Blomke aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:36

Als ik alleen deze foto's had geplaatst was er niks aan de hand geweest:

Afbeelding

Afbeelding
Hetgeen waar ik tegenaan loop

Afbeelding

Afbeelding
Hierna heeft John haar overgenomen

Afbeelding

Afbeelding
Ik weer

Afbeelding
Andersom

Afbeelding
Hier loopt ze te kauwen op het bit

Afbeelding
John nog even

Heel ander topic zo he ;)

anneliesdj

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:03

O ben je er zoeen?
Ik moet minstens Lichte Tour rijden om commentaar te mogen geven? Ik heb ook niet gecheckd hoeveel ervaring jij hebt, mijn reactie is puur gebaseerd op wat ik op de foto's zie.
Ik snap niet dat je mij eerst moet checken voor je bepaald of mijn commentaar wel geoorloofd is, bovendien heb ik nog maar zelden foto's van mezelf geplaatst, vraag me dus af waar jij mijn ondeskundigheid op gebaseerd hebt.
En daarnaast heb ik ook nergens gezegd dat ik perfekt ben, ik probeer jou alleen bruikbare tips te geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:08

En zonder de protestfoto's heb je nog steeds je longeerlijn door het bit en aan de singel zitten, vind ik je bit nog steeds te smal en te hoog zitten en mn op de eerste foto's met John staat veel druk op het bit, ze loopt daar wel ontspannen en goed over de rug maar aangezien je specifiek aangeeft dat je wilt werken aan het feit dat ze teveel druk op het bit neemt snap ik niet dat er daar weer wordt toegestaan dat ze zo'n zwaar contact heeft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:15

Wat zit jouw paard ontzettend mooi in haar vacht zeg! Wat een glimmerd :D

Ik vind ook dat de vorderingen tijdens de training goed te zien zijn! Alleen vind ik zoals je de binnenlijn bevestigd hebt ook juist scherper inwerken voor mijn gevoel :)

Maargoed, ik ben zelf nog heel erg aan het klooien met überhaupt die lijnen constant houden en niet steeds de lijnen op moeten rollen dus kan het niet goed onderbouwen :+

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:17

Horseware schreef:
Wat ik daarnaast nog mis is een stukje volledige acceptatie van het bit (wat kauwen op het bit) en wat schuim. Succes!

Niet elk paard schuimt, hé! [RT-P] Niet schuimen op bit, wel ontspannen....

Verder zie ik toch nog wel losse leidsels, aangenomen, maar zeker niet te strak hier!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:19

John en Monya lijken mij mensen waar een paard op zijn plek is, met het paardenhart op de juiste plek.
Een cursus bij hen staat nog op mijn 'verlanglijstje'.
Ik vind het moeilijk iets zinnigs te zeggen hierover, ook ik vind het soms een wat 'streng' beeld... Maar ik kan me voorstellen dat John op dit moment heeft 'begrenst' en dat de merrie door die begrenzing heen drukt... dus dat John niet actief 'trekt'. Kan ik me haast niet voorstellen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:20

Citaat:
Niet elk paard schuimt, hé!

Dat weet ik, maar de meeste wel en daarnaast gaat het mij om het totaalbeeld. Bij volledige acceptatie is de kans groot dat het paard wel gaat schuimen en het bit "afkauwen". Dat mis ik nog, al zie je op veel foto's dat het er wel aan zit te komen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:21

Juangi schreef:
Horseware schreef:
Wat ik daarnaast nog mis is een stukje volledige acceptatie van het bit (wat kauwen op het bit) en wat schuim. Succes!

Verder zie ik toch nog wel losse leidsels, aangenomen, maar zeker niet te strak hier!

En als de leidsels wel strak staan doet het paard dat zelf, en houdt degene aan de leidsels alleen maar vast.

Zo gaat het toch ook onder zadel? Paard tegen de hand, handen gewoon laten staan en niet trekken tot paard weer ontspant. Zo lijkt het hier ook te gaan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:25

