Cobe loswerken MET BIT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:25

En ik denk dat je eigenlijk aan alles tegelijk moet werken.
Ik denk dat jij een paardje hebt met korte spieren net als veel quarters, ze zijn sterk, kunnen explosief bewegen maar worden ook snel stijf.
Aan het los en soepel houden moet je dus echt altijd iedere keer als je met hem bezig bent blijven werken. Dus oprekken die spieren, buigen, wendingen stelling naar binnen en buiten heup naar binnen en buiten en altijd van het bit af en op eigen benen lopen.
Het een hangt gewoon samen met het ander. Het paard zoekt altijd de makkelijkste weg en dat is in jouw geval rechtuit en hangen :D
Ik heb in mijn profiel een filmpje wat ik met mijn paard moest oefenen nadat ik hem helemaal vast en stijf had gereden :o Kid kan dit nu gewoon los en doet het voor een stukje appel als ik haar gewoon uit de wei haal :9
Stuurfilmpje/het begin van neckreining
http://youtu.be/pSEpVq2v-Rk

Paarden mogen in het achterwaarts juist niet hun hoofd omhoog doen :n want dan drukken ze de rug weg en dat is echt het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:31

Dank je wel :) Ik ga het straks (of morgen) zeker bekijken, kan nu geen filmpjes openen.
Er moet inderdaad elke keer losgewerkt worden, dat lijkt me logisch :j Maarja, even weten hoe en waar je op moet letten is toch wel handig .. Ga ik lessen voor nemen maar wilde hem eerst even zo aan het bitje laten wennen en eventueel zelf al wat dingetjes doen, al weet ik dus op dit moment niet echt wat het beste is :+

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 18:34

[***] schreef:
Thanks. Een hack is in dit geval geen oplossing omdat dat qua dressuurmatig rijden echt niks is, evenals een touwhalster (waar ik mijn andere pony die altijd met een pessoa op de laatste ring gereden is mee rijdt). Voor in het bos enzo prima, maar ik wil toch iets meer dan bosdressuur zeg maar. Een sidepull is daar fijn voor, maar als ze dat goed vinden hangen is het weer een stuk minder :+

Maar het is inderdaad zo dat ik het zelf moet uitzoeken en het zelf moet doen :j Alleen is het wel leuk om tips te krijgen, of eens te denken van "kan het niet beter zo of zo" omdat dit bij iemand anders wel lukt. Vandaar dat ik ook een topic heb geopend, anders zou ik het gewoon op mezelf doen en zou niemand er wat van weten bij wijze van spreken ;)

Meneer is 4, heeft van ze leven nog niet achteruit moeten stappen onder het zadel of moeten wijken. Tijdens de springles moest ik met hem naar het midden komen, en heeft de eigenaar me laten wijken. Ging goed. Ook schouders apart "bedienen" gaat met dit beter als met z'n vorige bit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:01

[***] schreef:
Was ik inderdaad net mee begonnen (eigenlijk ben ik er al wel vaker mee begonnen, maar nu voor het ecchie zeg maar :+ ) maar heeft dat met dit topic te maken? Heb er tot nu toe namelijk niet zo denderende ervaringen mee.

Ik wist trouwens niet dat een paard om achterwaarts te gaan z'n hoofd omhoog moest doen? Ik weet wel dat de paarden met de yoyo-game dit doorgaans doen, maar dat heeft weer een andere oorzaak. Die van mij kan prima achteruit met het koppie (ver) naar beneden moet ik zeggen ... En jij zou dan niks anders doen dan constant achterwaarts vragen? Want zo begrijp ik je tips. Naast vragen het hoofd opzij etc. te bewegen (dingen die trouwens allemaal al de revue gepasseerd zijn, maar dat kan jij niet weten ;) ).

Hoe vraag jij trouwens dat hoofd omhoog tijdens het rijden dan? En gaat je paard dan niet net de rug wegdrukken wat nog veel slechter is (in mijn ogen) dan hangen?

Ik dacht dat praat wat makkelijker ;)
Alles wat jij van je paard nu wilt, is een "porcupine". Een constante druk waar je reactie op wilt. Ik begrijp dat je bepaalde oefeningen al gedaan hebt, maar het gaat niet zo zeer om de oefening als om de kwaliteit van de respons.
Dit zijn oefeningen die altijd beter kunnen, lichter, sneller.

