzelf. :) Beterschap met je paard ook nog. :)

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:38

Hey hey!! Wat fantastisch dat jullie me zo'n super advies geven zonder kwetsend te zijn! Ik heb er echt enorm veel aan, heel erg bedankt dus!!!!
Heel even down geweest, paardje met soort van grass desease en enkele bange dagen gehad (spierbevangen en zo...). Even gedacht om het allemaal te stoppen, maar door dit soort advies krijg ik er weer wat zin in.
Inderdaad, die afwisseling en dat naar me toe komen met dat snoepje waren voor mij op het moment dat ik ermee bezig was al een grote NOT. Ergens besefte ik het wel, maar waarom doe ik het dan...geen voedsel op zo'n momenten. Is inderdaad de bedoeling ook niet van deze oefening dat ze naar je toe komen voor voedsel, is juist bedoeling om het met lichaamstaal te doen veronderstel ik.
Ik heb ergens nog wat problemen met dat naar me toe komen... Is Voest freestyle een soort van join up, of longeren? Dat is me niet duidelijk.
Als de merrie rond me loopt, moet ik haar dan naar me toe laten komen wanneer zij er teken voor heeft, of moet ze gewoon leren zoals met longeren om enkele rondjes te draven? Ook om conditie te krijgen, of is ditniet de bedoeling van de methode?
Ze is inderdaad immens gevoelig voor mijn lichaamstaal. Dit paardje is echt zalig om mee te werken, daarmee heb ik zo graag advies en raad, omdat ik weet dat ik veel verkeerd doe. Ze is extrovert left brained, vrolijke tante en heeft inderdaad veel afwissling nodig. De derde keer dat ik het geprobeerd heb, heb ik veel van kant gewisseld, ik blokte haar af op een zachte manier en ze had dat heel snel door, maar is dit niet te ingrijpend (ik bedoel jaag ik haar daardoor niet teveel op door ze af te blocken, doe het wel heel subtiel).
Ik heb nog vragen, maar wil de post niet te lang maken, misschien eerst de belangerijkste zaken...

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:45

[***] schreef:
Ik heb je filmpje bekeken..

Eerste vraag wat in mij opkomt is, heb je les van iemand?

Wat jij ervaart als dominant, is onzekerheid van jouw merrie.
Zij reageert op deze manier, omdat je (nog) niet de signalen herkent waarin ze duidelijk te kennen geeft dat ze de bedoeling niet echt snapt, waarom ze eigenlijk op haar donder krijgt.

Ik zag een paar dingen die mij erg opvielen, zal niet alles benoemen.

-je maakt enorm veel gebruik van je wijzende hand, deze heb je erg veel voor je uit, waarom is dat?

- Op het moment dat jij haar naar binnen vraagt, dan komt ze direct en zonder te belonen, (in de vorm van een aanraking) zet jij 2 grote stappen achteraarts om haar weer van je af te sturen.
Dit werkt heel verwarrend. Juist ook omdat ze eerder al een poging deed tot 'genade' bij jou.
Je geeft dus eigenlijk hele tegenstrijdige hulpen. 1 je stapt achteruit en gaat zo staan dat je haar het beste van je af kunt drijven, maar achterwaarts is plaats maken voor een ander, en lopen is een teken van ruimte om te reageren, met andere woorden dat je dus niet duidelijk bent.
2. haar meteen weer van je afdrijven snapt ze er niets meer van, waarom ze dan naar je toe moest komen.

- verder zie ik dat je een voedselbeloning gebruikt als ze naar e toekomt. Dit is echt taboe, omdat het paard naar jou toe 'moet' komen omdat jij die ruimte bied, en niet omdat daar een snoepje is. Daarmee ontkracht je meteen alles waar je eigenlijk zelf aan wilt werken.

Je ziet ook de onzekerheid heel goed terugkomen op de momenten van stap, daar gaat ze dus gras staan eten. Ik snap dat dat voor jou over kan komen dat ze dus echt lak heeft aan je, maar hier sluit het paard zich een beetje af voor jouw mixed signals die je afgeeft.
Mijn advies om dit in de toekomst te voorkomen zou zijn, om haar eerst vanuit een stilstaande positie oefeningen te laten doen met haar lichaam, rek en strek en op lichte aanwijzingen wijken voor de geboden druk. En ALLE sessies te beginnen met een 5 min aanraking in het midden van de bak, dat je bewust en helemaal rustig begint.

Voordat ik nog meer dingen kan opmerken voor je, wacht ik even je reactie af, want dan weet ik ook waarom je sommige dingen juist wel of juist niet doet :)

Hoi, inderdaad, ik heb eerst twee dagen een opleiding gevolgd om basis principes te leren, maar dan echt basis basis.
Onzekerheid, misschien wel, maar de eerste keer dat ik haar probeerde rond me te laten lopen dan sloeg ze en intimideerde me enorm. Ze is hier ook wel de oudste merrie en dus baas in de weide. Iemand anders heeft het geprobeerd en hij zei dat ze heel erg dominant is, maar ook erg eerlijk en werklustig.
Ik weet me niet goed raad als ze telkens wil stoppen en naar het midden komen. Ik heb het nu geprobeerd met even naar haar schouder te wijzen als ze naar binnen valt en direkt arm laten zakken. Dit ging veel beter!
Wat ik me nog echter afvraag, moet ik haar naar binnen laten komen zoals bij een join up als ze daar teken voor geeft? Dat is toch de bedoeling niet van de oefening, of toch?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-10 14:47

Citaat:

Dit vind ik goed idee, om zaken aan te leren wanneer we dichter bij elkaar staan. Wat bedoel je met rek en strek en lichte aanwijzing? Zijn dat parelli oefeningen?