mini app. Verzamelde galop en passage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: mini app. Verzamelde galop en passage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 01:08

Dan vraag ik me toch af wat jouw veulens laten zien in de weide. Ik heb het idd weleens gezien, de hengst doet het ook af en toe maar dat is altijd een goed gedragen piaffe met correct ruggebruik.
Het is in die zin niet FEI-waardig dat ze soms wat van de plaats komen, de neus wat te ver voor de loodlijn houden of nog net iets meer mogen gaan zitten.
Ik heb nog nooit een paard in vrijheid een piaffe zien maken zoals de pony van ts dat doet, dat kunnen ze ook niet, als ze het al zouden proberen stoppen ze er na 2 of 3 stappen mee omdat het niet prettig is. (wat pony van ts ook doet)

En ja, zonder belasting functioneert het anders maar de basis is hetzelfde; paard moet zichzelf kunnen dragen om een goede piaffe te maken en dat is in vrijheid hetzelfde als onder de man. Enige verschil daarin is dat een paard onder de man verder zal moeten ondertreden om het gewicht van de ruiter te compenseren.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 15:03

Moderatoropmerking:
Het offtopic gehalte van de posts vind ik nog best meevallen hoor! Het is juist fijn te zien dat er nu zo netjes, uitgebreid en onderbouwd wordt gediscussieerd aan de hand van de foto's. +:)+ Namelijk: hoe deze te beoordelen en wat willen we zien en niet en dan het belangrijkste: waarom?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:57

ik zie jammer genoeg geen verzameling en geen passage. een pony wat kort galopeert met een gespannen rug is geen verzameling. Zoiets krijg je na jaren trainen. Vrees dat er nog heel wat oefening aan te pas zal moeten komen. Wel een leuk ponytje

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 08:19

zitake schreef:
ik zie jammer genoeg geen verzameling en geen passage. een pony wat kort galopeert met een gespannen rug is geen verzameling. Zoiets krijg je na jaren trainen. Vrees dat er nog heel wat oefening aan te pas zal moeten komen. Wel een leuk ponytje

Je valt een beetje in herhaling ;)

Bedankt voor de andere reacties :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:24

zo loopt yankee trouwens met neckrope ;) :
Afbeelding

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:07

Zier er goed uit meid.
Super!!!!

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:03

Eerst en vooral wil ik zeggen dat je foto's op pagina 3 en 4 er supper goed uitzien. De pony is ontspannen en dat zie ik echt graag :). Probeer dat beeld altijd te bekomen in je training en dan ben je op de goede weg :).

Over je filmpje ben ik wel minder te spreken maar je hebt al heel wat kritiek gekregen en ik wil niet in herhaling vallen. Ik hoop echter wel dat je iets met de gekregen kritiek doet en dat je het meeneemt naar de toekomst toe.
Wat ik nog wel wil zeggen is dat je misschien beter aan een langere longeerlijn werkt. Jij laat je pony nogal kleine voltes draaien en dat is slecht voor de benen van een jong paard + jou pony is er nog niet klaar voor kwa evenwichtsgevoel. Op een grotere volte is het namelijk makkelijker lopen voor een paard. Dat uit zich bijvoorbeeld in de galop. De galop die jij met die pony laat zien noem ik een stapgalop... Die pony mag veel voorwaartser zijn zodat je kan werken aan een zuivere galop. De verzameling komt later wel als je pony sterker is geworden.

Misschien kan het interesant zijn om eens in menvorm met je pony te spelen en wat rechte lijnen te 'lopen'? Dan kan je ook werken aan rechte lijnen lopen :).

In ieder geval veel succes met je pony! Het is echt een lieverd :+:.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 14:32

Hoi,
Ik heb het filmpje bekeken. Ik vindt het jammer dat er geen geluid bij zit, want ik zie dit soort dingen liever op stem en zonder continue te "tikken". Naar wat ik kan zien, en dat is duidelijker te zien in dit trage beeld, tik je hem erg vaak aan. Zijn lichaamstaal ziet er verward uit. Volgens mij snapt hij het nog niet echt wat je van hem vraagt.

Ik hoop dat je bij de oefening duidelijk je stem gebruikt. Verder zie ik er niet echt een verzamelde galop of passage in.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:21

Zwaantje@
Saskia zegt ook om de zoveel seconde Passage.
Bij elke oefening die Yank kan zit een stemcommando bij behalve bij steigeren ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:30

Tja....ook ik heb het filmpje bekeken en ik heb er geen fijn gevoel bij kan ik je vertellen. Misschien een idee om eens te kijken hoe een "echte" verzamelde draf en piaffe er uit horen te zien. Hier verpest je alleen maar de rug van de shet mee omdat hij die compleet weg drukt.
Ga zelf eens een stukje hardlopen met je hoofd in je nek...voel je een klein beetje wat je de shet aan doet met deze oefeningen. Niet meer doen...tot je zeker weet dat je kundig bezig bent!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 20:28

oke bedankt voor de reacties. Ik doe geen passage meer met haar :) En onze heilige yankee is een mini appaloosa, en wil liever niet voor shet uitgemaakt worden ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:59

Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 21-02-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:03

de tweede link doet het niet ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:05

nu wel als het goed is ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-09 21:10

anneliesdj schreef:
nu wel als het goed is ;)

haha die heb ik al zo vaak gezien, hij blijft mooi :9

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:23

Ook bij Blaha geen verzameling in de klassieke zin bij de passage en orenspel en staartgebruik kan je wat van zeggen. Je kan wel zien dat dit paard de rug beter gebruikt aan de halshouding.