mooi paard en goed dat je hulp zoekt als je tegen problemen aanloopt. Ik denk dat er twee dingen door elkaar heen lopen, ik denk dat je daar op een prima adres zit wat betreft gedrag van je paard, rijtechnisch ( :+ ) zeg je dat zo ?, zou ik persoonlijk het paard anders trainen, ook aan de lange teugel of lange lijnen moet hij wel op zijn eigen benen gaan lopen en nu is ook door de bevestiging van je lijnen aan de singel jouw hand een soort 5e been geworden waar het paard in dramt/hangt. Ik heb ook met dubbele lijnen getraind en die krul heb je er dan zo in en ik vond dat altijd een drama en niet lekker trainen, vooral als je een voorwarts paard heb, ik doe altijd aan het bit of aan een kaptoom, dan heb je beter contact en komen je hulpen beter door, want als je nu een ophouding maakt krul je hem op en kan hij er makkelijk doorheen lopen en ben je technisch gezien je paard niet correct aan het trainen ook al ziet het plaatje er misschien wel leuk uit. Aan de lange teugel of lijnen kan je prima oefeningen doen als sb en appuyeren waardoor je paard zich ook meer kan gaan ontwikkelen, meer op zijn eigen benen gaat lopen en lichter in je hand wordt.
Succes met je mooi fries.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:25

Je geeft geen tips, je geeft alleen commentaar ;)

Daarnaast kun je op een foto niet voelen hoe zwaar ze op de hand is.
Die dag was ze idd niet fijn. Klopt. John staat ook niet toe dat ze zwaar op de hand is, daar was hij ook mee aan het werk.
Verder longeert hij altijd op deze manier, met binnenlijn door het bit aan de singel. Buitenlijn gaat rechtstreeks door de singel aan het bit.

Bit is niet te smal. Aan beide zijden is er nog genoeg ruimte over. Hoog zit ie wel, paard heeft een lange mondspleet en houdt er niet van dat een bit te laag in de mond hangt. Heb em vandaag een gaatje lager gehangen om te kijken of het verschil maakt ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:27

Abeltje77 schreef:
Horseware schreef:

En als de leidsels wel strak staan doet het paard dat zelf, en houdt degene aan de leidsels alleen maar vast.

Zo gaat het toch ook onder zadel? Paard tegen de hand, handen gewoon laten staan en niet trekken tot paard weer ontspant. Zo lijkt het hier ook te gaan.[/quote]

Idd, zo is hier ook gewerkt ;)
Fijn dat iemand het eindelijk begrijpt :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:32

Horseware schreef:
Citaat:
Niet elk paard schuimt, hé!

Dat weet ik, maar de meeste wel en daarnaast gaat het mij om het totaalbeeld. Bij volledige acceptatie is de kans groot dat het paard wel gaat schuimen en het bit "afkauwen". Dat mis ik nog, al zie je op veel foto's dat het er wel aan zit te komen.

Klopt idd. Ze schuimt best wel hoor, maar die dag was ze echt niet fijn.
Vandaag heb ik haar ook gelongeerd met dl en toen ging het beter. Heb veel geoefend met halthouden en niet door de hand lopen. Daarna nog een stukje lange teugelwerk gedaan. Schuimvlokken vlogen in het rond ;)
Dat stukje nageven mis ik idd met regelmaat. Maar goed, we zijn aan het trainen ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 23:39

Horseware schreef:
Op sommige foto's ziet het er erg goed uit. Maar ik vind dat ze op foto 10 wel enorm naar links wordt getrokken en dat de lijnen - tijdens het protest - behoorlijk worden aangetrokken waardoor de kin helemaal op de borst belandt en er geen enkele ruimte is voor haar.
Wat ik daarnaast nog mis is een stukje volledige acceptatie van het bit (wat kauwen op het bit) en wat schuim. Op de meeste foto's zit het bit namelijk vrij ver naar achteren in de mond (door teveel druk), wat je ziet aan de mondhoeken.

Wel kan je zien dat er duidelijk vooruitgang in zit naarmate de training duurt. Ik zie ook enkele hele goede foto's (vooral op het einde) en weet zeker dat als je dit goed blijft oefenen, het straks veel beter zal gaan. Het is goed te zien dat je paard er moeite mee heeft, maar ook dat het er wel degelijk in zit.

Zie dit niet negatief, maar als positieve kritiek om je te helpen.

Succes!

zo fout, schuimen is door speekselproductie omdat het lichaam eten verwacht. het speeksel kan door de scheiding tussen de luchtwegen en de slokdarm niet weggeslikt worden wat schuim veroorzaakt, is niets om trots op te zijn.

verder ziet het er al leuk uit, vooral zo verdergaan. ik denk dat op de foto dat ze zo springt ze zelf d'r kin op de borst trekt door voorwaarts te gaan als John halthouden vraagt en ook gewoon blijft staan

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:46

Verder ziet het er al leuk uit, vooral zo verdergaan. ik denk dat op de foto dat ze zo springt ze zelf d'r kin op de borst trekt door voorwaarts te gaan als John halthouden vraagt en ook gewoon blijft staan.

