Voor het eerst VD met Moonlight :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:06

Silkaay schreef:
Ze is nog steeds gedeeld, ookal rijd ik ze, verzorg ik ze,... ze is (nog) niet betaald :)
Ik heb nu ook wel al door dat het verkeerd was dat ik dit doe.. tjezes zeg, het moet me geen 1000 keren in me neus gewreven worden.

Ik begin eindelijk te denken dat je het snapt..

Silkaay schreef:
zelfde als hierboven,
ze heeft maar een paar keer vlak na mekaar moetn doen.

En dan typ je dit.
Ook al was het maar een paar x vlak achter elkaar, het filmpje telt maar liefst 53 steigers.
En het is nog steeds -althans, volgens de door jou verstrekte informatie- de allereerste keer dat je dit doet.

En zelfs al is je paard nog zo ervaren 5x is toch wel al een max. hoor. Het heeft ook geen nut dingen te overvragen.. :)

En reacties als de laatste, maakt dat wij het 1000x zeggen, omdat het niet helemaal door schijnt te dringen hóe schadelijk dit is voor je paard.
Had je het begrepen dan waren het er bij 10posts gebleven.

Ik zeg dit niet om jou te pesten, maar zo ligt het nu eenmaal. :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:13

TessaVB schreef:
Ik ben helemaal niet into VD'en, en heb er ook geen verstand van, maar ik snap werkelijk het nut niet om je peerd 10393028 keer achter
elkaar te laten steigeren aan de hand?

het nut was gewoon om het haar te leren & los ging ik dat niet doen, want dan kon ze zo de baan op ;)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:13

Heej Silkaay! Dacht dat je wel wat geleerd had :n
Al die reactis en zeggen tegen bijv. E_Nalanta alsof zij direct perfect was? Zow.. wat een vijandigheid! Komop.
Ik denk dat ik als ik jou was even wat inlees over Nalanta. (in dit geval Eva) aangezien die HEUL wat meer weet over VD dan jij :P

En die zal heus niet direct met steigeren begonnen zijn hoor.
Vind ook dat je overdrijft in de zin van te snel gaan.

iN JE vorige toppics was je bezig met ontspannen rijden ,want dat kan je paard nog moeilijk.
eN nu al steigeren enzo? En Jambette vind ze moeilijk dus ga je maar steigeren?

Volgens mij ben jij echt verkeerd bezig :n

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:14

kehdra schreef:
Ik ben blij dat je nu zelf inziet wat er niet aan klopt. (en dat ik dat heb kunnen uitleggen)

Ga lekker verder met kleine dingen, geloof me wanneer ik zeg dat het net zo gaaf is wanneer je paard kan flehmen als wanneer je paard steigert ;)

:) (alleen heeft ze dit niet door)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:15

kehdra schreef:
Silkaay schreef:
omdat ik verward ben, omdat ik niet snap wat er verkeerd is (nu dus wel) :)
Ik ben niet boos of aanvallend :)

Ik ben blij dat je nu zelf inziet wat er niet aan klopt. (en dat ik dat heb kunnen uitleggen)

Ga lekker verder met kleine dingen, geloof me wanneer ik zeg dat het net zo gaaf is wanneer je paard kan flehmen als wanneer je paard steigert ;)

Volgens mij heeft TS de 'hint' wel begrepen jongens ;)
Laatst bijgewerkt door kehdra op 20-10-10 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:16

Chaos schreef:
Silkaay schreef:
Ze is nog steeds gedeeld, ookal rijd ik ze, verzorg ik ze,... ze is (nog) niet betaald :)
Ik heb nu ook wel al door dat het verkeerd was dat ik dit doe.. tjezes zeg, het moet me geen 1000 keren in me neus gewreven worden.

Ik begin eindelijk te denken dat je het snapt..

Silkaay schreef:
zelfde als hierboven,
ze heeft maar een paar keer vlak na mekaar moetn doen.

En dan typ je dit.
Ook al was het maar een paar x vlak achter elkaar, het filmpje telt maar liefst 53 steigers.
En het is nog steeds -althans, volgens de door jou verstrekte informatie- de allereerste keer dat je dit doet.

En zelfs al is je paard nog zo ervaren 5x is toch wel al een max. hoor. Het heeft ook geen nut dingen te overvragen.. :)

En reacties als de laatste, maakt dat wij het 1000x zeggen, omdat het niet helemaal door schijnt te dringen hóe schadelijk dit is voor je paard.
Had je het begrepen dan waren het er bij 10posts gebleven.

