[RIJ-ITP] Whisper na 5 jaar rust terug eens @ work
Whisper is het paard van Whisperramse. Hij is een BWP van 14 jaar die nu ongeveer sinds anderhalve week weer aan het werk is. Paard heeft hiervoor 5 jaar stilgestaan. Hij durfde vroeger zijn 'grootte' (1m72?) te misbruiken tegen zijn baasje door te steigeren en op een gegeven moment is hij hierdoor niet meer aan het werk gezet. We pakken hem nu rustig weer op en hij gedraagt zich als een zonnetje
We zijn vooral bezig met hem longeren en Talitha erop te zetten aan de longe en er korte stukjes los mee te laten rijden. Helaas had hij afgelopen zaterdag een singelwondje (wrs door een te losse singel en zweterig weer). Daarom mocht hij zondag een dagje rust en maandag een keertje aan de longe zonder zadel of singeltje. Ik besloot van de gelegenheid nog eens gebruik te maken om de dubbele longe eraan te hangen en zelf nog eens te oefenen.Whisper was nog nooit met dubbele longe gewerkt, hij kent het longeren wel.
Waar we mee bezig zijn:
- paard weer aan het werk zetten zonder protestacties
- hem losser maken, halshouding meer instelbaar krijgen
- soepeler in heel zijn lijf krijgen
Hij staat al vrij scherp aan de hulpen weer voor een paard die er zolang uit is geweest.
Waar ik maandag vooral op gewerkt heb:
- dubbele longe keer testen, zowel voor mezelf als voor het paard, dus echt zwaar werken hebben we niet gedaan, was meer uitproberen
- beetje erachteraan gestapt
Ik was eerst begonnen met de buitenlonge over de schoft heen, maar die schoof omhoog en ging voor geen meter. Dus ofwel met een longeersingel, ofwel achter de kont.

Ik besloot dus vrij snel longe achter de benen langs te doen, heb ze gewoon over zijn rug gezwaaid terwijl hij aan het stappen was om eens te zien wat dat gaf, en hij vond het best

Drafje:

Zijn hoofdje:

Uitnodigen om te zakken, buitenlonge zakte naar mijn mening echt veel te laag, dus ik ga de volgende keer echt een longeersingeltje gebruiken

Beetje hoger instellen:

Mag iets losser in de kaak, maar dit is bijna een leuke houding om naar toe te werken, ooit

Vooraanzichtje, die opnieuw goed het probleem van de zakkende buitenlonge toont:

Galopje linksom, gewoon even losgalopperen, heb er niets bij gevraagd ondertussen:

Ook rechtsom was hij braaf:

Galopje rechtsom, ik liep even mee om hem wat vooruit te krijgen, cirkeltje wordt hem geregeld nog wat te klein en ik wou niet tegentrekken:

Na een 20 minuutjes zo gewerkt te hebben, heb ik hem uit gestapt door er een beetje achteraan te stappen en te kijken of we zo konden sturen, hij vond het wel leuk heb ik de indruk. Wieze is heel slim en weet nieuwe uitdagingen te appreciëren

Hier zie je hem van hand veranderen:

Halthouden (doet hij supernetjes toch allemaal?
)
Hij is echt te braaf gewoon, zelfs met dergelijk lange lijnen bikkelde hij gewoon lekker verder

Het heeft lang geduurd, maar ik begin het echt een leuke knul te vinden

Mijn grootste supporter kwam ook mee, en dat moest uiteraard in de gepaste kledij

Dat was het!
maarja, het singelprobleem inderdaad.
Wieze is trouwens geen bokker, echt niet, das makkelijk