Blomke aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:23

Horseware schreef:
Citaat:
Niet per definitie, ligt er nogal aan hoe een paard schuimt en een paard wat niet schuimt kan evengoed wel aan het bit zijn.

Dat laatste heb ik al aangegeven. Wat betreft het eerste: wat is dan "fout schuim" tijdens het rijden? Dat ben ik echt in alle jaren nog nooit tegengekomen.

goed schuim bestaat bijna niet, want speeksel wat niet weggeslikt kan worden is schuim en het paard zal altijd ten koste van prestatie proberen het speeksel weg te slikken. Het enige ''goede'' schuim is schuim wat ontstaat door een reactie tussen leer en zweet. Zweet is een teken van werken en zou je dus goed kunnen noemen. En je hebt ongelovelijk veel slecht schuim gezien, maar je hebt de kennis niet om goed van slecht schuim te onderscheiden maar dat hebben de meeste niet zolang ze niet een middag serieus naar de anatomie van het paard gekeken hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:24

Ah, ja daar heb je gelijk in. 't Is ook altijd prettig om de ene hulp met de andere te ondersteunen :j Aangezien je bijvoorbeeld al niet met je gewicht kunt werken, om maar eens wat te noemen. En met een trainer erbij is het inderdaad anders, heb je ook foto's van het longeren zonder trainer, van een andere dag bijvoorbeeld, en waar je zelf aan het werk bent met de merrie?

Edit: ben het niet eens met wat er in de post boven mij staat. Leer + zweet = niet persé een schuimreactie, waar zweet + beweging (langs leer, of langs een ander bezweet bovenachterbeen) dat wel is ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:28

Citaat:
maar je hebt de kennis niet om goed van slecht schuim te onderscheiden

Pardon? Wie ben jij om te beoordelen wat ik wel en niet kan?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:30

Citaat:
maar je hebt de kennis niet om goed van slecht schuim te onderscheiden

Zozo..dat is wel een hele krasse uitspraak...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 13:34

Dr. Hilary Clayton van de Michigan State University heeft er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Zij vergeleek twaalf paarden, die achtereenvolgens werden opgetoomd met een halster, een bitloos hoofdstel, een hoofdstel met een watertrens en één met een speciaal africhtingsbit. Ze werden in een tredmolen gezet en via een cameraatje aan een slang in hun neus werd bekeken hoe vaak ze slikten tijdens een arbeidsgalop. Er werden bijzetteugels gebruikt om de verticale loodlijn als hoofdhouding aan te houden. Via een klein slangetje werd water in de paardenmonden gespoten om te kijken of de dieren dit konden wegslikken.

Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat paarden probleemloos kunnen slikken met en zonder een bit in, terwijl ze bewegen met hun hoofd in de ‘dressuurhouding’. Zodra je gaat rijden met een bit in en je paard is niet zenuwachtig, krijg je extra speeksel. De hoeveelheid is per paard verschillend, toont het onderzoek aan. Waarom die verschillen zo groot zijn is niet duidelijk. Feit is dat de hoeveelheid slikbewegingen niet werd beïnvloed door het gebruik van welk soort bit dan ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:05

gillian schreef:
@ hestejente: ik werk idd ook met stem, maar dan nog moet ze op het sluiten van m'n hand reageren en er niet doorheen lopen ;)

@ vancky2005: heb het bit een gaatje lager gehangen ;) Te smal is ie echt niet!

Tja, verder blijft het een discussie over verschillende methoden.
Deze foto's zijn momentopnamen, natuurlijk train ik niet dagelijks zo, maar alleen met m'n trainer. Daarbij was m'n paard deze dag ook niet fijn, dat was ze al niet toen ik haar nog aan de longe had.
Ik longeer m'n paard regelmatig, heb de lijnen wel zo vastgemaakt als op deze foto's en merk wel degelijk dat dit werkt bij mijn paard.

