Ik clicker inderdaad ook en heb daar ook aan zitten denken, maar of ik dat onder het rijden ga kunnen is nog een ander verhaal. Heb nu laatst met mijn andere pony geprobeerd tijdens het rijden omdat die nog wat stuurprobleempjes heeft, maar clickeren op je paard is toch nog een heel ander verhaal dan ernaast, en zelfs dat kan ik nog niet goed genoeg

Bedoeling is wel om in de piste te rijden tot we een stap verder zijn

Ik weet dat als ze vooruit moeten dat ze niet kunnen gaan hangen, maar er heeft IRL iemand naar gekeken toen ik bitloos reed en daar heb ik echt van moeten vooruit rijden (en echt serieus, ik wist niet dat [***] zo hard & zo lang kon galopperen) en die zei dat ik dat in dit stadium niet opgelost kreeg door bitloos te blijven. En hij heeft er meer kennis van dan ik, dat is een feit. Het klinkt allemaal logisch, en ik begrijp het ook wel, maar ik vraag me af of het consequent elke keer voorwaarts rijden voldoende is bij hem. Het voorwaarts rijden blijft sowieso de eerste taak, ook met bit. Met bit is het ook de bedoeling dat hij nageeft zodra ik aan de teugel kom, doet hij dat niet dan is het gevolg teugels los en vooruit. Eigenlijk dus gewoon hetzelfde principe, maar de inwerking op een andere plaats dan wat hij de laatste tijd gewend is. En een neusriem is toch echt wel makkelijker om op/in te gaan hangen dan een bit denk ik. Ik zeg het, misschien blijf ik wel met bit rijden, misschien ook niet, dat weet ik nu nog niet, alles stapje voor stapje. Kan net zo goed zijn dat ik dressuurmatig met bit ga rijden en buiten ga zonder bit, zal waarschijnlijk wel zoiets worden, maar dat ga ik zien in de toekomst.