Calisto (2 jarig paardje )longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:11

LiVetime schreef:
Wat voor muts ben ik dan wel niet Geerke? :+
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.

Waarom zou je de intensie hebben om op een 2 jarige te klimmen?

Jij hebt schijnbaar weinig ervaring met paarden zadelmak maken.
Want dan zou je weten dat het slimme dieren zijn. En dat als ze 3/4 jaar zijn ze alles beter kunnen verwerken, geestelijk en lichamelijk en daardoor veel sneller kunnen/willen leren.

Dat het jou niet lukt op 3 jarige leeftijd zegt meer over jou kunnen als over het dier ;)

Als je een 3,5 jarige zadelmak maakt (om dat te doen hoef je een paard echt niet eerst een paar maanden te longeren) kun je met de meeste paarden met 4,5 prima een b proef starten.

Een 2 jarige snapt niet wat de bedoeling is omdat hij daar geestelijk nog niet aan toe is. En lichamelijk al helemaal niet.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:12

Ik krijg een beetje het gevoel dat het je alleen maar om de wedstrijden gaat, niet om het paard. Ja je verzorgt je paard verder misschien wel goed maar je bent zo gefocust op het wedstrijd rijden dat je daardoor het welzijn van je paard 'over het hoofd ziet'.
Je bent zeker niet de enige die dit doet, ik heb wel eens iemand meegemaakt met een paard van 6 dat inderdaad naar de slacht ging in verband met artrose, paard was met kleine 3 jaar ingereden. Vervolgens ging de eigenaresse gewoon weer op zoek naar een jong paard 'voor de sport'.
Als je je paard echt zo goed verzorgt als je zegt, zet hem dan lekker op de wei, bouw een band met hem op en ga dan zo laat mogelijk met hem aan het werk!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:13

Laat je paardje alsjeblieft nog even lekker paard wezen.. en zet m pas als hij 3 en half a 4 is aan het werk.. Je zult idd veel commentaar krijgen op het zo vroeg al beginnen en zeker met bijzet ...
:x

Bonita_Bon

Re: Calisto (2 jarig paardje )longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:17

Ze wil het niet horen, laat maar.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:18

Joh laat m lekker in de wei groeien. 1x in de 2 weken aan een halster (zonder bijzetjes en singel)5 minuutjes rondslingeren leer je m al kei veel mee!!
Zoals je nu praat geef je dus geen flikker om het paard en wil je alleen bekertjes binnen halen.

Durf te wedden dat ze binnenkort ook met die andere uit dr profiel begint. Zielige paardjes vind ik.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 08-08-09 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:23

__Nathalie__ schreef:
LiVetime schreef:
Ik heb vanaf begin februari ongeveer alleen maar eens per week grondwerk gedaan met mijn dier.
Denk nu in totaal een keer of 8 gelongeerd (Lees: hooguit kwartiertje per keer, zonder bijzet, alleen met touwhalster en ruime voltes maken) Ging mij meer om het leren luisteren, dan om de beweging. Heeft nu 5x het zadel op gehad en alleen maar gestapt aan de hand met haar. Ze verzet geen pas als ik een poging doe om in t zadel te klimmen. Verder zijn we veel bezig aan de lange lijnen.
Volgende week voor t eerst echt op dr zitten, paar passen stappen en t verdere rijden pakken we pas volgend voorjaar weer op.

Want dan zou je weten dat het slimme dieren zijn. En dat als ze 3/4 jaar zijn ze alles beter kunnen verwerken, geestelijk en lichamelijk en daardoor veel sneller kunnen/willen leren.

Dat het jou niet lukt op 3 jarige leeftijd zegt meer over jou kunnen als over het dier ;)

Als je een 3,5 jarige zadelmak maakt (om dat te doen hoef je een paard echt niet eerst een paar maanden te longeren) kun je met de meeste paarden met 4,5 prima een b proef starten.

Een 2 jarige snapt niet wat de bedoeling is omdat hij daar geestelijk nog niet aan toe is. En lichamelijk al helemaal niet.

Ik hoop dat je het niet tegen mij hebt? Ik ben pas op 3-jarige leeftijd met mijn dier begonnen hoor en nu is ze 3,5.
Ik ben de TS niet nlk ;)

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:24

DDW1190 schreef:
criollolover schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EYGD7V6L.jpg

volgens mij zie ik hier een bit

volgens mij heeft iedereen geleerd dat een bit aan het hoofdstel zit en niet aan een halster,
laat ze lekker!
iedereen zorgt weer anders voor hun paard/pony ;)

maar als je dan beter kijkt zit er echt een frontriem om de pony ijn hoofd ;)
en als je goed kijkt zie je toch echt het hoofdstel wat onder het halster zit...