Ga zeker op deze manier door!!
Idd, precies wat je zegt ;) Dit deed ze helemaal zelf omdat ze de hulp niet accepteerde. Tja, wat moet je dan? Paardje lekker de zin geven :D

Wb schuimen: Ik ken ook paarden die schuimen zonder bit, gewoon aan het halster. Ken er ook een die bitloos enorm schuimt, paard heeft verder geen mondproblemen oid.

zap

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:04

Wat een prachtig paard zeg! En je bent op een goede manier met blomke bezig :j. Door zelf rustig te blijven, of in dit geval john, en alleen vragen wat je wilt en pas toegeven als je krijgt wat je vraag is imo alleen maar de meest duidelijke manier om iets van je paard te krijgen.

Overigens noem ik dit niet eens doorpakken hoor, ik vind dit juist het tegenovergestelde... helemaal niet doorpakken. Het is het paard dat zich druk maakt, niet diegene die het paard vasthoudt.

Zo kan ik ook met mijn pony staan (die ook zo leuk wilt stilstaan..maar niet heus :P en lekker eigen initiatief neemt en gaat drammen)... ik houd halt en ponybeest gaat duiken, huppelen, naar voren, naar achteren enz enz. Als ik mijn pony dan naar voren rijd (zoals hier ergens geopperd werd) dan wordt het alleen maar erger. Wat kan je op zo'n moment het beste doen? Rustig blijven zitten, handen stil, lichte verbinding en maar wachten tot het paard datgene doet wat jij vraagt. Niks geen doorgepak, maar juist op een vriendelijke manier het paard zelf laten ervaren wat fijner is (of juist niet :P)

Keep up the good work :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:12

gillian schreef:
Je geeft geen tips, je geeft alleen commentaar ;)

Daarnaast kun je op een foto niet voelen hoe zwaar ze op de hand is.
Die dag was ze idd niet fijn. Klopt. John staat ook niet toe dat ze zwaar op de hand is, daar was hij ook mee aan het werk.
Verder longeert hij altijd op deze manier, met binnenlijn door het bit aan de singel. Buitenlijn gaat rechtstreeks door de singel aan het bit.

Ja hallo, dat heb je zelf gezegd, moet je 't niet raar vinden als ik aanneem dat dat zo is?
Hij kan altijd zo longeren maar je weet zelf ook dat elk paard verschillend is en dus een andere aanpak vergt. Als hij echt bij elk paard zo longeert getuigd dat niet van veel proffesionaliteit, je hoort bij elk paard apart te kijken wat een goede methode is, er zijn verschillende situatie's te bedenken waarbij deze manier meer kwaad dan goed doet.
En ik geef idd geen tips, ik vraag om jouw reactie op wat ik zeg, precies als wat ik in mijn eerste post zeg ;)
Ik wil je best tips geven maar ik vraag me af of je dat wel wilt horen gezien je vorige reactie.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:13

Citaat:
zo fout, schuimen is door speekselproductie omdat het lichaam eten verwacht. het speeksel kan door de scheiding tussen de luchtwegen en de slokdarm niet weggeslikt worden wat schuim veroorzaakt, is niets om trots op te zijn.

Het is zeker wel iets om "trots" op te zijn. Een paard dat schuimt tijdens het werken is een goed teken!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:15

Citaat:
Klopt idd. Ze schuimt best wel hoor, maar die dag was ze echt niet fijn.
Vandaag heb ik haar ook gelongeerd met dl en toen ging het beter. Heb veel geoefend met halthouden en niet door de hand lopen. Daarna nog een stukje lange teugelwerk gedaan. Schuimvlokken vlogen in het rond
Dat stukje nageven mis ik idd met regelmaat. Maar goed, we zijn aan het trainen

Dat is mooi, klinkt als vooruitgang. Ga zo door!

Ik zelf longeer alleen nog maar met dubbele longe. Ik vind dit veel fijner werken en vind het persoonlijk een betere training dan enkele longe en bijzetteugels oid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:34

Horseware schreef:
Citaat:

Het is zeker wel iets om "trots" op te zijn. Een paard dat schuimt tijdens het werken is een goed teken!

Niet per definitie, ligt er nogal aan hoe een paard schuimt en een paard wat niet schuimt kan evengoed wel aan het bit zijn.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 00:45

Citaat:
Niet per definitie, ligt er nogal aan hoe een paard schuimt en een paard wat niet schuimt kan evengoed wel aan het bit zijn.

