Apaché @ work aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne1408

Apaché @ work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:53

Hoi,

Ik wou jullie een paar foto's laten zien van het longeren! :)

Ik rijd dit paard samen met een vriendin, bijna elke keer voor het rijden longeren we hem op deze manier,
natuurlijk niet altijd en hij krijgt natuurlijk ook zijn dagen rust.
Dit doen we vooral omdat hij dan tijdens het longeren zijn lijf makkelijker los kan laten en als hulp met het rijden.
Het werkt heel goed, we doen dit op aanraden van mijn instructrice.

Het is een arabier x kwpn van 7 jaar oud. :)

Genoeg gepraat, op naar de foto's:

Natuurlijk heb ik ook eerst gewoon los ingestapd en ingedraafd!

1. Afbeelding
Ontspannen stapje. :)
2. Afbeelding
lekker drafje
3. Afbeelding
Iets wat gespannen, mooi beenwerk!

Meer foto's heb ik niet, beetje weinig maar toch! :)

Laat je een reactie achter?

Suzanne.

melodyB

Re: Apaché @ work aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:00

Leuke foto's suus! en natuurlijk ook Lisa! :)
voor degene die afvragen wat dat grijze is bij de laatste foto: dat is een stukje van de zweep ;) ik wist het eerst ook niet, maar later zag ik het
Apaché is echt super lief! :+:

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:01

Dankje Mel! :+:
Was vergeten neer te zetten dat dat de zweep is! :+

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:06

Persoonlijk heb ik geen idee waarom je met touwtjes longeert, want dat is geen voorwaarts neerwaarts meer.
Als je paard ook op de voorhand valt dan gebruikt ie zijn rug niet meer goed en ga je het hele idee dus voorbij.
Je kan beter gewoon 'los', alleen met een halster of hoofdstel longeren, of evt dubbele longe. Als ze dan geen ''stofzuigen'' DAN ontspannen ze en dan gebruiken ze hun rug goed.
Hij loopt nu geloof ik ook achter de loodlijn, maar het is allemaal niet goed te beoordelen met 3 foto's.. zijn er echt niet meer gemaakt?

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:13

Ik begrijp je inderdaad! :)
Alleen met rijden is hij dan veel minder los als ik het niet op deze manier doet, ik ga het morgen proberen als ik de touwtjes heel lang doe dat hij voorwaarts neerwaarts kan lopen!
Dan kruipt hij ook minder snel achter de loodlijn natuurlijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:09

Suus, ik ben het eens met het commentaar. Hij gebruikt zijn achterhand nauwelijks en het idee achter de constructie van longeerlijn door 1! bitring en dan naar de singel ontgaat me. Waarom doe je dat zo?

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:45

Mooie foto's Suus! Een tip, ik doe de lijn altijd door een bitrong heen, naar de andere toe en daar vastklikken ;) Of achter de oren langs aan de buitenste bitring, is maar net wat je fijner vindt :P

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:42

Dat is voor de stelling, ik heb eigenlijk een beter idee, je kan beter door beide bitringen doen en dan naar de singel.

Ik ga het touwtje volgende keer anders doen, veel losser, dat hij lang laag kan lopen, dat is eigenlijk veel beter!
Lekker het neusje eruit!
Ik hoop dat hij zij achterhand wat meer gaat gebruiken dan!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:21

Voor die achterhand moet jij hem activeren, hup, lopen. En nog steeds vraag ik me af waarom je de longeerlijn aan maar 1 kant vastmaakt...

JeannineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:31

Ik denk niet dat je hem zo ontspannen krijgt hoor. Het ziet er " vind ik" behoorlijk gespannen uit.
Hij neemt zijn achterhand totaal niet meer en hij houdt zijn rug behoorlijk gespannen. Ik denk dat je nog beter een pessoa kunt gebruiken (op los standje)
Wel een leuk dier.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 15:37

hestejente, voor de stelling, ga het dus even allemaal even anders doen!

Jeaninne, bedankt, misschien maar een pessoa aanschaffen inderdaad!
Kan hij dan wel zijn achterhand activeren en zijn rug ontspannen?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:40

Ik vindt het juist fijn om ze lekker diep en rond te longeren, maar belangrijk is wel de activiteit daarby te behouden! Ook de longeerlijn kun je prima via de bitring aan de singel vast maken, op die manier kun je ze vragen extra te buigen, let wel op dat ze ook daadwerkelijk buigen, en niet kantelen.

Ik snap niet wat er zo vreemd aan is, ik longeer alle beesten met touwtje en indien nodig de longeerlijn op bovenstaande wijze. Niks mis mee hoor. Zo kun je ze juist net wat extra doorvragen!

