Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:07

Wat een verschrikkelijk triest leven heb jouw paardjes ;(
Eentje wordt er nu al gelongeerd en die ander moet met zn 1 1/2 jaar al over ws 80 cm heen springen (als het niet hoger is)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:00

ja idd.. net als een peuter de was laten doen en op de vrachtwagen laten rijden..

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:07

hmmm ik snap niet je reden waarom je dit dier al longeert?? als je dit dier vroeg klaar wil hebben voor het een of ander kun je ook op 3jarige leeftijd beginnen hoor ;)

je maakt me paarden zo kapot, zou er niet over een aantal jaar op willen rijden. Zet ze toch lekker in de wei, hiermee boek je geen winst, echter misschien wel atrose e.d op latere leeftijd

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:12

als je een maandje voor het zadelmak maken begint met longeren dan ben je er ook vroeg genoeg bij hoor!!

en dan hoeft dat nog steeds niet 5x per week maar 2 tot 3x een 15min.
na een maandje stap je erop en ga je overgangen ed leren onder de man ook maar 2 tot 3x per week zo'n 20 min, en dan kun je nog steeds een jaar later op concours als je dat graag wilt.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:23

Het spijt me te zeggen, maar er zit echt een bit in:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EYGD7V6L.jpg (eventueel kan je inzoomen).

TS denk er alsjeblieft over na wat je aan het doen bent, dit is echt niet goed. Ook niet als je wedstrijden wilt rijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:39

Schei toch uit.. die andere (valerio) is van februari 2008 en daar gooien ze ook al peesbeschermers om en een longeersingel...

Vindt het echt diep, DIEP triest dat die dieren hier de dupe worden van mensen die alleen maar willen presteren.. laat een jong paard lekker een jong paard zijn -:(-

sabje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 15:54

jemig wat triest zeg ik ben het echt met de mensen eens die zeggen wachten met dit alles,dit beestje is veelste jong.Jammer dat ze zo eigenwijs is en dit denk ik door blijft doen

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:18

druppeltje schreef:
Het spijt me te zeggen, maar er zit echt een bit in:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EYGD7V6L.jpg (eventueel kan je inzoomen).

TS denk er alsjeblieft over na wat je aan het doen bent, dit is echt niet goed. Ook niet als je wedstrijden wilt rijden.

En de longeerlijn is ook zo bevestigd dat het bit lekker door de mond getrokken wordt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:51

Persoonlijk zou ik nog geen bijzet gebruiken... (zeker niet aan 1 kant!!!, dan wordt hij scheef)
Je bent al best vroeg begonnen met longeren...
Als ik jou was zou ik hem nu gewoon 1 keer in de week een kwartiertje longeren zonder bit of dergelijke...
Even een paar maandjes wachten en geduld hebben...

Ik vind dat wanneer je begint met longeren ( 2 keer in de week 20 minuutjes) niks moet gebruiken qua bijzetteugels, bit (liever kaptoom met desnoods een bit in) en dergelijke...
Voor mij is het de bedoeling dat mijn paard op zijn eigen benen loopt, balans en ontspanning vindt...
Dat hij in de eerste instantie zijn rondjes braaf loopt op commando...

Tegen de tijd het opbouwen naar langer of meer longeren... Conditie... Af en toe een balkje meepakken...

En dan kijken hoe je hem kan gaan bijzetten als dit nodig is... Het ligt aan het paard maar ik gebruik vaak de pessoa longeerhulpteugel... Of dubbele longeerlijnen...

Mijn paardje is van 22 maart 2007, wij gaan 22 augustus beginnen met longeren... Ik heb er bewust voor gekozen te wachten tot hij 2,5 is... Februari 2010 gaan we naar de hengstenkeuring dus ik wil wel dat hij enigzins gespierd is als we ons daar vertonen... En het is een goeie voorbereiding op het inrijden...
We gaan het rustig opbouwen en ik zie wel hoe het loopt... In de tussentijd staat hij ook gewoon op het land en in de bak...

Ik vind het trouwens wel een mooi paardje!!! ;)
Succes ermee

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 16:58

Jammer dat je al begonnen bent. Mijn paard is een maand ouder dan die van jou. En die staat nog mooi jong te wezen en grasmaaier te zijn.

Als ik jou was zou ik hem nog minstens een jaar in de wei laten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:10

risky schreef:
als je een maandje voor het zadelmak maken begint met longeren dan ben je er ook vroeg genoeg bij hoor!!

en dan hoeft dat nog steeds niet 5x per week maar 2 tot 3x een 15min.
na een maandje stap je erop en ga je overgangen ed leren onder de man ook maar 2 tot 3x per week zo'n 20 min, en dan kun je nog steeds een jaar later op concours als je dat graag wilt.