Ik bedoel niet die manier van hoofd omhoog (neus in de lucht). Een paard die achterwaarts gaat moet z'n achterhand onderbrengen en zal dus daardoor z'n schoft wat omhoog brengen. Natuurlijk zullen sommige paarden dit alsnog hangend kunnen doen :D maar het is de beweging die het het minste uitlokt plus dat je een lichte reactie vraagt op de teugels, wat weer helpt bij het probleem van het negeren van druk.

Ik vraag het hoofd omhoog gewoon door druk op de teugels omhoog te geven tot hij reageert. Druk los, beloning. De meeste paarden die hangen zullen niet met hun hoofd hoog blijven lopen. Ik wil dat een paard zijn hoofd omlaag brengt door ontspanning, dus ik rijd op een manier die ontspanning als gevolg heeft. Dat betekent niet dat hij door mijn hand heen mag lopen en maar met dat hoofd naar beneden mag duiken wanneer hij wilt. Paard moet willen stretchen, maar die stretch wordt beperkt door mijn hand.
Een paard die hangt heeft geleerd die druk te negeren. Die druk betekent niets meer. Je zal dus eerst moeten zorgen dat die druk weer iets betekent. Dat kan je doen door te zorgen dat die druk vervelender wordt (bit of hackamore gebruiken) of te wachten tot je wel een respons krijgt op die druk en dan te belonen.

Anoniem

Re: Cobe loswerken MET BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:05

Ah, op die manier :Y) Ik probeer te volgen .. maar ik vraag me af wat jij met hoofd omhoog bedoelt. Hoe hoog gaat het hoofd dan? Wat is de bedoeling? Want hoofd omhoog heeft bij mij een rare bijsmaak, namelijk het hoofd de lucht in waardoor de rug weggedrukt wordt en je dressuurmatig nog verder van huis bent. Maar ik neem aan dat dit niet jouw idee is? Heb je misschien foto's of filmpjes ter illustratie?

Wat doe jij als je het hoofd omhoog vraagt met druk en je paard duikt daarop naar beneden? Blijf je doorvragen? Verhoog je de druk? Hoe dan? Etc. ..

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:16

Het gaat niet perse om het hoofd omhoog brengen, de bedoeling is reageren op opwaartse druk van jou teugel. Daar reageert hij nu niet op (hij duwt naar beneden op die druk). Hij moet dus alleen loslaten naar boven toe. Het verschilt per paard hoever ze hun hoofd omhoog brengen.
Het is niet de bedoeling dat je paard constant met zijn hoofd hoog blijft lopen.
Als het paard niet reageert, dan verhoog ik de druk. Lichtste reactie=los. Daarom begin ik op de grond en daarna in een langzame gang (met een paard die een beetje stug is :D ). Als je gelijk in galop begin, heb je inderdaad kans dat het paard niet reageert. Ik zorg zelf wel dat ik goede reactie op de hulpen voor voorwaarts en achterwaarts heb en een lichte reactie op het hoofdstel; links, rechts, naar beneden en, in dit geval, ook naar boven, ook eerst allemaal op de grond.

Als je zoekt op karen Rolf en philippe Karl, daar heb ik het van. Ik kan zo snel even geen filmpje bedenken waar het op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:05

Hmm, ik denk dat ik het begrijp, al vind ik het nog heel ingewikkeld klinken :+ En ik vraag me af hoe het dan verder moet .. hoe train je verder dressuurmatig dan? Of wat doe je zolang je pony nog niet op die lichte druk reageert? Steeds hetzelfde lijkt me ook niet de bedoeling (buiten doodsaai)?

En hoe bewerkstellig je die reactie op het hoofdstel naar alle kanten? Want inbuigen is ook iets wat de pony heel fijn vind. Kaak vast, nek vast en probeer maar baasje 8-) Zo op de grond doet hij het trouwens wel, met clickeren enzo kom ik een heel eind, kan dat natuurlijk in het zadel ook zo gaan doen, maar ik vraag me af of het voldoende resultaat geeft om er blijvend plezier van te hebben. Weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel :+

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:41

[***] schreef:
En dan zou ik ook nog moeten gaan uitleggen waarom ik hiervoor gekozen heb en wat voor les ik volg?

Uitleg waarom je hiervoor hebt gekozen, heb je al gegeven, daar vraag ik ook niet naar.
Je lessen ben ik inderdaad wel benieuwd naar. Maar als je daar niets over wilt vertellen, kan ik verder niet met je meedenken en je adviezen geven. Maar daar zit je toch al niet op te wachten, gezien mijn "toon".

