Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Fleur_V schreef:Je hoeft ook geen medelijden te hebben, maar een beetje menselijk begrip lijkt me hier wel op zijn plaats.
Jolliegirl schreef:Ik ga ook even mee met de druk op de ingewanden.,
De ingewanden van een paard zitten vooraan aan de slokdarm vast...Erg stevig, maar wel met het nodige gewicht eraan bij deze houding.
Dit is dus serieus een hele slechte oefening om uit te halen. Hoe leuk je het ook vind.
Zitten tot daaraantoe, dan blijft de druk verdeeld.
Het ziet er erg gaaf en leuk uit, en knap dat je dit kunt.
Maar voor de veiligheid van je paard, zou ik dit achterwege laten.
[***] schreef:Fleur_V schreef:Je hoeft ook geen medelijden te hebben, maar een beetje menselijk begrip lijkt me hier wel op zijn plaats.
Begrip waarvoor precies?
Zoals ik al zei, het is nooit leuk om een paard weg te doen.En als je als eigenaar van het dier te maken hebt met afscheid is begrijpelijk.
Maar dat je zo een topic aanmaakt en dan vervolgens wegblijft van de discussie, daar kan ik geen medelijde mee hebben. Het is eigen keus namelijk om vlak voor het weggaan van het dier dit topic te openen.
MelanieB schreef:Jolliegirl schreef:Ik ga ook even mee met de druk op de ingewanden.,
De ingewanden van een paard zitten vooraan aan de slokdarm vast...Erg stevig, maar wel met het nodige gewicht eraan bij deze houding.
Dit is dus serieus een hele slechte oefening om uit te halen. Hoe leuk je het ook vind.
Zitten tot daaraantoe, dan blijft de druk verdeeld.
Het ziet er erg gaaf en leuk uit, en knap dat je dit kunt.
Maar voor de veiligheid van je paard, zou ik dit achterwege laten.
Idd..
Vind het niet helemaal fijn om naar te kijken mede door bovenstaande..
Oh, en de leuke opmerkingen van; 'als het pijn zou doen blablabla dan zou paard het niet doen'. dat vind ik toch wel de grootste nonsense. Paard is gewoon gehoorzaam aan zn baasje.
En tsja, over de oren naar achter maak ik me niet zo druk, dit doen wel meer paarden, als ik me concentreer kijk ik ook niet bepaald blij
renatevb schreef:De TS is sinds 12/8 niet meer online geweest, dat verklaard waarom ze hier niet post.
Ik begrijp het hele drama hier rond niet eigenlijk, het is de keuze van TS, niet van ons. Al wat wij kunnen doen is haar laten weten dat het niet gezond is. Nu ze dat weet zal ze het heus niet meer doen ;)
[***] schreef:@ Rapperijder,
Volgens mij is het iets handiger als je je meer verdiept in de anatomie van het paard. Dan kun je iets beter deel maken an de discussie. Nu roep je iets zonder voorinfo.
En dit heeft niets met opzitten te maken, want een ieder gezond paard dat gelegen heeft en weer wil opstaan, doet dat vaak op de zittende manier. Alleen deze foto's laten een hele andere oefening met het paard zien. Namelijk pure overbelasting. En dat het paard niet reageert is maar net waar je zelf genoegen mee neemt. De uitdrukkingen die het paard laat zien op de foto's zijn al meer dan genoeg signalen om te kunnen vernemen dat dit nou niet bepaald prettig is voor het paard. Maar zoals ik al eerder zei, en wat jij nu in je laatste zin nog even mooi bijgooit... dit paard heeft een will to please en is bijzonder gehoorzaam. Het paard weet niet dat hij door deze oefening slijtage (ja die kan sneller ontstaan dan de meeste denken), KS, verrekken van alle banden en pezen, Overbelasten van SI gewricht, wat op den duur een chroninsch probleem kan blijven enz enz enz, kan nog wel een rijtje opnoemen.
Citaat:En ik blijf vinden dat hier verschrikkelijk in overdreven wordt. Ten eerste is de oefening op zich echt niet zo slecht als jij voorstelt. Het is een ongebruikelijke belasting, dat is waar, maar die houding wordt maar een paar seconden volgehouden, en TS schrijft zelf dat ze het zelden doet. Dat is echt niet genoeg tijd om schade aan te richten.
En denk je dat springen niet belastend is voor de voorbenen van een paard? En toch wordt niet elk topic met springfoto's afgebrand als zijnde paardenmishandeling. Sport is belasting, niks aan te doen
Illusion schreef:Citaat:En ik blijf vinden dat hier verschrikkelijk in overdreven wordt. Ten eerste is de oefening op zich echt niet zo slecht als jij voorstelt. Het is een ongebruikelijke belasting, dat is waar, maar die houding wordt maar een paar seconden volgehouden, en TS schrijft zelf dat ze het zelden doet. Dat is echt niet genoeg tijd om schade aan te richten.
En denk je dat springen niet belastend is voor de voorbenen van een paard? En toch wordt niet elk topic met springfoto's afgebrand als zijnde paardenmishandeling. Sport is belasting, niks aan te doen
weet je wat overdreven is? dat mensen niet kritisch naar een ongezonde! oeffening mogen kijken omdat de ts haar paard verkoopt?
Schade is snel aangericht, geloof mij maar. En trouwens.. moet schade niet voorkomen worden? als de schade er al is ben je imo te laat..
overigens is je argument over springen ook totaal iets anders(is nog altijd een natuurlijkere beweging, en TE(veel,hoog) is nooit goed) dit opzitten is alles behalve 'n natuurlijke beweging, en hier is een paard totaal niet voor gebouwd..
MelanieB schreef:Illusion schreef:weet je wat overdreven is? dat mensen niet kritisch naar een ongezonde! oeffening mogen kijken omdat de ts haar paard verkoopt?
Schade is snel aangericht, geloof mij maar. En trouwens.. moet schade niet voorkomen worden? als de schade er al is ben je imo te laat..
overigens is je argument over springen ook totaal iets anders(is nog altijd een natuurlijkere beweging, en TE(veel,hoog) is nooit goed) dit opzitten is alles behalve 'n natuurlijke beweging, en hier is een paard totaal niet voor gebouwd..
![]()
Leuk voor Rapperijder dat je zo met de TS begaand bent, maar imo word hier niet overdreven.
Rapperijder schreef:Even voor de duidelijkheid: ik ken TS helemaal niet. Niet op bokt en niet in het echt. Ik zag gewoon toevallig het topic voorbijkomen, en vond de foto's heel leuk. Dat wou ik even laten weten, en toen zag ik deze hele discussie. Ik blijf het onzinnig vinden dat jullie het paard afkraken als zijnde beschadigd of ongezond, gewoon omdat ze hem een kunstje heeft geleerd. Ze laat hem toch geen 3 uur per dag zo zitten![]()
Gaan jullie dan ook maar even naar alle spring- en SGW-topics vertellen dat ze de voorbenen van hun paarden aan het kapotmaken zijn, naar de dressuurtopics om ze te waarschuwen over over de halswervels, en naar de westerntopics, want sliding stops zijn ook belastend....
Rapperijder schreef:Raar sfeertje hangt hier. Je bent niet erg sympathiek, MelanieB.
Ik krijg zomaar het idee dat jullie TS in het echt kennen en hier een appeltje met haar te schillen hebben. Ga ik me niet mee bemoeien.