Liza (jutlander) @ work aan de dubbele lijnen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

Liza (jutlander) @ work aan de dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:37

Hoi allemaal,

aangezien ik onlangs gestart ben om mijn jonge Jutlander merrie Liza (deens trekpaard) te gaan beleren.
Ben ik na wat longe werk ook begonnen om haar te leren "zelfstandig" te lopen op mijn aanwijzingen zonder dat ze mij ziet (als voorbereiding op het later rijden onder de man).

Ik ben met hulp van mijn vriendin al zover dat ik achter haar kan lopen en al redelijk kan sturen. Ze heeft ene dubbel gebroken dikke watertrens en ik werk voornamelijk nog met de teugels aan het longeerbit stukje.
Waar ik nog tegenaan loop is dat ze nogal "slingert" heeft iemand tips om haar te leren rechtuit te lopen?
En ook soms wil je , vooral buiten, als ze iets (engs)ziet niet verder lopen maar gaat ze achteruit. Hoe kan ik haar dan afleiden of corrigeren dat ze weer verder loopt zonder dat ik ernaast moet lopen en haar aan het hoofdstel mee neem? iemand tips?
Verder hoor ik graag tips en verbeter punten, maar hou er rekening mee dat dit zowel voor Liza als voor mij allemaal nog erg nieuw is ;)

groetjes leonie en liza
p.s. ja ik ben een beetje setjes verslaafd en voornamelijk voor de kleur roze :D

langs de hoefslag
Afbeelding

over de diagonaal
Afbeelding

naar het hek toe
Afbeelding

klein stukje naar buiten
Afbeelding

vanavond komen er nog meer foto's van werk in de bak (moet ik nog even inladen :o )

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:58

bevestig je je teugels dan aan 1 ring allebei van het longeerbitstukje? Dan is het nogal logisch dat het lastig sturen is en dat ze gaat slingeren. Ik zou ze gewoon aan het bit vastmaken, het bit is zo scherp als jouw hand. Je kan ook voor een kaptoom gaan (ik heb een academische kaptoom van paardenbegrijpen), maar dat is net waar je paardje het goed op doet.

Als ze niet verder durft en achteruit gaat moet je haar met stemcommdando's vooruit zien te krijgen en anders tikje geven met je zweep (lange zweep nodig dus). Tikje mag je NOOIT op de kont geven, altijd aan de zijkant waar je ook been geeft. Dat hoort zo in de mensport, maar dat is met lange lijnen net zo, je drijft met je zweep waar je benen dat normaal doen. Ook met een tik op de kont heb je grote kans dat je paard een bok geeft en dat is, als ze voor de wagen lopen zeker niet fijn!, maar als je erachter loopt ook helemaal niet veilig.

Omdat je nog bezig bent met beleren kun je ook iemand haar vast laten pakken en met haar voorbij het enge laten lopen. Jij geeft dan de stem en eventueel zweep hulpen, maar als ze achteruit gaat pakt die persoon haar vast zodat ze niet verder achteruit gaat. Dit moet je natuurlijk wel weer goed gaan afbouwen dan! Anders kun je straks niet alleen op pad.

Verder zijn het hele mooie foto's en gaat het je vast lukken!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:28

diesel_ schreef:
bevestig je je teugels dan aan 1 ring allebei van het longeerbitstukje? Dan is het nogal logisch dat het lastig sturen is en dat ze gaat slingeren. Ik zou ze gewoon aan het bit vastmaken, het bit is zo scherp als jouw hand. Je kan ook voor een kaptoom gaan (ik heb een academische kaptoom van paardenbegrijpen), maar dat is net waar je paardje het goed op doet.

hoi, de eerste keren heb ik idd de leidsel aan het longeer bitje gedaan en liep iemand ernaast, dit om haar niet in de mond te storen maar meer dat ze kon wennen aan het idee dat er leidsels naar achter gingen en iemand daar ook liep ;)
nu zitten mijn leidsels aan haar bit. Meestal wijkt ze ook heel goed voor de leidsels die langs haar lijf lopen. MAar als ik bij een rechtstuk wil lopen en ik heb licht contact met mijn leidsels blijft ze nogal slingeren waardoor ik weer moet corregeren. Weet je misschien een oefening waar mee ik kan oefenen dat ze gewoon recht door loopt bv op de lange zijde?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:43

Wat een gaaf paard!!
Gebrek aan evenwicht is meestal hetgene waarvan ze gaan slingeren. Rechtrichten is de oplossing. Leg bijv balkjes midden in de bak en laat haar daarlangs lopen, haal geleidelijk steeds meer balkjes weg, zodat ze steeds minder steun heeft. Als je er zelf niet verder mee komt, adviseer ik je een paar lessen rechtrichten te nemen, die zijn erg leuk en leerzaam!
Verder vind ik persoonlijk dat ze, in elk geval op de foto's, steeds achter het bit loopt. Zo is ze erg onbestuurbaar, probeer haar wat meer voorwaarts te laten lopen, zodat ze niet zo opgekropt loopt!
PS: Ken je deze al? [HK] Hét trekpaarden topic! Wees welkom ;)