Helemaal mee eens.
Dit probeerde ik ook al uit te leggen.
Maar ik heb het idee dat het niet begrepen wordt door haar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:49

Alves schreef:
Persoonlijk zou ik nog geen bijzet gebruiken... (zeker niet aan 1 kant!!!, dan wordt hij scheef)
Je bent al best vroeg begonnen met longeren...
Als ik jou was zou ik hem nu gewoon 1 keer in de week een kwartiertje longeren zonder bit of dergelijke...
Even een paar maandjes wachten en geduld hebben...

Ik vind dat wanneer je begint met longeren ( 2 keer in de week 20 minuutjes) niks moet gebruiken qua bijzetteugels, bit (liever kaptoom met desnoods een bit in) en dergelijke...
Voor mij is het de bedoeling dat mijn paard op zijn eigen benen loopt, balans en ontspanning vindt...
Dat hij in de eerste instantie zijn rondjes braaf loopt op commando...

Tegen de tijd het opbouwen naar langer of meer longeren... Conditie... Af en toe een balkje meepakken...

En dan kijken hoe je hem kan gaan bijzetten als dit nodig is... Het ligt aan het paard maar ik gebruik vaak de pessoa longeerhulpteugel... Of dubbele longeerlijnen...

Mijn paardje is van 22 maart 2007, wij gaan 22 augustus beginnen met longeren... Ik heb er bewust voor gekozen te wachten tot hij 2,5 is... Februari 2010 gaan we naar de hengstenkeuring dus ik wil wel dat hij enigzins gespierd is als we ons daar vertonen... En het is een goeie voorbereiding op het inrijden...
We gaan het rustig opbouwen en ik zie wel hoe het loopt... In de tussentijd staat hij ook gewoon op het land en in de bak...

Ik vind het trouwens wel een mooi paardje!!! ;)
Succes ermee

2.5 Jaar is ook veel te vroeg, ergens een paar pagina's terug staat een plaatje over de groeiplaten van het paard. Waarom mogen jonge paarden geen jonge paarden meer zijn!!!! Iedereen fokt elkaar op op die keuringen, ze moeten al bespierd zijn en zichzelf laten zien terwijl ze verdorie amper paard zijn!! Dat de keurmeesters eens kijken gewoon naar de bouw van het paard ipv alleen naar de spieren, dan kunnen ze vanuit de wei zo de keuring opgesleurd worden.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:45

Ik vind het ook te vroeg, maar ja het blijft toch hun eigen keuze. Het is jammer dat zo'n paard het dupe wordt, maar misschien dat ze ook ooit nog iemand daar tegen komen die meer doet dan alleen maar aparte longeertips geven... Of dat ze misschien toch enigszins de tips die hier gegeven worden ter harte nemen.
(En laten we eerlijk zijn, er zijn paarden die het nog veel slechter hebben, dat wil niet zeggen dat ik dit goedkeur. Maar goed. Daar ging het nu ook niet om ;))

Die van mij is van begin april 2006 en ik heb dr nog nooit gelongeerd :oo
Wat ze inmiddels wel kent is netjes meelopen, commando's zoals 'ho' en 'terug', overal poetsen en aanraken, afspoelen, uit de wei halen, rustig alleen in de stal durven staan. Ze kan op de trailer en is daarmee rustiger dan menig ander paard. En ze heeft al een paar keer het zadel op gehad.
En ik ben blij dat we niet sneller zijn gegaan. Eerst was het echt nog zo'n kleutertje, maar nu begint ze er iets volwassener (nou ja puberaal :P) uit te zien. Ik zou haar deze vakantie beleren maar toen het eenmaal zover was vond ik haar er nog veel te jong uit zien en dat was begin juni, kun je nagaan in wat voor korte tijd ze nog zo gegroeid is. Zoveel gebeurt er dus nog met zo'n jong lichaam.
Het komende schooljaar hoefde ze sowieso nog niet veel doen, maar voor dat die weer begon de basis kennen (ruiter er op, sturen en remmen) was het doel, maar ach, als dat pas komende zomer wordt vind ik ook prima. Het stond ook dan pas in de planning om echt wat te gaan doen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:15

yeah een mod die een topic open laat! Ik zag dit bericht tussen mijn 'eigen berichten' staan met een groene naam als laatste en ik dacht 'gesloten'. Maar niets is minder waar. En terecht want ookal word het STANDPUNT herhaalt, de argumenten en onderbouwingen wisselen, fijn om te zien!
Hopelijk reageerd de ts hier nog een keer! Beste ts, lees alles rustig door.. Zoek het een en ander na als je wilt en reageer nog een keertje...
Maar realiseer je dat NIEMAND in dit topic het met je eens is. Dan moet er wel een lampje gaan branden toch? Een aantal van ons is manegeruiter (maar heeft een hoop kennis in pacht) maar er zitten ook prof's bij; instructeurs, mensen die wat gepresteerd hebben in de sport, hoefsmeden, assistent dierenartsen, handelaren, artsen (ik heb even wat profieltjes gecheckt), en mensen die paarden inrijden/doorrijden/voorrijden/heropvoeden...
Bokt is bokt en de meningen zijn ongezouten maar bovenal goed bedoelt.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:22

pfff nu al longeren en met bijzets
Wordt er zeker ook al met 2 en half op gereden?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:27

TS: ik hoop van harte dat je dit topic aan je moeder laat lezen. En dat jullie je dan eens achter jullie oren gaan krabben en beseffen wellicht toch niet zo goed bezig te zijn...