Ik zeg dit niet om jou te pesten, maar zo ligt het nu eenmaal. :)

reactie als 2de; het ging over de steigers gewoon vlak na mekaar :)
dàt weet ik ook wel ;)

Silkaay

Re: Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 22:16

& idd ik heb het wel al door ;)

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:16

Ik heb ook even heel het topic doorgelezen en het meeste wat ik dacht is ook wel gezegd. We zeggen dit niet om je te zieken he? Maar om de veiligheid van je paard (en jou). Ik vind ook dat je het teveel achter elkaar doet, maar ik denk dat je dit nu wel snapt?

Alleen wat anderen ook zeggen is het misschien beter om anderen dingen met haar (tis een merrie toch) te oefenen, behalve steigeren. Aangezien 2 maanden geleden nog alles misging, zoals je vertelde in je OP. En na 2 maanden kan je niet ineens de volledige vertrouwen van het beestje hebben. Hier gaat veel meer tijd overheen.

Buiten dat, stel je paard word ineens weer heel dominant, bv vliegt je aan als je hem uit de wei haalt, kan die dus gaan steigeren, aangezien die dit aangeleerd heb.

Daarom is het beter als je dit VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL later pas oefent, wanneer jij je paard beter kent en andersom. Wat kan het voor kwaad als je het gewoon laat? Er is nog genoeg te oefenen toch ?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:23

briitje schreef:
Ik heb ook even heel het topic doorgelezen en het meeste wat ik dacht is ook wel gezegd. We zeggen dit niet om je te zieken he? Maar om de veiligheid van je paard (en jou). Ik vind ook dat je het teveel achter elkaar doet, maar ik denk dat je dit nu wel snapt?

Alleen wat anderen ook zeggen is het misschien beter om anderen dingen met haar (tis een merrie toch) te oefenen, behalve steigeren. Aangezien 2 maanden geleden nog alles misging, zoals je vertelde in je OP. En na 2 maanden kan je niet ineens de volledige vertrouwen van het beestje hebben. Hier gaat veel meer tijd overheen.

Buiten dat, stel je paard word ineens weer heel dominant, bv vliegt je aan als je hem uit de wei haalt, kan die dus gaan steigeren, aangezien die dit aangeleerd heb.

Daarom is het beter als je dit VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL later pas oefent, wanneer jij je paard beter kent en andersom. Wat kan het voor kwaad als je het gewoon laat? Er is nog genoeg te oefenen toch ?

Helemaal mee eens ;) Je hebt mij (en andere bokkers) in je laatste toppic laten zien dat je open staat voor tips en dit zagen we aan je foto's ;) dus daarom zeggen we dit! Voor jullie veiligheid + plezier etc :D

pompidou2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:50

Jemig, ligt het aan mij, of word je de laatste tijd doodgegooid met topics van mensen die VD doen en hun paard willen laten stijgeren..?
Opzich niks mis mee hoor, maar hier word ik niet vrolijk van!
Dit paard hier op het filmpje is gewoon duidelijk OP, DOODMOE van de zware inspanning die haar keer op keer achter elkaar tot vervelends toe word gevraagd. Ze kan haast niet meer omhoog komen..! Ik vind dit niks met VD te maken hebben, sorry dit is pesten van je paard! Snap niet dat je hier lol in kunt hebben. Vind dit gewoon ronduit zielig..!
Hopelijk is dit eenmalig geweest en haal je dit trucje voortaan zo af en toe uit de kast..
Sorry, ben niet zo van de opvliegende en negatieve posts, maar kon het nu niet laten..
Succes verder, hopelijk kunnen jullie wederzijds lol gaan beleven aan VD en kunnen we dit filmpje gauw vergeten!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:04

Ik heb de eerste minuut van het filmpje gezien en kijk niet verder, gezien je in het begin al laat zien niet op de juiste manier bezig te zijn.

Ik ga dan ook mee met de rest van het topic, denk om je eigen veiligheid en die van je paard. Je zegt dat je paard niet dichtbij het hek staat, maar een sprong vooruit en hij ligt wel tegen het hek en dan? Als je daar al niet bij nadenkt snap ik niet dat je dan al een stap verder gaat met steigeren aanleren. :n

Hoop dat je een wijze raad trekt uit dit topic. ;)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 15:26

alleen even het filmpje en de 1e blz. gelezen.
je zet er zelf bij dat tips enz. welkom zijn
maar ondertussen reageer je zo op reacties die volkomen kloppen.
misschien ervaar je het anders maar het ziet er nog niet helemaal goed uit.

wel top dat je met VD bezig bent en jullie het samen zo leuk vinden.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 16:51

@pompidou2
euhm; aangezien ik hier (op dit forum) tot nu toe NOOIT heb gezeten, weet ik dus niet wat 'in' is :)
euhm; de filmpjes staan niet op volgorde en de hoogste steigers waren de laatste ;)
ik pest haar niet. ze doet het graag :)