Ik denk dat je het commentaar verkeerd opvat. Want ik vind echt wel dat je goed bezig bent, waar ik me aan stoor is dat iemand die jou zou moeten helpen, waar je hem ook voor betaald, het imo juist erger maakt.
Ik vind zowieso dat je paard bij jou beter loopt dan bij hem, oa heb jij minder druk op het bit en bij John is ook meer spanning, ik snap dat dat nodig is om wat te bereiken maar dan zouden er ook foto's moeten zijn waar dus het resultaat te zien is en die kan ik niet duidelijk ontdekken.
En standaard elk paard op deze manier longeren is gewoon fout, dat zou iemand als hij zeker moeten weten.
Ik heb veel respect voor wat ze bereiken met paarden met zeer diverse angsten maar als ik dit zo zie denk ik dat hij beter bij die schriktraining kan blijven.

Dus de tips waar je om vroeg; doe de binnenlonge enkel, vraag John om meer uitleg waarom hij dingen doet, oa dus die longeerlijn en waarom hij bv dat verzet niet voorwaarts oplost.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:24

off-topic:
Nounou zeg! Laat onze Gil trots haar training van haarzelf + John met Blomke zien en daar gaat bokt weer :(:) Ze is zo dapper om ook "hele foute" fotomomenten te showen en daar wordt ze op afgemaakt :roll: .
Nou meid! Petje af want ook bij mij zijn er van die momenten en daar hoef je je idd niet voor te schamen +:)+ En dat het een training is dus leerschool waar beide aan mee doen om te leren dat telt volgens bokt ook al niet :? . En dat Blomke juist door de hand van John dingen kan leren, wordt ook niet begrepen :n m.a.w. er zijn meerder wegen die naar Rome leiden :)*
Poehoe ....
Ik dacht dat dit gewoon een fototopic was waar jij wilde laten zien hoe je les was gegaan i.p.v. een discussie topic over wat jij en John allemaal fout doen? dan hoort dat toch ergens anders te staan? maar ja, ik ben :o?

Nu ontopic:
Ik ben zelf helemaal geen held met dubbele longe dus wat jij doet vind ik al kei knap! Het moment dat ze ff moeilijk is, dat ze tegen de hand van John aanloopt, zal niet voor niets zijn! Daarna ziet het er in mijn ogen wat ontspannender uit! Enne ... welk smeerseltje gebruik jij voor de glans ????? ze ziet er super uit *\o/*

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:31

anneliesdj schreef:
gillian schreef:
@ hestejente: ik werk idd ook met stem, maar dan nog moet ze op het sluiten van m'n hand reageren en er niet doorheen lopen ;)

@ vancky2005: heb het bit een gaatje lager gehangen ;) Te smal is ie echt niet!

Tja, verder blijft het een discussie over verschillende methoden.
Deze foto's zijn momentopnamen, natuurlijk train ik niet dagelijks zo, maar alleen met m'n trainer. Daarbij was m'n paard deze dag ook niet fijn, dat was ze al niet toen ik haar nog aan de longe had.
Ik longeer m'n paard regelmatig, heb de lijnen wel zo vastgemaakt als op deze foto's en merk wel degelijk dat dit werkt bij mijn paard.

Ik denk dat je het commentaar verkeerd opvat. Want ik vind echt wel dat je goed bezig bent, waar ik me aan stoor is dat iemand die jou zou moeten helpen, waar je hem ook voor betaald, het imo juist erger maakt.
Ik vind zowieso dat je paard bij jou beter loopt dan bij hem, oa heb jij minder druk op het bit en bij John is ook meer spanning, ik snap dat dat nodig is om wat te bereiken maar dan zouden er ook foto's moeten zijn waar dus het resultaat te zien is en die kan ik niet duidelijk ontdekken.
En standaard elk paard op deze manier longeren is gewoon fout, dat zou iemand als hij zeker moeten weten.
Ik heb veel respect voor wat ze bereiken met paarden met zeer diverse angsten maar als ik dit zo zie denk ik dat hij beter bij die schriktraining kan blijven.

Dus de tips waar je om vroeg; doe de binnenlonge enkel, vraag John om meer uitleg waarom hij dingen doet, oa dus die longeerlijn en waarom hij bv dat verzet niet voorwaarts oplost.