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:30

Dat zie ik inderdaad ook Japielover, onder het halster zie je een hoofdstel zitten met volgensmij een bit eraan. Laat dat beestje nog lekker een jaartje met rust, en wat maakt een jaartje verschil nou uit? Je zou er misschien wel 5 jaren extra mee kunnen rijden straks, omdat het paard dan nog niet versleten zou zijn!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:32

MarloesRixt schreef:
Dat zie ik inderdaad ook Japielover, onder het halster zie je een hoofdstel zitten met volgensmij een bit eraan. Laat dat beestje nog lekker een jaartje met rust, en wat maakt een jaartje verschil nou uit? Je zou er misschien wel 5 jaren extra mee kunnen rijden straks, omdat het paard dan nog niet versleten zou zijn!

jup idd op 2 foto's zie je de frontriem en op 1 ook de neusriem die veeeeeelste laag zit...
maar goed gooi idd dit beestje nog tot z'n 3e in het land! en zelfs dan kan je op z'n 4e b starten als je dat persee zou willen...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:33

Een 2 jarige longeren, met bijzet en al.
Nee, geen slimme keus. Als je met hem aan de slag wil; ga lekker wandelen, poetsen en knuffelen, komt hij ook in handen & het is niet slecht voor zijn groeiontwikkeling.

Dit helaas wel :n Zou er even jaartje mee wachten, kan hij lekker uitgroeien, kan je hem daarna oppakken. :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:34

Wat ik niet snap, hoe kunnen mensen met zo weinig ervaring, en weinig verstand van wat ze met een 2-jarige mogen doen, nou een handelsstal hebben? Dit is wel heel negatieve reclame voor hun stal. Het zou mij ook niets verbazen als er over een paar maanden iemand op dit paard gezet wordt.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:37

Dat sommige mensen het nog steeds niet snappen, na al die topics die al over dit soort dingen gaan :n

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:43

M3lisss schreef:
Dat sommige mensen het nog steeds niet snappen, na al die topics die al over dit soort dingen gaan :n

Inderdaad, maar wat ik nog veel vreemder vind is dat mensen zulke topics steeds opnieuw durven plaatsen...
Verder ga ik mee met de commentaar die hier al gegeven is, geen nut om het te herhalen, TS is blijkbaar toch niet van plan om te luisteren.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:43

Ik denk dat dit allemaal geen zin gaat hebben mensen, ook al krijg je de TS zover in te zien dat dit niet goed is dan heeft ze nog geen poot om op te staan aangezien (dat neem ik teminste aan) ze weinig te zeggen heeft over de paarden en er 'iemand die er voor geleerd' heeft duidelijk word gezien als iemand met verstand van zaken. Waarom luisteren naar mensen op een forum als bokt (wat vaak gezien word als betweters zonder verstand van zaken) want die weten toch nergens wat vanaf.

Naja, verder is alles eigelijk wel gezegt. Dit is schadelijk zowel geestelijk als lichamelijk, finacieel gezien is dit duurder (je kan beter nu je werk steken in een dier dat er klaar voor is ipv je tijd te besteden aan een 2 jarig dier) dus ook absoluut niet nuttig, en ver zul je ben ik bang niet komen met dit dier dus echt wedstrijden rijden zal er denk ik niet in gaan zitten. Wel jammer, volgens mij is dit wel en leuke afstammeling.... en... emmm... Wedstrijden of recreatie, het is geen ander soort paard (loopt nog steeds op vlees en bloed en niet op wonderolie) dus dat je nu al moet gaan longeren, beetje onzinnig lijkt me zo (en je verdoet je tijd en dat kost geld)

(En om even erop terug te komen, ik wed ook dat er een bit inzit, je ziet duidelijk de ringen zitten.. maar ow wel!! de TS zou toch niet gaan liegen daarover? toch! Ze zeggen dat je dan namelijk bewust bent van de fouten als je liegt of uit schaamte... en dat doen ze niet.. toch!?)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:49

Ik heb een 3-jarige (maart 2006) en zij wordt nu pas beleerd, begonnen met longeren.
Vind dat je vroeg begint met je paardje.

