Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:24

Ik bedoel eigenlijk dat hij op deze wijze wel heel erg veel tegelijk op zijn dak krijgt. Hij komt in een nieuwe omgeving, is onzeker en opgewonden daardoor, terwijl er meteen enorm veel van hem wordt geeisd wat hij niet begrijpt. Daardoor kan vreemde plaats/werken een vervelende associatie oproepen, lijkt me.

Je opmerking dat je liever de JU elders ziet omdat je niet wil dat hij negatieve associaties krijgt in zijn eigen vertrouwde opmerking, roept bij mij de vraag op waarom je hoe dan ook wil dat training/opvoeding negatieve associaties oproept? In eigen omgeving of elders. M.i. zou dat per definitie niet het geval mogen zijn en dient de training/werken met dusdanig te zijn dat er geen sprake is van negatieve associatie. Integendeel.

Maar goed... zoals gezegd is dat mijn gevoel bij het hele gebeuren. Ik train zelf niet andermans paarden. Maar ik kijk wel graag bij andere trainers en naar wat ik zelf logisch /prettig vind en leer daarvan.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:32

liljebo schreef:
Ik bedoel eigenlijk dat hij op deze wijze wel heel erg veel tegelijk op zijn dak krijgt. Hij komt in een nieuwe omgeving, is onzeker en opgewonden daardoor, terwijl er meteen enorm veel van hem wordt geeisd wat hij niet begrijpt. Daardoor kan vreemde plaats/werken een vervelende associatie oproepen, lijkt me.
Je opmerking dat je liever de JU elders ziet omdat je niet wil dat hij negatieve associaties krijgt in zijn eigen vertrouwde opmerking, roept bij mij de vraag op waarom je hoe dan ook wil dat training/opvoeding negatieve associaties oproept? In eigen omgeving of elders. M.i. zou dat per definitie niet het geval mogen zijn en dient de training/werken met dusdanig te zijn dat er geen sprake is van negatieve associatie. Integendeel.
Maar goed... zoals gezegd is dat mijn gevoel bij het hele gebeuren. Ik train zelf niet andermans paarden. Maar ik kijk wel graag bij andere trainers en naar wat ik zelf logisch /prettig vind en leer daarvan.

Ik wil niet dat training of opvoeding negatieve associaties bij hem geeft en dat gebeurt ook niet. Ik had het net zo goed in zijn eigen omgeving kunnen doen dat klopt maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Zijn basis opvoeding heeft hij thuis gehad en dat was niet negatief de JU op de lokatie van Annemarie is ook niet negatief. Als ik hem straks laat beleren onder het zadel dan breng ik hem ook weg nadat ik de eerste stappen zelf met hem gedaan heb. De definitieve "knopjes" erop zetten dat ga ik niet doen maar is dat dan ook negatief omdat je hem dan elders naartoe brengt?

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:36

Mijne was net 2 weken 4.
En ik denk dat de opmerking hengst volwassener niet goed word opgevat.
Waarschijnlijk bedoel je dat een hengst veel sneller reageerd dan een ruin, bij hengsten moet je meer opletten, want die kunnen snel uithalen, natuurlijk zijn er ook uitzonderingen dat zeg ik niet maar over het algemeen moet je met hengsten sneller opletten en ook echt de baas blijven

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:42

Ik vind het helemaal niet erg om je paard weg te brengen voor bijvoorbeeld zadelmak maken, maar ik zie van deze JU voor je paard gewoon het positieve niet in.
Jij ziet het niet als negatief, ik niet als positief (eigenlijk wel negatief). Wat heb je dan gewonnen? Dan had je hem net zo goed thuis kunnen laten. Je bent namelijk naar mijn idee niet verder gekomen, maar aleen maar terug!

En even voor de duidelijkheid voor iedereen!!!!
Ik ben niet degene, die gezegd heeft, dat een 2 jarige hengst volwassener is dan een 2 jarige ruin.
Naar mijn idee zit hier geen verschil in volwassenheid!

