daisy @ longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:18

Iris82 schreef:
sweetwendy schreef:
het is nog maar het begin dus kan nog heel veel veranderen

Maar....

het begin had maar wel beter goed kunnen zijn. ;)

Afleren is moeilijker dan aanleren.
Niet alleen voor jezelf, ook voor het paard.

dus jij maakt zelf geen fouten? dat is knap. Die redenering vind ik een beetje raar, fouten maken is menselijk en zodoende leert men!

Iris82

Re: daisy @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:34

Ieh, geen dingen in gaan vullen die ik niet gezegd heb... := Heb je mijn post daarvoor gelezen? Daar staan tips in en opbouwend commentaar. Allemaal goed bedoeld. TS reageert op mijn reactie zo van: het is nog maar het begin. Maar het is een JONG paard. Een heel jong paard zelfs. En daarbij heb je gewoon minder ruimte om zelf te leren. Jij moet daar staan voor dat paard. Het dier moet van jou leren. Dus kun je zelf maar beter voorbereid zijn. Daar is wat ik op doel en niet het geen waar jij op insinueert. :-)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 10:04

zo heej alweer 4e pagina.. :P
Iedereen maakt fouten en daar kun je alleen maar van leren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:08

goed longeren is een vak....wel peesjes om doen...of heb je over die opmerking van mij heen gelezen?

ShadowPizza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:12

Ik vind het 'opjagen' een naar beeld geven.
Vind het zelf ook nog wel te vroeg maar inderdaad, paard ziet er mooi volwassen gebouwd uit.
Ik zou toch maar wel gaan overwegen om iets anders te proberen om hem in galop te krijgen. Denk maar eens aan stemhulpen etc.

:)

1979tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:16

hoi hoi

probeer het eerst met je stem optelossen stap je voor stap je en niet teveel met de zweep er achter aan tejagen
dit kost nou eenmaal tijd bouw het rustig met stap en draf hoop dat je er wat aan hebt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:53

x_Marr schreef:
Inderdaad, iedereen maakt fouten, maar mensen die die fouten al hebben gemaakt of hebben gezien kunnen andere mensen er wel voor behoeden.. als je er dan mee door blijft gaan vind ik erg raar, dan is het geen fout maar een bewust iets.

Wanneer jij bewust fouten maakt kan je het niet afschuiven op iedereen maakt fouten ;)

Shadowpizza: een fjord ziet er al snel volwassen uit door zijn bouw, maar is dat nog niet ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:55

Waar we alleen allemaal benieuwd naar zijn; je zegt de tips over het longeren wel ter harte te nemen en dus van je fouten te hebben geleerd, maar wat ga je nu met haar doen?
Gewoon door blijven longeren -ook al zegt men dat het te vroeg is, de ruimte te klein en er genoeg andere dingen zijn waarmee je haar een uitdaging kunt bieden zoals grondwerk en vrijheidsdressuur- of ga je andere dingen met haar doen en het longeren pas oppakken als ze er lichamelijk aan toe is?

x_Marr schreef:
Shadowpizza: een fjord ziet er al snel volwassen uit door zijn bouw, maar is dat nog niet ;)

Klopt, meeste koudbloeden hebben daar 'last van', zie hier mijn haf toen hij nog maar 1,5 jaar oud was :=

Afbeelding

Afbeelding

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:11

Ik moet hier toch wel een beetje om lachen, ze heeft ook foto's en dit filmpje op een fjordenforum laten zien, daar kwam ook wat (opbouwende) kritiek. Na tien minuten heeft ze foto's en het fimpje verwijderd vanwege die kritiek...en het dan op hier op bokt zetten en verbaasd zijn dat je dezelfde kritiek krijgt.