Nou kan ik er niet over vallen, omdat sommige paarden zich nou eenmaal zo uiten wanneer ze iets heel moeilijks moeten doen. Ik vind het altijd prettig om naar deze filmpjes te kijken.
Maar even om de discussie zuiver te houden.

Nog over wat veulens laten zien: alle bewegingen in de dressuur zijn gebaseerd op natuurlijke bewegingen en bewegingspatronen. Dus dat opgewonden jonge paarden of hengsten de hals buigen en van de grond af stuiteren in verheven draf, hoef je van mij geen passage te noemen. Het is wel de grondvorm ervan, dus eigenlijk de meest zuivere.

Die eerste link is ander verhaal: paard gaat echt zitten! Wow!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:26

Ik vind beide filmpjes erg indrukwekkend.
wat een mooi samenspel.

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:12

Ja, Honza Blaha dan noem je er ook 1.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 00:01

randalinpony schreef:
Ook bij Blaha geen verzameling in de klassieke zin bij de passage en orenspel en staartgebruik kan je wat van zeggen. Je kan wel zien dat dit paard de rug beter gebruikt aan de halshouding.

Nou kan ik er niet over vallen, omdat sommige paarden zich nou eenmaal zo uiten wanneer ze iets heel moeilijks moeten doen. Ik vind het altijd prettig om naar deze filmpjes te kijken.
Maar even om de discussie zuiver te houden.

...

Die eerste link is ander verhaal: paard gaat echt zitten! Wow!

Wat is er mis met Blaha dan? Als ik eerlijk moet zijn heb ik persoonlijk meer twijfels bij het eerste filmpje dan bij die van Blaha :=

@ Zwaantje; de filmpjes waren bedoeld ter verduidelijking tegen ts en ter verduidelijking in de discussie over de hoofdhouding.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:22

ik vindt het wel knap!
ik ga je niet de grond inboren aangezien iedereen dat al doet, ik vindt het wel knap dat je het bij je pony kan zonder dat je erop zit aan een simpel lijntje met een zweep!
dat kan niet iedereen!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:32

Rajaniii schreef:
ik vindt het wel knap!
ik ga je niet de grond inboren aangezien iedereen dat al doet, ik vindt het wel knap dat je het bij je pony kan zonder dat je erop zit aan een simpel lijntje met een zweep!
dat kan niet iedereen!

haha dankje, maar de mensen boren me niet de grond in :)
Ze geven me alleen tips en commentaar, en (de meeste) weten wel waar ze het over hebben.
Het is leuk dan yankee dit voor me doet, maar het is wel nog te vroeg :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 18:35

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:55

Filmpje ziet er goed uit hoor, top dat ze zo goed bij je blijft.
Alleen het commando voor het steigeren lijkt me een beetje twijfelachtig, watvoor stemcommando geef je daarbij?

En waarom ben je eigelijk de piaffe en passage gaan doen? Of ben je soms door de truukjes heen, wil je wat nieuws proberen?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-09 13:37

anneliesdj schreef:
Filmpje ziet er goed uit hoor, top dat ze zo goed bij je blijft.
Alleen het commando voor het steigeren lijkt me een beetje twijfelachtig, watvoor stemcommando geef je daarbij?

En waarom ben je eigelijk de piaffe en passage gaan doen? Of ben je soms door de truukjes heen, wil je wat nieuws proberen?

piaffe niet, alleen passage ;)
Omdat yank dit zelf had uitgevonden, en het leek me wel stoer
Natuurlijk zijn er nog wel meer andere oefeningen, en ik kan ze altijd nog beter en fijner maken.
Hoezo steigeren twijfelachtig? :) Ik gebruik geen stemcommando daarbij, maar dat is ook de enige oefening waarbij ik het niet doe. Bij de laatste steigering, vraag ik om het uitslaan van het beentje, dat is het Jambette commando. Meestal doe ik dit dmv een zweepje. Met het uitslaan, zeg ik wel 'pas'. Over het algemeen kan ik ook zelf aangeven hoelang yankee op haar achterbenen blijft staan. En ik kan aangeven of ze stil moet staan, vooruit moet lopen, of achteruit onder het steigeren. Dit laatste zijn we nog druk mee bezig. Yankee gaat soms een beetje draaien, om steviger te kunnen staan voordat ze steigert, ze moet eerst haar achterhand er goed onder brengen om lang rechtop te kunnen blijven staan.
Dus nogmaals: waarom twijfelachtig? ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:42

Omdat je voor haar staat met je handen in de lucht.
Dat doe je ook als een paard op hol is, op je af stormt, agressief doet enz.
Maar dat is zowieso lastig om daar een goed commando bij te verzinnen.