Jaja, Primeur! Kleine prinses voor de 2e keer met bijzet!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Jaja, Primeur! Kleine prinses voor de 2e keer met bijzet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 14:39

Na gestopt de zijn met Willie, ga ik verder met onze kleine Baronette (30-04 is ze 4 jaar geworden)

Baronette is een klein Gelders "paard" met de afstamming Elegant X Ulster. Vorig jaar februari is ze heel erg ziek geweest en heeft ze enkele dagen op de kliniek gestaan. Omdat ik de mogelijkheid had om Willie te rijden en omdat we Baronette rust wouden gunnen begin ik nu pas met het "zadelmakmaakproces".

Gister hebben we een schofje aangeschaft. Ze heeft vorig jaar al wel het zadel op gehad en een hoofdstel om, maar we hebben haar nog niet aan de touwtjes gehad. Na gister dus wel! :D Ze snapte gister niet veel van de touwtjes maar vandaag liep ze super!! Longeren kent ze al.

Ik heb enkele foto's gemaakt tijdens het longeren (Let niet op de kwaliteit.. :o ) Ik heb onder het hoofdstel een halster zitten. De longeerlijn heb ik bevestigd aan een halsterring en het bit. Dit heb ik gedaan omdat ze nog geen druk kent in de mond. De touwtjes zijn gemaakt van touw, met een elastiek van een tentdoek met daaraan een haak die ik aan het bit bevestigd heb. Hierdoor dwing ik haar niet naar beneden te lopen, maar kan ze zelf de weerstand opzoeken doordat het elastiek uitrekt. De uiteinden van de touwtjes kan je dus bevestigen aan het schoftje waardoor je zelf de lengte kan bepalen. Deze manier bevalt me goed. Ik heb dit geleerd op de stal waar Willie stond.

Braaf paard. Lekker met de snuit naar beneden. Dit was de eerste foto.
Afbeelding

Lekker stappen tussendoor. Natuurlijk ook kijken of ze de druk aanneemt
Afbeelding

Zoals jullie kunnen zien is ze nog heel erg zoekende. Onrustig in de mond en onrustige hoofd-halshouding. Maar wat wil je! Pas de 2e keer :D
Afbeelding

En de laatste. Zien jullie die stoeltjes? Gister was er publiek en zat mijn moeder met mijn zusje te kijken. Hier zoekt ze ook de druk op in haar mond.
Afbeelding

Helaas heb ik veel foto's van dezelfde halshouding. Er waren ook momenten waarbij ze haar hoofd in de lucht stak, maar daar heb ik geen foto's van.

Ik doe het gewoon lekker rustig aan. Dit heeft geen haast. Eerst de basis en dan pas de rest.

Ben trots op je prinsesje :+:

Jolliegirl

Re: Jaja, Primeur! Kleine prinses voor de 2e keer met bijzet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:02

Waarom gelijk zo kort vastzetten? en zo laag?

Dit geeft een Brede ruiterhand effect....

Zet de bijzet hoger in.. dan moet zij zélf de onspanning gaan zoeken.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:10

ik vind het er netjes uit zien hoor met name ook de laatste foto. zie een ontspannen paard lopen wat probeerd de druk los te laten door lekker de hals lang te buigen naar beneden.
waarom zou je een jong paard gelijk in de oprichting vastzetten??
touwtjes leken mij eerst ook wat kort maar nu ik de foto;s nog maals bekijk, zijn ze in mijn ogen wel lang genoeg om haar ook laag te laten gaan, toch zou ik ze eerst niet strakker doen maar dat is mijn mening.
hoe lager de touwtjes in de bijzet, hoe lang en lager je traint.
niets mis mee met een paardje voor de 2ex in de touwtjes!
ben erg benieuwd hoe ze haar ontwikkeld!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:11

Ik heb het niet over de oprichting. Nergens.

Ik heb het erover dat het dier nu gedwongen wordt naar beneden te lopen.
terwijl als je het minder laag vastzet, het diertje nog wat vrijheid heeft, en zelf moet gaan zoeken.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:15

Jolliegirl schreef:

terwijl als je het minder laag vastzet, het diertje nog wat vrijheid heeft, en zelf moet gaan zoeken.

Ik moest hier eerst wel even goed over nadenken, snapte het niet helemaal. Ben niet zo thuis inhet longeren.

Maar, het is dus, als ik het goed begrijp, het zelfde effect als die van een ruiterhand dat zich vastzet? Eigenlijk best wel logisch.

Alhoewel ik wel denk dat ts ook graag spieren wilt kweken?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:16

Wat leuk! Reacties!

Ik zet haar bewust zo laag neer omdat het een paardje is met een redelijk hoogdragende hals. Ze heeft haar hals zeg maar verticaal ingeplant. (Zie profiel) Doordat ik haar eerst hoger had ingesteld werkte het á-rechts. Ze kwam steeds hoger met haar hals en drukte zich eruit. Ze wou, toen ik haar dus hoger had lopen, niet zakken.