Dankjewel ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:33

Thanx Evelienepien ;)
Ik smeer niks, ik poets :D
Verder zit ze gewoon supergoed in haar vel *D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:33

anneliesdj schreef:

Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat. Hij wil dat ze reageert op het sluiten van zijn hand door af te remmen en niet door zich sterk te maken. Dat ze daar dan vervolgens ongelovelijk boos van wordt en alles doet om te proberen door de gesloten hand heen te lopen, is haar probleem. Hij trekt echt, echt niet, hij houdt alleen zijn hand gesloten en wacht af tot ze toegeeft. Wellicht was dat niet helemaal duidelijk, maar in dit geval gaat het om het reageren op een sluitende hand, en vervolgens de hand mee voorwaarts te nemen. De training is overigens ook meer richting frans klassiek, dus balans voor beweging en dus heel veel training in een traag tempo.

John longeert niet standaard ieder paard zo, maar wel de meeste. Hij heeft echter nog een heel scala aan andere mogelijkheden. En geloof me, Balingehof doet niet enkel schriktraining, ze doen, veel, heel veel meer dan dat. Diverse paarden die verreden waren, atactisch leken of hoefkatrol zouden hebben zijn door 't Balingehof weer zo getraind dat ze volledig functioneren! Veel problemen komen voort uit rijtechnische of lichamelijke problemen, dat los je o.a. op door onbelast werk, ofwel... juist, longeren en lange teugel werk. Ik vind het erg jammer dat je het Balingehof hier zo afkamt terwijl je duidelijk geen idee hebt van wat ze doen en vooral kunnen. Oordelen nav een paar foto's waarop een paard vooral zijn uiterste best doet om niet mee te werken is erg makkelijk, maar niet eerlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:40

Amable schreef:
Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat.

Voorwaarts is niet hetzelfde als lopen. Voorwaarts is het voorwaarts denken van een paard. Dat moet een paard altijd doen wanneer het aan het werk is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 18:58

hestejente schreef:
Amable schreef:
Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat.

Voorwaarts is niet hetzelfde als lopen. Voorwaarts is het voorwaarts denken van een paard. Dat moet een paard altijd doen wanneer het aan het werk is.

En dat kan je natuurlijk ook omdraaien, het paard mag best voorwaarts denken zonder voorwaarts te gaan :). Het punt is dat het paard zelf initiatief neemt om naar voren te gaan, terwijl het paard juist moet (leren) wachten :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:00

Ik zie niet hoe je het zou willen omdraaien? Stilstaan kun je heel goed voorwaarts oplossen. Ook als het paard wil lopen.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:03

hestejente schreef:
Ik zie niet hoe je het zou willen omdraaien? Stilstaan kun je heel goed voorwaarts oplossen.

Hoe dan?

Voorwaarts denken is dat het paard ten alle tijden op elk moment naar voren kan en wil gaan (tenminste, zo heb ik dat geleerd). Dit paard denkt volgens mij prima voorwaarts, want heeft juist problemen met wachten, dus het paard mag best voorwaarts denken zonder daadwerkelijk voorwaarts te gaan en dat moet het paard leren :)

Amable

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 19:10

Je kan ook op alle slakken zout leggen Hestejente...
Ik had het nu idd over voorwaarts in de zin van beweging, niet over het voorwaarts denken. Ze moet ook zeker aan de hand blijven, maar ze mag er níet doorheen drammen en dat is wat zo continu doet. Hoe doe jij dat dan?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 20:22

Voor alle mensen die brullen dat t paard in de krul getrokken wordt, FOUT! Als je goed kijkt, dan zie je een boos paard dat op alle manieren onder het nageven probeert uit te komen. John staat er heel ontspannen bij, rechtop met ontspannen armen. Alles wat je aan verzet ziet, is op initiatief van Blomke. Blomke heeft veel moeite met nageven in haar lijf. Een fries correct rijden is erg moeilijk. Ze zijn van nature gefokt als boegtrekkers, maw die voorkant moet t werk doen en achter hobbelt er wat achteraan. Ook het stug doorlopen als er druk is hoort erbij, die kar moet namelijk ook mee. Daarbij die mooie gebogen hals, maar ook die zit in de weg omdat hij zo makkelijk doorknikt. Daardoor kruipt je paard alsnog achter de hulpen. Je ziet deze 3 manieren van 'verzet' dan ook, achter de teugel kruipen, tegen de hand aan willen blijven lopen en er keihard tegenaan springen.

