eerst grondwerk sessie met Olivia

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:07

Wat doe jij nou joh?! :oo
Ik zal mijn reactie even toelichten:
Je schrijft dat dit het paard zijn eerste keer grondwerken is met jou.

Wat wil je nou allemaal na 1x bereiken?
Halthouden/ achterwaarts van dichtbij en een afstand, komen op druk, weggaan, richting bepalen, drijven, stoppen etc.
Het spijt me dit gaat er bij mij niet in :n En ik vind dat je niet goed bezig bent!

Wat denk je dat het paard nu van deze sessie heeft geleerd?
Ik vind dit een onwijs onprettige ervaring voor deze pony :(:)

Je kijk, wijs, drijf systeem klopt niet en is onduidelijk.
Waar zijn je handschoenen?
Waarom meteen al willen longeren? En je laat sowieso de longeerlijn veel te lang voor een eerste keer. Je positie tegenover het paard klopt ook niet en je lokt zelf hiermee uit dat het paard steeds gaat stilstaan en bv. om wilt draaien.

Nee sorry :n
Ga eerst eens grondwerken aan de hand. Halthouden, achterwaarts, wijken voor druk, zakken voor druk... Dit uitbreiden naar een afstandje (wat een goede oefening is voor bv. dominante paarden).
Freestylen om de drijf en rem hulpen te bevestigen en elkaar te leren kennen/ je positie te kennen.
Begin maken van aan de hand wegsturen met het oog op longeren. Of met een dominanter paard halt laten houden op een afstand en dan weg laten stappen...
En dan eens longeren en dan niet met een lijn die je 15 meter lang laat worden...
Laatst bijgewerkt door doei op 14-03-12 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:20

je probeert een paard wat te leren, maar weet zelf niet eens hoe het moet?! :\

jorretje

Re: eerst grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:23

pony snapt er volgens mij weinig van, misschien kan je eerst wat liever vragen / uitleggen?

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:23

Wat zijn dit nou weer voor rare conclusies?

Hebben jullie zelf ervaring met grondwerk? Ik snap dat het er heftig uit ziet. Maar dit is een paard wat nog helemaal groen is wat grondwerk en longeren betreft.

Zie het als een paard dat net ingereden wordt. Wanneer er iemand op het paard zijn rug gaat zitten, kan het paard ook heftig reageren.

Ik vind het echt raar dat iedereen alleen maar reageert vanwege de heftige reactie van het paard. Wanneer je goed naar de TS kijkt kan je zien dat zij zich echt onwijs goed houd. Ook wanneer de pony naar haar dreigt blijft ze rustig.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:33

Ik vind het zielig dat mensen het met deze manier van werken eens zijn :n

@Nikip
En paard wat ik ga inrijden reageert niet heftig :n
Het is zonde |(

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 15:42

Niet ieder paard reageert heftig op nieuwe dingen nee. Deze pony toevallig wel.

TS kan inderdaad sommige dingen beter doen. Haar houding klopt niet altijd, maar ik vind echt niet dat ze het slecht doet.

Biinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:23

anne_bento schreef:
Biinkie schreef:
wat ben jij aan het doen met dat paard? ik snap niet wat jij aan het doen ben

ik snap het niet? je bent zo druk/onbegrijpelijk in je hele lichaam en doen dat ik niet snap wat je wilt zeggen tegen het paard, ik kijk zonder geluid en ik snap je gebaren egt niet!

welke oefeningen ben je aan het doen op de video als ik vragen mag?

als je even verder had gelezen zie je dat de TS Parelli doet, voor iemand die dit niet kent snap ik dat het niet duidelijk is wat gevraagd wordt maar als je je er even in verdiept zul je het snappen :)

Ik snap wat parelli is, maar het enige wat ik zie is iemand die het paard sjort en trekt en ik zie enkel en alleen een paard
dat in de war is. schrok een beetje van het filmpje.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:51

Ik snap overiges niet waarom iedereen het blijft hebben over "longeren" terwijl de circling game toch echt iets anders is als longeren :+

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 20:23

het wordt weer dat tijd dat ik even bijlees en reageer zie ik, zal ik eens gaan doen nu.

