Ik neem aan dat Nikki de keuze aan Vienna laat om mee te doen, of niet. Hoofdstel en teugels kunnen een fijn hulpmiddel (geen dwangmiddel) zijn, om de hulpen duidelijker te laten overkomen, mits het niet dwangmatig word gebruikt
Wil ik best geloven Maar ik merk bij mezelf (en bij mijn pony ) dat een aantal dingen net wat makkelijker gaan als ik hem aan een halster en leadrope heb, of aan een kaptoom & longe bv. Dan werkt hij net een stukje beter mee, waarschijnlijk omdat hij weet dat hij 'vasthangt' .. Is op zich niks mis mee, maar in hoeverre je dan van keuzevrijheid kan spreken .. Dat bedoelde ik Uiteraard, als je paard echt niet wil zal die het ook niet doen, maar sommige paarden leggen zich nogal makkelijk bij alles neer als ze vasthangen zeg maar
Leiding, dat bedoelde ik! Sommige paarden vinden dat leuker werken als ze op die manier wat meer begeleidt worden. Ben ik ook zeker niet tegen, doe ik ook gewoon zelf Maar ik vind dat je dan niet van keuzevrijheid kan spreken, want je paard hangt vast .. Ja, hij kan gaan lopen, maar dan zal je ook niet zeggen "ok, je wil niet, loop maar dan", dan hou je gewoon vast om te voorkomen dat je paard niet verongelukt Die van mij is trouwens al gaan lopen met halster & leadrope aan, toen was het ook duidelijk waar ik stond (helemaal nergens )
Wat een gaaf filmpje! Ik kijk altijd naar jullie topics heerlijk om naar te kijken! Wauw je lijst met wat Vienna allemaal kan! die van mij is nog een heel erg groot stukje korter haha