Misty@eerste lange teugel les!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Misty@eerste lange teugel les!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:23

Ik twijfelde of ik dit nou bij JITP moest zetten of hier, maar ik heb hem toch maar hier neergezet. :)

Vandaag had ik mijn eerste Lange Teugel les!

Even wat info:
Naam paard: Misty
Leeftijd: 5
Instructrice: quintusgl@bokt :D
Waarom lange teugels?: Ik wil graag dat Misty's spieren in dr rug verbeteren zodat het straks met rijden allemaal makkelijker wordt als ze weet hoe ze haar rug moet gebruiken. En het is natuurlijk leuk voor de afwisseling!

AUB geen commentaar over mijn kleding!

Nou, hier de foto's! :)

Afbeelding
1. Eerst even wat uitleg.

Afbeelding
2. En dan maar proberen!

Afbeelding
3. Hier loop ik teveel naar voren.

Afbeelding
4. Even poepen hoort er ook bij }:0 (deed ze elk rondje, maarja :+ ).

Afbeelding
5. En weer verder, ze had dr koppie er niet helemaal bij daar.

Afbeelding
6. Knappe meid!

Afbeelding
7.

Afbeelding
8.

Afbeelding
9.

Afbeelding
10. Klaar! En zie hier, Misty's manier van knuffelen. :+

Afbeelding
11. En ik vertel hier nog even aan haar weidegenootje dat ze Misty's manen wel heel moet houden tijdens het knuffelen!

Afbeelding
12. Oké! :D

En hier nog een filmpje:

Bedankt voor 't kijken! :D
Laatst bijgewerkt door Sodeletuut op 23-05-09 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

_Margot_

Re: Misty@eerste lange teugel les!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:27

Carmen, 't ziet er al top uit hoor! :+:

ga zo verder :)
en dat hoofdstel is ook tof!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:35

ik kwam je topic tegen en kan het niet laten om te reageren.
ik wil niet negatief overkomen maar het eerste wat ik dacht is in een jurk een teugel les..... tja, mijn mening is dat je zoiets gewoon niet doet....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:37

Margot: Dankjewel!! :D :+:

Criollolover: Daarover kreeg ik van mijn instructrice ook meteen commentaar, naja niet over het jurkje maar over de schoenen. Ik denk dat jij het niet bedoelt als veiligheid maar meer als niet netjes.. Toch?

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:38

Haha! Lekker in je jurkje!

Ziet er leuk uit!

prioika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:39

criollolover schreef:
ik wil niet negatief overkomen maar het eerste wat ik dacht is in een jurk een teugel les..... tja, mijn mening is dat je zoiets gewoon niet doet....

mee eens. En die schoenen idd... Ga je een modeshow lopen? :+ En nog iets:
Waarom heb je je buitenhand zo ver over de hals? En je loopt eerder bij de voorhand dan de achterhand? Het lijkt me nogal lastig als je je hand zover over zijn hals brengt? dit is helemaal niet nodig hoor.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:40

Leuk hoor ben benieuwd als jullie wat vaker les hebben gehad hoe het dan gaat ;)
Enne volgende keer de intructrises advies opvolgen he qua schoenen hihi :P

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:41

criollolover schreef:

Zo dacht ik er ook al over, maar okee, nu on-topic, een leuk idee om voor afwisseling enzo dit soort les neemt! Erg leuk en vind je paardje ook wel leuk volgens mij.. ik had gewoon als ik jou was andere kleding aan gedaan en al helemaal andere schoenen! Straks staat je paard op je voet omdat hij iets niet snapt met die teugelles.. zo'n ballerina is veel minder sterk dan een goede stalschoen..

Nou ja, nog veel plezier met je teugellessen en ga zo door met die lessen nemen, erg leuk idee!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 20:41

Juangi: Dankjewel! :D

Lena: Omdat dit misschien mijn eerste les was?
Ze viel telkens naar binnen en dit was dus makkelijker voor het corrigeren.
Dit zijn alleen foto's van het begin, maar na een tijdje had ik mijn handen al steeds vaker naast elkaar. Dit was dus even omdat het duidelijker voor haar was als ik haar moest corrigeren.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:41

Ziet er leuk uit, maar ook ik vind je outfit niet echt passend.. én niet veilig.
Wel een leuk idee trouwens, jullie moeten nog leren maar het is een leuke afwisseling!
Laatst bijgewerkt door Loiz op 23-05-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:45

Denk dat je hier nog veel reactie's op blijft krijgen..

