zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:41

hahaha ik begin je nu wel grappig te vinden TS...

Kook je nog niet van binnen...?

Je fokt je zo enorm op... om NIETS.... serieus.. :')

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:42

roxy_ZharaX schreef:
viv77 schreef:
Ik ga een poging doen..

Ik denk dat je het advies van de Da een beetje te fanatiek hebt opgepakt, als je paardje af moet vallen kun je meer dingen doen dan longeren..
Mocht je je paardje nu toch wat willen laten lopen, doe dit dan met halster en dan gewoon op eigen benen laten lopen..Het gevolg van je touwtjes is dat ze er juist in gaat hangen,daardoor enorm op de voorhand loopt en haar lijf verkeerd belast..
Ik zou juist wat gaan wandelen, gewoon lekker de weg op eventueel proberen eens naast de fiets..Lekker rechtuit op zo energie te verbranden( af vallen),conditie op te bouwen en haar spieren sterker te maken voor later werk..

Echt niet zo vast gezet longeren, je trekt haar als het ware in de krul waardoor haar rug geforceerd wordt en ze daar op latere leeftijd( of helaas al veel eerder) echt heel erge last van kan krijgen..
Probeer hier a.u.b wat mee te doen, je zegt van je paardje te houden wat ik echt wel denk maar helaas loop je echt veel te hard van stapel..

maaar ze word het beu om te gaan wandelen ge gaat nauweljk vooruit ik moet haar bijna mee dragen

En samen met een andere pony, zodat ze leert om mee te moeten met de rest?
Je moet het proberen leuk te maken en te houden voor haar, ze is nog zo jong..Net als kleine kinderen hebben ze een spanningsboog die heel kort is, hoe ouder ze worden hoe langer je ze bij de les kunt houden..

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:42

xJuce schreef:
roxy_ZharaX schreef:
nee klopt, op bokt zijn alleen maar onmensen.
meid, ik ben ook 15 en ik kon ook gewoon mijn geduld bewaren. mijn pony is nu 5 (drie jaar gewacht en gewandeld) en wordt over een maandje beleerd.
dan hebje er toch veel meer aan?

het gaaaaaat hier helemaal niet om geduld je moet toch ook nie wachten om te leren lopen als je 5bent

Een baby leert toch ook niet lopen vlak nadat 'ie geboren is? ;) Die moet ook eerst groeien en zijn botten versterken..

Doe dan eens wat leuks op wandeling, laat haar ergens grazen, doe VD in je weide ofzo..[/quote]

man leeert lezen e kgaat geeen 100 keer zeggen

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:43

zóveel mensen die je proberen te helpen (en je pony) je kan ook je trots opzij zetten en er iets van proberen te leren. natuurlijk is het niet leuk om zoveel commentaar te krijgen maar probeer het dan te plaatsen. bokt probeert je alleen maar te helpen.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:44

Er word hier zo veel advies gegeven dat je iets verkeerd doet .
Begint der dan echt geen belletje te rinkelen in dat koppie ? .
Wacht een half jaartje tot ie 3 jaar is en begin dan lekker met longeren je zal zien dat de pony dit ook veel fijner vind . Ga nu lekker wandelen , vrijheids dressuren of schriktraining doen .
Dat is voor jullie beide veel leuker . Laat die pony nog even lekker doorgroeien en dan heb je der straks nog veel langer plezier van :)

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:44

roxy_ZharaX schreef:
LinSa schreef:
luiheid dan.
als je het ook kan oplossen met wandelen en allerlei andere dingen

lui echt niet e ik fiets elke 40minutn heeen en terug voor mijn ponys noem je dat lui

Neem de pony 40 minuten mee fietsen :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:45

roxy_ZharaX schreef:
ik ga niet wachten tot 5jaar zou niet wetn waarom ja hoe later hoe beter maar zo moeilijk

Nee stel je voor dat je je paardje rust en lol gunt..

