Saros LT les bij Piet Bakker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gemske

Saros LT les bij Piet Bakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 17:32

Saros is ook een van de Shetlandpony-Indoor-Bokkers-pony's :) En was dus ook van de partij bij de speciaal hiervoor georganiseerde Lange Teugel lesdag bij Piet Bakker!

Ik ben nu iets meer dan een jaar bezig met LT met Saros, we hebben op basis van de dvd van Piet Bakker alles zelf ontdekt (met goede adviezen van de andere shetlandindoorbokkers natuurlijk).
Maar het was zeer nuttig om eens van een expert les te krijgen en zo de puntjes op de i te zetten.

Eerst was Saros aan de beurt, voor mijn andere pony Aurora zie het andere topic :)

1 Eerst even voorstellen, ik heb uitgelegd wat Saros al kon.
Afbeelding

2 Omdat we thuis alleen in een wei kunnen oefenen hebben we daar geen duidelijke "bakrand".
We hebben Saros eerst verteld dat hij niet meer zelf de bocht af hoefde snijden. Hier geef ik hem een teugelhulp zodat hij niet naar binnen valt.
Afbeelding

3 En zo snel mogelijk de teugels weer zo los mogelijk.
Afbeelding

4 Schouderbuitenwaarts. Dit kon Saros al een beetje, maar was wel moeilijker zo zonder duidelijke begrenzing aan de voorkant.
Afbeelding

5 De basis zat er eigenlijk al prima in volgens Piet, dus we zijn vrij snel met iets nieuws begonnen: het appuyement. Oftewel in dit stadium, wijken :) de stelling is van later zorg.
Het was heel erg leuk om het van Piet uitgelegd te krijgen, hij vertelt het heel duidelijk: Saros moest lopen, maar niet vooruit en niet achteruit. Om het duidelijker te maken een lichte aanraking met de zweep aan de kant waar hij voor weg moet, en de teugel aan de kant waar hij heen moet heel licht aannemen. Je ziet de pony even nadenken, en toen besloot hij dan maar opzij te stappen +:)+
Afbeelding

6 Mijn big smile laat wel zien hoe trots ik ben op mijn kleine mannetje :D
Afbeelding

7 De andere kant op was een stuk lastiger, daar hebben we een stukje langer over gedaan :Y)
Maar dat was vooral mijn eigen schuld. Met de zweep in mijn linkerhand ben ik niet zo handig, en dan tegelijkertijd begrenzen maar niet losgooien, en proberen te zorgen dat hij niet ineens omdraait, dat was wel even lastig :+
Afbeelding

8 Bijna omgedraaid := en als het moeilijk wordt gaan mijn handen omhoog }:0
Afbeelding

11 Achteruitlopen kan hij ook heel goed, dat kent hij uit de VD. Maar dat was hier dus niet zo handig :+
Afbeelding

9 Maar af en toe kwamen er toch de goede pasjes uit :j
Afbeelding

10 Na een paar keer oefenen was vooral naar rechts het kwartje gevallen *D
Afbeelding

12 En ook de moeilijke kant op lukte wel aardig. We hebben thuis nu nog een paar keer geoefend, waardoor mijn eigen fouten er nu uit zijn, en nu doet hij beide kanten op zijn sloffen 8-)
Afbeelding

13 Nog even een klein drafje om te laten zien dat hij dat ook netjes kan.
Afbeelding

14 Het is heel leuk om les te krijgen van zo'n enthousiaste leraar! :j Piet geeft op een hele prettige manier les, benadert alles op een positieve manier met veel complimenten. Hij vond Saros een slimme pony en dat is natuurlijk fijn om te horen!
Afbeelding

15Bedankt voor het kijken!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gemske op 21-07-09 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

mvs

Re: Saros LT les bij Piet Bakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:35

Wat een schatje!
Ziet er heel vriendelijk uit allemaal :j