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:58

Ik denk dat het bit je niet direct veel gaat helpen om hem te leren in aanleuning te laten lopen. Mijn visie:

Als je pony hangt, leunt hij gigantisch op de voorhand. Als je reactie daarop is om de teugels compleet los te gooien en voorwaarts te rijden, gaat hij waarschijnlijk alleen maar versnellen (zonder meer achterhand te gebruiken) en des te meer 'de grond in' lopen. Hij moet meer de achterhand gaan gebruiken, voordat hij ontspannen kan nageven op je teugels en ontspannen in zijn rug. Uiteraard is voorwaarts gaan belangrijk, maar de volgende stap is dat hij ook actief terug wil. Zo kan je trainen om hem actief te laten lopen met het gewicht verdeeld over voor- en achterhand i.p.v bijna alleen voorhand. Dat actief terug gaan wil waarschijnlijk niet, omdat hij pas terug in tempo wil wanneer hij 'sloom' is.. Vandaar dat het terug komen van draf naar stap langer duurt.. Je pony heeft het idee eerst 'sloom' (korte stappen met strakke rug) te moeten worden, voordat hij de overgang naar de stap kan maken. Nu klopt dat ook omdat hij zijn rug strak houdt en achter niet wil dragen (hij wil alleen stuwen) -> hij moet dus eerst wel flink terugkomen in tempo voordat hij in stap de snelheid kan bijbenen, omdat hij niet van achteruit ruim en dragend wil lopen. De truc is om dit om te zetten naar een achterhand die ook kan dragen. Achterwaarts kan daar wel een goede oefening bij zijn, omdat hij dan zijn achterhand onder zijn lijf moet zetten, dus de rug moet ontspannen en opbollen en vanuit de schoft omhoog komt. Dat gevoel van zijn schoft omhoog rijden, moet je proberen ook op te zoeken in het voorwaarts rijden, maar dan moet je dus wel zijn achterhand kunnen bedienen.

Dus voorwaarts rijden is belangrijk, maar niet als hij daardoor met zijn schoft de grond in gaat lopen. Ik zou na zo'n hangmoment eerst een voorwaartse reactie vragen en redelijk vlot (zeg 4 passen) daarna terugrijden naar halthouden en achterwaarts vragen zodat hij zijn schoft weer omhoog brengt.

Teugels compleet losgooien is denk ik niet de oplossing, zo leert hij nooit in verbinding te lopen. Moeilijk is natuurlijk wel om contact te houden zonder terug te gaan hangen. Tip: probeer verbinding te zoeken op een teugellengte dat hij niet meer kan hangen. Wellicht is dat op het moment dat hij stofzuigt, maar dat is beter dan compleet geen contact en vele mate beter dan laten hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:07

Super, weer een andere visie :')
Het klinkt op zich logisch zoals jij het verwoordt, maar dat gaat dus weer lijnrecht in tegen wat mijn (tot nu toe éénmalige) instructeur heeft gezegd. Dus ikke weet het helemaal niet meer :+

Wat doe ik als ik hem voorwaarts laat gaan, dan terug wil rijden en achterwaarts vragen en hij wil niet terug? :+

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:28

Met alles wat je hebt, behalve je teugels. Dus zit, stem en desnoods omgeving. Eerst wat coulant omgaan met vier passen en laat het maar wat langer duren. Je kan (een beetje schuin) richting bakrand rijden om hem af te remmen. Hoe doe je dat op buitenrit? Gebruik dit.
Verder belonen als je hem terug krijgt zonder teugelophouding. Je kan natuurlijk in de longeerring oefenen om hem op je stem terug te krijgen. Eventueel kan je ook een ophouding maken met je teugels, maar dan moet je die wel op een manier geven dat hij niet gaat hangen (kort).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:31

Op buitenrit gaat het doorgaans (als ik alleen ben) wel op zit & stem :j Soms duurt het wel even voor hij volledig in stap is, hij heeft een lange remperiode zeg maar (wat je dus ook terugziet in het filmpje en wat volgens jouw uitleg ook normaal is). Dat kan in het begin geen kwaad?

Ik wil het in ieder geval wel eens proberen op die manier :j Maar dat is dus gewoon bitloos neem ik aan? (omdat je zegt dat het bit mij niet gaat helpen). Of juist wel met bit omdat hij sneller gaat hangen op dat bitloos?