John heeft mij geleerd wat teugelvoering precies inhoudt. Ik durf er mijn kop om te verwedden dat hij geen kracht zet, juist niet! Ik heb het zelf mogen ervaren, er is alleen maar een ontspannen hand/arm. Je kunt kracht zetten wat je wilt, om de een of andere reden komt het niet aan, is het nutteloos. Je kunt je kracht niet ergens 'tegen' afzetten, gewoon omdat hij zelf geen kracht maakt. Ik weet dan ook zeker dat dat hier niet gebeurd, naast het feit dat je het gewoon kunt zien.

Je ziet Blomke op de eerste 3 foto's continu op de voorhand vallen en op de hand hangen. Op de eerste foto waar John met haar werkt, zie je dat ze haar achterhand eronder brengt en die voorkant omhoog komt. Het gaat nog wel wat moeizaam, ze heeft het zwaar en het is ook niet gemakkelijk, maar dit is wel waar ze heen moet. Het is nog lang niet perfect, dat heeft tijd nodig, maar het begin van je lijf gebruiken is er.

Daarna zie je 2 foto's met verzet, waarna ze zich gesetteld heeft. Je ziet dit aan het achterbeen dat mega-ver opgetild en ondergebracht wordt. De bovenlijn wordt boller. Ze loopt nu pas op haar eigen benen! Weliswaar nog iets over tempo, maar wel op eigen benen! Tempo komt later weer aan de orde, eerst leren dat lijf correct te gebruiken.

De mensen die riepen dat je juist teugel moet geven, die hebben het fout. Juist door altijd maar alles weg te geven komt je paard op de voorhand. Teveel trekwerk zorgt ook dat je paard op de voorhand komt. Het is een continu spel van voorwaarts maken, vragen na te geven en weer loslaten. Door het voorwaarts maken en vragen na te geven gaat het paard zich zetten in zijn lijf, en door los te laten wordt hij beloont en gaat op eigen benen verder. Een paar meter verder valt ze vast weer op je hand, maar ook dat weer oplossen en weer loslaten.

Als iemand die timing van aannemen en loslaten tot in perfectie beheerst, dan is dat John wel. Ik zou zeggen ga er een keertje heen en rijdt een paard wat bij hem in training is. Het geeft echt een heerlijk gevoel! Die energie die van achteren helemaal naar voren doorvloeit, de hele lichte maar toch stabiele aanleuning, een paard wat op zijn eigen benen gaat, gehoorzaamt op een kleine vraag en de bulk werklustige energie onder je omdat het paard geleerd heeft zijn lijf te gebruiken, dat is echt geweldig!

Tegenwoordig zie je wel vaak ruiters die alleen maar vast houden (in de L1 ring op concours heb ik welgeteld 1 van de 22 ruiters gezien die niet continu vasthield :roll: ). Het tegenoffensief geeft alleen maar alles weg. In beide gevallen zie je paarden die op de voorhand gaan, zich vastlopen en uiteindelijk stuk gaan. Een zeer kwalijke zaak dat er nog maar weinig ruiters zijn die iets van timing en teugelvoering snappen...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 20:55

Dankjewel voor je zeer heldere uitleg Woodstock ;)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:07

Gekukkig Amable en Woodstock snappen wat er gebeurd !!!

Ga zo door Gillian en Blomke , Machtig paard die Blomke :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 21:12

Ga ook zeker zo door hoor ;)
Heb nu alweer zin in de volgende lesdag!!
Maar dan zet ik geen foto's meer op bokt :D

Zinzi_jewel

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 21:32

Ik heb ook zin in de volgende lesdag en hopelijk hebben we dan een Zadel , zadelloos is leuk maar na 3 mnd niet meer zo ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 23:57

Evelienepien schreef:
off-topic:
Nounou zeg! Laat onze Gil trots haar training van haarzelf + John met Blomke zien en daar gaat bokt weer :(:) Ze is zo dapper om ook "hele foute" fotomomenten te showen en daar wordt ze op afgemaakt :roll: .