En een hengst kan echt niet sneller uithalen dan een ruin hoor! Is geheel een vorm van opvoeding!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 16:52

loversyl schreef:
Mijne was net 2 weken 4.
En ik denk dat de opmerking hengst volwassener niet goed word opgevat.
Waarschijnlijk bedoel je dat een hengst veel sneller reageerd dan een ruin, bij hengsten moet je meer opletten, want die kunnen snel uithalen, natuurlijk zijn er ook uitzonderingen dat zeg ik niet maar over het algemeen moet je met hengsten sneller opletten en ook echt de baas blijven

Ook nog een jonkie dus. Ben het met je eens dat je bij hengsten meer moet opletten.

Tendance schreef:
Ik vind het helemaal niet erg om je paard weg te brengen voor bijvoorbeeld zadelmak maken, maar ik zie van deze JU voor je paard gewoon het positieve niet in.
Jij ziet het niet als negatief, ik niet als positief (eigenlijk wel negatief). Wat heb je dan gewonnen? Dan had je hem net zo goed thuis kunnen laten. Je bent namelijk naar mijn idee niet verder gekomen, maar aleen maar terug!
En even voor de duidelijkheid voor iedereen!!!!
Ik ben niet degene, die gezegd heeft, dat een 2 jarige hengst volwassener is dan een 2 jarige ruin.
Naar mijn idee zit hier geen verschil in volwassenheid!
En een hengst kan echt niet sneller uithalen dan een ruin hoor! Is geheel een vorm van opvoeding!

Geeft niet vind ik ook niet erg dat je dat vind. Ben wel erg benieuwd naar hetgeen waaruit je opmaakt dat ik een stap terug gegaan ben met hem ipv een stap vooruit. Is dit alleen door een JU met hem uit te laten voeren op een andere lokatie of een JU in het algemeen?

Nee dat heb je ook niet gezegd dat is Tamary.

Ik ben het niet helemaal eens dat een ruin net zo snel uit haalt als een hengst. Het kan natuurlijk ook per ruin/hengst en vooral per ras verschillen. En ik denk dat de leeftijd en de manier waarop het dier gehouden wordt ook meespeelt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:00

Ik denk in het algemeen, maar dan vooral de manier waarop Annemarie met hem omging en die uitleg daarover is al uitgebreid gegeven door mij en anderen.

Ik denk, dat een ruin en hengst even snel uit kunnen halen. Ze hebben namelijk dezelfde benen en snelheid, daar zit met castreren het verschil niet in.
Het zit hem in de opvoeding en dan zou het niet uit moeten maken of het om een hengst of ruin gaat.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:37

Sharon_Jims schreef:
Als ik hem straks laat beleren onder het zadel dan breng ik hem ook weg nadat ik de eerste stappen zelf met hem gedaan heb. De definitieve "knopjes" erop zetten dat ga ik niet doen maar is dat dan ook negatief omdat je hem dan elders naartoe brengt?

Niet als het correct gebeurt.
Ik vond -maar dat is mijn persoonlijke mening en ik ben noch de paus, noch prof trainer- dat hij wel heel erg veel voor zijn kiezen kreeg en ik vond in dat kader de aanpak niet prettig of eerlijk.

Maar het is niet mijn paard en in deze ben jij uiteraard degene die de keuzes maakt die voor jou het prettigst zijn. En dat is natuurlijk prima.
Het zou alleen niet mijn keuze zijn.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:51

Altijd weer interessant om jullie reacties te lezen. Laten we vooral iedereen in respect laten, vooral de eigenaar. mooni heeft het geweldig gedaan, net als zijn eigenaar. Mooni heeft zich echt super gedragen en opgesteld de twee dagen, 10 voor zijn karakter.