Enne, in Maleisië (met +35 graden) heb ik ook gereden met spijkerbroek en schoenen ;) )

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:05

Een t-shirt en een short zijn even koel als een jurkje hoor, dat had je flink wat overbodig commentaar bespaart, tis bokt eh. (de schoenen zijn onveilig, maar ik draag zelf ook vaak ballerina's naar de paarden dus daar houdt ik mijn mond over)

Maargoed, OT. Ik vind het een goed gekozen afwisseling voor je paard! Het initiatief erachter ook. Werk aan haar aandacht, je ziet op veel foto's dat de aandacht maar half bij jou is. Ik zou de achterhand er graag wat meer onder zien, maar dit is je eerste les, ik neem aan dat je later vanzelf leert hoe je een paard meer moet sluiten. Ben benieuwd naar een volgende reeks foto's!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:08

leuk dat je eraan begonnen bent, vooral de eerste lessen voordat jullie het beide snappen is best lastig en vermoeiend.
Ik val ook over de veiligheid van je schoeisel, die jurk mag je van mij lekekr zelf weten. Succes verder !

fox16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:12

ik vond het er allemaal mooi ontspannen uitzien !!!

en ze heeft al gezegd dat ze de jurk en de schoen de volgende keer niet aandoet godsamme zeg

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:13

Lara_Silver: Dankjewel voor je reactie!
Ze moet haar hoofdje inderdaad meer bij mij houden.
Over de achterhand er onder en de geslotenheid, daar heb je ook gelijk in. Maar daar zijn we nu nog niet, we gaan eerst werken aan het actief zijn, dus even de motor zien te vinden van achteren, dan gaat ze de achterhand vanzelf activeren. Daarna gaan we wat meer aan het sluiten aan de voorhand denken. Het was trouwens wel zo (wat mijn instructrice ook zei) dat ik strenger voor haar moet zijn. Want toen mijn instructrice met haar ging lopen ging ze zelfs al nageven.. Dus het ligt ook aan mij.. :)

DaanxBien: Dankjewel! :)

Garny: Ja, schoenen zijn niet veilig, klopt, volgende keer anders. :)
Dankjewel! En het is inderdaad best lastig voor ons allebei om het te snappen. :)

fox: Dankjewel! :D

En nogmaals dankjewel, ik hoop dat het nu duidelijk is. :)

MxxM: Dankjewel!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:30

Jaimy&Lena: Ik dacht eerst ook dat het hetzelfde was, maar ik heb vanmiddag dus pas geleerd wat het verschil was :=

Zus: Dankjewel voor je lieve reactie!
En qua hulpen is het inderdaad behoorlijk wennen aangezien het normaal voor een paard is, achter je aan te lopen, ipv. voor je uit.. :)

Mar: Dankjewel! :D
Ik heb er ook zeker vertrouwen in dat het goed komt!

Als ik weer les heb gehad, zal ik weer foto's plaatsen. (met normale schoenen, en speciaal voor de moeilijk-doeners ook een broek :) )

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:40

Lenafuture schreef:
Jaimyliefje schreef:
Boeiend, dat mensen commentaar geven over een cap en rijschoentjes tijdens het rijden, daar kan ik nog wel bij.
Oké, de schoenen zijn vooral voor TS niet handig, maar wat boeit een jurkje nou weer? Daar heeft toch niemand last van?
Het was pas haar 1e(!!) les, en ze heeft gezegd dat ze het zou verbeteren...

Leuk dat je dit gebruikt als afwisseling. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik dacht altijd dat je dan wat meer afstand van je paard hoorde te nemen? (een beetje zoals mennen, maar dan zonder kar, zegmaar)
Correct me if I'm wrong...

Als je alles even GOED door had gelezen, is het de eerste keer voor ts, en loopt ze daarom nog naast de voorhand. Een paard begrijpt meestal niet meteen wat de bedoeling is als je erachter gaat lopen.