Ik heb al diverse topics van deze dame voorbij zien komen en het een is nog knulliger dan het andere. Ook met legio verzorgpaarden (wel op leeftijd) liep ze steeds tegen problemen. Maar dat ligt altijd aan het paard...want het paard is stout.
Ik vind Daisy een heel leuk dier om te zien en ik hoop dat ze er samen uit gaan komen, maar ik vrees dat dit dier (net als de verzorgpaarden die de revue hebben gepasseerd) binnen een aantal jaar voor haar onhandelbaar is en dan op marktplaats komt te staan omdat de klik ontbreekt en het zo'n eigenwijs dier is...

Wat TS in mijn ogen zou moeten doen is eerst eens goed les nemen en leren over paarden al zou ze maar beginnen bij de anatomie van het paard en een cursus longeren volgen. De uitspraak is her en der vaker voorbij gekomen, je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden......

Veel succes met Daisy!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:19

nikilover schreef:
dus jij maakt zelf geen fouten? dat is knap. Die redenering vind ik een beetje raar, fouten maken is menselijk en zodoende leert men!

Maar je fouten maken bij een jong paard is vervelender dan bij een wat ouder doorgeleerd paard.
Ik laat iemand die niet kan rijden ook geen jong paard beleren.
Die moet ook eerst leren rijden op een doorgereden paard, die foutjes niet afstraft.
Een jong paard wat het longeren verkeerd wordt aangeleerd is later moeilijker te herstellen.
Ik heb ook een AVS die zelfs op oudere leeftijd nog steeds rondjes rende aan de longeerlijn omdat het hem dat zo geleerd is.
Het heeft mij heel veel tijd en geduld gekost om hem relaxed/ontspannen op een goede manier rond te laten lopen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:21

Hoi

ik vind het er heel gejaagd uitzien, paard loopt niet ontspannen.. klapperende beugels tegen de voorbenen en buik... steek die volgende keer op :)

en jaag niet zo.. longeren moet ontspanning zijn, neusje laag.. lekker rustig aan..
ik zie steeds dat je met je zweep? op de grond mept?
of zelf bewegingen maakt om haar naar voren te ''jagen''

Ik vind het er niet fijn uitzien...

leefdtijd zeg ik niets over, eigen keus.

Ik ga nu de rest van het topic even lezen :) mischien pas ik mijn reactie daarna nog aan.

edit : ik kijk het filmpje neit eens af!
je staat alleen maar te meppen en te jagen...
Bah...

echt.. dat moet anders......... dit vind ik niet normaal...

* zucht* afgekoelt .

je paard hoor je niet te jagen...
met lichaamstaal kan je hem al laten lopen en stoppen.
Ik longeer zonder lijn.. in een bak van 20 bij 40... en ja, het paard blijft op de volte.. wijkt hij uit? draai ik terug, en komt hij terug.. en loopt hij verder.

ga wat lere over de lichaamstaal.. en jaag niet zo.. breng die rust erin :)
dier is nog jong, dus waarom direct galloperen, leer m eerst fatsoenlijk draven...

Succes :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:07

Lennox schreef:
Ik moet hier toch wel een beetje om lachen, ze heeft ook foto's en dit filmpje op een fjordenforum laten zien, daar kwam ook wat (opbouwende) kritiek. Na tien minuten heeft ze foto's en het fimpje verwijderd vanwege die kritiek...en het dan op hier op bokt zetten en verbaasd zijn dat je dezelfde kritiek krijgt.

Ik heb al diverse topics van deze dame voorbij zien komen en het een is nog knulliger dan het andere. Ook met legio verzorgpaarden (wel op leeftijd) liep ze steeds tegen problemen. Maar dat ligt altijd aan het paard...want het paard is stout.
Ik vind Daisy een heel leuk dier om te zien en ik hoop dat ze er samen uit gaan komen, maar ik vrees dat dit dier (net als de verzorgpaarden die de revue hebben gepasseerd) binnen een aantal jaar voor haar onhandelbaar is en dan op marktplaats komt te staan omdat de klik ontbreekt en het zo'n eigenwijs dier is...

Wat TS in mijn ogen zou moeten doen is eerst eens goed les nemen en leren over paarden al zou ze maar beginnen bij de anatomie van het paard en een cursus longeren volgen. De uitspraak is her en der vaker voorbij gekomen, je hebt paardenmensen en je hebt mensen met paarden......