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:36

De tip om je pony af te leren om te gaan hangen op je hand, kan ik je niet geven...Ben ik niet slim genoeg voor :+

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik denk dat je beter eerst werkt aan de stijfheid (die naar mijn mening duidelijk te zien is in zijn achterhand-achterbenen bewegen houterig) en het gebrek aan soulpesse. Volgens mij gaat een groot deel van je probleem opgelost geraken als je pony (trouwens echt wel een sexy dierv :D ) leert zijn lichaam op een correcte manier te gebruiken... Als hij stijf is en moeite heeft om zijn gewicht te dragen op zijn achterhand, is het normaal dat hij liever op zijn voorhand loopt... Dan mag je het bitloos, met licht of zwaar bit of aan een halster proberen, het basisprobleem blijft.
Op de volte zo met z'n hoofd naar buiten lopen, is volgens mij ook een teken dat er lichamelijk ergens iets niet 100% is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:39

[***] schreef:
Dat is een groot gedeelte van het trainingsplan :j Alleen als ik dat bitloos doe dan ben ik waarschijnlijk na een jaar nog geen stap verder dan dat. Ik ben namelijk al jaren met hem bezig, enkel concentreren op het doorlopen (zowel gewoon los als aan de longe als onder het zadel) en dat gaat op zich wel goed (hij gaat tenminste al vooruit als ik het zeg, dat is al een verschil met vroeger :+ ) maar zodra je dan weer iets met de teugels doet kan je van voor af aan beginnen omdat hij weet dat hij op die neusriem kan gaan hangen zonder problemen. Ja ok, hij moet dan weer vooruit, maar dat neemt hij er dan blijkbaar gewoon bij (laatst heb ik echt lang & hard gegaloppeerd met hem, op aanraden, omdat die persoon dezelfde techniek toepast, maar die zei uiteindelijk ook .. zo kan je nog jaren bezig blijven en sta je nog geen stap verder.. ).

Maar die techniek gaat wel blijven gebruikt worden :j Zoals gezegd ben ik niet van plan om er nu op te stappen, die teugels vast te pakken, te gaan zagen of weet ik wat voor toestanden en dan zo te rijden. Neen, het voorwaarts blijft altijd het eerste punt en ik hoop (of wij hopen :+ ) dat als ik dan lichtjes de teugels opneem dat hij iets heeft van "ok, ik blijf wel van je handen af". Rijden met 500 kg in je handen terwijl je pony er maar 400 weegt is niet aangenaam, dus dat wil ik proberen te voorkomen en ik denk dat puur bitloos dat op dit moment niet lukt.

Okee, nee het was maar een idee dat ik ineens kreeg terwijl ik aan het rijden was :)

Pfft het is wel lastig hoor. Kan je hem niet op de volte zetten? Dat is vaak ook wel een goeie manier om een paard na te laten geven. Of is ie daar ook te sterk in de hals voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:48

Ik weet dat voltes basisoefeningen zijn maar uh .. tja .. O:)
Kan 'm wel draaien hoor, en kan wel iets rijden wat op een volte lijkt, maar echt met voltes werken om hem soepel te krijgen .. uh .. gaat nog niet zo schitterend O:)

@ giotto : dank je wel voor je visie. Hoe zou jij dit dan aanpakken?
Ik ben al een hele tijd bezig met enkel op de grond, voorwaarts, dubbele longe, lange teugelen, ... maar bij alles wat ik doe komt het probleem dat hij gaat hangen, waardoor ik weer last krijg van mijn lichaam en dat is niet zo erg leuk .. Dus daarmee dat ze zeiden dat ik eerst aan dat hangen moest werken en dat ik dan pas fijn dressuurmatig zou kunnen werken. Maar jij zegt het weer andersom? Hoe zou jij het dan doen?