Anoniem

Re: Liza (jutlander) @ work aan de dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:08

Wat een ONWIJS gaaf paardje! :+:
Hij lijkt niet zo supergroot.. was is zijn schofthoogte?
Wauw, ben echt onder de indruk en zoals Ingeborg hierboven al zegt; wees welkom bij het trekpaarden topic. :)

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 07:41

Grobegni schreef:
Wat een gaaf paard!!
Gebrek aan evenwicht is meestal hetgene waarvan ze gaan slingeren. Rechtrichten is de oplossing. Leg bijv balkjes midden in de bak en laat haar daarlangs lopen, haal geleidelijk steeds meer balkjes weg, zodat ze steeds minder steun heeft. Als je er zelf niet verder mee komt, adviseer ik je een paar lessen rechtrichten te nemen, die zijn erg leuk en leerzaam!
Verder vind ik persoonlijk dat ze, in elk geval op de foto's, steeds achter het bit loopt. Zo is ze erg onbestuurbaar, probeer haar wat meer voorwaarts te laten lopen, zodat ze niet zo opgekropt loopt!
PS: Ken je deze al? [HK] Hét trekpaarden topic! Wees welkom ;)

bedankt voor de tip, ik ga eerst eens proberen met de balkjes. Over het rechtrichten zal ik nadenken als ze nog steeds zo blijft wiebelen. Vin het wel belangrijk dat ze goed recht kan lopen op dr eigen benen.
Dat opkroppen doet ze niet de hele tijd meestal loopt ze vrij lang en laag, maar door laten lopen om dat tussendoor opkroppen is zeker ook iets waar we ook aan gaan werken.
Bedankt voor de tips, ik ga ook zeker even in het trekpaarden topic kijken!

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 07:44

KoudbloedKim schreef:
Wat een ONWIJS gaaf paardje! :+:
Hij lijkt niet zo supergroot.. was is zijn schofthoogte?
Wauw, ben echt onder de indruk en zoals Ingeborg hierboven al zegt; wees welkom bij het trekpaarden topic. :)

hoi bedankt!
nee klopt ze is nu 1.59 maar ze is nog maar 2,5 jaar oud dus zal nog wel wat groeien. Haar vader was maar 1.57, maar haar moeder 1.70 (grootste geregistreerde jutlandermerrie :D ). Jutlanders zijn over het algemeen ook niet zo groot, maar wel lekker rond ;) , ze komen qua maat meer overeen met de kleine/midden maat belgen (zo tussen de 1.55-1.63 is gemiddeld)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 00:29

wow een jutlander ik dacht dat deze zeldzaam waren of is dat niet zo??

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 11:29

paarden115 schreef:
wow een jutlander ik dacht dat deze zeldzaam waren of is dat niet zo??

in Nederland in ieder geval wel :D , maar ook in Denemarken zijn er lang niet zoveel als er bv belgische trekpaarden in nederland en belgie zijn.
Maar door inzet en goede organisatie van het stamboek en veel liefhebbers/fokkers stijgt het aantal gestaag. Ook komt er zo meer keuze in goede hengsten. Het dieptepunt van de fok van deze paarden lag rond de eind jaren 70 tot in de jaren 80. De laatste 20 jaar zijn er langzaam steeds meer fokkers en liefhebber bijgekomen, dus het gaat wel de goede kant op met het ras.
Maar je hebt gelijk als je bedoelt dat er niet heel veel van zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:35

leun schreef:
hoi bedankt!
nee klopt ze is nu 1.59 maar ze is nog maar 2,5 jaar oud dus zal nog wel wat groeien. Haar vader was maar 1.57, maar haar moeder 1.70 (grootste geregistreerde jutlandermerrie :D ). Jutlanders zijn over het algemeen ook niet zo groot, maar wel lekker rond ;) , ze komen qua maat meer overeen met de kleine/midden maat belgen (zo tussen de 1.55-1.63 is gemiddeld)

Oooohw.. dat valt wel mee ja.
Als ze nog maar 2,5 is, dan groeit ze nog wel 8-10 centimeter!
Tenzij ze al een groeispurt heeft gehad. :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:40

Oeh, wat een leuk beestje!!!
Als de teugels beide aan een ring zitten, zal het idd moeilijk sturen ja...
Woon je in Biggekerke, of lees ik dat bord verkeerd? :P
EDIT: typo + toevoeging :P

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 08:48

melsh schreef:
Oeh, wat een leuk beestje!!!
Als de teugels beide aan een ring zitten, zal het idd moeilijk sturen ja...
Woon je in Biggekerke, of lees ik dat bord verkeerd? :P
EDIT: typo + toevoeging :P

Ik woon zelf in vlissingen, maar mijn paardje staat inderdaad in Biggekerke :D
lekker rustig en dichtbij bos/duinen/strand...

Omalley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:00

wat een leuk paard !

Maaike_VR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 16:20

Wat een knappert zeg! Ziet er super goed uit! lekker ontspannend!