Veel succes met Daisy!

Daar sluit ik me helemaal bij aan! Dit is inderdaad ook op een fjordenforum ter sprake gekomen. De sfeer is daar eigenlijk altijd relaxt en ontspannen en er zijn zelden hoogoplaaiende discussies, maar als antwoord op de goedbedoelde én onderbouwde kritiek in haar topic kwam in de beginpost een "laat maar" te staan.

Als ik aan mijn omgeving zou vertellen dat ik met zo'n jong paard aan de slag was zou ik hier de vraag krijgen of ik last had van slijtage van 't benul of dat ik het goed wies kapot had...

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 13:05

sorry hoor maar wat er op andere forums is toegepast, gaat jullie niks aan en snap ook niet waarom jullie dit even leuk hier gaan vertellen...en bedankt he voor het vertrouwen
En trouwens dat waren helemaal GEEN opbouwende kritiek!!

Krijgen we ook nog een 5e pagina? :P

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:17

Dat was wel degelijk opbouwende kritiek, misschien moet je het nog eens nalezen :). Al ben ik het met je eens dat mijn kritiek niet aardig was. Het is alleen zo jammer dat je blijkbaar dat soort dingen niet ter harte wilt nemen, het is je goed recht overigens hoor, en het dan vervolgens op bokt gaat zetten terwijl je aangaf alleen positieve kritiek aan te kunnen om wat voor reden dan ook.
Daar kan ik dan weer niet zo goed bij :o .

Nogmaals ik gun je paardje het aller beste maar je bent gewoon niet zo handig bezig met haar en dit is niet het eerste voorbeeld (zal ik het voorbeeld van je veulen niet op een stal zetten waar je paard naar buiten kan maar op een stal waar ze op stal moet staan omdat het een kwartier dichterbij was met de scooter nog even aanhalen?). Ik vind dat zo zonde want zeker zo'n jong dier kan je nog maken en breken. Maar uiteindelijk ben jij natuurlijk eigenaar van het dier en mag je ermee doen en laten wat je zelf wil.
Maar op het moment dat je het op fora gaat bespreken, foto's/ filmpjes laat zien en het daarmee openbaar maakt mag je verwachten dat er mensen zijn die een andere mening hebben en, hoe spijtig ook, zal je daar dan mee om moeten gaan :). En mijn mening is dat ik het zonde vind voor zo'n leuk dier als Daisy :).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:36

opisop_shop schreef:
Waar we alleen allemaal benieuwd naar zijn; je zegt de tips over het longeren wel ter harte te nemen en dus van je fouten te hebben geleerd, maar wat ga je nu met haar doen?
Gewoon door blijven longeren -ook al zegt men dat het te vroeg is, de ruimte te klein en er genoeg andere dingen zijn waarmee je haar een uitdaging kunt bieden zoals grondwerk en vrijheidsdressuur- of ga je andere dingen met haar doen en het longeren pas oppakken als ze er lichamelijk aan toe is?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:47

Iris82 schreef:
Heb je mijn post daarvoor gelezen? Daar staan tips in en opbouwend commentaar. Allemaal goed bedoeld.

sweetwendy schreef:

Welk gedeelte van mijn posts beschouw jij dan 'helemaal GEEN opbouwende kritiek!!'
Ik zeg niet dat iedereen opbouwend reageert, want dat is gewoon niet zo.
Sterker nog, ik vind dat er een aantal mensen nogal destructief reageren in plaats van opbouwend.
Daarom probeer ik ook nog alles netjes te onderbouwen.

sweetwendy schreef:
Krijgen we ook nog een 5e pagina?

Als jij zo blijft reageren zit die kans er wel in.

OT: Ja, je kunt best wat gaan doen met een 2.5 jarig paard. Ja, je kunt er zeker wel mee longeren (is MIJN mening, ook die deelt niet iedereen). Maar dan moet je het wel met beleid aanpakken.