Heb je trouwens gezien dat aan de buitenkant van de roundpen bomen en allerlei groen spul zich bevinden? Pony kan eten in stap, draf of galop .. ook buiten trouwens, gewoon in volle galop hoofd omhoog en blaadje trekken als we onder een tak doorgaan :') Ik zeg niet dat hij niet stijf is etc., maar dat hoofd naar buiten .. In de piste werken we soms ook wel eens los, is niet zo'n mooie cirkel meestal maar volgens mij loopt hij dan niet zo naar buiten .. Ik moet er eens op gaan letten :+

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:01

[***] schreef:
Ik weet dat voltes basisoefeningen zijn maar uh .. tja .. O:)
Kan 'm wel draaien hoor, en kan wel iets rijden wat op een volte lijkt, maar echt met voltes werken om hem soepel te krijgen .. uh .. gaat nog niet zo schitterend O:)

@ giotto : dank je wel voor je visie. Hoe zou jij dit dan aanpakken?
Ik ben al een hele tijd bezig met enkel op de grond, voorwaarts, dubbele longe, lange teugelen, ... maar bij alles wat ik doe komt het probleem dat hij gaat hangen, waardoor ik weer last krijg van mijn lichaam en dat is niet zo erg leuk .. Dus daarmee dat ze zeiden dat ik eerst aan dat hangen moest werken en dat ik dan pas fijn dressuurmatig zou kunnen werken. Maar jij zegt het weer andersom? Hoe zou jij het dan doen?

Heb je trouwens gezien dat aan de buitenkant van de roundpen bomen en allerlei groen spul zich bevinden? Pony kan eten in stap, draf of galop .. ook buiten trouwens, gewoon in volle galop hoofd omhoog en blaadje trekken als we onder een tak doorgaan :') Ik zeg niet dat hij niet stijf is etc., maar dat hoofd naar buiten .. In de piste werken we soms ook wel eens los, is niet zo'n mooie cirkel meestal maar volgens mij loopt hij dan niet zo naar buiten .. Ik moet er eens op gaan letten :+

Je moet er volgens mij eerst aan werken dat hij z'n lichaam correct leert gebruiken. Dus 100% kunnen uitsluiten dat hij lichamelijk in orde is...Dat hij nergens vastzit, hij geen eventueel spierprobleempje heeft dat hem beperkt,... Als je zelf twijfelt laat je best je DA of osteopaat of iets dergelijks naar hem kijken.
Pas als je weet dat hij ok is, en het niks lichamelijk is moet je doorwerken.

Ik zou hem persoonlijk niet longeren zonder longe, je moet hem kunnen corrigeren. Bladjes en grasjes pikken tijdens het werk is a big nono ;) Als je hem toch liever los laat lopen, zet hem dan bij met een touwtje aan de binnenkant, aan een bitring of aan de neusriem. Dit doe je niet te vast maar gewoon zo vast dat hij z'n hoofd niet maar naar buiten kan draaien om te eten.
Als je hem wilt bijzetten moet je een bijzet zoeken waarop hij niet kan hangen, touwtjes-bijzetteugels en dergelijke zijn niet geschikt...
Een gogue of een pessoateugel is een betere oplossing...

Je zal echt bij de basis moeten beginnen...

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:14

- Dan zou ik als eerste eens proberen of hij zijn hoofd naar je toe kan draaien zonder weg te hoeven stappen.
En of hij dat beide kanten even ver kan.
-Hij draait denk ik niet voor niks zijn hoofd naar buiten dat zou ik zo snel niet afdwingen met touwtjes, gogue of pessoa.
- en vooral hulp van je instructeur aannemen
- het filmpje in mijn profiel is een oefening die ik kreeg nadat de osteopaat mijn paard had losgemaakt. Het ziet er makkelijker uit dan dat het in het begin is en ook mijn paard voert het op het filmpje niet helemaal goed uit, je ziet haar ook wat kantelen met het hoofd en wegstappen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:28

justkid schreef:
- Dan zou ik als eerste eens proberen of hij zijn hoofd naar je toe kan draaien zonder weg te hoeven stappen.
En of hij dat beide kanten even ver kan.
-Hij draait denk ik niet voor niks zijn hoofd naar buiten dat zou ik zo snel niet afdwingen met touwtjes, gogue of pessoa.
- en vooral hulp van je instructeur aannemen
- het filmpje in mijn profiel is een oefening die ik kreeg nadat de osteopaat mijn paard had losgemaakt. Het ziet er makkelijker uit dan dat het in het begin is en ook mijn paard voert het op het filmpje niet helemaal goed uit, je ziet haar ook wat kantelen met het hoofd en wegstappen.

Ik zou het touwtje aan de binnenkant enkel maar laten dienen zodat hij het afleert om het groen aan de buitenkant van de bak te zien als buffet :) Niet om hem in binnenstelling te dwingen.
Zoals ik al schreef moet TS eerst zeker zijn dat het geen lichamelijk probleem is, alvorens pony bij te zetten met wat dan ook.
Je eerste oefening is idd een supergoede tip!

