dat ziet er fijn uit, maar kunnen ze er met joligheid écht niet instaan?? King die wil nog wel eens "wild" worden aan de lijn en met zijn voorbenen slaan (denkt dat hij nog hengst is ) maar komt hij er dan niet in??
Zoals de 3e foto ( 2e longeerfoto,die draffoto) vind ik het wel een beetje eng.. Mijn paard wil nog wel eens zo lopen, helemaal ontspannen koppie naar beneden, en dan uit het niets een sprong naar voren en bokken en gek doen.. Brr, moet toch niet denken wat er gebeurd als ze er met haar been inkomt..
Leuke hulpteugel voor de rustige paarden, maar ik zou het bij de mijne echt niet gebruiken.
Longeren ziet er fijn uit Lekker ontspannen!
Myour
Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-10 19:19
Om eerlijk te zijn heeft Kaspar die keer longeren wel drie keer ervandoor geschoten (uit joligheid), hij springt (net als op de laatste foto) vaak met z'n voorbenen van de grond met af en toe een bokje erachter aan. Gebeurt echt niets hoor. Daarbij zat ie hier nog vrij los, hij kan nog makkelijk strakker zonder het paard in de weg te zitten.
EDIT; maar ik moet er idd wel bij zetten: mocht er wel iets mis gaan dan is Kaspar zo bedaard, dus ik maak me er sowieso niet zoveel zorgen over.
Ziet er erg prettig uit deze manier van longeren. Ik longeer nu regelmatig op de Lammert Haanstra manier, met de welbekende singel en touwtjes Jij hebt voor je paardje een full las ik. Mijn merrie is 1.64 zou ik dan het best een full of extra full kunnen bestellen ( ze is een anglo-arabier, meer de bouw van het engels volbloed, karakter van de arabier )
messica
Geplaatst: 17-03-10 19:09
Wie heeft de longeerhulp nog meer besteld in Duitsland? En hoe lang duurt het voordat je hem in huis hebt? Heb een week geleden het geld overgemaakt en hoop dat ie snel een keer binnen komt.
Ik zal het nogmaals plaatsen: ik heb deze longeerhulp gekocht via hotchocolat, zij heeft deze uit Duitsland besteld (Kraemer) voor 27,90 meen ik me te herinneren excl verzendkosten.
Ik krijg namelijk nog steeds regelmatig pb's
vancky2005
Geplaatst: 17-03-10 23:37
Myour schreef:
Ik zal het nogmaals plaatsen: ik heb deze longeerhulp gekocht via hotchocolat, zij heeft deze uit Duitsland besteld (Kraemer) voor 27,90 meen ik me te herinneren excl verzendkosten.
Ik krijg namelijk nog steeds regelmatig pb's
Reken er wel 15 euro verzendkosten bij.
amj
Geplaatst: 17-03-10 23:57
De verzendkosten zijn €10,00. Ik heb 'm ook een week geleden besteld. Maar de vorige keer dat ik iets besteld had bij Kraemer duurde het ook vrij lang.
ik hem ook heb via Kramer en ben er heel tevreden over. Heb een maat XL voor mijn paard van 1.71 en die maat is goed. Het handige aan de longeerhulp vind ik het gemak, je doet hem snel om en af.
amj
Geplaatst: 20-03-10 18:17
Ik heb 'm gisteren binnen gekregen. Volgende week ga ik 'm proberen. Hij voelt idd fijn aan. Lekker zacht en dik touw.
@Ikaw Geen idee of het dezelfde is als bij Masterhorse. die van Kraemer is dezelfde als hier in het topic te zien is !
amj
Geplaatst: 25-03-10 23:07
Ik heb 'm vandaag geprobeert en was er tevreden over. Ze liep er veel beter mee dan met bijzet.
Zarahan
Geplaatst: 25-03-10 23:29
Ik heb dit manier van longeren al eerder geleerd bij een internationale concourstal, waar paarden regelmatig door de grooms zo werden longeert (om los te komen en te ontspannen) wanneer ze niet gereden werden door de ruiters. Ze gebruikten gewoon leren slofteugel en geen van de beesten had schuurplekken ofzo, en ze waren wel stuk voor stuk kaal geschoren.
Ik heb zelf ook enkele jaren zo gelongeert en ik krijg paarden daarmee beter over de rug lopen - en ik vind het mooi makkelijk in het gebruik! Voor een grote paard die echt zwaar in het mond is, heb ik het systeem als volgt aangepast: * Ik heb een slofteugel van CWD, waarmee komt zon "frontriem-achtige" leren stukje met kleine ringen aan allebei kanten * dit stukje heb ik boven het kopstuk gezet zodat de ringen door de gaten in frontriem net onder de frontriem komen * het slof heb ik dan boven de rug, onder de oksels, via bitringen gebracht en bewestigt op de ringen van de extra stukje van de slof
Voor het geval dat niemand snapt wat ik bedoel kan ik wel op de weekend een foto proberen te maken...
Misschien is dat touw heel goed maar ik ben niet zo razend enthousiast om 40 euro voor een stukje touw te betalen terwijl het ook anders kan. En ik wil ook geen witte touw omdat na enkele weken regelmatig gebruik op 2 beesten is-ie niet meer zo wit
messica
Geplaatst: 26-03-10 12:06
Ik heb hem ook uitgeprobeerd en ben zeer tevreden. Geen geknooi met longeersingel en andere bijzetpruttel, gewoon lekker makkelijk en effectief. @ Zarahan, op jouw manier krijgen ze dan zowel druk in de mond als achter de oren als ik het goed begrijp of niet? Zou weleens een foto willen zien..
Zarahan
Geplaatst: 26-03-10 12:52
messica schreef:
@ Zarahan, op jouw manier krijgen ze dan zowel druk in de mond als achter de oren als ik het goed begrijp of niet? Zou weleens een foto willen zien..
Idd., dan krijgen ze druk op de nek. Omdat het dunne slofriempje boven de wat bredere kopstuk ligt, wordt de druk op de nek een beetje breder verdeelt. Het "nekstuk" oplost het probleem dat het paard zijn hoofd toch (te ver) omhoog wil trekken en blijft gespannen lopen terwijl het slof/touw/whatever alleen in de mond trekt. Met paard dat meestal alles behalve gevoelig in de mond is, is dit effectiever omdat de druk dan ook in de nek komt totdat hij zijn hoofd weer beneden brengt.
Ik heb bijvoorbeeld een grote ruin die basiswerk soms stomverwelend en slaapverwekkend vindt. Als je hem dan met bijzetteugels longeert, gaat-ie helemaal op het bijzet hangen hartstikke dankbaar dat hij zijn eigen hoofd niet meer hoeft te dragen terwijl mijn bedoeling was dat hij zichzelf beter zou gaan dragen. Ik heb hem ook met gogue gelongeert wat ook fijn werkt; het is tenslotte hetzelfde idee. Maar goed, het hele beestje loopt nu beter en ik longeer hem ook niet zo vaak als eerder. En trouwens, nu dat hij geleerd heeft dat "op zijn eigen nek" hangen geen zin heeft , loopt hij meestal tijdens het longeren ook met alleen het halster al na enkele minuten wat ronder en gaat braaf zijn hoofd naar beneden rekken