En ook jij snapt het niet, ik val iig niet over die 'foute' momenten, die heeft iedereen weleens. Het gaat mij om het totaalplaatje en de manier waarop het gaat.

Amable schreef:
Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat. Hij wil dat ze reageert op het sluiten van zijn hand door af te remmen en niet door zich sterk te maken.

Ik vind het erg jammer dat je het Balingehof hier zo afkamt terwijl je duidelijk geen idee hebt van wat ze doen en vooral kunnen. Oordelen nav een paar foto's waarop een paard vooral zijn uiterste best doet om niet mee te werken is erg makkelijk, maar niet eerlijk.

Als eerste wil hij niet dat ze afremt maar juist dat ze voorwaarts gaat, dat is iig wat TS zegt. Probleem was dat het paard de druk op het bit niet accepteerde. En als ik TS zo hoor en de andere foto's bekijk zouden hij daar juist blij mee moeten zijn, TS probeert haar immers lichter op de hand te maken en op de foto's met John zie ik een paard wat juist vrij zwaar op het bit leunt.

En wbt dat afkammen; dat heb ik in alle oprechtheid gezegd, ik weet dat ze meer doen dan wat ik daar aankaart maar ik ben mn bekend met de training van probleempaarden vanaf de grond (schriktraining, trailerladen enz), wat jij nu noemt heb ik geen ervaring over dus doe ik ook geen uitspraken over, die hoef je me dus ook niet in de mond te leggen. En ja, als ik deze foto's zie + de beschrijving van TS erbij hoor dan vind ik het een zeer matige aanpak, als er dan ook nog bij verteld wordt dat hij standaard zo longeerd dan vind ik dat hij zich beter bij de probleempaarden kan houden.

gillian schreef:
Ga ook zeker zo door hoor ;)
Heb nu alweer zin in de volgende lesdag!!
Maar dan zet ik geen foto's meer op bokt :D

En dat vind ik dan weer jammer, zo heb ik het zeker niet bedoeld en dacht dat ik dat ook al duidelijk had gemaakt.
Ik hoop juist vaker foto's te zien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:09

Woodstock schreef:
Je ziet Blomke op de eerste 3 foto's continu op de voorhand vallen en op de hand hangen. Op de eerste foto waar John met haar werkt, zie je dat ze haar achterhand eronder brengt en die voorkant omhoog komt. Het gaat nog wel wat moeizaam, ze heeft het zwaar en het is ook niet gemakkelijk, maar dit is wel waar ze heen moet. Het is nog lang niet perfect, dat heeft tijd nodig, maar het begin van je lijf gebruiken is er.

Daarna zie je 2 foto's met verzet, waarna ze zich gesetteld heeft. Je ziet dit aan het achterbeen dat mega-ver opgetild en ondergebracht wordt. De bovenlijn wordt boller. Ze loopt nu pas op haar eigen benen! Weliswaar nog iets over tempo, maar wel op eigen benen! Tempo komt later weer aan de orde, eerst leren dat lijf correct te gebruiken.

Hmm, juistja.
Als ik de foto's er even bij pak dan is dit de eerste waarbij John met haar werkt.
Afbeelding
Niet perfekt volgens jou maar wel een beter lichaamsgebruik dan eerst...?
Ben benieuwd waar jij dat ziet?

En vervolgens is dit een van de foto's waarvan jij zegt dat ze zich gesetteld heeft en 'haar achterbeen mega-ver optild en onderbrengt, de bovenlijn bol maakt en op eigen benen loopt?
Afbeelding
Nou heb ik misschien wel de slechtste foto eruit gepikt maar evengoed zeg jij dat het na die twee protest foto's super gaat muv het tempo en dat lijkt me bepaald niet van toepassing op deze foto.
Bij de andere foto's zie je ook een vrij zwaar contact op het bit en dat is altijd een goede graadmeter, als een paard goed nageeflijk is en mn haar hals en kaak op een juiste manier gebruikt dan wordt het contact alleen lichter, nooit zwaarder. Dus ik vind het contact wat TS op de eerste foto's heeft vele malen beter, ookal loopt het paard daar meer op de voorhand.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-09 10:52

anneliesdj schreef:
Amable schreef:
Waarom hij het verzet niet voorwaarts op lost is omdat hij niet wil dat ze voorwaarts gaat. Hij wil dat ze reageert op het sluiten van zijn hand door af te remmen en niet door zich sterk te maken.