Nu zakt ze als ik haar lager instel. En nu begrijpt ze ook dat als ze zich loslaat en haar hoofd naar beneden brengt dat de druk minder wordt.

Morgen ga ik haar nog een keer oppakken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:17

OKe! Bedankt voor je uitleg!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:18

Juangi schreef:
Jolliegirl schreef:

Ik moest hier eerst wel even goed over nadenken, snapte het niet helemaal. Ben niet zo thuis inhet longeren.

Maar, het is dus, als ik het goed begrijp, het zelfde effect als die van een ruiterhand dat zich vastzet? Eigenlijk best wel logisch.

Alhoewel ik wel denk dat ts ook graag spieren wilt kweken?

maar spieren kweek je niet door je paard zo laag vast te zetten. Het is idd net een vastzettende ruiterhand. :)

maar ze heeft uitleg gegeven, maar blijf het toch te laag ingesteld vinden . De touwtjes, en dan heb ik het niet over de hoofd/hals houding

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:18

Ik vind het er een beetje 'bont' uit zien met dat halster en hoofstel bij elkaar, kan niet lekker zitten. Als ik jou was zou ik gebruik maken van een touw halster zit veel lekkerder voor het paard en werkt alleen in wanneer nodig..
Succes verder!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:25

Jolliegirl schreef:
maar spieren kweek je niet door je paard zo laag vast te zetten. Het is idd net een vastzettende ruiterhand. :)

maar ze heeft uitleg gegeven, maar blijf het toch te laag ingesteld vinden . De touwtjes, en dan heb ik het niet over de hoofd/hals houding

Ik doe dit omdat ik haar niet meteen vast wil zetten. Ze kent het begrip "aan de teugel lopen" al helemaal niet. Ik heb ook elastiek gebruikt waardoor ze, als ze dat wil haar hoofd nog gewoon omhoog kan brengen.

Als ze de druk aan wil nemen en wil zakken met haar hoofd, kan ik de hoogte ook verstellen. Ik kan haar straks ook hoger instellen, maar dat heeft nu nog geen zin. Want dat snapt ze gewoon niet.

Wietse_07 schreef:
Ik vind het er een beetje 'bont' uit zien met dat halster en hoofstel bij elkaar, kan niet lekker zitten. Als ik jou was zou ik gebruik maken van een touw halster zit veel lekkerder voor het paard en werkt alleen in wanneer nodig..
Succes verder!

Touwhalster? Halster gaat prima hoor! De neusriem zit gewoon onder het halster, de keelriem ook. Het paard heeft er geen problemen mee en ik heb er altijd goede ervaringen mee gehad.

Nadeel van een touwhalster is is dat er geen ringen aan de zijkant zit waar ik de longeerlijn ook aan kan bevestigen...

Dankje voor jullie reacties!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:28

Aan de teugel = ontspanning..
Dit is verplicht naar benenden lopen. Dat heeft niets met ontspanning te maken.

Het is heel simpel. Touwtjes om het onderste ringetje, beetje druk. En ze gaan vanzelf zoeken, en het is wel makkelijk om na 2 keer longeren al te zeggen dat iets niet werkt...
Een paard correct leren longeren doe je niet in één week tijd... daar gaat meer tijd in zitten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:33

Jolliegirl schreef:
Aan de teugel = ontspanning..
Dit is verplicht naar benenden lopen. Dat heeft niets met ontspanning te maken.

Het is heel simpel. Touwtjes om het onderste ringetje, beetje druk. En ze gaan vanzelf zoeken, en het is wel makkelijk om na 2 keer longeren al te zeggen dat iets niet werkt...
Een paard correct leren longeren doe je niet in één week tijd... daar gaat meer tijd in zitten.

En met die onderste zin ben ik het volledig met je eens....

Waarom moet een paard meteen hoog ingesteld staan? Waarom meteen hoog afgebogen? Ik zie het liever zo. Ik heb het op deze manier geleerd en deze manier bevalt me heel goed.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:35

Ik heb het niet over hoog instellen of afbuigen. nergens.
Lees mijn reacties nog één keer goed.

Snap je het dan nog niet, Dan geef ik je morgen nog een uitleg :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 22:41

Jolliegirl schreef:
Ik heb het niet over hoog instellen of afbuigen. nergens.
Lees mijn reacties nog één keer goed.

Snap je het dan nog niet, Dan geef ik je morgen nog een uitleg :)

Ik had al aangegeven dat ik haar hoger in had gesteld. Maar dit werkte dus á-rechts. Ze ging alleen maar meer ophoog met haar hoofd en was enorm gestrest. Nu ontspande ze.

Als ze het goed doet krijg jij je zin en stel ik haar hoger in ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 22:44

In je titel staat 2e keer met bijzet.

lees dan wat ik zeg.

Goed longeren leer je niet in één week.
Dus waarom gelijk oordelen als je 2x gelongeerd hebt, waarvan je haar één keer hoger hebt ingesteld.

Ik heb het niet eens over het hoger instellen. Maar het ruimte geven dmv de onderste ring pakken ipv haar vast te zetten aan de singel.