Je moet hem alleen meer activeren, veel overgangen en verruimen en verzamelen, dan moet hij al wat meer dragen en op het achterbeen terug komen. Dan loopt hij dus niet meer zo op de voorhand te kachelen maar kun je hem er wel fijn doorheen vragen! :)

x-Marr: Dat vind ik echt grootse onzin, sorry. Maar waarom zou je in vredesnaam een paard longeren aan een halster zonder enige vorm van bijzet. Met een jong paard kan ik me dit nog voorstellen, maar met een paard wat gewoon in training staat is dat net zo zinvol als hem opjagen in de paddock..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:41

Om te reageren op de Pessoa.
Ja, met een pessoa kun je de achterhand meer activeren, maar mijn inziens kan dat net zo goed zonder. Een pessoa doet verder niet zo heel veel, de broek hangt er los op, tenzij het paard in "verzet" komt, dan voelt hij de druk van achter. Maar de ervaring leert my dat ze van een pessoa zeker niet actiever worden dan van andere hulpmiddelen. Ook heb je veel paarden die "op" de pessoa gaan lopen, hetzelfde als wat je met een slof rijden kunt verkrijgen. :)

JeannineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:49

@ Chaos Je kan je paard wel tegen zijn wil in onnatuurlijk met een touwtje in de krul trekken , maar dat wil niet zeggen dat dit ook goed is. Hij loopt daar dan niet uit zichzelf en gebruikt zijn lichaam op deze manier echt niet goed. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar bij dit paard zie je duidelijk dat hij ondanks een touwtje echt niet ontspant. Zijn hele rug is gespannen en hij loopt op de voorhand en zijn achterhand slungelt er maar wat achteraan.
Op deze manier kun je inderdaad beter longeren met alleen een halster.
Met een pessoa neem je inderdaad ook zijn achterhand mee.
Dubbele lijnen zijn eigenlijk nog beter. Maar ik zou hier niet zonder hulp aan beginnen.

Ik doe met mijn paardje veel grondoefeningen en daar hebben wij veel baad bij.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:53

Ik zeg oko niet dat het paard zoals die nu loopt correct loopt. Wat ik zeg is dat er op zich niks mis is met deze wijze van longeren, maar dat er nog wel een aantal verbeterpunten zijn.

Dubbele longe is ook heel goed -en vind ik persoonlijk ook heel leuk, maar vergt wel voldoende ervaring en zou ik dus ook niet zonder hulp aan beginnen. :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:24

Chaos, bedankt

Maar het is wel zo dat deze keer veel gespannender ging dan normaal, normaal ben ik gewoon alleen op stal en nu stond er iemand te fotograferen en nog een kijker, en mensen waren bezig met dingen op het terrein, tja, hij wordt daar heel snel gespannen van.
Als je zag hoe hij eerst met longeren zijn benen optilden is dit echt een heel groot verschil, hij slofde, tilden zijn benen echt niet op, zit is al een verbetering, ik ga dus nu veel oefenen met overgangen en tempowisselingen.
Hij vind dit erg lastig aan de longe maar oefening baart kunst natuurlijk! :)

Ik zou best dubbele longe willen gebruiken maar ik ga daar niet speciaal les voor nemen omdat ik niet weet hoe het werkt, dan maar een andere oplossing.

Mijn instructrice, die zelf ZZ-licht rijd, longeerd haar paarden ook zo.
Ze heeft laten zien hoe we het slimst het moesten aanpakken, ik neem dus aan dat dat goed is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:26

Daarom, gewoon lekker zo doorgaan. Blijven proberen.
Als tip: probeer op een punt in de bak stil te blijven staan. Dus niet teveel meelopen en draaien met je paard. Dit kun je het beste doen door met een voet in het zand te blyven staan en met je andere voet bij stappen zeg maar.

Ook is het belangrijk dat je een goed gelijkmatig contact houdt met de mond. Dit is net als met rijden, hapert die verbinding dan stoort dat enorm bij het paard. Let er dus op dat je hand met de longe in een stille constante verbinding staat met de mond. :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:29

Oke, en vind je ook dat ik de longeerlijn zo moet laten zitten en dan met stelling?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:45

Ja, maar ik kan niet zien of je hem 1 gedraait heb. Anders kun je dat misschien proberen. Dan trek je hem er wat minder door, maar kun je hem er nog wel fijn doorvragen. Als je snapt wat ik beodle.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:49

wat bedoel je met 1 gedraaid?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:54

1x gedraait. Dat je hem door de bitring haalt, en dan nog een keer erdoorhaalt zodat ie iets vast komt te liggen snap je? :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:55

Oh zo, ik draai 'm er dan wel nog een keer door heen, dat heb ik nu niet. ;)
Bedankt trouwens! :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:56

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 16:58

Ik begrijp het! :)
Bedankt! :D

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:48

Erg leuke foto's

Verder ga ik ook mee met het bovenstaande commentaar maar gebruik je nu stroo touwtjes?? (zo ja, deze kunnen gaan schuren en is niet echt fijn voor het paard)