@kimmie88: dankjewel voor je reactie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kippie20 schreef:Wat ik net al zei, dit was eventjes om te kijken hoe hij op deze 2 dingen reageerde.. Nu longeer ik hem alleen met elastiek omdat hij hierop beter reageerde
.
Dankjewel voor de reactie.
randey schreef:jeetje wat een gezeik de beste stuurlui staan aan wal kom vaken op dit forum die eindeloze nutteloze zeikacties tegenDaarom plaats ik zo weinig omdat het gewoon niet leuk meer is. Iedereen denk het te weten en neemt aan dat hun waarheden feiten zijn. Het verbaasd me dat we niet meer internationale toppers hebben want als ik op bokt lees dan weet iedereen hoe het moet?!!!
kippie je hebt een pb van me
x_Marr schreef:We hebben toch op school oid. allemaal geleerd wat dwang is?
Dan kan je er lijkt mij toch niet onderuit dat hulpteugels dwang zijn...
Oh dus het kan alleen met hulpteugels en ander blijf je maar door klungelenEn je beredenatie daarachter is.....?
TS: Ik gebruik maar even het onderschrift van de eigenaaresse van mn verzorgpaard: ''Zonder theorie is elke praktijk zinloos - Guérinière''.
anneliesdj schreef:x_Marr schreef:We hebben toch op school oid. allemaal geleerd wat dwang is?
Dan kan je er lijkt mij toch niet onderuit dat hulpteugels dwang zijn...
Oh dus het kan alleen met hulpteugels en ander blijf je maar door klungelenEn je beredenatie daarachter is.....?
TS: Ik gebruik maar even het onderschrift van de eigenaaresse van mn verzorgpaard: ''Zonder theorie is elke praktijk zinloos - Guérinière''.
Als je met paarden bezig bent ben je van begin tot eind bezig met dwang, vanaf het moment dat je ze uit de wei haalt tot je ze terug zet en zelfs dan nog aangezien je paard de weide niet uit kan.
Ik zeg niet dat het alléén kan met hulpteugels, het kan prima zonder.
Ik hoor vaak het argument; er wordt vaak verkeerd omgegaan met hulpteugels dus kun je ze maar beter helemaal niet gebruiken.
In praktijk is het zo dat er meer mensen met een hulpteugel om kunnen gaan dan dat er mensen zijn die hun problemen zonder kunnen oplossen.
Beter een hulpteugel gebruiken dan maanden of zelfs jaren doorklungelen omdat je het perse zelf wilt doen.
Want die maanden of jaren loopt je paard wel in een verkeerde houding en heeft dus pijn als hij jou ook nog eens moet tillen.
Je moet een hulpteugel zien als les voor je paard, les in hoe hij zijn lichaam goed moet gebruiken en je neemt zelf toch ook les als iets niet lukt?
HeleneDas schreef:Ik heb er verder niet zoveel verstand van,
Maar ik denk dat het een beetje veel is voor de eerste keer, en ik vind hem ietsjes mager want je ziet zn ribben.
Olle schreef:stephie leuke fotos!!
Yemen moet nog een hoop leren, maar gaat samen met jou met sprongen vooruit.
Jammer dat er weer mensen zijn die struikelen over het feit dat je een elastiek gebruikt! Zoals te zien is zit de elastiek totaal niet strak en wordt het paard verder niet gehinderd in zijn doen. De elastiek zorgt er juist voor dat hij niet zijn rug wegdrukt zoals op de foto te zien is als hij aan de dubbele longe loopt. Paard moet eerst leren dat hij zijn hoofd naar beneden moet dragen en daarbij ook kan ontspannen, dat is een lang proces! TS heeft het paard een half jaar!!!
Er hoeven niet altijd maar positieve reacties te zijn, maar de overdreven anti-hulpteugel reacties kunnen wel achterwege blijven. TS heeft om hulp gevraagd van een derde die er wel verstand van heeft.
x_Marr schreef:Het komt misschien hard over maar het is wel wat ik zie: ik vind het er absoluut niet fijn uitzien.
Het paard spant bijna zijn hele lijf, bij het elastiek wordt dat nog erger en loopt hij in een gedwongen, gespannen krul. De eerste paar en de laatste paar dubbele longe foto's vind ik er ook niet prettig uitzien, veel te gespannen. Een aantal dubbele longe foto's waar hij zijn hals meer kan strekken zien er wel fijner uit.
In de krul staat niet gelijk aan goed of ontspanning!
Op foto 11 zie je duidelijk dat hij het niet prettig vind om gedwongen in de krul te lopen.
Je hebt geen hulpteugels nodig om je paard te laten ontspannen, dubbele longe is erg handig maar is moeilijk om mee om te kunnen gaan, maar weinig mensen kunnen het goed.
Laat hem eerst zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Jekunt ook vierkante volte's gaan maken, bochtje om, rechte lijn, bochtje om rechte lijn etc.
Ik zie dat je in een soort vierkant staat? Dat lijkt mij zeer onhandig omdat je dan niet met je lichaam en houding je paard kan afremmen of juist actiever kan laten worden. Ook kan je dan niet corrigeren bij het naar buiten of het naar binnen vallen. Rechtrichten kan ook tijdens het longeren.
x_Marr schreef:Oh en het is een fit hoor dat je een paard zonder hulpteugels ontspannen kunt laten rondlopen
x_Marr schreef:Met een hulpteugel kan je zoveel meer verpesten dan jaren zonder hupteugels blijven aanklungelen... en niet je paard in een houding dwingen.
Citaat:Met goede les bereik je zo veel meer dan met een hulpteugel, en dan is het ook nog eens prettig voor het paard en vind het paard het fijn om met je samen te werken.
JastieHorse schreef:Mijn paard longeer ik nu ruim een jaar met bijzet en mevrouw heeft soms nog steeds spanning in haar hals, de ene keer ontspant ze sneller dan de andere keer..maar als ze eenmaal ontspant loopt ze super en dat is uiteindelijk de bedoeling en absoluut niet verkeerd!!x_Marr schreef:Oh en het is een fit hoor dat je een paard zonder hulpteugels ontspannen kunt laten rondlopen
Je paard kan zeker zonder hulpteugels ontspannen lopen, maar het doel is juist om hem meer te trainen zodat hij spieren kweekt..dat doe je niet door een beetje los laten lopen. Prima dat je zelf geen hulpteugels gebruikt maar er zijn zat paarden die er wel baat bij hebben, we zijn niet allemaal van dat natural gedoe!! Ook daar gaat niet alles paardvriendelijk.
Steph ga lekker zo door met Yemen, je weet zelf wel waar je mee bezig ben