Ik denk dat jij een paardje hebt met korte spieren net als veel quarters, ze zijn sterk, kunnen explosief bewegen maar worden ook snel stijf.
Aan het los en soepel houden moet je dus echt altijd iedere keer als je met hem bezig bent blijven werken. Dus oprekken die spieren, buigen, wendingen stelling naar binnen en buiten heup naar binnen en buiten en altijd van het bit af en op eigen benen lopen.
Het een hangt gewoon samen met het ander. Het paard zoekt altijd de makkelijkste weg en dat is in jouw geval rechtuit en hangen
Ik heb in mijn profiel een filmpje wat ik met mijn paard moest oefenen nadat ik hem helemaal vast en stijf had gereden
Kid kan dit nu gewoon los en doet het voor een stukje appel als ik haar gewoon uit de wei haal
Stuurfilmpje/het begin van neckreining
http://youtu.be/pSEpVq2v-Rk
Paarden mogen in het achterwaarts juist niet hun hoofd omhoog doen
want dan drukken ze de rug weg en dat is echt het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Ik ga het straks (of morgen) zeker bekijken, kan nu geen filmpjes openen.
Maarja, even weten hoe en waar je op moet letten is toch wel handig .. Ga ik lessen voor nemen maar wilde hem eerst even zo aan het bitje laten wennen en eventueel zelf al wat dingetjes doen, al weet ik dus op dit moment niet echt wat het beste is

Ik probeer te volgen .. maar ik vraag me af wat jij met hoofd omhoog bedoelt. Hoe hoog gaat het hoofd dan? Wat is de bedoeling? Want hoofd omhoog heeft bij mij een rare bijsmaak, namelijk het hoofd de lucht in waardoor de rug weggedrukt wordt en je dressuurmatig nog verder van huis bent. Maar ik neem aan dat dit niet jouw idee is? Heb je misschien foto's of filmpjes ter illustratie?
Zo op de grond doet hij het trouwens wel, met clickeren enzo kom ik een heel eind, kan dat natuurlijk in het zadel ook zo gaan doen, maar ik vraag me af of het voldoende resultaat geeft om er blijvend plezier van te hebben. Weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel
) ook bezig met de achterhand onderin te laten wegstappen, vind hij nog moeilijk maar hij probeert wel.