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:55

ik snap niet egt waar je mee bezig bent
om zon jong dier te longeren
het is erg slecht omdat te doen omdat ze nog in de groei zijn dat geld voor elk paard
omdat je nu al begint om hem te longeren kan dat erg veel stress op leveren waar door jou
paard zich minder goed ontwikkeld zo wel in spieren plus dat er slijtage komt aan zijn pezen en gewrichten ik vind het verder leuk dier
maar erg zonde dat je er nu al mee begint
mijn paard maakte ik zadelmak toen zij 3 half jaar was ze loopt nu al L1 dressuur naar een halfjaar onder het zadel dus je ziet het kan ook als je later begint om je paard zadelmak te maken

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:02

ik vind je persoonlijk een vrij egoïstische instelling hebben ts... je redeneert in de zin van 'ze MOETEN op vier op wedstrijd kunnen, dus ik kan niet anders dan op 2 al te beginnen longeren'. dat is dus echt onzin he! je hebt een paard, inclusief longeren en zadelmak maken, toch vlot op een jaar tijd de basis geleerd??? Zelfs al zou je starten op drie (in mijn ogen nog steeds vroeg, maar ik das mijn mening), dan zou hij nog maar net 4 zijn als je dat al allemaal geleerd hebt. Je start toch normaal in de laagste klasse met een nieuw paard, dus wat moet hij meer kunnen???
en elke dag lekkere brokjes en een borstelbeurt zal jouw paard zijn pezen en gewrichten worst wezen! :n je moet puur rationeel en biologisch kijken naar het dier in kwestie om te bepalen wat goed of slecht voor hun is. mijn ponietje is ook dol op muesli, maar je kan haar nu al bijna omrollen als ik haar niet op dieet hou... ben ik dan goed bezig als ik haar elke dag naar hartelust muesli voorschotel? ik denk het niet he...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:17

Citaat:
hoihoi ik heb niet al het commentaar gelezen maar snap niet vanwaar al dat commentaar ik bedoel ik heb wel meerdere paarden gehad

Ach mensen... dit zegt toch al genoeg?
De TS is pas 14 - de hersens moeten zich nog ontwikkelen. Blijkbaar is dat bij moeders niet helemaal gelukt want die longeert het paard en zou beter moeten weten.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-08-09 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:21

__Nathalie__ schreef:
LiVetime schreef:

Ik hoop dat je het niet tegen mij hebt? Ik ben pas op 3-jarige leeftijd met mijn dier begonnen hoor en nu is ze 3,5.
Ik ben de TS niet nlk ;)[/quote]

Dit moet ik inderdaad even recht zetten. Ik dacht dat ts dit schreef

Echter kan de rest gewoon blijven staan richting de ts. Want verstand van paarden zadelmak maken heeft ze duidelijk niet

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:22

Vind het persoonlijk een beetje te ver gaan om zulke uitlatingen over dr moeder erbij te vermelden.

Ik ken ruiters die al weeeeeet ik hoeveel paarden hebben gehad, maar nog steeds niet op een correcte manier met hun paard(en) bezig zijn. Dus hoeveelheid paarden zegt niks, hoe vaak je les hebt, zegt ook niks. (Er bestaan teveel slechte instructeurs) en hoe vaak je rijdt zegt ook niks.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:25

een paard zadelmak maken vraagt toch echt om heeeeeeeeel veel verstand en ervaring. Een paard zadelmak maken is een vak appart. Dan heb je nog goede en prutsers. En dit paard word duidelijk verprutst.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:26

Mooi paardje,

Maar moest ik van jou zijn toch nog een dik jaartje wachten met dit alles.
Vanwaar deze haast?
Voorbereiden op sportcarriere, ahum...
Als je echt je paard graag ziet dan laat je hem nog een tijd met rust.
Maar zo kom je duidelijk niet over bij mij...

Wat zeg je? Ze moeten op vier jaar al wedstrijden lopen?
Wie moet?
Jij wilt dat, je paard moet dit niet^^
En het lijkt me ook verre van gezond om er zo met om te gaan.

cirkels zijn belastend en bijzets er dan nog eens direct aan, paard is nog maar 2jaar...

Snap bepaalde mensen toch niet hoor :n

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:34

LiVetime schreef:
Vind het persoonlijk een beetje te ver gaan om zulke uitlatingen over dr moeder erbij te vermelden.

Vind je? Volwassenen worden toch geacht enige vorm van verantwoordelijkheidsbesef ( of kennis) te hebben? En het is de moeder die longeert op de foto's.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:37

Laatst bijgewerkt door Air op 08-08-09 11:48, in het totaal 2 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 11:41

Jannepauli schreef:
LiVetime schreef:

Vind je? Volwassenen worden toch geacht enige vorm van verantwoordelijkheidsbesef ( of kennis) te hebben? En het is de moeder die longeert op de foto's.

Dat regeltje heb ik net over t hoofd gelezen dat dr moeder aan het longeren was :o
Ik herstel even mijn voorgaande zin: Ik vind het inderdaad onverantwoord van dr moeder. Die zou echt beter moeten weten.