Leuk dat zoveel mensen mijn topic bekijken in ieder geval.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:19

Daar gaan we weer, leuk leuk leuk, zoveel reacties:

@Jessix: mijn schouder draai ik weg met de send van de circling game, ik draai mijn navel/heupen niet mee omdat olivia ook nog de neiging heeft de andere kant op te gaan, wanneer ik mijn hele lichaam gedraait heb kan ik haar minder snel corrigeren en wordt mijn timing minder. Vandaar mijn keuze om mijn lichaam nog even niet helemaal mee te draaien. Maar ik snap wat je bedoelt (doe dat normaal ook, wanneer het paard net 1 stapje verder al is), maar dat ik het niet doe heeft dus zeker een rede ;)
Kun je verduidelijke wanneer je bedoelt met de stick omhoog, ik snap namelijk dat het een fase 2 is en ben me er niet van bewust dat ik dat te snel doe. Wanneer ik dit terug zou kunnen zien, zou me dit duidelijker worden.
In ieder geval bedankt voor de reactie en het kritisch mee kijken. :)

@liljebo: als eerste super bedankt dat je zo uitgebreid ingaat op mijn fimpje en er zoveel tijd voor uitgetrokken hebt om het van feedback te voorzien.

De term dominantie laat ik even in het midden. Wel vind ik dat je gelijk hebt als je het hebt over leren door trail en error, olivia heeft geleerd in het verleden (denk ik), om tegen de druk in te komen of ervoor te vluchten. Dat laatste is overigens geheel logisch.
Ik probeer de release wel degelijk op het goede moment te geven en hoop dat je dat ook terug ziet in het filmpje.

Bij 0.14 wil de pony naar binnen gaan, de stal is achter de camera, ik geef daarom wat druk op het touw. Wel iets te veel druk helaas dit keer. Olivia gaat dus stil staan, draait zich naar mij toe door mijn te harde fase aan het touw. Ik straf dit uiteraard niet af, maar laat haar stil staan. Daarna wil ze uitzichzelf weer weglopen, zonder teken van mij. Ik geef een flinke yoyo aan het touw, omdat olivia ook met een flink tempo wil weglopen. Misschien had ik dit beter eerst rustiger kunnen proberen, maar ik had het gevoel dat dat niet genoeg zou zijn op dat moment. Vandaar mijn keuze voor een grovere fase. Was ze rustig een pasje weg gelopen, had ik haar ook rustiger een pasje terug gevraagd. Ik geef rust op het moment dat ze stil staat. Dat wil ik haar dus ook leren op dat moment.
Wanneer ik olivia weer naar mij terug vraagt en ze inderdaad erover na moet denken of ze wel komt, vind ik dat niet gek en eerlijk gezegd in deze ook wel fijn. Het zou erger zijn als ze over me heen walsend naar me toe zou komen.

Dan de friendly game, hier zie je duidelijk dat olivia in mijn ruimte komt, dat staat los van de friendly game. Friendly game hoeft ze nog niet te snappen inderdaad, maar ze is LB en niet RB, komt in mijn ruimte en dat vind ik onbeleefd, daarom zet ik haar terug met een wiebel met het touw. Ik kies voor een wiebel omdat het duidelijk moet zijn dat ze niet ongevraagd in mijn ruimte mag komen. Wanneer ik haar door middel van de porcupine game terug zou zetten, (wijken voor druk) zou dit te lang duren, naar mijn idee.

Yoyo game, het beeld bij 3.06 vind ik juist wel een duidelijk voorbeeld, olivia komt weer eens duidelijk in mijn ruimte, mijn voeten blijven staan maar mijn bovenlijf moet wel wat naar achter leunen wil het olivia ontwijken. Ik wil gewoon niet dat ze ongevraagd in mijn ruimte komt, dus zet ik haar snel terug.

Op de rest van je verhaal probeer ik een andere keer terug te komen, ik wil ook nog even de andere reacties bekijken en beantwoorden.

@liljebo, ik zal absoluut niet vergeten om te genieten van de weg ernaartoe, de weg ernaartoe houd namelijk nooit op. Vandaag heb ik sessie 2 gedaan met olivia en heb er echt van genoten. :D (filmpje komt snel hoop ik)

@bumblehorse, even over de friendly game, olivia is niet bang voor de stick en string, ze komt alleen in mijn ruimte wanneer ik de game met haar speel. Dat staat los van de friendly game. Ze mag gewoon nooit ongevraagd in mijn ruimte komen (mij omlopen) dus los ik dat probleem op, ondertussen dat ik de friendly game speel. Ik hoop dat het zo duidelijker voor je is, dat het los staat van de game opzich. Als ze weg zou lopen voor de stick, zou ik hem er net zo lang ophouden tot ze stil staat en dan pas release geven :) maar nogmaals dat is hier echter niet het geval.

