LiVetime schreef:Wat voor muts ben ik dan wel niet Geerke?![]()
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.
Waarom zou je de intensie hebben om op een 2 jarige te klimmen?
Jij hebt schijnbaar weinig ervaring met paarden zadelmak maken.
Want dan zou je weten dat het slimme dieren zijn. En dat als ze 3/4 jaar zijn ze alles beter kunnen verwerken, geestelijk en lichamelijk en daardoor veel sneller kunnen/willen leren.
Dat het jou niet lukt op 3 jarige leeftijd zegt meer over jou kunnen als over het dier
Als je een 3,5 jarige zadelmak maakt (om dat te doen hoef je een paard echt niet eerst een paar maanden te longeren) kun je met de meeste paarden met 4,5 prima een b proef starten.
Een 2 jarige snapt niet wat de bedoeling is omdat hij daar geestelijk nog niet aan toe is. En lichamelijk al helemaal niet.
Zou er even jaartje mee wachten, kan hij lekker uitgroeien, kan je hem daarna oppakken.