Als eerste wil hij niet dat ze afremt maar juist dat ze voorwaarts gaat, dat is iig wat TS zegt. Probleem was dat het paard de druk op het bit niet accepteerde. En als ik TS zo hoor en de andere foto's bekijk zouden hij daar juist blij mee moeten zijn, TS probeert haar immers lichter op de hand te maken en op de foto's met John zie ik een paard wat juist vrij zwaar op het bit leunt.

Ik heb niet gezegd dat ze voorwaarts moet gaan, ik zei: Hier moest ze stilstaan en de hand meenemen met het aanstappen ;)
Voordat ze mocht aanstappen, moest ze eerst nageven. Dát was ze op dat moment niet van plan.
Dus de druk op de hand die je bedoeld, was nodig om aan te geven wat er van haar gevraagd werd. Op het moment dat zij losliet, werd er door de hand ook nagegeven.
Blomke denk idd (net wat Zap zegt) genoeg voorwaarts, dat is het probleem ook niet.
Ze vind het net zoals Woodstock zegt, moeilijk om in haar lijf na te geven. Toevallig heeft ze mijn paard een hele week gevolgd tijdens een trainingsweek bij het B'hof. Daar liep ze overigens veel beter als op de foto's van deze lesdag.

Wb die eerste foto waar John haar had overgenomen: hier gaat ze wel beter zitten en komt de voorkant wat omhoog, wat ze ook beschrijft in haar uitleg. Is nog lang niet perfect, maar Blomke laat hier wel zien dat ze het dus wel kan. Kost haar wel veel moeite, maar dat geeft niks. Met de juiste training komt dat wel.
Deze manier van trainen, Amable legt het al uit: "De training is overigens ook meer richting frans klassiek, dus balans voor beweging en dus heel veel training in een traag tempo.", is een beetje anders als wat iedereen hier gewend is ;)

De 2e foto die je bedoeld is daar niet een goed voorbeeld van. Hier blijft ze nog te hoog in het kruis en treed dan ook niet genoeg door in het achterbeen.
Denk dat Woodstock deze bedoelde:
Afbeelding
Hier komt het achterbeen er heel mooi onder, voor mag ze net wat meer rijzen maar er zal wel een reden zijn geweest (die ik niet gevoeld heb, maar John wel) waarom hij haar hier meer doorvraagt.
En deze:
Afbeelding
Dit was net een moment na de foto hierboven, vind dit persoonlijk een heel fijn plaatje ;)
(kan me vergissen hoor Woodstock ;) )

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:17

anneliesdj schreef:
Evelienepien schreef:
off-topic:

En ook jij snapt het niet, ik val iig niet over die 'foute' momenten, die heeft iedereen weleens. Het gaat mij om het totaalplaatje en de manier waarop het gaat.

Jawel hoor!
Ik snap het heel goed! Uit jouw reactie maak(te) ik op dat jij het niet eens bent met de manier waarop het gebeurd dus het totaalplaatje :)*
Maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden (geciteerd uit mijn eerder reactie!).
M.a.w. er zijn meer manieren om hetzelfde te bereiken *D . En dat is ieders eigen keuze en het zou fijn als je diegene (die anders trainen dan jij) dus gewoon in z'n waarde laat!

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 13:33

Ik longeer ook regelmatig (altijd met dubbele longe) maar ik loop zelf niet mee, sta juist in het midden in een soort driehoek (wel iets achter mijn paard). De buitenste lijn van de longe heb ik ook altijd over haar billen heen, zodat ik de achterhand mee kan nemen.
Waarom heb jij de buitenste longe zo zitten? Of is dat al gevraagd? :o

Ik vind het begin er niet zo lekker uitzien, maar dat is logisch, en je hebt het al uitgelegd. Als ze het op heeft gegeven loopt ze goed, en later zelfs lekker ontspannen, dus ziet er goed uit :)