SjakieXX

Pardon, ik zou maar eens even goed op je taalgebruik gaan letten, kom op, je gaat toch niet schelden, je bent 15, wees volwassen. Vind jouw pony dit longeren wel leuk dan? Ik denk het niet.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:45

Je moet het proberen leuk te maken en te houden voor haar, ze is nog zo jong..Net als kleine kinderen hebben ze een spanningsboog die heel kort is, hoe ouder ze worden hoe langer je ze bij de les kunt houden..[/quote]

ik ben altijd alleen ik ga soms met mijn 2ponys tergelijk op wandeling maar dan zijn ze zo opgefokt en willen de hele tijde galoperen.
het ook moeilijk om langs de kanten te gaan voor autos

annmary

Misschien dat het op een iets rustigere toon kan allemaal, zonder capslock, zonder hoofden af te bijten...
Ieders advies is goed bedoeld, maar mocht je er niks mee willen doen dan is dat aan jou, maar je hoeft ze er niet op aan te vallen.
Dit soort zaken liggen altijd gevoelig op bokt, zo'n jonge pony bijgezet longeren, dan kan je ook dat soort reacties verwachten.

Mijn mening, ze ziet er uit als een leuke pony. Mocht je haar echt willen/moeten longeren, dan zou ik het persoonlijk met een halster doen ipv hoofdstel met bit, en de touwtjes wat losser doen. Ze lijkt nu weinig ruimte te hebben om haar hals goed te strekken en dus haar spieren goed te gebruiken.

Succes!

Anonieempiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:46

ik denk dat je pony trucjes leren leuker zal vinden op deze leeftijd dan dit :=

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:47

SjakieXX schreef:
Pardon, ik zou maar eens even goed op je taalgebruik gaan letten, kom op, je gaat toch niet schelden, je bent 15, wees volwassen. Vind jouw pony dit longeren wel leuk dan? Ik denk het niet.

hoe kun jij dat nu weten jij bent er niet bij.
en ik probeer dan nog wat beleefd te blijven
ik zou eens mijn gedacht moeten zeggen wat zou je dan moeten zeggn

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:47

Waarom ga je dan met 2 pony's tegelijk wandelen? Je kunt toch ook met 1 gaan wandelen en de andere daarna pakken? :)

Silence_

sorry maar ik vind dit ook not done,
vindt dit namelijk geen ligt werk. :n (dit is aardig, of wat zeg ik ''lood zwaar'' voor zo'n jonkie)

Je kunt haar beter gewoon longeren met een halstertje.
Lekker bewegen is inderdaad niks verkeerds aan maar zal dit voor een 2 jarige ook niet te vaak doen.
het is nog een jonkie dus doe lekker leuke dingetjes ga een keer een stuk wandelen of leer hem wat trucjes.
ik weet zeker dat dit je pony erg leuk gaat vinden.

Ik bedoel het allemaal heel goed en ik hoop dat je het een beetje op pakt wat de andere zeggen.
(ze hebben we gelijk)
Ik vind het een erg leuk dier, en té leuk om het nu al te verpesten.
veel succes met je knapperd :D

Benazir

roxy_ZharaX schreef:
Je moet het proberen leuk te maken en te houden voor haar, ze is nog zo jong..Net als kleine kinderen hebben ze een spanningsboog die heel kort is, hoe ouder ze worden hoe langer je ze bij de les kunt houden..

ik ben altijd alleen ik ga soms met mijn 2ponys tergelijk op wandeling maar dan zijn ze zo opgefokt en willen de hele tijde galoperen.
het ook moeilijk om langs de kanten te gaan voor autos[/quote]

Ik dacht dat je haar bijna moest dragen? :')

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:48

annmary schreef:
Misschien dat het op een iets rustigere toon kan allemaal, zonder capslock, zonder hoofden af te bijten...
Ieders advies is goed bedoeld, maar mocht je er niks mee willen doen dan is dat aan jou, maar je hoeft ze er niet op aan te vallen.
Dit soort zaken liggen altijd gevoelig op bokt, zo'n jonge pony bijgezet longeren, dan kan je ook dat soort reacties verwachten.

