Vienna @ lange lijnen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 10:20

al 1 maand mee geoefend, nu eindelijk redelijk :}

de eerste weken vond ze het idee dat ik achter haar liep al angstaanjagend, heel rustig overheen gewerkt, en sinds een week stevig werk aan de lange lijnen ;)

dus hier een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=1YM7QJJkwcY
(verzamelde galop, stukje renvers, capriole, levade, verzameld drafje)

(p.s. verwacht niet al te veel, het is nog opstart fase, en ze vind het nog steeds een beetje griezelig ;))

(p.p.s. ja de lijn is iets te kort, maar ik ga nog een langere kopen, en een longeersingel met leidselgaten ;))

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 16:32

ik vind het er goed uitzien, net alsof je al veel langer lange lijnen doet :) Ik zou wel oppassen met die capriole, want je paard slaat echt zijn achterbenen uit, en als je die in je gezicht krijgt...

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 19:45


Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:00

Heb je de filmpjes ook niet vertraagd? Ben erg benieuwd hoe t er dan uitziet namelijk. Krijg het idee dat er nogal wat spanning achter de meeste oefeningen zit, maar door het vertraagde beeld vertekent het nogal. Ik denk dat je een beetje teveel ineen wil, een galop en een renvers horen verzameld uitgevoerd te worden. Wat dus betekent dat je er niet achteraan rent (en daarbij (onbewust) aan de teugels gaat hangen) maar dat je paard dat in een rustig tempo uit kan voeren. Volgens mij is je paard daar nog niet aan toe. Maar nogmaals, ik ben erg benieuwd naar de filmpjes zonder vertraging.

Die capriole vind ik overigens levensgevaarlijk. Dit soort oefeningen voer je náást je paard uit, níet (schuin) erachter :n de kans dat je een trap krijgt is echt heel erg groot nu, ook al doet je paard het niet expres.

levine

Berichten: 1090
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:07

Ik heb geen verstand van lange lijnen, wel weet ik dat dit écht gevaarlijk is, stel dat hij een keer net wat anders uit haalt, dagdag gezicht :wave: Ik vind het geheel er ook heel trekkerig uit zien, op sommige momenten hang je gewoon aan de lijnen, dat is volgens mij niet echt de bedoeling ;) Naja, succes ermee

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:08

Oei, das niet zo mooi.....
Veel spanning, en geen van de oefeningen laat een correcte basis zien. Zou nog even een stapje terug doen als ik jou was! Eerst meer ontspanning, aanleuning en basisgangen.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:11

Tody schreef:
Oei, das niet zo mooi.....
Veel spanning, en geen van de oefeningen laat een correcte basis zien. Zou nog even een stapje terug doen als ik jou was! Eerst meer ontspanning, aanleuning en basisgangen.

exact :j

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 13:13

ik ben het helemaal met levine eens!

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:35

aan de lijnen trekken?
nee bedankt, ik houd zo licht mogenlijk contact, en werk voornamenlijk met mn stem, en zo min mogenlijk met het bit.

Gestrest?
nee, vergeleken met echt hoge school vind ik dit een iets rustigere uitstraling hebben...

de capriole?
ik sta er ruim achter ;)

rennen?
ik wou meer sprong in de galop, dus wou ik ff wat sneller blijven gaan,
maar ze kan galloperen dat ik gewoon op mn dooie gemak erachter wandel ;)

dag dag hoofd?
tsja, dan ga ik maar een nieuwe kopen :Y)

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 09:49

Ga niet in de aanval, we proberen je echt goedbedoeld commentaar te geven!

Ik vind het knap wat je allemaal met je paardje kan. Ik heb zelf ook een tijd LL gedaan en vond dit erg leuk. Toch wil ik je ook een paar dingen meegeven.

Pak terug naar de basis! Het paard loopt niet echt lekker ontspannen en nageeflijk. Dit is net als bij het gewone rijden wel een vereisde voor je aan zulke oefeningen begint.

dndnlover schreef:


Kijk hier even naar 1:00 tot 1:10. Je moet hier flink aan de teugels hangen om je paard terug te krijgen uit de galop. Als je de galop wat meer verzamelt krijgt (basis!) kun je dit vriendelijker oplossen ;)

Ik zou graag meer lengtebuiging zien in de oefeningen. Pas ook op dat je paardje niet teveel stelling krijgt, maar probeer ook echt het lichaam in te buigen.

Verder wil ik je de tip geven om het eens met een longeersingel of helemaal geen singel/zadel te proberen. Dat werkt wat soepeler dan met een zadel. Helemaal zonder maakt je erg bewust van je teugelinwerking.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, en ik wens jullie verder veel plezier!