Ik loop er juist altijd gelijk achter, dan kun je het paard begrenzen met de lijnen langs het paard.
Mijn opa loopt even met het paard (indien hij onbeleerd is) mee en dan gaat het goed.
Paarden die al stuurwijs zijn (gereden onder het zadel) doe ik zonder hulp.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 23-05-09 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:42

Brainless schreef:
Lenafuture schreef:

Als je alles even GOED door had gelezen, is het de eerste keer voor ts, en loopt ze daarom nog naast de voorhand. Een paard begrijpt meestal niet meteen wat de bedoeling is als je erachter gaat lopen.

Ik loop er juist altijd gelijk achter, dan kun je het paard begrenzen met de lijnen langs het paard.

Bij lange teugelen kom je helemaal niet achter je paard te lopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:44

dirtchick schreef:
geheel in glamour, ach ja laat het lekker over je heen komen, ik neem aan dat je wijs genoeg bent om zelf te kunnen beslissen, leuk dat je het zo oppakt was het zwaar?

Haha het was niet 'voor de mooi' bedoelt hoor :P ('t jurkje staat me ook voor geen meter :+ )
Hmm, zwaar.. Naja.. Meer echt wennen omdat het voor ons allebei compleet nieuw was. De positie, de hulpen, alles.. :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 21:44

Lyonesse schreef:
Brainless schreef:

Bij lange teugelen kom je helemaal niet achter je paard te lopen.

Klopt :j Je komt uiteindelijk ongeveer aan de flank te lopen.. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:46

Ook als ik er met dubbele lijnen werk sta ik gelijk op de goede plaats.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 23:19

_O- _O- Ik heb je nog zooooo gewaarschuwd.......zet de foto's niet op bokt :+ (ivm je kleding)......
Leuke foto's hoor meis! En de volgende keer gaan we verder waar we gebleven zijn.
Brainless: Over het meteen erachter lopen.........met het lange teugelen ga je er niet helemaal achter lopen. Aangezien Misty (en de meeste paarden) het moeilijk vinden te begrijpen dat ze rechtuit moeten de eerste keer,(vallen vaak naar binnen), begin ik ermee om meteen de rechte lijnen goed op te pakken. Dat is het begin van de lange teugel. Vandaar ook dat ze haar hand nog bij de schoft heeft om meteen te kunnen corrigeren met de buitenhand om die vervolgens (zodra het paard maar een beetje de richting aangeeft) weer los te laten. De een doet het anders als de ander, maar hier heb ik de beste ervaringen mee. Als ze vervolgens het begrijpt (paard), dan legt ze haar hand terug op de juiste positie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 14:46

Hanke: Dankjewel! Ik heb me inderdaad uitstekend vermaakt!

Abbeltje:

Lange lijnen: Hierbij sta je (schuin) achter je paard en geef je vanuit die positie alle hulpen.

Lange teugelen: Hierbij sta je naast je paard, ongeveer aan de flank en geef je vanuit die positie alle hulpen.

Snapje, het verschil is dus de positie waar je staat. :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 21:06

Moderatoropmerking:
Er zijn behoorlijk wat reacties verwijderd, die over de kleding gingen. Ondanks dat commentaar niet verplicht is op ITP, behoort het wel aan de regels te voldoen van RT-HAW wanneer je wel commentaar wenst te geven. Één van de regels daar is dat commentaar niet mag worden herhaald zonder dat je er wat aan toe voegt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:01

Een leuke afwisselen en voor de eerste keer vind ik het echt niet slecht gaan. Ik ben er ook mee begonnen en het kan voor het paard in het begin een stuk begrijpelijker zijn als je begint bij de schoft en even een hand over de schoft legt totdat de bedoeling duidelijk is. Gewoon een kwestie van rustig uitleggen aan je paard. Moet toch kunnen.... Daarna komen vanzelf de handen wel aan een kant en jij meer richting achterhand. Gezien je les krijgt komt het zeker goed.
Ik vind het er lekker ontspannen uitzien en het is een leuk paard.
En dat het bij je instruktrice beter ging... tuurlijk, daarom is zij instruktrice en jij leerling.
Veel plezier.