LB @ Parelli online: leren sideways towards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

LB @ Parelli online: leren sideways towards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 16:44

Ik ben zo trots op mijn paard vandaag, dus ik moet hier even spammen wat voor geweldigs er is gebeurd.

Mijn paard LB is een 6 jaar oude ruin. We doen sinds (iets minder dan) twee jaar aan Parelli Natural Horsemanship en zijn momenteel bezig in level 3.

Bij toeval ondekte ik een paar weken terug het 'knopje' voor sideways towards (waarbij je paard dus zijwaarts naar je toe stapt). En gelukkig was er iemand die dat voor ons op film heeft gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=L92Fry1E26I

Vandaag besloot ik weer eens een uitgebreide online sessie te doen en te kijken of ik de 'knop' weer kon vinden. Ik ben dus in eerste instantie weer met de dubbele lijnen aan de gang gegaan, maar zoals je in het eerste filmpje wel kunt zien ben ik niet erg handig. Vandar dus dat vandaag ook niet alles soepel verliep en hij over de buitenste lijn heen stapte. En toch ging hij zijwaarts!

Ik was natuurlijk apetrots en heb dan ook even zonder buitenste lijn geprobeerd, met dit als resultaat:

Naar links:
http://www.youtube.com/watch?v=ht1PLi2VJ1o

Naar rechts:
http://www.youtube.com/watch?v=aqMnLTeWQ_w

We zijn vandaag hier ongeveer 10 minuutjes mee bezig geweest en de vorige keer maar 3 minuten ofzo. Je kunt je wel voorstellen hoe ongelofelijk trots ik ben op mn ventje dat hij het zo snel door heeft! ik ben benieuwd hoeveel verbetering hij de volgende sessie brengt.
Laatst bijgewerkt door Alicia2u op 29-01-09 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nadia
Oppermuts

Re: LB @ Parelli online: leren sideways towards

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:52

Hee...ziet er goed uit!!! :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:56

Leuk zeg, hij heeft het wel snel door he? :D

Alleen volgens mij is het niet zo handig dat je die leadrope zo mee laat slepen.
Hij kan er zo op gaan staan..

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 17:07

Jah, maar ik vind het lastiger om de rest in mn hand te hebben. Maar 12 ft was vandaag nog niet mogelijk, omdat hij in het begin soms heel snel achteruit ging en hij de rest van het touw nodig had. Bovendien is hij niet onder de indruk als hij op het touw gaat staan (dat doet hij namelijk erg vaak :P ). Volgende keer schakel ik om naar 12 ft en heb ik niet zoveel over.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:35

O wat gaaf!!
Kan me voor stellen dat je zo trots bent!

Lance is zo groot, dat het lastig voor mij is de achterhand bij te krijgen :P

Ik vind alleen wel, als klein tipje, dat je heel erg groot begint en daar blijft in je fases/bewegingen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 17:50

Exagerate to teach, refine as you go along ;) Wordt straks een hoop minder als dit bevestigd is.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:07

Ok.. Bij Lance kan ik dat niet doen, zo groot bewegen, dan vraag ik al teveel, maar ik kan er ook echt niet goed bij.. Hoe zou Pat dat doen met grote paarden :P ?

LB leert wel enorm snel! Echt top

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 18:12

Ik denk dat pat op een kruk gaat staan voor het aanleren. Ik weet dat hij ook over de bubbel van het paard heen vraagt met de stick of anders met een flankrope werkt.

Je kunt het ook zo proberen zoals ik doe op het eerste filmpje en daar dan een stickhulp aan koppelen, maar dat vergt wel een hele hoop handigheid.

Ik heb een LBE-LBI medium spirit, en hij is heel confident in leersituaties. Ik denk dat hij daarom zo snel leert. Hij vind nieuwe dingen ook echt fantastisch om te doen en hij probeert altijd heel veel.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 22:49

Ik zie geen opbouw in fases en hoewel je zelf zegt dat je dit later gaat verfijnen, vind ik wel dat je je grote bewegingen wat minder mag maken zodra hij naar je toe komt.
Kijk ook eens naar het verschil in jouw lichaamshouding in beide filmpjes. Als je je paard naar links vraagt, geeft je houding veel meer draw aan dan wanneer je naar rechts gaat. Daar zendt je veel meer energie richting zijn lijf.