TS : Je hebt het beste met je pony voor. Je geeft zelf toe dat hij nooit echt een deftige dressuurmatige basis heeft gehad. Begin terug bij de basis, met een goede instructeur. Je probleem mag je niet oplossen met een zwaar bit... Dat is niet eerlijk tegenover je pony...die heeft het nooit anders geleerd dus die zoekt de weg van de minste weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:36

Ik ga zo het filmpje even bekijken!
Pony is verder in principe gewoon in orde. Osteo zegt wel dat ze iets aan de rug voelt, maar voor een pony van 16 jaar is dat niet abnormaal. Het was nog niet in die mate dat ze vond dat het behandeld moest worden en hij had ook (stom) de dag ervoor in een best zware piste gesprongen dus dat kon er ook mee te maken hebben. DA wilde ik er wel nog eens naar laten kijken maar dat is er nog niet van gekomen (om hem daarvoor speciaal naar stal te halen vind ik ook niet nodig) en meerdere mensen hebben gekeken en gevoeld en zeggen dat er niks mis is, dat hij gewoon de training & bespiering mist. Natuurlijk zijn dat geen DA's, maar dat er echt iets mis zou zijn, volgens mij toch niet, gewoon het gebrek aan training, al jarenlang...

Hoofd zo inbuigen doet hij wel :j Targetten gaat prima ter hoogte van het zadel zeg maar. Ben nu niet 100% zeker dat hij beide kanten even ver kan zonder te stappen, volgens mij wel, maar heb het al even niet meer gedaan. Verder zijn we (naja, ben ik :P ) ook bezig met de achterhand onderin te laten wegstappen, vind hij nog moeilijk maar hij probeert wel.

Ik weet niet meer wat goed is en wat niet goed .. De ene zegt zus, de andere zegt zo. Volgens de ene moet ik eerst aan het hangen werken en van daaruit verder gaan. Volgens een andere moet alles opgelost worden met voorwaarts rijden. Volgens nog iemand anders moet ik hem eerst van achteren soepeler en sterker krijgen en dan pas aan de voorkant. Ik weet het niet meer, echt niet :+
Hoe kan ik de pony leren dat hij van die neusriem moet afblijven als het enige is wat hij doet *oh, neusriem, lekker hangen, laat de baas maar proberen*. Dan kan ik toch beter opnieuw beginnen met een andere optoming? Of denk ik nu zo raar? (en de zwaarte van het bit is omdat hij op gewone bitjes net hetzelfde deed in het verleden, en hopelijk op dit bit niet, het wordt niet meteen op z'n zwaarst ingezet en ik hoop dat nooit te moeten doen ;) ).

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:52

Ik vind het eigenlijk een beetje logica... Pony hangt = pony loopt op de voorhand. Pony hangt niet meer = pony die zijn lichaam correct gebruikt en zwaartepunt naar achter heeft leren plaatsen.

Ik wist niet dat je pony 16 jaar is...dat maakt het probleem er niet makkelijker op te lossen door. Het zal een werk van lange adem zijn waarbij de lange weg, volgens mij, de enige correcte is.
Een echte hanger zal na verloop van tijd ook gaan hangen op een zwaarder bit...het is een straatje zonder einde.
Op het einde van het zware bitten-verhaal blijf jij achter met een zadelkast vol spectaculaire bitten waarmee je de gemiddelde olifant een sliding stop mee kan laten doen en een pony die ofwel nog altijd hangt op je bit, ofwel achter de teugel is gekropen om van de miserie af te zijn... En hij heeft in al die tijd niks geleerd, behalve slechte manieren die moeilijk af te leren zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:56

En ik kan geen gebruik maken van de tijd tussen het wel nog reageren op dat zwaarder bit en ook daarop gaan hangen? Ik ga er even vanuit dat hij dat niet na 2 dagen al besluit als het van in het begin goed aangepakt wordt, niet?

