Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
annemariev schreef:laat ik eens een tegenvraag stellen. denk eens vanuit het paard. Hoe weet hij het verschil tussen freestyle loswerken, longeren, Join Up of welke vorm van losse spelletjes dan ook? Waar merkt hij dat aan? Weet hij dit direct wanneer je als jong paard met hem start? Of gaan we hem conditioneren?
Zelf gebruik ik het loswerken (hoe je het ook noemt) om het paard te beoordelen op verschillende zaken. Hoe is hij fysiek. heeft hij ergens last van bijvoorbeeld. Stijfheid, onregelmatigheid, hoe beweegt zijn rug, ed. Verder kijk ik hoe hij gedragsmatig reageert op grenzen, versnelling, verlangzaming, hoe graag werkt hij mee, is hij snel afgeleid, etc. Veel meer zaken die wij in onze verdere training gebruiken. Paarden gebruiken beweging onderling waardoor de hierarchie duidelijk wordt. Dat is hun taal.
Er staat overigens dat ik het paard sla? Nog even goed naar het filmpje kijken. Ik heb hem op geen moment geslagen. Wel duidelijk gemaakt wat mijn grenzen waren. En die stel ik graag duidelijk vast bij een hengst. Je hebt overigens drie seconden tussen als er wat gebeurd, dat het paard nog weet dat het nog met elkaar te maken heeft. De start van mijn reacties zijn ruim binnen de drie seconden. Ik zou het de volgende keer weer exact hetzelfde doen. Zoals jullie weten zeg ik het ook als ik van mening ben als ik het anders had moeten doen. Merk wel dat er op bepaalde vlakken bij een enkeling van jullie soms meer uitleg nodig is. Dat er aannames zijn die vanuit het paard gezien niet kloppen. Of dat ermeer uitleg nodig is waarom iets wel of niet in een bepaalde situatie. Maar daar is dit medium zeker niet geschikt voor. iedereen mag bij ons langs komen (mits aangemeld omdat we niet altijd trainen, sta je er voor niks..) om te kijken naar de training van de paarden. Alles transparant. daar geloof ik vooral in.
Wat je ook van dingen vindt, voor mij is maar 1 ding belangrijk en dat is de reactie van het paard. Wij kunnen alles beredeneren, goed vinden, fout vinden, maar als het paard laat zien dat hij duidelijk beter wordt in zijn gedrag en rustig is, dan ben ik tevreden. Waarbij geweld en pijn natuurlijk geen veroorzaker mogen zijn van verandering. Mooni heeft alleen op dat moment negatief gedrag laten zien. Doordat we direct bij hem duidelijk maakten dat we dat niet accepteerden was het direct over. Niet duidelijk zijn veroorzaakt vaak veel grotere problemen. Dit is overigens allemaal meetbaar. In Zurich is er pas weer onderzoek gedaan naar trailerladen. Waar bij gemeten is hoe de reactie van de paarden was op Join Up, ook met bloedwaarden. Waarbij ik op wil merken dat ik zelf eigenlijk nooit loswerk met paarden voor trailerladen en gebruik ik grondwerk meer voor het inzetten van leiderschap.
Groeten, Annemarie
Sharon_Jims schreef:Zilfstar ik hoop dat Annemarie op jouw post reageert ben daar zelf ook benieuwd naar ik heb daar tijdens de clinic ook niet naar gevraagd en ook niet aan gedacht om daar direct te vragen. Verder had ik zelf niet het idee dat hij ergens de sch**t aan had hoor na en tijdens het rollen.
Sharon_Jims schreef:WildWings geen probleem hoor!
Geerke ik heb nog een filmpje van vorig jaar zomer net voordat ze het land op zouden gaan gemaakt van hem. Daar zitten ook stukjes draf in maar ik kan echt niet zien of hij kort loopt. Ja hij loopt anders dan een WB of KWPN-er, Mooni is een paint en daarom ook qua beweging niet te vergelijken.
http://www.youtube.com/watch?v=3LW2HhspL6k
Ter vergelijking heb ik hier ook een filmpje van zijn papa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZVbpwnOarEw
Annemarie weer bedankt voor je uitleg en reactie dat stel ik zeer op prijs!
liljebo schreef:Een ding is zeker... als je je vasthoudt aan deze manier van werken, is het in ieder geval iets waar je zelf achter staat en waar je dan argumenten voor kan aanvoeren en zeker zijn van wat je doet, is het halve werk. Ongeacht of een ander een andere manier zou kiezen. We zijn tenslotte allemaal verschillend en hebben allemaal onze eigen ideeën.
Maar ook als je bepaalde dingen anders zou willen zien nav de discussie hier, sterkt dat jou in je eigen aanpak. Want door dit soort open en eerlijke discussies kun je voor jezelf uitmaken wat je wel of juist niet wil en weet je ook waarom wel/niet.
En daar draait het om.
liljebo schreef:ik moet toch nog een keer kwijt dat ik onder de indruk ben van je sportieve en oprecht geïnteresseerde reacties op alle opmerkingen hier. Jij stijgt bij mij iig in achting.
Een ding is zeker... als je je vasthoudt aan deze manier van werken, is het in ieder geval iets waar je zelf achter staat en waar je dan argumenten voor kan aanvoeren en zeker zijn van wat je doet, is het halve werk. Ongeacht of een ander een andere manier zou kiezen. We zijn tenslotte allemaal verschillend en hebben allemaal onze eigen ideeën.