@ lovelance: Auke is 1.73m en ik ben zelf maar 1.67 en ons is het ook gelukt :) Ik begon eerst met het naar me toe vragen van de achterhand op een verhoging als handigheidje bij het opstijgen. Daarna dat uitgebouwd op de grond. Ik hoef mijn hand nu maar op te heffen in zone 3 in combinatie met een draw-houding en dan komt hij naar me toe. Succes, lukt jullie vast binnen de kortste keren!! :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 08:40

Ik vind dat jullie echt te streng zijn. Ik blijf in een fase 1 (op dit punt, wordt staks wss een fase 3) hangen omdat hij continue probeert. Bovendien is dit voor mij ook nieuw! Ik moet ook leren. We zijn hier 10 minuten mee bezig geweest. Ik vind het fantastisch!

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 14:39

't Is alleen maar goed bedoeld hoor ;) Natuurlijk is het fantastisch dat het lukt!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 15:30

Ik heb je zien werken gisteren met hem ;)
Zag er goed uit :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 17:24

_xManadisx_ schreef:

Wie ben jij dan? :P

Sioux_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:53

Leuk, mooi paard! Leuk om jullie zo samen te zien, Plaatje!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:54

Alicia2u schreef:
_xManadisx_ schreef:

Wie ben jij dan? :P

Nou, eerst fietste ik langs, en later liep ik er met de Shetten van Stal Eikelboom ;)
Heb wel eens met je gepraat, je was toen bij Herlinde kijken ;)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 16:38

Ohwjah :)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 17:17

Wauw.. Ik vind sidways towards altijd heel erg indrukwekkend omdat het iets is waar wat ik totaal niet snap hoe het inelkaar zit.. Heel mooi om hier de ontwikkeling te zien en niet de kant en klare oefening..

Ik loop ook altijd te prutsen en te zoeken naar de juiste houding en hulpen en dat soort dingen, ik ben niet de enige kluns hahhaha!

Ik heb niet zulke preciese tips las mijn voorgangers hier, maar ik denk dat het kan helpen als je eerst je paardje goed stelt, dan een voorwaartse beweging laat maken en vandaaruit zijwaarts gaat... In filmpje 1 van session 2 bijvoorbeeld zet je heel snel het commando in terwijl je paard eigenlijk nog niet goed ervoor klaar staat. Met wat meer rust en meer gefaseerde technieken zal het er nog beter en makkelijker uit zien denk ik..

Super knap. Ik doe het je niet na voorlopig!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 17:37

Het is een geisoleerde zijwaartse beweging. Ik wil dus geen voorwaarts, vandaar het hek. Hij gaat op de filmpjes dus nog teveel voorwaarts en te weinig zijwaarts om het al 'af' te noemen (buiten dat ik de hulpen nog een stuk minder wil hebben). Bovendien was ik in het eerste filmpje van sessie 2 al begonnen voordat de camera aanstond ;)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 19:21

Ik begrijp waar je naar toe wilt werken... maar juist in de opbouw fase is het belangrijk dta je paard weet wat je van hem wilt en om zijwaarts te gaan moet je paard wel in beweging komen. Daarom zei ik een voorwaartse beweging, die zet je om in een zijwaartse beweging. Dat moment van omzetting wordt steeds kleiner naarmate het paard begrijtp wat je vraagt.

Meer in fases dus dan meteen naar het eindresultaat willen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 20:26

In het tweede filmpje zie je anders wel goede fases: optillen van de stick, zwaaien met de stick, aanraken met de stick en dat opbouwen in intensiteit totdat ik reactie heb.

Eerst voorwaarts en dan zijwaarts werkt verwarrend, dus dat doe ik niet, pas als er bevestiging is en ik een hoger tempo wil, eerder niet.