Dat laatste heb ik al aangegeven. Wat betreft het eerste: wat is dan "fout schuim" tijdens het rijden? Dat ben ik echt in alle jaren nog nooit tegengekomen.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:05

Ging alleen even door de berichten heen, om onderaan even te kunnen reageren op jouw topic, maar ik zag onderweg dat hier behoorlijke discussies lopen.
Daar ga ik me dus niet mee bemoeien :o
Ken je nog van de friezen met Oeds, en werd toen ik dit topic tegenkwam nieuwsgierig naar wat je nu had.
Heb even in je profiel gespiekt , en wat is Blomke mooi geworden en 'gegroeid' in een jaar tijd.
Heb mijn 3-jarige ook aan de dubbellonge, en dat bevalt me beter dan een 1 draadje. Je kan toch even wat meer he !?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 01:50

Horseware schreef:
Citaat:

Dat laatste heb ik al aangegeven. Wat betreft het eerste: wat is dan "fout schuim" tijdens het rijden? Dat ben ik echt in alle jaren nog nooit tegengekomen.

Niet? Bijzonder want ik komt het vaker tegen dan 'goed' schuim.
Een paard wat kwijlt ipv schuimt en zeer overmatig schuimt en alles wat daar tussenin zit is zowieso niet goed.
Ik heb liever een paard met een droge mond dan één die dikke slierten schuim en kwijl naar beneden laat lopen.

Edit; kijk hier maar eens naar, dan zie je meteen een voorbeeld van fout schuim en dat grote namen het ook niet altijd goed doen;
[RT-D] Hier draait m'n maag echt van om...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 02:14

Ik heb de foto's aandachtig bekeken en ik vind het boeiend om te zien hoe TS de dubbele longe op een totaal andere manier gebruikt dan ik (ben nog maar net begonnen, paard vindt het leuk maar nog wel een beetje spannend) En ik had het topic aangeklikt om te zien hoe andere bokkers longeren :)

anneliesdj schreef:
En zonder de protestfoto's heb je nog steeds je longeerlijn door het bit en aan de singel zitten, vind ik je bit nog steeds te smal en te hoog zitten en mn op de eerste foto's met John staat veel druk op het bit, ze loopt daar wel ontspannen en goed over de rug maar aangezien je specifiek aangeeft dat je wilt werken aan het feit dat ze teveel druk op het bit neemt snap ik niet dat er daar weer wordt toegestaan dat ze zo'n zwaar contact heeft.

En dit is wat ik ook zie, ik snap wat je doel is, ik snap ook hoe je het probeert te bereiken en toch... waarom zo veel druk op het bit? Doe je dat ook wanneer je rijdt? Mijn paard kan HANGEN, dat wil je niet weten. Dus ben ik begonnen met een halstertje met twee lijnen. Zodat hij niks te hangen had. Omdat hij toch wat wiebelig was met sturen ben ik nou heel voorzichtig met een bitje begonnen, dat helpt, maar doordat hij zo'n onderhals heeft vind ik het een beetje eng eigenlijk, ik wil niet te veel doen met de lijnen, ook omdat deze manier van longeren voor ons allebei nieuw is, en daarom doe ik heel veel met stem. Daar reageert hij goed op, hij kent commando's als "stap door", "ho!" en "draaaaaien" al van bijvoorbeeld het longeren met een enkele lijn. Misschien dat jij ook wat meer met je stem zou kunnen doen? Gewoon een paar vaste commando's gebruiken? Als kan ik natuurlijk van de foto's niet afleiden of je dat niet al doet :)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 08:46

Bij Ts is het paard te weinig geplooid merk ik op. Het paard maakt zich stijf in de hals en bij de lesgever is ze net iets te veel geplooid maar ik denk dat dat net training is.
inderdaad, bij het trainen wordt er soms spanning opgebouwd, maar ik vind dit niet verkeerd.
Mijn opmerking over het bit, te smal, te hoog, blijven wel. Kijk eens naar die scherpe hoeken, ze zitten te dicht bij de mondhoeken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 10:30

@ hestejente: ik werk idd ook met stem, maar dan nog moet ze op het sluiten van m'n hand reageren en er niet doorheen lopen ;)

@ vancky2005: heb het bit een gaatje lager gehangen ;) Te smal is ie echt niet!

Tja, verder blijft het een discussie over verschillende methoden.
Deze foto's zijn momentopnamen, natuurlijk train ik niet dagelijks zo, maar alleen met m'n trainer. Daarbij was m'n paard deze dag ook niet fijn, dat was ze al niet toen ik haar nog aan de longe had.
Ik longeer m'n paard regelmatig, heb de lijnen wel zo vastgemaakt als op deze foto's en merk wel degelijk dat dit werkt bij mijn paard.