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:12

Met verbazing heb ik naar jou filmpje zitten kijken. Vooral dat je je paard een capriole laat doen. Maar dat je dat aan de aan de lange lijnen laat doen vindt ik toch heel gevaarlijk ook al zeg je dat je er ruim achter staat.
Zo op beide filmpjes kan ik echt geen lichtheid zien, paard is niet een nagevelijk. Vooral tijdens de galop hang je er aan. En door mee te rennen wordt je hand onrustig en stoor je het paard in de mond. Dat is ook de reden dat werken aan de lange teugel nooit mee wordt gerent. In een vlotte looppas blijven je armen en handen rustig. Probeer maar eens zonder een paard te rennen en dan in elke hand een glas water te houden. Denk dat het water er zo uit is dus geen stille hand.
Ik zou je net als de voorgaande reactie's willen adviseren om terug te gaan naar de basis.
Vraagje van wie krijg je les hierin ?

Vanky
Berichten: 2252
Geregistreerd: 25-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:17

leuk maar je moet niet zoo trekken in de galop
Onze staleigenaresse doet het namelijk ook met mijn pony ;)
XX Ivanka

Olijkje

Berichten: 1334
Geregistreerd: 28-01-07

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:30

Ik weet dat dit offtopic is: Maar hoe heet het liedje van het eerste filmpje?

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:31

andafries schreef:
Met verbazing heb ik naar jou filmpje zitten kijken. Vooral dat je je paard een capriole laat doen. Maar dat je dat aan de aan de lange lijnen laat doen vindt ik toch heel gevaarlijk ook al zeg je dat je er ruim achter staat.
Zo op beide filmpjes kan ik echt geen lichtheid zien, paard is niet een nagevelijk. Vooral tijdens de galop hang je er aan. En door mee te rennen wordt je hand onrustig en stoor je het paard in de mond. Dat is ook de reden dat werken aan de lange teugel nooit mee wordt gerent. In een vlotte looppas blijven je armen en handen rustig. Probeer maar eens zonder een paard te rennen en dan in elke hand een glas water te houden. Denk dat het water er zo uit is dus geen stille hand.
Ik zou je net als de voorgaande reactie's willen adviseren om terug te gaan naar de basis.
Vraagje van wie krijg je les hierin ?



het vervelende is:
ik heb nog niemand gevonden die mij les kan geven...

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:44

tuurlijk meid ga jij maar n nieuw hoofd kopen :roll: jammer dat je niet voor rede vatbaar bent, we proberen je alleen maar van tips en advies te voorzien hoor

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:50

Eliine schreef:
tuurlijk meid ga jij maar n nieuw hoofd kopen :roll: jammer dat je niet voor rede vatbaar bent, we proberen je alleen maar van tips en advies te voorzien hoor



8-) lol.

ik snap dat, maar dat hoeft niet 1000× achter elkaar ;)

enne, ik ben nogal een vaag persoon, dus let niet op mijn nog vreemdere uitspraken :Y)

Tody

Berichten: 995
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:19

Wel goed dat je les zoekt!

Maar doe het tot die tijd iets rustiger aan, alsjeblieft. Beter voor zowel jou als je paard.

silvia83

Berichten: 679
Geregistreerd: 21-03-04

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:27

sluit me aan bij de rest. heb er zelf geen ervaring mee maar vindt wel dat het paard er soms behoorlijk gespannen uitziet.
ook vindt ik persoonlijk dat je binnen een maand al erg veel van je paard verlangt.

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:37

Je zegt dat je pas bezig bent met de lange lijnen.
Ik vind het erg knap, maar vraag me echt af waarom je nu de moeilijke oefeningen al doet.

Volgens mij is dat een erg hoge verzamelingsgraad en doe je dat pas na een paar jaar. Pas op dat je je paard niet overvraagt.

NikkivanOlst

Berichten: 7853
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 07:06

driebergen schreef:
Je zegt dat je pas bezig bent met de lange lijnen.
Ik vind het erg knap, maar vraag me echt af waarom je nu de moeilijke oefeningen al doet.

Volgens mij is dat een erg hoge verzamelingsgraad en doe je dat pas na een paar jaar. Pas op dat je je paard niet overvraagt.



De capriole heb ik al maanden geleden in de vrijheidsdressuur geoefend, dus die beheerst ze al wel aardig goed ;)

En qua overvragen, daar pas ik zeker mee op, toen vienna nog ergens anders stond, is ze een keer ingestort, maar toen stond ze nog niet bij mij ...

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:12

Ik ben het er mee eens dat iets niet herhaalt hoeft te worden, dit kan erg irritant zijn. En die capriole kan vienna hoog he in dat tweede filmpje :oo Ik had hem even op stop gezet op het hoogste punt.. Wauw echt knap he. Ik vind het meerennen op zich geen probleem, dat is meestal wat makkelijker in het begin, MAAR dan mag je geen contact hebben ;)

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:17

Werk je ook met de lange lijnen op de volte? Dat is makkelijker om de snellere gangen te oefenen, omdat je er dan niet zelf achteraan hoeft te "rennen" en dus een stillere hand kan houden.

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Vienna @ lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:26

Ik vind het er niet zo heel vriendelijk uitzien, hoewel het wel begint te komen.

Dat je je paard een capriole laat toen terwijl jij erachter staat vind ik echt levensgevaarlijk...