Het enige waar ik jullie wel op wil wijzen is wat er staat over psychische belasting van loswerken niet klopt. Weten jullie overigens dat er deze dagen bij het ISES congres een onderzoek gubliceerd wordt van het starten van jongen paarden? Methode van Monty tegenover traditioneel? Daar komt uit dat hartslagen en stress hormonen veel lager zijn bij Monty's methode. Natuurlijk vraagt alles veel meer onderzoek. We weten veel te weinig van het gedrag van paarden nog. Ik ben blij dat ik af en toe mee mag werken in Zürich op de universiteit bij onderzoeken. Erg leerzaam.

Loswerken moet je vooral afwisselen. Het is voor het paard zeker niet goed wanneer je iedere dag hetzelfde met hem doet. Dus niet iedere dag loswerken, of iedere dag dressuur, of... Maak het interessant voor hem. Veel plezier!

Groeten, annemarie
Laatst bijgewerkt door annemariev op 25-10-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:54

annemariev schreef:
Altijd weer interessant om jullie reacties te lezen. Laten we vooral iedereen in respect laten, vooral de eigenaar. mooni heeft het geweldig gedaan, net als zijn eigenaar. Mooni heeft zich echt super gedragen en opgesteld de twee dagen, 10 voor zijn karakter.

Groeten, annemarie

Dank je voor je reactie Annemarie! Het weekend was echt super! *\o/*

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:59

Het was geweldig om jullie ( alledrie) te ontmoeten. Knap hoe je reageert op alle reacties!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:01

Dank je! De reacties vallen wel mee toch? ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:35

Ik vind het altijd zo tof dat je hier gewoon durft te reageren Annemarie! Ondanks dat ik vaker heb aangegeven het niet altijd met de gebruikte methodes eens te zijn, vind ik het altijd respectabel dat je probeert uitleg te geven en je gezicht ook laat zien in zulke topics :)

Wat betreft de psychische belasting van loswerken, denk ik dat het hier vooral om de psychische belasting van de Join-Up gaat. Er zijn natuurlijk veel vormen van loswerken, ik gebruik zelf ook veel grondwerk, en geloof niet dat dat per definitie psychisch erg belasted of schadelijk is!

Ben benieuwd naar het volledige research report van het eerder genoemde onderzoek. Wat er precies onder 'traditioneel' en onder 'Monty's methode' wordt verstaan, en of er eventueel nog andere 'methodes' worden onderzocht in de toekomst, of hartslag de enige gemeten stress-indicator is, etcetera. Hopelijk wordt het report na het congres beschikbaar gesteld voor publiek, ik zal in ieder geval google scholar in de gaten houden ;) Ontzettend jammer dat de kaartjes voor ISES voor studenten zo onbetaalbaar zijn, had er al eerder naar gekeken, maar helaas niet te doen.

(Redelijk offtopic, hoewel het wel ingaat op een ander bericht, maar sorry Sharon_Jims!)

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:44

loswerken is toch totaal iets anders dan een join up? Of zit ik nu verkeerd?

[Ik ben overigens een stille meelezer]

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:54

Toch is hiermee mij en ook de vraag van sommige anderen niet mee beantwoord.
Vindt je de manier, waarop je in het filmpje handelt de juiste Annemarie?
En dan heb ik het met name over de eerder genoemde zaken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 07:18

Alle respect dat je reageert, Annemarie, gezien de kritiek.

Maar wat is 'loswerken' ? Ik denk dat dat in principe van zeer ontspannend tot stressvol kan zijn en dat het niet afhangt van het loswerken zelf, maar van de manier waarop het gebeurt en interactie tussen paard en 'handler'
Is overigens met alles zo, denk ik.

annemariev

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:37

laat ik eens een tegenvraag stellen. denk eens vanuit het paard. Hoe weet hij het verschil tussen freestyle loswerken, longeren, Join Up of welke vorm van losse spelletjes dan ook? Waar merkt hij dat aan? Weet hij dit direct wanneer je als jong paard met hem start? Of gaan we hem conditioneren?