Als je nog heel lang van je paardjes wilt genieten zou ik het even heeeeeel anders aan gaan pakken!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:32

Ik zit met de rillingen op mijn lijf dit topic en het profiel van TS te lezen. ;(
Een net 2-jarige die al met een bijzetteugel aan de longe moet lopen :? . Het beestje is nog baby, dat straalt er aan alle kanten vanaf. Laat dat arme dier eerst eens op het land wat meer uitgroeien en doe er niet zoveel mee. Verdiep je eens in de groeiplaten bijvoorbeeld. De foto's zien er heel naar uit, ik kan er niets anders van maken. :n

Dan zie ik nog foto's van een 1,5 jarige die al over een vrij hoge hindernis gejaagd wordt ;( . Mijn hemel. Hebben jullie eigenlijk wel enig verstand van jonge paarden en hun fysieke en mentale ontwikkeling? En dat wordt begeleid met iemand die er 'verstand' van heeft? Yeah, right. :7

Ik vind dit echt vreselijk triest om naar te kijken en me te beseffen dat er nog steeds zoveel mensen beginnen met jonge dieren en ze totaal verzieken. Dit vind ik ronduit schandalig. :(

En dit bedoel ik niet als ongezouten mening, welnee. Ik ben oprecht bezorgd over deze paarden. Ik vind dit echt niet kunnen!!! :n :n :n

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:48

Bah, nare instelling van de TS. Gaat helemaal nergens over. Ik weet nu waarom ik zoveel werk heb.... (corrigeer paarden van anderen, beleer ze op nieuw --> ofwel; ruim de ellende van anderen op). Ik snap echt niet dat mensen zo met hun dieren om kunnen gaan.
Ik heb ze vaak pas een week of 3 of 4 voordat ik er voor het eerst op ga zitten aan de longe. Een week van te voren met een strotouwtje op elastiek. En dan nog een paar weken iedere keer voor het rijden 5 minuutjes bijgezet aan de longe en dan 10 minuten rijden. Na een half jaar gaan ze voor het eerst mee op oefen concours, een of twee keer in de maand. Gewoon simpel rondjes lopen en ervaring opdoen, geen moeilijke dingen. BB springen eens in de zoveel tijd en eens in de zoveel tijd een keer een B proef, allemaal HC. Ik snap de onderbouwing van de TS totaal niet; op 2 jaar ze stuk longeren, op 3 jaar er op gaan zitten en op 4 jaar op concours. Waarom MOET een 2 jarige aan de longe?

Snap nu ook waarom er zoveel paarden zo snel stuk gaan.

En daarbij snap ik niet wat een meisje van 14 moet met een niet zadelmak paard...

Kan me hier zo kwaad om maken :( :(

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:49

Maar blijbaar wil TS het allemaal niet meer horen.... Hoop dat ze zich de ogen uit het hoofd schaamt!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:52

Ik denk dat we het Ts eigenlijk niet kwalijk moeten nemen, het is meer haar moeder die de boosdoener is. Ts is pas 14 maar de moeder zou beter moeten weten, ook die zogenaamde "geleerde persoon" die gezegd heeft dat het kon.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:54

Ik vind de moeder hiervoor vooral verantwoordelijk. Een kind van 14, tja, laten we het er op houden dat zij vaak niet beter weten, helaas. Een paard van amper 2 jaar, en dan heb ik het nog niet eens over die jaarling, hoort nog helemaal niet te werken op zo'n manier. Fysiek maak je ze kapot hierdoor. Buiten het feit dat je ze mentaal ook grote schade aan doet. TS, laat je moeder dit alsjeblieft lezen!!! En die begeleider met 'verstand' ook graag. :\

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:55

Women schreef:
; op 2 jaar ze stuk longeren, op 3 jaar er op gaan zitten en op 4 jaar op concours...

... en met 6 jaar állerlei lichamelijke problemen en denken dat het komt omdat het toeval is, of gewoon pech, of omdat paarden te ver doorgefokt zijn ... en met 7 jaar te koop staan als grasmaaier/gezelschapsmaatje of een enkeltje richting jeweetwel ...

Same old story again ;).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:58

Heb er toevallig eerder dit jaar met mijn DA over gepraat, die dit helaas ook zo veel tegen komt bij te vroeg belastte (sport)paarden...... ;(

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:23

TS neem lekker een hobbelpaard.. En verkoop deze aub.. Je bent nog geen goudvis waard. -:(- Vreselijk zulke mensen ;( :r

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:58

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat moeders hier ook verantwoordelijk voor is...