Maar blijkbaar wil je het niet snappen. Dus ik geef het op.
Hopelijk gaat ze juiste spieren kweken. Want op deze manier dwing je het paard alleen maar laag te lopen, en te gaan hangen.

Succes :)
Ik ga verder geen moeite doen tot uitleg. Want je weet het zelf prima.

Eefje_mowlgi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:28

nog heel veel oefenen

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:26

Ik werk nu een tijdje met het zgn lammert haanstra touwtje. Misschien ook iets voor jou :) dan heb je nl hetzelfde effect maar je vermijdt de 'vastzittende ruiterhand' zoals dat zo mooi wordt omschreven hier ;) Het middelpunt van het touwtje gaat door de bovenste ring, het touw gaat dan rechts en links door alle ringen, dan door het bit en dan door naar de singel. Meestal tussen de benen maar als je aan de zijkant fijner vindt dan kan dat ook. Probeer het eens, ik heb zulke fijne ervaringen ermee :) Het is gewoon een soort van zeiltouw van ca 6 meter.
Verder vind ik je paardje er heel braaf bij lopen. Ik ga in het weekend ons jonge paardje voor het eerst bijgezet longeren en ik mag hopen dat ze het net zo mooi aanneemt als de jouwe!!
Succes verder!!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:50

Sjira: Bedankt voor je reactie.

Ik wil, als ze dit goed oppakt haar idd gewoon aan de touwtjes zetten á http://i97.photobucket.com/albums/l228/ ... elonge.jpg .

Maar eerst longeer in haar gewoon met touw en elastiek. Hierdoor heeft ze geen vaste druk. Ik heb momenteel te griep en ben te zwak om op mijn benen te staan. Maar ga straks weer met haar aan het werk.

Deze keer probeer ik haar hoger in te stellen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:12

Ben erg benieuwd :) Je hoeft haar niet eens echt hogerop te stellen. Zoals op die foto is ook een hele mooie manier. Ze kan ze en wat hoger, en zelf wat lager en ronder evt.

Ik had niet helemaal begrepen dat je er elastiek tussen had zitten. excusses.
Dan valt het vastzetten nog mee, het elastiek is de verende nruiterhand.

Ben benieuwd naar nieuwe foto's.
Doe zelf wel rustig aan he, ziek is ziek! :)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:16

Sorry, maar waarom heb je in vredesnaam nú al bijzet?
ze is nét 4 jaar geworden lees ik, ze is ziek geweest,
zadel/hoofdstel heeft ze op gehad, voor de rest niks.
Laat haar eerst lekker op eigen benen lopen!
Je hebt nog tijd zát om alles te leren.
Niet zo overhaast allemaal, maar geniet lekker van je paardje, des te langer kun je d'r houden! :D

Wel een beauty hoor! <3

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-10 06:44

Maradix schreef:
Sorry, maar waarom heb je in vredesnaam nú al bijzet?
ze is nét 4 jaar geworden lees ik, ze is ziek geweest,
zadel/hoofdstel heeft ze op gehad, voor de rest niks.
Laat haar eerst lekker op eigen benen lopen!
Je hebt nog tijd zát om alles te leren.
Niet zo overhaast allemaal, maar geniet lekker van je paardje, des te langer kun je d'r houden! :D

Wel een beauty hoor! <3

4 jaar vroeg? := En het is vorig jaar geweest dat ze ziek is geworden. Zie [MD] wie herkend de symptomen

Ik gaf al aan dat ik haar heb gelongeerd met zadel en hoofdstel op. Dus ze kent longeren al en ze kán op eigen benen lopen. Alleen ze is nooit echt "getraint" zeg maar. Dus is snap niet wat ik er nu verkeerd aan doe! O:)

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 12:45

Je doet het niet verkeerd, maar voor zo'n jong paard is het belangrijkste op eigen benen lopen. Wat heb je liever,
een paard die 'verneukt' is door zoveel bijzet, dat ie op z'n 8e op is.
of een paardje waar je minder aan het hoofd zit te prutsen, en op zn 25e nog lekker door de wei springt? :)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:42

Voor het juiste ruggebruik lijkt mij het juist erg verstandig om bij te zetten zodat je paardje dus juist niet 'verneukt' wordt. En wie heeft het hier over 'zoveel' bijzet??

Het paard moet leren om 'over' te rug te gaan lopen zodat deze spieren zich op een juiste manier kunnen ontwikkelen en dus straks een ruiter kunnen dragen... Lijkt mij logisch... Een paard die op zijn eigen benen loopt maar zijn rug verkeerd spant en dus niet 'nageeft' onwikkelt zijn rug (en buikspieren) niet zoals het hoort en zal dus klachten gaan krijgen. Spieren worden alleen goed getraint als het paard nageeft en dus niet alles aan spant om op zijn eigen benen te lopen...

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 21:49

@ eenitraM

Mijn paardje deed het btw ook geweldig de eerste keer bijgezet! Gister voor het eerst met elastiek (zoals jij ook deed) en vandaag met de touwtjes. Ook zij accepteerde netjes en liet uitstekend rugwerk zien :)

Succes verder met beleren :D