Zelf gebruik ik het loswerken (hoe je het ook noemt ;)) om het paard te beoordelen op verschillende zaken. Hoe is hij fysiek. heeft hij ergens last van bijvoorbeeld. Stijfheid, onregelmatigheid, hoe beweegt zijn rug, ed. Verder kijk ik hoe hij gedragsmatig reageert op grenzen, versnelling, verlangzaming, hoe graag werkt hij mee, is hij snel afgeleid, etc. Veel meer zaken die wij in onze verdere training gebruiken. Paarden gebruiken beweging onderling waardoor de hierarchie duidelijk wordt. Dat is hun taal.

Er staat overigens dat ik het paard sla? Nog even goed naar het filmpje kijken. Ik heb hem op geen moment geslagen. Wel duidelijk gemaakt wat mijn grenzen waren. En die stel ik graag duidelijk vast bij een hengst. Je hebt overigens drie seconden tussen als er wat gebeurd, dat het paard nog weet dat het nog met elkaar te maken heeft. De start van mijn reacties zijn ruim binnen de drie seconden. Ik zou het de volgende keer weer exact hetzelfde doen. Zoals jullie weten zeg ik het ook als ik van mening ben als ik het anders had moeten doen. Merk wel dat er op bepaalde vlakken bij een enkeling van jullie soms meer uitleg nodig is. Dat er aannames zijn die vanuit het paard gezien niet kloppen. Of dat ermeer uitleg nodig is waarom iets wel of niet in een bepaalde situatie. Maar daar is dit medium zeker niet geschikt voor. iedereen mag bij ons langs komen (mits aangemeld omdat we niet altijd trainen, sta je er voor niks..) om te kijken naar de training van de paarden. Alles transparant. daar geloof ik vooral in.

Wat je ook van dingen vindt, voor mij is maar 1 ding belangrijk en dat is de reactie van het paard. Wij kunnen alles beredeneren, goed vinden, fout vinden, maar als het paard laat zien dat hij duidelijk beter wordt in zijn gedrag en rustig is, dan ben ik tevreden. Waarbij geweld en pijn natuurlijk geen veroorzaker mogen zijn van verandering. Mooni heeft alleen op dat moment negatief gedrag laten zien. Doordat we direct bij hem duidelijk maakten dat we dat niet accepteerden was het direct over. Niet duidelijk zijn veroorzaakt vaak veel grotere problemen. Dit is overigens allemaal meetbaar. In Zurich is er pas weer onderzoek gedaan naar trailerladen. Waar bij gemeten is hoe de reactie van de paarden was op Join Up, ook met bloedwaarden. Waarbij ik op wil merken dat ik zelf eigenlijk nooit loswerk met paarden voor trailerladen en gebruik ik grondwerk meer voor het inzetten van leiderschap.

Groeten, Annemarie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:05

ik wil even reageren op de tweede alinea....ik vond dit paard erg kort lopen de souplesse was ver te zoeken.
Of ligt dit aan mij?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:19

Aanvullende vraag... kan dat door spanning worden veroorzaakt?

Annemarie, ik vind het top van je dat je ingaat op de reacties, maar dat heb je vlgs mij altijd gedaan.
En ik sta op zich ook overal voor open.
Dat ik geen liefhebber ben van de join up, staat daarbuiten. Iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen visie op zaken.
Dat wil niet zeggen dat ik geen interesse zou hebben in het lezen van het onderzoek. Integendeel

Ik train zelf geen andermans paarden, wil ook absoluut niet zeggen dat ik dingen beter kan (verre van) maar vergelijk je met andere trainers die ik aan het werk zie en met de uitleg die er wordt gegeven.