@_Jordy_
tuurlijk is het nog niet goed. dat weet ik zelf ook wel :P
Maar ik ben al langer bezig met VD en dit was meer het ontdekken van Moon haar kanten en kijken hoever ik kan gaan ;) (in positieve zin)

BTW, HEB HET NOG EVEN HERBEKEKEN, IK VIND PERSOONLIJK DE LAATSTE STEIGER MOOI GECONTROLEERD :)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:49

Joycebunny schreef:
@ H_Nalanta : heb ik ergens het woord 'dwang' gebruikt in m'n post dan? :)
ik bedoel ook niet dwang. Dan zou ik het woord 'baas' ipv 'leider' gebruikt hebben. Ik bedoel dus hetzelfde als jij. Je paard moet luisteren, zonder dwang, ze dingen vragen ipv opleggen. Maar ik vind niet dat als je paard bij VD zegt 'ik heb geen zin meer in een oefening' je hem dan maar gewoon je gang moet laten gaan. Ik vraag hem dan om de oefening nog één keer te doen, en beloon hem bij het minste. Maargoed, dat is dan weer een andere discussie :)

Ik versta denk ik wel wat je wilt zeggen :j

Als ik thuis naar mijn paarden kijk dan zie ik dat Kalife de leider of de baas is om zo te zeggen.
Als Zippo ergens geen zin in heeft, bv het regent en Kalife gaat liever ff onder zijn afdak gaan schuilen terwijl Zippo liever in de regen blijft dan heeft Zippo geen keuze, Kalife legt zijn oren plat en doet teken dat hij er onder moet gaan met hem.
Dat heet leider zijn.

Zelfde met Sioux, hij moet niet dom doen naar Kalife of hij krijgt een ferme trap en de rangorde is weer op plaats gezet.
Dat is ook leiden maar dan wel behoorlijk agressief.

Ik denk dat je dit ook probeert te doen bij je paardje (leiderschap) en denk dat Nalanta mss iets te negatief gaat denken over je qua "dwang" gebruik of "hard" zijn naar je paardje toe.
Ik denk dat jij eerder wilt bedoelen dat je iets gaat doorvragen, op zich is dat niet slecht.

Als ik aan Zippo vraag om te liggen of te zitten dan vind ik het ook fijn als hij dat doet, natuurlijk moet het op een speelse manier aangebracht worden zodat hij het leuk blijft vinden.
Heeft hij eens minder zin dan ga ik ook niet zeggen "ok jongen, loop maar weg" want waar stopt dit dan?
Op den duur hebben ze GEEN respect meer voor je en willen ze niets meer doen en sta jij vanachter in de rangorde en zal het duren tot je paard je aanvalt of omver loopt.

Ik vind dan wel belangrijk als je iets vraagt aan je paard dat hij zich inzet en zijn best doet, niet dat hij het perfect doet.
Heeft ie eens een mindere dag dan ga ik hem ook niet lang pesten, wil hij niet lang liggen of zitten dan laat ik hem ook direct gaan en beloon hem uitbundig.
Zo weet hij als hij een mindere dag heeft en toch zijn best tracht te doen ook al is het minder goed dat dit toch positief bekrachtigt wordt, dan staat hij daar fier te blinken van "kijk ze vond het toch goed"
En ik merk aan hem dat hij dit waardeert en hierdoor me nooit in de steek laat, ik krijg juist veel wederzijdsrespect van hem.

En volgens ik hier van jou verneem denk ik dat je je zo wat wil uitdrukken en op deze manier werkt en dat vind ik niet slecht. (denk dat Nalanta mss niet zo goed verstaan heeft maar ze heeft zeker het beste met je voor hoor :j)
Alleen ga het ook niet te lang vragen en niet altijd het zelfde opnieuw.
1 a 2 steigers zijn genoeg, belonen en wat anders doen ;-)
Tracht je commando duidelijk over te brengen op 1 plaats.

En verder ' t go ja, is het slecht om met steigeren eerst te beginnen?
In mijn ogen niet vermits je weet waar je met bezig bent en je 1 vast commando gebruikt.
Het is niet aan mij om te zeggen dat je er niet klaar voor bent of je dat wel of niet mag aanleren, dat kan alleen jijzelf uitmaken.

De steigers op zich vind ik er niet slecht uitzien. ;)

Groetjes

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:51

kehdra schreef:
jou paard is nog lang niet sterk genoeg op te steigeren op commando....
Dit is hoe steigeren eruit hoort te zien. http://www.paulbelasik.com/images/aLevade_ef.jpg
Een dusdanig verzameld paard welke door die verzameling aan de voorkant omhoog komt...

Wat jij jou paard laat doen is ongecontroleerd, en dús levensgevaarlijk....

Ben ik niet met eens.

Jij laat meer iets zien van een levade.
Terwijl er meer is qua steigeren dan alleen maar een levade...

