Afgelopen weekend heb ik voor mijn verjaardag een digitale camera gekregen en gisteren was het perfecte moment om die eens goed te testen

Ik ging Jess longeren aan de pessoa en daar komen altijd wel mooie plaatjes uit...
Jessika is een 10 jarige Haflinger merrie (v. Nivo van de Haflinger Hoeve) en ze is mijn verzorgpony.
We rijden L1 dressuur en we trainen op L2/M1 niveau.
Ik longeer Jess meestal 1-2x in de 2 weken, afhankelijk van ons wedstrijdschema.
Een jaar geleden ben ik ongeveer begonnen met de pessoa en sindsdien gaat dat ding nooit meer weg! Ik ben er helemaal fan van!

Jess is fysiek zo erg vooruitgegaan en ik weet zeker dat dat grotendeels te danken is aan deze hulpteugel.
Even wat foto's van het longeren met pessoa vorige jaar:
1
2
3
10 maart heb ik voor het eerst een longeer topic gemaakt:
[GVL-ITP] Jessika [Haflinger] @ pessoa training
Deze foto's zijn dus van 2 maanden later (9 mei).
Door de langdurige winter is Jess behoorlijk aangekomen, maar, de meeste vetjes zijn er alweer af en ze is weer goed in vorm! Ze mag nog slanker maar goed, dat is een 'losing battle' aangezien ze niet van mij is

Zoek de verschillen:

De laatste tijd heb ik de pessoa eigenlijk niet meer nodig...Jess loopt zonder eigenlijk beter dan met: heerlijk ontspannen, laag en over de rug en dat is mijn voornaamste doel.
Met pessoa vind ik het moeilijk om de touwtjes precies gelijk af te stellen waardoor ze toch vaak met buiten stelling loopt of gaat kantelen... Ik heb nu meestal de pessoa er maar 5 minuten omheen als ik haar wat 'oppak' maar eigenlijk is hij overbodig aan het worden...

Ik laat haar altijd eerst even lekker warmlopen op beide handen en daarna zet ik haar aan het werk met voltes vergroten en verkleinen, tempowisselingen, overgangen, wacht oefeningen etc...
Als ik de pessoa nog los heb wordt ze vaak wat lang en loperig, mét kan ik haar net wat fijner bij elkaar houden waardoor ze iets meer gedragen loopt en we de bilspiertjes echt trainen

Galopperen doen we alleen als de pessoa nog los is... Als hij vast zit wordt ze heel heet en drammerig en gaat ze zich te veel opkroppen...dat probeer ik dan voorwaarts op te lossen maar dat vind ze gewoon écht niet fijn en wordt ze zuur en gaat ze steeds harder en harder

Dit was de 3e keer ooit dat ik haar hoger ingesteld heb met de pessoa. Een verandering moet je altijd even een kans geven...
Kijk en geniet van dit heerlijk sjouwende Haflingertje!

Losdraven en aan het werk zonder de pessoa

hier wordt ze dan net te lang..
actie!
Galopje
hyperheid..

Met pessoa aan het werk

hier is de buitenstelling goed te zien
..idem..

Uitdraven

En nog even een laatste foto

Tips zijn welkom maar opzich gaat het allemaal super zo!