Mijn mening, ze ziet er uit als een leuke pony. Mocht je haar echt willen/moeten longeren, dan zou ik het persoonlijk met een halster doen ipv hoofdstel met bit, en de touwtjes wat losser doen. Ze lijkt nu weinig ruimte te hebben om haar hals goed te strekken en dus haar spieren goed te gebruiken.

Succes!

dankje wel ga ik zeker doen het was toch 1malig
is een kaptoom ook goed of is de druk op de neus dan te groot?

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:49

xJuce schreef:
roxy_ZharaX schreef:

het ook moeilijk om langs de kanten te gaan voor autos

Ik dacht dat je haar bijna moest dragen? :')[/quote]
hah niet grrappig

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:50

+:)+ Leuke pony

MelissaV

Mensen mensen, sommige reageren ook wel erg kort door de bocht. Ts is 15, ik ben ook van die leeftijd. En ik denk mocht mijn dierenarts zoiets zeggen dat ik het ook ging proberen. Als ik dan op bokt enkel negatief (sommige erg netjes onderbouwde) reacties krijg dat ik mijn twijfel ging trekken.
Misschien zit ts nog niet zolang in de paarden, of heeft niet veel ervaring met jonge ponytjes ;)
We zijn allemaal jong geweest, we hebben allemaal fouten gemaakt ;)En wat denk je van 2 jarige die klaar gemaakt worden voor de keuring??
Ts Ik zou die touwtjes of er af halen of veel losser doen ;) Maar daar moet je ook mee uitkijken dat ie er niet op gaat staan. Je kan hem ook trucjes laten doen, erg leuk :D Of wat balkes lopen of over zeiltjes, lekker afwisselen en dan weet ik zeker dat jij over 'n paar maanden 'n superleuke 3 jarige rond hebt lopen :)

Grapjasjes12

:wow:

Ik heb voor deze 'discussie' echt geen woorden!

@TS, ik vind persoonlijk dat een kwartiertje longeren, op een grote cirkel, niet zo slecht is voor een twee jarige. Maar meisje, die touwtjes voegen nu nog niets toe en als ze strak staan doet het je paardje alleen maar pijn en dan kun je later niet meer goed met haar werken. Ik neem aan dat je nog lang plezier wilt hebben van je shet :)

Ik weet dat de meeste mensen hier niet aardig overkomen, maar ze bedoelen het goed. Ze worden zo boos omdat ze er verdrietig van worden om zo'n jonkie te zien die al zo hard aan het werk wordt gezet en dan ook nog op een onjuiste manier.

Ik hoop dat ik aardig genoeg ben om je te laten inzien dat je dit niet nog een keer moet doen. Laat het bij deze keer en als je je pony wil longeren, doe het dan zonder touwtjes en een kwartiertje, dat is echt genoeg :)
Luister naar onze goedbedoelde adviezen, doe het voor je pony :)

Anoniem

Beste TS, ik denk oprecht dat iedereen die reageert in dit topic het beste voorheeft met jou en je pony.

Ik vind het goed om te lezen dat je het advies van de dierenarts om je pony te helpen met afvallen ter harte hebt genomen. Het zou zonde zijn dat ze op latere leeftijd lichamelijke problemen krijgt door haar overgewicht. :(:)

Het probleem wat je nu echter hebt is dat je om het eerste probleem op te lossen een methode gebruikt die een tweede probleem kweekt. Door haar op jonge leeftijd al zo te leiden in haar houding kweek je rugproblemen, beenproblemen etc.

Ik geloof absoluut dat dat niet is wat jij wilt voor je pony.