@alexandraM, jij zegt doet het rustig aan, dat zal ik ook zeker doen, maar het is niet waar dat het ene paard in 3 weken door level 1 gaat en het andere er een jaar over doet. Volgens parelli moet je niet te lang in level 1 blijven hangen.
Het eerste stukje friendly game, porcupine en driving staat niet op het filmpje, dat is hooguit maar minuutje of 7 geweest, maar voor jou beeld.

yoyo game aanleren of corrigeren wanneer olivia weg loopt op de cirkel wanneer ik dat niet heb gevraagd vind ik totaal iets anders. Het aanleren van de yoyo game zal ik namelijk altijd precies de fases juist doorlopen en met veel tijd en geduld. Wanneer ik met fase 1, 3 tellen zou beginnen en daarna fase 2 enzo wanneer olivia uit zichzelf gaat wegwandelen (wanneer ze stil moet staan) dan heeft ze al 3 rondjes gelopen, en zal ze mijn actie nooit koppelen aan het stil staan, ben ik dus onduidelijk. Wanneer olivia ongevraagd snel wegloopt zal ik dus snel reageren en corrigeren, met een fase, zo weinig of zo veel als nodig is.
Hoop dat het zo duidelijker voor je is, waarom ik niet altijd mijn fases netjes door loop.

@sanne83: fijn dat jij ook een LB-ex paard ziet, ik heb namelijk ook sterk het idee dat olivia dat daar is. Jou antwoord doet me ontzettend goed en vind het fijn om te merken dat er ook mensen op bokt zitten die het zelfde zien als mij (en er het zelfde over denken?) bedankt voor je heldere antwoord en uitleg

@biinkie, ik ben daar een paar van de seven games van parelli aan het spelen met olivia. Jammer dat je er nog niet veel van snapt, probeer je er wat meer in te verdiepen en misschien kun je wat meer reacties lezen nog van andere mensen. Ook jij bedankt voor je reactie hoor ;)

@Nikip, super bedankt voor je antwoord en dat je het er niet zo slecht vind uitzien :o
Je hebt inderdaad gelijk dat ik af en toe net een iets minder grote fase kan proberen in te zetten en haar net iets meer tijd moet geven. Vandaag sessie 2 gedaan en daarin gelijk geprobeert dit toe te passen. Nogmaals bedankt, je reactie doet me erg goed! En je tip ga ik ook zeker opvolgen, probeer snel een stukje wei af te zetten, lijkt me zeer nuttig en had ik nog helemaal niet aangedacht.

zo, hehe, eerst even dit plaatsen dan probeer ik zo verder te gaan met bladzijde 3. Vind al jullie commentaar, feedback en tips erg interessant en probeer het ook echt wel mee te nemen. DUs nogmaals iedereen bedankt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:24

Hoi Hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik wilde vragen.

Heb je ook de friendly, porcupine en driving game gespeelt?

Dit doe je voor je de yo-yo game en cirling game en verder.

Want de eerste 3 games heb je nodig om de andere 4 te doen.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:33

@doei, (toepasselijke naam :D ) prima dat jij vind dat ik niet goed bezig bent, dat recht heb je uiteraard om dat te vinden. Ik heb een andere mening en sta nog steeds achter mijn handelen en kan dat ook toelichten.

Mijn handschoenen liggen weer in de kast, het wordt gelukkig weer warmer weer :)

Longeren en circling game is totaal iets anders ;) Ik wil niet gelijk al longeren!, en waarom vind je mijn touw te lang? Hoe blokkeer ik olivia in mijn positie? Ik vind het erg interessant dus hoop dat je nog op mijn vragen in wilt gaan. Dan zal ik ook zeker uitgebreider mijn handelen toelichten ;)

@tossielover, jij hebt nu werkelijk het eerste bericht geschreven waar ik eigenlijk totaal niets nuttigs op wil en kan zeggen, je antwoord zegt namelijk al heel veel over jou. Succes.

@jorretje, het is de eerste keer dus logisch dat olivia het nog niet allemaal snapt, daarin heb je helemaal gelijk. In sommige gevallen heb je zeker gelijk en had ik een iets kleinere fase kunnen inzetten, bedankt voor de tip en het bekijken van mijn filmpje :)

@nikip, :D super bedankt dat je het daar even voor me opneemt, dat waardeer ik zeer. En natuurlijk bedankt voor de heldere uitleg, ik had het zelf echt niet beter kunnen doen, maar ben het uiteraard volledig met je eens!

@doei, doei!

@biinkie, jammer dat je geschrokken bent van het filmpje, maar kan het wel begrijpen. Ik hoop dat als je goed kijkt dat je ook kan zien dat ik redelijk rustig blijf en rustig blijf reageren. Olivia reageert wel heftig.

@anne_bent, amen! dat zat me zelf ook al redelijk lang dwars, longeren en circling game, een wereld van verschil en een totaal ander doel. Ik snap ook niet dat mensen mij adviseren om eerst longeren aan te leren en dan pas circling game :S Maarja, het zal vast goed bedoelt zijn allemaal...
fijn dat jij dit even ophelderde!

filmpje van sessie 2, vandaag, zal ik zo snel mogelijk plaatsen.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:34

Maritje1991 schreef:
Hoi Hoi,

Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik wilde vragen.

