Teadse @work de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Teadse @work de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:07

Teadse is een 3,5 jarige friese ruin.
Wikke x Gradus.

Ik ben bezig met hem te beleren en hij pakt het heel goed op. Ik rijd hem nu 2 keer per week ( 1 keer les en 1x zelf).

De Dubbele longe vind hij ontzettend leuk om te doen hij is razend enthoussiast en wil echt werken voor je.
Hij wil soms nog erg naar buiten lopen of proberen om te draaien waardoor de longe wat strakker komt te staan hier zijn we mee aan het werk maar het is nog een jong paard wat dit nog niet zo lang doet. Tevens kropt hij zich soms nog erg op zonder dat de lijnen iets doen (ze hangen dan in een boogje) ik probeer hem op dat moment vooral naar voren te laten draven. Hebben jullie hier nog tips over?

Ik heb wel vaker met de dubbele longe gewerkt maar nooit les in gehad voor mijn gevoel doe ik het goed maar hebben jullie nog tips, op en aanmerkingen zijn deze welkom.

genoeg getypt hier zijn de fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
hier loopt hij dus naar buiten toe

Ik ben echt heel trots op mijn knappe friese vriendje :D
Laatst bijgewerkt door diesel83 op 23-10-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jentel

Re: Teadse @work de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:15

wat een prachtige fries!!
dat achterbeen, super!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:17

:fluit: Ziet er goed uit hoor.
Ennuh, dat het een wikke is zie je echt terug :+
Tjah, dat opkrullen. Lekker fries trekje.
Oefenen met halsstrekken, oefenen oefenen oefenen.
Evt. met een directe lijn naar het bit, dus niet meer terug
naar de singel.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:17

@ jentel dank je wel ben ook heel blij met hem

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:18

zoooo wat een stoere fries :~
mooie bergopwaartse galop ook!

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 12:18

@ barvrouke dank je voor je tip neem em mee

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:19

Jeetje ik wilde dat mijn paard zo lekker aan de dubbele liep!!
Ik denk dat je er goed aan doet om wat extra gas te geven op het moment dat hij een poging doet op te krullen..

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 14:43

dank je voor je tip ik doe dat ook wel wanneer hij gaat opkrullen we blijven oefenen

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 19:56

Wat een super fries heb jij zeg, :9
Schitternd! En dat beenwerk!

veel plezier en suc6 nog met je fries!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:35

Ik houd heel niet van Friezen... maar deze vind ik leuk :D Dat blauw (turquoise?) staat 'm ook mooi.

Wat het opkroppen betreft ga ik mee met wat al gezegd is: ik zou ook de lijnen direct aan het bit vastmaken, en dan via de singel naar je hand, ipv van de singel door het bit en dan weer terug naar de singel. Laat 'm eerst z'n balans maar vinden zonder in een houdinkje te hoeven lopen, hij is nog jong :) Wie weet levert het je wat op, en als je het verandert en hij blijft het doen was dit dus niet de oplossing. Maar dan weet je dat dan in ieder geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:50

Wauw, gaaf paard zeg en hij loopt erg mooi :j

Om het opkroppen wat tegen te gaan kun je de longeerlijn enkel doen, dus niet terug naar het bit en evt wat hoger aan de longeersingel.
Als je de lijn dubbel hebt heb je (onbewust) ook meer druk op het bit wat dat erachter kruipen in de hand werkt en bij een minder gevoelig paard werkt het hangen in de hand. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het zowieso een foute manier is, je moet alleen wel goed opletten bij watvoor paard je het toepast, een jong paard zou iig niet mijn voorkeur hebben.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 17:22

dank jullie wel voor je tips ik ga eens proberen om de lijn enkel te doen dus via het bit en niet terug zoals de meeste hier zeggen.

@ hestejente ja het is turquoice vind het zelf ook echt heel mooi staan bij teadse

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:45

Wellicht is het ook een optie om de lijn van binnen naar buiten te halen, ipv andersom. Op deze manier is het ook makkelijker voor het paard om langer te worden in de nek. De teugel wordt anders een beetje geblokkeerd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:53

Marijuhhhhh schreef:
Wellicht is het ook een optie om de lijn van binnen naar buiten te halen, ipv andersom. Op deze manier is het ook makkelijker voor het paard om langer te worden in de nek. De teugel wordt anders een beetje geblokkeerd.

Das ook een hele belangrijke! :j

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:06

Iris82 schreef:
Marijuhhhhh schreef:

Das ook een hele belangrijke! :j

Ik twijfel er alleen nu een beetje aan. Ik kan het niet helemaal goed zien. Het lijkt alsof het aan de linkerkant wel goed is, maar aan de rechterkant niet. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 18:15

@marijuhhhhh je hebt helemaal gelijk de lijnen doe ik altijd van buiten naar binnen. hele goede opmerking van jou ik heb eigenlijk altijd al op deze manier gelongeerd nooit over nagedacht verder. echt super van je opmerking!!dank je wel

ze zitten beide van buiten naar binnen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 18:30

diesel83 schreef:
dank jullie wel voor je tips ik ga eens proberen om de lijn enkel te doen dus via het bit en niet terug zoals de meeste hier zeggen.

@ hestejente ja het is turquoice vind het zelf ook echt heel mooi staan bij teadse

Ik bedoelde de knip aan het bit maken en dan door een oog op de singel en naar je hand.
Begrijp dat jij hem vast wilt maken aan de singel en dan door het bit wilt halen en naar je hand? Zou ik niet doen, heb je nog steeds die hefboomwerking en daarnaast trek je ook het bit nog naar binnentoe.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 09:22

@ anneliesdj als je hem via het oog van de singel wil halen zul je hem eerst door een oog van de singel moeten halen en dan de knip aan het bit ik neem aan dat je dit zo bedoeld (jij schreef andersom dat kan niet) dan heb je em enkel naar het bit toe geleid en van het bit naar je hand.