Alleen heb jij nog geen beleid uitgestippeld volgens mij. Er is 0,0 marge bij het beleren van een jong paard. Er is geen ruimte voor 'het leren van je fouten'. Maar je geeft ook niet aan dat je feitelijk wat gaan doen met alle adviezen die wel hier in het topic staan. En dan hoef je ook niet te verwachten dat mensen aardig blijven reageren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:49

sweetwendy schreef:
sorry hoor maar wat er op andere forums is toegepast, gaat jullie niks aan en snap ook niet waarom jullie dit even leuk hier gaan vertellen...en bedankt he voor het vertrouwen

ik krijg toch de indruk dat je pagina's aan het verzamelen bent....in plaats van serieus het commentaar te lezen en er eventueel iets mee te doen....zover dat in je vermogen ligt natuurlijk...

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:21

Jammer dat TS zo reageerd. Ik hoop wel dat zij beseft dat het welzijn van haar fjord bij de Bokkers voorop staat en soms is dat moeilijk om dat goed te verwoorden.
Ik vraag mij af of zij echt gedacht heeft dat er alleen maar Oo en Aa en wat lief!! reacties zouden komen.
Meid doe wat met de reacties, want nogmaals het is echt allemaal goed bedoeld en met het belang van jouw fjord voorop.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:25

Ga me er niet meer druk om maken, we hebben haar allemaal al 4 pagina's gewaarschuwd, en als ze er dan niks mee doet is haar keuze.

Wel heel erg zonde van d'r leuke fjord

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:32

TS geef jij wel om je paard ?
Ik krijg de indruk van niet namelijk, wij geven jou hier tips en commentaar, en dat doen wij voor het welzijn van het paard...
Jij doet er totaal niks mee, wat wil je er mee bereiken ?
Heb je een wedstrijdje wie zo snel mogelijk hun paard ingereden krijgt ofzo ?
Zet dat paard lekker nog een jaar op het land, en als je dan zo nodig wil rijden oid, zoek een paard die je mag rijden, maar ga niet je eigen paard verkloten

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:37

@WinSel

haha, een wedstrijdje.
Als ze zo doorgaat vertrouw hij haar dadelijk niet meer, en komt ze er nog niet eens op te zitten.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:41

sweetwendy schreef:

Als jij geen normaal antwoord kan geven , of beter gezegt,de vragen gewoon negeerd die gesteld worden aan je, neem ik aan van wel. Dus dat heb je helemaal zelf in de hand

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:41

Nee nou idd, zo verkloot ze én het paard én der band met het paard.

Dat laatste is zo vreselijk belangrijk als je een paard gaat inrijden, vertrouwen, dat heb je nodig, maar als TS zo door gaat, is dat snel weg,

TS, zorg dat je les of begeleiding krijgt, en dat is niet aanvallend bedoeld, maar als tip

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:47

Oo hier zijn alle 'perfecte ruiters en longeurs' verzameld :Y)
Wat blijft het toch fijn om je met zn allen op iemand te storten.
Vind het inderdaad ook geen fijn fimpje om naar te kijken, maar denk dat al dit commentaar de TS eerder afstoot dan motiveerd om er iets aan te doen. Terwijl ik ook hele goede opbouwende kritiek lees hoor!
Leeftijd blijft altijd iets waarover eeuwig gediscussierd zal worden.
TS haal de punten eruit waar je iets mee kunt. Zou goed zijn om je s te verdiepen in lichaamstaal :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:52

Ik zeg niet dat ik een perfecte ruiter ben, helemaal niet zelfs, en dat wil ik ook niet, als k maar geniet.

Maar ik denk nu even aan het paard en niet aan de TS.
Het paard word hier door verkloot, en als TS dan ook nog zo ongeinteresseerd reageerd, dan vind ik dat erg jammer.
Wij allen hier, proberen TS tips te geven en commentaar waar ze wat aan heeft, maar als ze er niks mee doet.....
Het gaat hier om een heel leuk en jong dier, wat een super leuk beest kan worden, maar op zn manier niet