Daarom denk ik dat het verstandig is om te kijken wat je nog meer met je pony kunt doen om haar te helpen af te vallen. Als ze niet graag meegaat op wandeling is dat niet zo handig, maar misschien dat ze het leuker vindt als je haar meeneemt naast de fiets, of met een vriendin samen naast een ander paard? Een paard blijft tenslotte een kuddedier :)

Verder zijn dingen als vrijheidsdressuur erg leuk! :D Ook daar moet je natuurlijk oppassen dat je je twenter niet overbelast maar er zijn genoeg dingen die je vanuit grondwerk met haar kan doen en dan kan opbouwen. Vaak vinden ze dat soort spelletjes enorm leuk en het is ook nog eens erg goed voor je band met haar. :j

Nou ja, ik denk dat er nog wel meer dingen zijn die je kan doen met haar, maar ik ben niet zo creatief als de meeste bokkers hier. :))

Ik hoop dat je het advies ter harte wil nemen dat je met longeren op deze manier alleen maar van de regen in de drup beland en dat je op zoek wil gaan naar manieren die beter bij jou en je pony passen.

Heel veel geluk met haar!

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:51

roxy_ZharaX schreef:
annmary schreef:

Succes!

dankje wel ga ik zeker doen het was toch 1malig
is een kaptoom ook goed of is de druk op de neus dan te groot?

Kaptoom is prima! :j

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:52

Ik denk dat hier binnenkort wel een slotje op wordt gezet.

TS, n.a.v de post hierboven. Als ze gaan galoperen en opgefokt zijn, zoals jij zegt, (of als je haar moet 'dragen') dan zou ik toch eerst de basis erin gaan brengen. Beetje bezig met de commando's, af en toe wat wandelen en haar aan alles laten wennen (bijvoorbeeld verkeer). Hier heb je later alleen nog maar profijt van en het is nog leuk ook.

Ze is nog een jonkie. Wees zuinig op je pony, je mag je echt gelukkig prijzen met zo'n leuke pony :)

Ik vind dit wel erg uit de hand lopen zo...
TS heeft duidelijk haar eigen mening en hoort 10.000 keer hetzelfde. Wij kunnen wel gaan zeggen dat dit hartstikke fout gaat, maar wij hebben hier verder geen invloed in.

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:52

Kom kom mensen wat een stress. Laten we het nog een beetje gezellig houden.
Ik sluit me wel een beetje aan bij viv77.
Longeren op 2 jarige leeftijd is echt geen ramp zolang het met beleid gebeurt, wat denk je dat er met menpaarden, tuigpaarden, dravers en paarden die voor de keuring moeten gebeurt. Juist, ook gelongeert. Maar meestal niet iedere dag.
Tuurlijk kan je je paardje ook op andere manieren beweging geven, maar wat lichte training is helemaal zo slecht niet.
Zelf zou ik proberen óf de touwtjes een stuk langer te doen, of er eventueel een hals verlenger elastiek voor te gebruiken, hierbij worden ze niet "in de krul getrokken". En deze nodigt ook met name uit om te zakken niet zozeer ronder te worden.Daarnaast zou ik proberen of je de volte voor haar zo groot mogelijk kan maken, liefst bijna op het einde van de lijn. Zo houdt je het bochtenwerk zo min mogelijk.
Wissel ook vooral je training af. een keertje longeren, keertje wandelen, eens iets anders leuks doen. Als je je los en uitstapwerk bijvoorbeeld al op het harde doet dan train je direct de pezen wat harder te worden.
Heel veel plezier nog met je paardje, laat je niet teveel opjutten door anderen, en probeer ook bijvoorbeeld in overleg met de DA een "training" aan te houden die voor een 2 jarige goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:53

Nog eventjes over het wandelen (aangezien dat toch wel DE tip is voor het afvallen, naast nog wat andere dingen) .. Je zegt dat je pony dit niet meer leuk vindt, hoelang wandel je er al mee? En hoe lang wandel je per keer?