1e parelli sessie met mijn shetlandveulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:51

Ik vind het allemaal wel meevallen. Ze doet het niet dagelijks en het is meer spelen dan werken.
Bij het optillen van het voetje trekt de pony zelf het been hoog. Dat is logisch, de pony moet het leren.
En dat is juist goed om vroeg te doen, want als er een keer wat is met een hoef, kun je er goed bij.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:51

haf_sjakie schreef:
Equidea schreef:
Wij hebben er nu een staan van een jaar. die niet zo lief blijft als je zijn been in zijn neus probeert te stoppen (bij wijze van).

pardon...
dit vind ik gewoon weg brutaal!
als je goed kijkt zie je dat het paardje zelf zijn been zo hoog optrekt en ik hem alleen maar zachtjes vast houd!!!

Brutaal is niet het goede woord :)

Kijk nou eens zelf, wat zie je op dit plaatje? Je kan mij onmogelijk vertellen dat je dit een fijn beeld vind geven, met in gedachte houdend dat het dier nog piepjong is...
Afbeelding

En weetje waarom ik zeg dat het dier braaf is? Omdat voor het zelfde geld het beestje in je nek kan springen, en jij in het ziekenhuis ligt.
Veulens zijn jong en onvoorspelbaar, en daarom is het roekeloos dat je er zo bij gaat zitten.

En nou moet je echt niet denken dat ik je omlaag wil halen ofzo, zeker niet. Ik wil je alleen duidelijk maken dat je gewoon te snel, te veel vraagt van dit beestje. En je voelt hem vast al wel aankomen... overal waar te voor staat, is gewoon niet goed. Doe het wat rustiger aan met dit diertje. 1 of 2 keer in de week 5 minuten, meer moet je nog niet willen...

Silence

Re: 1e parelli sessie met mijn shetlandveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:14

Vandaar dat ik een tip gaf op de vorige pagina. Hoop dat de ts die nog gezien heeft aangezien ze meteen ook zelf iets plaatste.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:23

Mijn veulen kwam gemiddeld een keer per twee weken in handen, even lekker kroelen en poetsen, een keer voetjes optillen en dat was het dan.
Vanaf twee jaar ben ik met hem gaan wandelen over de weg, vanaf drie jaar hoofdstelletje om en wat lange lijnenwerk in de wei, lees rechtdoor lopen, sturen en overgangen.
Nu hij ruim vier jaar oud is heb ik er een kar achter gehangen en hij vond het gewoon goed.
Ook als je paardje vier is kun je het werk opbouwen, er is niemand die zegt dat hij dan gelijk alles moet kunnen. Mijn paard van 13 leert ook nog steeds nieuwe dingen als ik met hem aan het grondwerken ben, ik snap echt niet dat jonge paarden zogenaamd kant en klaar moeten zijn en alles moeten kunnen.

Het kan dus hardstikke goed als je beestje niet iedere dag in handen komt maar gewoon paardekind mag zijn.
Ik heb ook wel eens een stukje zeil in de wei gelegd en daar ging ik dan op zitten, het was zijn keus dat hij bij me kwam over het zeil heen, hij liep los. Dat was spelen voor hem, was geen dwang bij, alleen het feit dat jij hem aan een touw hebt betekend dat het niet vrijblijvend is voor het veulen.

Persoonlijk snap ik de mensen niet die een veulen kopen en er vervolgens niet af kunnen blijven, koop dan een oudere pony, daar kun je mee aan het werk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 16:54

Moderatoropmerking:
Het tijdelijke slotje dat tijd gaf voor overleg, is nu vervangen voor een definitief slot. De sfeer in dit topic is steeds grimmiger geworden, en dat is niet de bedoeling. De mening in de reacties is duidelijk, maar worden niet steeds even prettig verwoord. Hierdoor ontstaat een vervelende situatie waarin er minder (vriendelijk) inhoudelijk gereageerd wordt en de discussie een steeds minder informatieve waarde krijgt.
De situatie lijkt niet te verbeteren, en de verwachting is daarom dat dit ook niet verbeterd zal worden. Daarom blijft het topic gesloten.