En ja, voor een levade hebben ze heel wat kracht nodig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:53

muiske07 schreef:
kehdra schreef:
jou paard is nog lang niet sterk genoeg op te steigeren op commando....
Dit is hoe steigeren eruit hoort te zien. http://www.paulbelasik.com/images/aLevade_ef.jpg
Een dusdanig verzameld paard welke door die verzameling aan de voorkant omhoog komt...

Wat jij jou paard laat doen is ongecontroleerd, en dús levensgevaarlijk....

Ben ik niet met eens.

Jij laat meer iets zien van een levade.
Terwijl er meer is qua steigeren dan alleen maar een levade...

En ja, voor een levade hebben ze heel wat kracht nodig.

Wat is dit wat TS doet dan?
Welke toegevoegde waarde heeft het? En hoe is het paard hiermee geholpen?
Daarnaast; wat heb je er zelf aan?

Doe dit 100 keer op deze manier en je hebt een paard welke last krijgt van achterbenen/SI gewricht. Daarnaast weet ik zeker dat dit paar gigantische spierpijn van krijgt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:56

er zit wel 'n verschil tussen ''steigeren'' en een levade..
wat voor toegevoegde waar 't heeft?hoe je paard hiermee geholpen is?wat je er zelf aan hebt? niks, net als dat de meeste VD kunstjes geen toegevoegde waarde hebben, het paard er niet mee geholpen is en je er zelf (naast plezier) niks aan hebt. maar wat maakt dat uit? ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 18:59

@Illision; Reageer je dan ook even op de rest van mijn post ;)
Veel VD oefeningen hebben wel degelijk een gymnastische werking :)
Laatst bijgewerkt door lindake op 22-10-10 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: reactie op verwijderd bericht verwijderd

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:07

en wat doet steigeren dan onder die werking? ;)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:10

steigeren doet niks gymnastisch. Het paard gooit ongecontroleerd zijn gewicht omhoog.

Een Levade daarin tegen is een vorm van ultieme verzameling, en telkens wanneer het word uitgevoerd word het geperfectioneerd en word de achterhand verder getrained.

Steigeren vind ik een woord voor iets ongecontroleerd, een staking, of een ongevraagde uitvoering.

Een levade daarin tegen is prachtig, het paard is erop getrained, komt gecontroleerd omhoog om daarin de ultieme verzameling te laten zien.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:13

dus volgens jou is steigeren altijd ongecontroleerd? grappig, ook steigeren kan namelijk gecontroleerd(dat zie je bijv. bij E_nalanta) dat is geen levade.. maar volgens jou dus gewoon ongecontroleerd zijn gewicht omhoog gooien?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:14

:j

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:16

kun je dat ook nog onderbouwen of niet? want aan alleen een :j snap ik nog niet waarom steigeren altijd ongecontroleerd is?
imo kun je ook steigeren prima gecontroleerd uitvoeren, als het paard een goede lichaamsbeheersing,evenwicht,kracht heeft kan een paard imo best gecontroleerd steigeren.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:18

kehdra schreef:
steigeren doet niks gymnastisch. Het paard gooit ongecontroleerd zijn gewicht omhoog.

Een Levade daarin tegen is een vorm van ultieme verzameling, en telkens wanneer het word uitgevoerd word het geperfectioneerd en word de achterhand verder getrained.

Steigeren vind ik een woord voor iets ongecontroleerd, een staking, of een ongevraagde uitvoering.

Een levade daarin tegen is prachtig, het paard is erop getrained, komt gecontroleerd omhoog om daarin de ultieme verzameling te laten zien.

Wauw dat zijn straffe woorden die je gebruikt!

Kijk eens naar dit filmpje en zet op 1:43 dan zeg je dat deze ook ongecontroleerd bezig is aangezien ze hoog laat steigeren.

http://www.youtube.com/watch?v=G0da4iq2 ... r_embedded

Bovendien zijn er nog in de spaanse rijschool die hun paarden ook hoog laten steigeren, denk dat de mezar ofzo heet.
Dan zijn deze mensen ook ongecontroleerd bezig allemaal? :+
Ongeloofelijk dat jij nog niet aan de top staat van de spaanse rijschool ^^

Srr, ik heb moeite met betweters.
We zijn allemaal mensen, we maken allemaal fouten en kunnen allemaal leren van elkaar, maar door het allemaal beter te weten dan de ander en altijd maar te commanderen en kleineren... neen :n

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 19:20

overigens vind jij steigeren een woord voor staking..
wat vind je dan van flemen? dat doen paarden voor beter opnemen en analyseren van geuren, maar als hij het op commando doet doet hij het dus niet persé om die reden maar omdat jij het vraagt. zelfde geld imo bij steigeren?