Heb je ook de friendly, porcupine en driving game gespeelt?

Dit doe je voor je de yo-yo game en cirling game en verder.

Want de eerste 3 games heb je nodig om de andere 4 te doen.

klopt, en ja ook die heb ik gespeeld en de minuten voordat mijn vriendin begon te filmen, dat waren overigens niet meer als 7 a 8 minuten.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 21:40

Afbeelding

weinig toegevoegde waarde deze foto, maar olivia is me echt heel dierbaar ^_^

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:43

Dat doe je niet een paar minuten.

Maar totdat je paard het kan en dan pas verder. Blijkbaar kan ze het nog niet en dus hoor je niet verder te gaan.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:56

tossielove schreef:

Mooie opmerking, lekker uit de lucht gegrepen.
TS weet wel degelijk waar ze mee bezig is, heb je de rest van het topic gelezen?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:02

Puchje schreef:
tossielove schreef:

TS weet wel degelijk waar ze mee bezig is, heb je de rest van het topic gelezen?

wow puchje dankje, je laat me beetje blozen :o

sessie 2 komt hier zo onder te staan, hoop dat de meeste mensen hem ook weer kijken die sessie 1 hebben gezien.
Ben er best trots op :)
En hoop dat ik de tips die ik heb gekregen ook heb toegepast (degene die ik zelf uiteraard wilde meenemen) en dat dat terug te zien is.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 22:14

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:47

Puchje schreef:
tossielove schreef:

sorry; voor de opmerking nog, had inderdaad niet heel het topic gelezen :o . had stukje van je filmpje gezien, en je kwam daar voor mij erg onzeker en onvoorspelbaar over, vandaar dat je voor mijn gevoel geen ervaring had. sorry, nog.. 2e x grondwerk ziet er zeker beter uit!

Biinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:04

Ja oke ik zie er rust stukken in dat je wacht en met je rug toegekeerd naar het paard, en achterom kijkt
maar daarna dan ga je ineens heel hard heen en weer sjoemelen met het touw dat het paard zijn hoofd hellemaal omhoog gooit en met 'schokken' zijn hoofd heen en weer gooit omdat jij zo met dat touw aan het tja 'sjoemelen' bent zegmaar

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:42

Dat heet de yoyo-game... de op een na belangrijkste en moeilijkste om aan te leren.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:02

@debbie_n, pony is inderdaad nog nooit gelongeerd, dat leek me ook wel duidelijk te zien op het filmpje. Je hebt het over aansturing van de zweep, wat bedoel je daar precies mee, als ik vragen mag?

Over het aansturen met de zweep bedoelde ik het wijzen van in de juiste richting gaan, wanneer zoals jij de zweep aan de rechter kant van de pony beweegt zal hij hoogswaarschijnlijk links gaan in plaats van dat ze achteruit gaat en wegdijnst voor de zweep.

Verder wil ik je wel nog even mij complimenten geven, dat je na zoveel commentaar en ook commentaar wat er niet zo vriendelijk uit komt, nog zo aardig reageerd!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 18:16

Debbie_N schreef:
@debbie_n, pony is inderdaad nog nooit gelongeerd, dat leek me ook wel duidelijk te zien op het filmpje. Je hebt het over aansturing van de zweep, wat bedoel je daar precies mee, als ik vragen mag?

Over het aansturen met de zweep bedoelde ik het wijzen van in de juiste richting gaan, wanneer zoals jij de zweep aan de rechter kant van de pony beweegt zal hij hoogswaarschijnlijk links gaan in plaats van dat ze achteruit gaat en wegdijnst voor de zweep.

Verder wil ik je wel nog even mij complimenten geven, dat je na zoveel commentaar en ook commentaar wat er niet zo vriendelijk uit komt, nog zo aardig reageerd!

dankjewel nog voor je antwoord en complimentje :o altijd leuk om te krijgen natuurlijk. Maar hoe ik reageer vind ik eigenlijk maar normaal, iedereen hier op bokt heeft denk ik het beste met de paarden en pony's voor, de een ziet het alleen heel anders dan een ander, maar ik denk dat iedereen het goed bedoelt uiteindelijk. Daarom vind ik het ook maar normaal dat ik ook aardig terug reageer, mensen nemen toch de moeite om mijn filmpje te bekijken en hun mening te geven. En ten slotte wil ik eigenlijk ook maar 1 ding, het beste voor Olivia ;)

Bedankt voor je uitleg, hij is mij echter nog steeds niet duidelijk. Ik doe gruwelijk mijn best om hem te snappen, maar het lukt me echt niet :? Het grondwerken en de circling game ging echter vandaag alweer een heel stuk beter gelukkig :)