Buiten dat ik het gewoon heel erg vond, ging het ook net zo lekker met grondwerken. Ik heb voor de laatste keer lekker gelongeerd en genoten van mijn lieve vriendje! Gelukkig mag ik zo vaak als ik wil langskomen dus ik hoef hem niet helemaal te missen

Chancley is inmiddels alweer 21 maar dat zou je hem zeker niet geven (al zeg ik het zelf). Hij is nog zo levendig als het maar kan!
In het begin liepen we tegen heel wat moeilijkheden aan: hij had een jaar lang stil gestaan en daardoor erg weinig conditie, het was voor hem ontzettend lang geleden dat hij goed dressuurmatig was getraind en hij was ontzettend stijf in zijn achterhand en schouders, nek en rug. Hij had veel moeite met het goed gaan zitten en het laten ondertreden van het achterbeen, met de stemcommando's en het ontspannen van de hals en schouderspieren. Ik vind het ontzettend verbeterd!
Ik longeer Chancley met een gogue omdat ik dit zelf een heel vriendelijke hulpteugel vind. Hij heeft veel vrijheid in zijn bewegingen en kan zelf de meest fijne houding vinden, waarbij hij wel wordt gestimuleerd zijn spieren goed aan het werk te zetten. De gogue zit dan ook niet vreselijk strak.
Vol schaamte: de onderste neusriem was tijdens het loslongeren (die doe ik altijd zonder gogue, gewoon even warmlopen) geknapt en ik had geen andere bij de hand, vandaar de neusriemloze neus, in de longeersingel zit inderdaad een knoop aan de zijkant (ik was de goede singel vergeten en moest het dus met deze doen. Ik heb er goed op gelet dat alles goed bleef zitten en dat de boel niet te strak zat. Ik weet dat het dan nog niet geweldig is, maar omdat dit de laatste keer was heb ik het even zo gedaan.). Verder heb ik ook de andere kant meegenomen, maar om de een of andere reden vond ik dat lastig foto's maken
. Vanwege het foto's maken hangt de longeerlijn soms ook beschamend los en verlies ik flink contact. Sommige foutjes die Chancley dus maakte (uit balans raken etc) zijn dus mijn schuld! Ook al ben ik gestopt, ik zou graag opbouwende kritiek krijgen! Zoveel verstand van longeren heb ik nog niet dus ik krijg graag tips!
Flink verhaal, hier dan de foto's!
1. Ik vind dit niet een heel verkeerd beeld geven al is er nog enige spanning te zien. Maar hij zoekt in ieder geval geen steun bij de gogue, wat ik heel fijn vind:

2. Hier even een momentje van spanning. Die zitten er natuurlijk nog regelmatig tussen, maar het waren er steeds minder en de spanning zelf wordt ook steeds minder erg:

3. Deze geeft al een heel lekker ontspannen beeld denk ik:

4. Zo zie ik het graag!

5. Qua ontspanning is dit geen goede foto. Hij viel teveel naar binnen doordat ik in de knoop zat met longe en camera, máár zijn beenwerk is wel heel lekker!

6. Hier wil ik graag heen!

7.

8. Af en toe verliest hij nog wat balans en gaat hij steun zoeken op de gogue. Vrijwel meteen ontspant hij dan weer en laat hij zijn koppie weer lekker zakken. Hiervoor was hij net gestruikeld en laat hij zich weer iets zakken:

9. Lekker bergopwaarts (al zal het ook iets aan het land liggen
), maar toch fijn beengebruik:
10. Galop blijft een moeilijk punt. Chancley zoekt vaak steun bij de gogue en de longe en wordt dan best gespannen. Wel goed achterbeen gebruik:

11. Maar.. hij kan het wel! Al is het even en gaat hij het liefst wat harder en vlakker galopperen, het komt er wel!

12. Nog een drafje de andere kant op, lekker ontspannen:

13. En klaar:

Ik vind het er nu niet slecht uitzien hoor, IMO vind ik het wel goed lijken! 
.