LB @ leren sideways towards part 2!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB @ leren sideways towards part 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:38

In deze topic zag je onze eerste stapjes: [GVL-ITP] LB @ Parelli online: leren sideways towards

Vandaag (sessie 4) nog maar eens gefilmd. Ik heb hem niet echt voorbereid, behalve dat ik hem net daarvoor even had gereden. Vandaar dat hij meer interesse heeft in het gras. Naar rechts is nog altijd moeilijker, maar wordt al wel beter. De hulpen zijn nu een stuk lichter dan in de vorige topic.

naar rechts:
http://www.youtube.com/watch?v=4mXhFoEclq0

naar links:
http://www.youtube.com/watch?v=Vl8FSY5bNjY

Laat je een berichtje achter?

Iriscope

Re: LB @ leren sideways towards part 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:56

Heb er weinig kaas van gegeten maar het ziet er goed uit. Je zegt alleen dat dit training is maar ik zie je nergens belonen terwijl hij toch erg braaf mee doet. Dit moet je zo kort mogelijk na de oefening doen en op de filmpjes zie ik het niet. Misschien gedaan toen de camera al uit was?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 10:58

de beste manier van belonen voor mijn paard is stoppen met de hulpen (wat je wel ziet) en hem toestaan even erover na te denken/gras te eten etc. Wel beloning dus, alleen niet met voer zoals in VD vaak gebeurt.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 11:13

Ik heb het niet over voer maar prijzen en een kriebeltje op de hals of schoft, net wat je paard fijn vind. Denk dat, dat duidelijker is voor een paard dan gras mogen eten.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:02

Voor mijn paard niet :) Voor andere paarden waarschijnlijk wel.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:04

Nou ja jij kent je paard het beste toch? Ik wil ook graag Babel leren wijken aan de hand maar ben niet into Parelli enzo dus nog zoekende naar wat nu de juiste manier is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 12:18

Ik zou eerst de basiscommunicatie voor elkaar hebben voordat je aan dit soort fratsen begint. LB en ik doen nu al bijna 2 jaar aan Parelli en werken in level 3, dan is het grootste deel van de basis al gelegd en heb je een goede band opgebouwd.

Wat je eerst moet kunnen is het wegdrijven van de voorhand en het wegdrijven van de achterhand en het achterwaarts voordat je uberhaupt aan zijwaarts (van je af!) begint.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:23

Achterwaarts zit er al volledig in, hoef ik maar te zeggen en dan doet ie het toch ik Hoo zeg :)
Een goede band hebben we zeker al, we wandelen veel samen en ondanks zn 2,5 jr is hij erg braaf. Wanneer hij iets tegenkomt dat hij eng vind onderweg zoekt hij heel erg bevestiging bij mij, zeg ik dat het oke is dan is het ook oke. Vind VD erg interessant maar zie door al die manieren door de bomen het bos niet meer.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 14:26

Dít is gaaf!!
Ziet er stukken beter uit, wat leert dat paard snel.
Super goed!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:48

Babel: het verschil tussen ophouden van druk (wegnemen van iets onprettig) en geven van beloning (vb aaitje geven) is niet zo groot, beiden bekrachtigen ze het gedrag waardoor het vaker gesteld gaat worden. Ikzelf kies meestal voor een combi van + en - bekrachtigen.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:51

Super alicia :D

Bij mijn paard kijk in net wat werkt en dat is meestal stoppen en even niets doen..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:10

Tsja, hij reageert heel goed op voedselbeloningen hoor, maar wordt er al snel een beetje drammerig van, zeker als ik hem, net als vandaag, niet echt voorbereid heb. Soms wel, soms niet; het is voor hem iig geen voorwaarde, maar wel een bonus :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:11

Nuja, + bekrachtiging hoeft niet per se voedsel te zijn :) Ik gebruik enkel voedsel bij VD (dus echt kunstjes) van zodra ik meer grondwerk doe werk ik enkel met - bekrachtigen (druk) en aai of stembeloning.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-09 20:12

Kan ook, doe ik ook wel, stem of kriebeltje, maar voedsel werkt beter (in dit geval dus gras eten ;) ) Hangt af van de situatie en hoe het paard is en wat er voorhanden is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:52

Inderdaad :j gewoon beetje kijken wat beste werkt :)