Mijn idee is dan dat je aanpak behoorlijk bruusk is met tegenstrijdige signalen. Zoals bijvoorbeeld het achterwaarts sturen waarbij je met het touw tegen je benen slaat om indruk te maken (dat begrijp ik dan weer volkomen), het paard achteruit gaat, maar dan ...terwijl het achteruit gaat... snokken aan het halster krijgt. Dan denk ik... het paard doet wat je vraagt.
Daarnaast valt het mij op dat de signalen meteen behoorlijk groot zijn? Het paard krijgt geen kans om op kleinere signalen te reageren?
Op 5.50 snap ik de bedoeling wel (dat het paard volgt) maar het oogt rommelig en onduidelijk en dat lijkt het paard ook zo te vinden. Voelt ook beetje onnodig. Ik snap de achterliggende gedachte wel van MR, maar snap ook het paard, wat eerst niet naar je toe mag komen, en dan moet volgen. Lijkt me verwarrend voor het paard. Ook hierbij snap ik de achterliggende gedachte wel, nl dat het paard pas mag komen na toestemming, maar dan denk ik dat de meteen grof ingezette hulpen later voor die aarzeling bij het paard zorgen. Vooral omdat je op en neer blijft lopen en het paard weinig bedenktijd geeft om zelf die beslissing te nemen.
Verder ben ik niet zo'n liefhebber van de hoge hekken, maar als je met join up werkt wellicht noodzakelijk om te voorkomen dat het paard ergens overheen/doorheen springt omdat je met join up het paard wegstuurt en dat met behoorlijk wat druk gebeurt (is dus ook een van de reden waarom ik zelf niet zo'n liefhebber van join up ben)
Later bij het grondwerk mis ik ook de direkte release als het paard doet wat er wordt gevraagd.

Dat zijn dus de dingen die ik zelf onprettig vind ogen en die voor mij zouden inhouden dat ik die weg niet voor mijn paarden zou kiezen.

Ik noem deze zaken puur en alleen als uitleg, waarom het mij niet zo zou liggen. Ik begrijp dat het jouw manier van werken is en je hebt ongetwijfeld je eigen redenen om het te doen zoals je het doet.
Ik zie MR op dezelfde manier werken en gezien je zijn methode gebruikt, is het logisch.

Ik heb evengoed respect voor je opstelling en voor het feit dat je paarden in handen neemt, waar eigenaars niets meer mee kunnen/durven. Laat ik dat duidelijk stellen.

En ik ben natuurlijk de paus niet, ken en weet lang niet alles en als je van mij zo'n filmpje zou opnemen, zou ik waarschijnlijk op de eerste rang zitten met commentaar. Ik weet zeker dat daar meer dan genoeg aanleiding toe zou zijn.
Laat ik dat duidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 26-10-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:34

WildWings geen probleem hoor!

Geerke ik heb nog een filmpje van vorig jaar zomer net voordat ze het land op zouden gaan gemaakt van hem. Daar zitten ook stukjes draf in maar ik kan echt niet zien of hij kort loopt. Ja hij loopt anders dan een WB of KWPN-er, Mooni is een paint en daarom ook qua beweging niet te vergelijken.
http://www.youtube.com/watch?v=3LW2HhspL6k

Ter vergelijking heb ik hier ook een filmpje van zijn papa:
http://www.youtube.com/watch?v=ZVbpwnOarEw

Annemarie weer bedankt voor je uitleg en reactie dat stel ik zeer op prijs!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:38

knappe pappa!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:38

liljebo schreef:
knappe pappa!

Dank je! :o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:51

had ff mijn post geedit... was erg vaag en ik vond toch dat ik duidelijker moest zijn waarom ik dacht wat ik dacht, in plaats van wat vage uitroepen. Gewoon ter uitleg.
Ik probeer alleen uit te leggen waar mijn eerste reacties vandaan kwamen.
Ik hoop dat er begrip is voor het feit dat het een puur persoonlijke mening is en dat ik niemand onderuit wil halen. Tenslotte heeft iedereen zijn eigen visie en ik denk dat mijn visie niet per definitie de juiste hoeft te zijn.

Ennuh...graag gedaan. Vind het echt een knappert. Ik vind Mooni trouwens ook erg leuk.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 09:55

liljebo schreef:
had ff mijn post geedit... was erg vaag en ik vond toch dat ik duidelijker moest zijn waarom ik dacht wat ik dacht, in plaats van wat vage uitroepen. Gewoon ter uitleg.
Ik probeer alleen uit te leggen waar mijn eerste reacties vandaan kwamen.
Ik hoop dat er begrip is voor het feit dat het een puur persoonlijke mening is en dat ik niemand onderuit wil halen. Tenslotte heeft iedereen zijn eigen visie en ik denk dat mijn visie niet per definitie de juiste hoeft te zijn.

