Me paardje voor de eerste keer longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manderyntjuh

Re: Me paardje voor de eerste keer longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 19:27

meid, super dit!
lekker beesstje is het hooor!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 21:52

@ manderyntjuh: dankjewel voor je reactie! Ben ook echt super blij met hem! :d

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:11

Citaat:
Als je een al een jaar met bijzet bezig bent en er is nogsteeds spanning dan is het toch niet zo moeilijk te bedenken dat het iig voor jou paard toch niet werkt?

Zonder hulpteugels kan je prima je paard correct laten lopen(http://farm5.static.flickr.com/4096/473 ... 963d_b.jpg). En met ontspannen bedoel ik niet op de voorhand lopen en compleet ontspannen zijn, maar met achterhand gebruik en aangespannen buikspieren.
Waar baseer jij het op dat is van het naturalgedoe ben? En zeg ik dat?

Anneliesdj: Bij een bit bepaalt de hand wat je ermee doet, bij een hulpteugel kan dat niet, je kan niet voelen hoe het paard aanvoelt en het paard kan niet met zijn hoofd in de lucht als ie dat wil.... zou dat wel kunnen dan heb je dus de hulpteugel voor noppes om.

9 van de 10 keer legt ze het al duidelijk uit en snap ik het dus, snap ik het niet dan beeld ze uit en legt het nog wat duidelijker uit. En dat wil jij nu gaan vergelijken met een hulpteugel :? Als je een hulpteugel nodig hebt om je paard iets duidelijk te laten maken doe jij als ruiter iets fout, je legt het dan namelijk niet goed uit aan je paard(overigens is nageven een natuurlijke reactie), om er dan maar een hulpteugel om te binden terwijl de fout bij jou ligt klopt natuurlijk niet ;)

Oh en over het aanklungelen graag alles qouten en niet 1 zin zodat je het uit zn verband rukt.

Ik vind het trouwens jammer dat de TS wel wat doet met het commentaar en er dan nog wat mensne tegein moeten gaan zonder zich nou echt goed te verdiepen en na te denken over hulpteugels. ALs jullie nog verder willen discussieren raad ik jullie aan om een ander topic te openen en niet hier verder te gaan.

Ik vind jou argument over je hulpteugel gedoe compleet flop, ik longeer mijn paard ook wel eens met een hulpteugel en die zit niet strak hij kan alles doen met z,n hoofd, het is voor hem een steuntje dat hij weet en durft te ontspannen (zonder doet hij het ook wel) ik vind het dus ook compleet onzin waarom gelijk de ruiter fout is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:53

Jammer dat je het niet onderbouwt en even niet mijn laatste regeltjes leest, ik wil het nu graag ontopic houden voor de TS ;)

DebbyN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:00

ziet er goed uit hoor:D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 00:01

x_Marr schreef:
Als je een al een jaar met bijzet bezig bent en er is nogsteeds spanning dan is het toch niet zo moeilijk te bedenken dat het iig voor jou paard toch niet werkt?

Dus als jij op je paard gaat zitten loopt ie gelijk ontspannen? Tuurlijk meid! Mijn paard loopt een stuk beter sinds ik haar met bijzet longeer, dus het werkt wel degelijk!

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 00:48

@debbyN: dankjewel :)!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 01:04

x_Marr schreef:
Anneliesdj: Bij een bit bepaalt de hand wat je ermee doet, bij een hulpteugel kan dat niet, je kan niet voelen hoe het paard aanvoelt en het paard kan niet met zijn hoofd in de lucht als ie dat wil.... zou dat wel kunnen dan heb je dus de hulpteugel voor noppes om.

Waarom zou dat bij een hulpteugel niet kunnen? Er zijn genoeg hulpteugels die je kunt aanpassen terwijl je ermee werkt (oa de zo gewraakte slof) en daarbij is het ook nog afhankelijk van hoe je hem gebruikt of het paard al dan niet zijn hoofd omhoog kan brengen.
Het passieve contact wat sommige hulpteugels bieden is juist een voordeel als je een paard hebt met een gevoelige mond, problemen met aanleuning of een ruiter die (nog) niet zoveel gevoel heeft.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:02

Ik ga zo even de rest van het topic doorlezen.

Steph, je hebt het een beetje onhandig neergezet.
Dit was namelijk helemaal niet je eerste keer longeren, alleen eerste keer met dubbele teugel en elastiek. Verschil! ;)

Over de foto's zelf: leuk dat ie het wel makkelijk op pakt.
Zeker bij de dubbele longe zitten er ook echt wel mooie momenten bij.

Super blijf zo door gaan! :D
Foto 8 is trouwens erg mooi. Daar loopt hij heel goed. Lekker los over die rug, niet op de voorhand en ook niet te diep :D

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:55

Ziet er goed uit!!
met zo'n elastiek kan juist erg vriendelijk zijn, het geeft wat mee, iets wat een leren bijzet teugel niet doet, het paard kan dus nog wel zijn rug wegdrukken, alleen wordt de lichte druk opgeheven als hij naar beneden komt, hierbij ontspant hij wel degelijk. Op foto 3 zie je hem nog zijn hak naar zn staart optrekken en gebruikt hij zijn rug nog niet goed, terwijl hij op foto's vijf en zes mooie ruime passen maakt, zijn hak niet meer optrekt en mooi over zn rug loopt. Het orenspel is ook vriendelijk, dit paard loopt echt wel ontspannen. Hij krijgt een zetje in de juiste richting over hoe hij het beste zijn rug kan gaan gebruiken. Aan de dubbele longe vind ik hem trouwens nog mooier lopen, hier was hij waarschijnlijk al wat losser en net wat voorwaartser..
Ik vind het goed dat je foto's er bij zet waarop je laat zien dat hij het soms nog moeilijk vindt, en daarna de foto's waarop het kwartje valt en hij mooi over zn rug gaat lopen.. rustig opbouwen, lekker ermee oefenen en dan heb je binnen no time een paardje wat onder het zadel ook heerlijk wilt ontspannen, Yemen snapt het vast heel snel!
goed bezig ;)

Manderyntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 08:25

You go Girl!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 21:16

Sidera schreef:
Ik ga zo even de rest van het topic doorlezen.

Steph, je hebt het een beetje onhandig neergezet.
Dit was namelijk helemaal niet je eerste keer longeren, alleen eerste keer met dubbele teugel en elastiek. Verschil! ;)

Over de foto's zelf: leuk dat ie het wel makkelijk op pakt.
Zeker bij de dubbele longe zitten er ook echt wel mooie momenten bij.

Super blijf zo door gaan! :D
Foto 8 is trouwens erg mooi. Daar loopt hij heel goed. Lekker los over die rug, niet op de voorhand en ook niet te diep :D

Ik bedoelde toch foto 9 ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 15:38

Ik vind het er eigenlijk ook best goed uitzien. Soms is het handig een paard een 'duwtje te geven in de rug' en hem laten aanvoelen hoe het is om in een andere houding te lopen. Want laat je dit paard zonder hulp(teugels) rondjes lopen, zal hij waarschijnlijk nooit de juiste spieren gebruiken, simpelweg omdat deze (verkeerde) houding hem het eerste is aangeleerd.
Ik zou dus zo verder doorgaan, maar ik zou bijvoorbeeld 10 min. met bijzetje en dan 10 min. los longeren. Veel succes

Stephzdesign

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 17:44

Dankjewel voor de reacties!