Ik heb op zich wel een lange adem, zolang ik af en toe maar wat vooruitgang merk .. steeds in cirkeltjes blijven draaien vind ik wel goed geweest nu :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:01

-Laat je helpen door mensen waar jij vertrouwen in hebt en die je pony kennen, als de osteopaat al heeft gevoeld dan is het een kwestie van goede oefeningen doen.
-Ik vind western een hele fijne manier van rijden maar makkelijk is het niet :n en ik kan wel wat "oefeningen" uitleggen maar iemand die met verstand met je meekijkt en denkt is 100 keer waardevoller.
-Wat je denk ik wel heel goed voor ogen moet houden is dat je zelf heel goed moet loslaten op het juiste moment om te voorkomen dat hij ook op dit bit gaat hangen.
Het fijne van western is (vind ik dan) dat het verschil tussen bit aannemen en bit loslaten heel groot en duidelijk is.
Ik wil overdreven gezegd geen contact met het bit zolang het paard op eigen benen loopt, sturen doe ik op neckreining dwz teugel tegen de hals. Pas op het moment dat paard gaat hangen/op de voorhand duikt pak ik haar op met been en teugels/bit en op het moment dat ze weer op eigen benen loopt laat ik alles weer los.
Dit klinkt heel simpel maar is dus erg moeilijk. Vooral het op het juiste moment echt loslaten en niet "babysitten"

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:05

Hoe bezie jij het dan, TS? Ga je hem enkele keren rijden/longeren met dat bit en dan terug proberen met een gewoon bit? Wat is je plan?

Ik begrijp heel goed dat je het beu bent hoor om in cirkeltjes te blijven draaien. Je wordt moedeloos na een tijdje hé.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:08

@ justkid : Dat laatste is inderdaad wel het uiteindelijke doel :j Pony moet leren om op z'n eigen benen te lopen en zolang die dat doet doe ik niks met de teugels. Loopt hij niet meer op eigen benen dan "grijp ik in" (even kort gezegd). Voor mij betekent dressuurmatig niet "volgens het dressuurplaatje" maar wel dat de pony leert om zelfstandig te lopen en het lichaam goed te gebruiken, om schade die er nu nog niet is maar vast wel gaat komen te voorkomen. Pony wordt er ook niet jonger op natuurlijk, en als die maar op zijn manier blijft doorkachelen weet ik niet of dat wel zo goed is.

@ giotto : afhankelijk van hoe het gaat is het eigenlijk wel de bedoeling om, als het even kan, terug bitloos te gaan. Of eventueel een 'gewoon' bitje. Maar daarvoor moet hij eerst leren op eigen benen lopen en ten alle tijden reageren op mijn aanwijzingen, en dat doet hij nu totaal niet. Dus ja, dan moet een mens wat natuurlijk ... en dit raden ze mij IRL aan dus ik ben toch geneigd om dat te proberen (sluit ook aan bij wat justkid zegt/verwoord). Moest het toch echt niet werken kan ik nog op zoek naar een andere manier natuurlijk. Maar nu 85 verschillende dingen tegelijk proberen lijkt me ook niet slim :+

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 23:14

[***] schreef:
@ justkid : Dat laatste is inderdaad wel het uiteindelijke doel :j Pony moet leren om op z'n eigen benen te lopen en zolang die dat doet doe ik niks met de teugels. Loopt hij niet meer op eigen benen dan "grijp ik in" (even kort gezegd). Voor mij betekent dressuurmatig niet "volgens het dressuurplaatje" maar wel dat de pony leert om zelfstandig te lopen en het lichaam goed te gebruiken, om schade die er nu nog niet is maar vast wel gaat komen te voorkomen. Pony wordt er ook niet jonger op natuurlijk, en als die maar op zijn manier blijft doorkachelen weet ik niet of dat wel zo goed is.

@ giotto : afhankelijk van hoe het gaat is het eigenlijk wel de bedoeling om, als het even kan, terug bitloos te gaan. Of eventueel een 'gewoon' bitje. Maar daarvoor moet hij eerst leren op eigen benen lopen en ten alle tijden reageren op mijn aanwijzingen, en dat doet hij nu totaal niet. Dus ja, dan moet een mens wat natuurlijk ... en dit raden ze mij IRL aan dus ik ben toch geneigd om dat te proberen (sluit ook aan bij wat justkid zegt/verwoord). Moest het toch echt niet werken kan ik nog op zoek naar een andere manier natuurlijk. Maar nu 85 verschillende dingen tegelijk proberen lijkt me ook niet slim :+

Tuurlijk is het niet slim om 85 verschillende dingen te proberen, maar dit is Bokt en hier krijg je 85 verschillende meningen :D
Ik hoop allesinds dat je een oplossing vind die zowel voor jou als voor je pony goed zijn!