Maar ook als je bepaalde dingen anders zou willen zien nav de discussie hier, sterkt dat jou in je eigen aanpak. Want door dit soort open en eerlijke discussies kun je voor jezelf uitmaken wat je wel of juist niet wil en weet je ook waarom wel/niet.
En daar draait het om.
Sharon_Jims schreef:Baseer je dit op alleen het kijken van dit ene filmpje? Kun je dan voor mij uitleggen waar jij in dit filmpje ziet waar dit paard gebroken wordt? En dat is voor mij puur informatief omdat ik dit niet zie terugkomen in het filmpje. Welke methoden beschouw als klassiek en waarom juist deze andere methode een achteruit gang?
Ik heb Annemarie tijdens de JU en FU met Mooni geen moment druk, verward of bang gezien, eigelijk geen van beide dagen.
Jessix schreef:Ik moest er eigenlijk wel een beetje om die filmpjes lachen!! Nee, deze mevrouw en deze manier van omgang met het paard hebben mij echt niets te bieden. Dat is wel weer duidelijk geworden naar het zien van deze filmpjes. Ook ik blijf me afvragen, TS wat heb je nou bereikt? Wat is de meerwaarde hiervan??
annemariev schreef:Deze mevrouw? Bij deze stop ik in deze discussie. Dit is minimaal niet de wijze waarop we met elkaar om moeten gaan. Wens jullie veel plezier en succes in de omgang met jullie paarden.
Annemarie
Het spijt me, maar ik heb moeite met de wijze waarop er gesproken wordt. Heb erover nagedacht en besloten om niet te reageren meer. We mogen het met elkaar oneens zijn. Maar we fair naar iedereen, en dat is het naar mijn gevoel nu niet. Annemarie
Luckystory schreef:Verward is misschien niet het woord dat ik zoek... mmm "Rommelig' is misschien een betere benaming.
Alsof ze niet goed weet welke kant ze ermee uit wil en daarom in de wilde weg wat dingen gaat doen.
Dat rommelige en drukke in combinatie met wat er gezegd word, komt bij mij over alsof ze zelf niet op haar gemak is.
Misschien is dat niet zo, maar het komt alleszins zo over.
Op HE kwam ze alleszins zo niet over, vond ik.
Ze maakt in mijn ogen hier ook een aantal 'fouten' die ik eigenlijk niet zou verwachten. (Maar ik heb zelf een Parelli achtergrond en dan zijn bepaalde dingen zoals die veel te trage release en het onnodig aanhouden van druk echt 'not done')
En in die laatste alinea had ik het vooral over de door Monty Roberts gepromote technieken. (Wat ik jammer genoeg ook deels wel terug zie in dit filmpje) Het overdonderen van zo'n jong paard zou gewoon niet mijn keuze zijn. Maar over zulke dingen valt nog te discussiëren.
Ik heb dingen door MR zelf zien toepassen die materiaal waren voor de dierenbescherming. Eén van de technieken die toen gebruikt werd, staat er bijvoorbeeld om bekend fysiek letsel te veroorzaken. En dan niet als het fout gaat, maar de hele werking ervan ging uit van het veroorzaken van pijn en letsel. (En sorry to say, maar Annemarie was er op die betreffende avond ook aanwezig)
Moest het gebruikte paard van mij geweest zijn, had MR een proces aan zijn broek gehad.(Meer nog, Ik had het dan überhaupt niet laten gebeuren...)
En dan noem ik nog maar 1 ding. Ik stond er eigenlijk positief tegenover (anders ga je ook niet naar zo'n avond natuurlijk)
Maar ik ben daar geschokt en vol walging weg gegaan. Zoiets kan ik simpelweg geen voorruitgang noemen. En daar werd toen ook het "Het geeft zoveel minder stress"-verhaal verteld.
En wat jij in jouw filmpjes toont is zeker niet van die mate, maar ik zie wel bepaalde elementen terug die mij daar sterk aan doen denken.
ellepel schreef:hmmm,ik heb dus net een gedeelte van twee filmpjes bekeken.
ten eerste dat filmpje dat ze zit te prutsen aan zijn hoofd,hij denkt van iehh wat moet dat "" en wat omhoog komt en vervolgens word het bestraft met een flinke ram op zijn neus*auw*
en dat filmpje dan moet hij rondjes lopen en in plaats van dat ze nou ff subtiel "zegt"van hey je moet lopen joh,word er meteen keihard geramd met zo'n touw....desensibiliseren werkt zo wel ja![]()
ik vraag me altijd af....
wat is het nut er van om als een paard iets niet snapt om dan meteen keihard in te grijpen?
dus hij vind prutsen wat eng, kabammm!!! ram aan het halster.
je ziet ook duidelijk in alle filmpjes dat na die eerste ram aan zijn hoofd hij heel erg gevoelig reageerd op beweging....kopschuw noem ik dat en dat vind ik best wel zonde
Sharon_Jims schreef:Vind je hem echt kopschuw reageren? Ik niet. Dat doet ie in de andere filmpjes ook niet. Had hij echt kopschuw gereageerd had Annemarie hem ook niet op zijn voorhoofd tussen zijn ogen niet mogen aaien.
Sharon_Jims schreef:Ik ben benieuwd of je bij een andere trainer die hetzelfde had uitgevoerd ook weg gelopen was.
liljebo schreef:Het hoofd omhoog is idd iets wat je liefst wil voorkomen als reactie.
Dat vind ik ook een probleem bij bv het yoyo spel van parelli, waarbij het opvoeren van de fases dmv flink zwiepen met het touw gebeurd en ook dan zie je hoofd omhoog, rug wegdrukken.