Ennuh...graag gedaan. Vind het echt een knappert. Ik vind Mooni trouwens ook erg leuk.

Bedankt voor je aanvulling! Super duidelijk en ik vind het netjes dat je ieders mening in zijn waarde laat! +:)+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:27

annemariev schreef:
laat ik eens een tegenvraag stellen. denk eens vanuit het paard. Hoe weet hij het verschil tussen freestyle loswerken, longeren, Join Up of welke vorm van losse spelletjes dan ook? Waar merkt hij dat aan? Weet hij dit direct wanneer je als jong paard met hem start? Of gaan we hem conditioneren?

Het paard zal het verschil in naampje niet weten, maar het verschil in veel en weinig druk geven wel.

Waarom wordt er zoveel druk gegeven? Ik zie geen leermoment bij het paard, alleen een schrikreactie. Zelfs als het paard rolt, wordt hij op een gegeven moment in de benen gejaagd.
Wat is uiteindelijk je doel van zo'n join-up? Het volgen doet het paard vanaf het begin al. Dat het paard volgt, kan niet het einddoel zijn?
Wat heeft het paard naar jou idee nu geleerd?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:22

Hoewel ik in de JU-filmpjes met Mooni een heleboel zie waar ik echt een beetje droevig van word moest ik ook erg grinniken. Paard doet gewoon waar ie zelf zin in heeft, waaronder even lekker rollen :+

In het eerste filmpje valt me op dat het woord ''hengst'' echt idioot veel valt (verstond niet alles). Een paard is toch een paard of zie ik dat nu weer verkeerd? Natúúrlijk moet je met een hengst net even wat steviger in je schoenen staan, ik zal de laatste zijn om dat te ontkennen. Maar ik hoor wel errug veel hengst dit hengst dat. Ja, een hengst zal eerder de confrontatie opzoeken, daar is ie evolutionair voor geprogrammeerd (natuur heeft minder hengsten dan merries nodig dus heeft de natuur het zo geregeld dat hengsten eerder het loodje zullen leggen). Maar buiten dat is het gewoon een paard...
Verder vind ik het idd ook nogal rommelig. Zie dingen die ik (maar das dan weer mijn bescheiden mening) heel anders op zou lossen. Zie van het paard ook reacties die ik herken; ik ben gerust wel eens te ver gegaan met mijn eigen pony en ja, dan krijg je heftig protest. Voor mij geldt dan dat ik me realiseer dat ik het verkeerd heb aangepakt en wanneer ik dezelfde vraag anders formuleer is er niets aan de hand. Mijn idee bij veel dingen in het filmpje is dan ook ''dit kan ook anders''.

Ik vraag me idd ook af wat het doel was, wat het paard nu moest leren? Wat heeft dit alles bereikt wat op een andere manier niet haalbaar was? Want laten we eerlijk wezen; je laadt een paard niet zomaar vers uit de opfok op een trailer voor zo'n weekend, en t zal ook niet gratis zijn geweest ;)

Maar goed. Zodra t paard los was heeft ie volgens mij de tijd van zn leven gehad. Beetje rondhobbelen, lekker rollen, huppeltje hier, omdraaien daar... Ben beslist geen voorstander van een JU maar ik kan me niet voorstellen dat dit paard psychische schade heeft overgehouden hieraan, denk vooral dat ie zich prima heeft vermaakt.
Afgezien van de momenten aan t halster dan, dat vond ik eerlijk gezegd gewoon sneu. Beessie snapte dr geen iota van en kwam dan maar in opstand (wat ik eigenlijk volkomen logisch vind).

Maar goed ts, als het voor jou een waardevolle ervaring is geweest, wie ben ik dan om dat te veroordelen? Ieder zn ding zullen we maar zeggen..