Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sazz

Berichten: 220
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: panningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:25

Meid keiveel plerzier nog met FWIPPIE!! :D
En je kunt gerust een topic openen maar wat men ook zegt achter je eigen mening blijven staan want daar gaat t om. ;)
Je zult altijd mensen tegenkomen in het leven die een andere mening hebben/delen dan jij .....over welk onderwerp dan ook.
Je kunt er van leren of het negeren het is wat jij er mee doet, zolang je maar je eigen mening hebt.
Good luck +:)+
Laatst bijgewerkt door sazz op 18-01-09 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 00:30

fantasico: Kan prima dat het beestje het leuk vind, geef ik eerder ook aan, niet alles wat leuk gevonden wordt is ook goed.
Verder ben ik van mening dat ik mijn mening goed uit een zet en uit probeer te leggen waarom ik mijn standpunt heb (dat is nl het hele punt in een discussie).
Verder heb ik mijn eigen mening, en niet de mening van bokt, ik heb al zeker niet mijn informatie van bokt, en bokt is zeer zeker niet heilig.
Ik ben een individu met een eigen mening, dus betreft de uitspraak "de mening van bokt" die volg ik niet.

Ik ga niet in herhaling vallen, alleen dat je dan krijgt: Ik ben je geen argumenten verschuldigd..... beetje de weg van de minste weerstand, jammer, maar zegt voor mij genoeg, kennelijk heb je dan geen goede argumenten of wil je de discussie niet aan.

Onali

Berichten: 18524
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 01:15

Charr_x schreef:
Mijn argumenten dat dit niet slecht is?
- Hij doet geen onnatuurlijke bewegingen
- Ze is er al langer mee bezig en zo te zien heeft het hem niet belemmerd in zijn geestelijke en lichamelijke ontwikkeling
- Een paard is een vluchtdier, als het hem niet aanstaat was hij al lang in protest gegaan



Dus paarden in de natuur buigen en complimenteren ook?
Das iets op langer termijn
Niet elk paard gaat in protest. Dat het beestje alles los doet wil niet zeggen dat hij van haar wel wil lopen. Snoepjes of klikkeren is belonen. Zou jij weglopen als je snoepjes (beloning) krijgt?

Captain

Berichten: 21432
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:22

IndianLady schreef:
Charr_x schreef:
Mijn argumenten dat dit niet slecht is?
- Hij doet geen onnatuurlijke bewegingen
- Ze is er al langer mee bezig en zo te zien heeft het hem niet belemmerd in zijn geestelijke en lichamelijke ontwikkeling
- Een paard is een vluchtdier, als het hem niet aanstaat was hij al lang in protest gegaan



Dus paarden in de natuur buigen en complimenteren ook?
Das iets op langer termijn
Niet elk paard gaat in protest. Dat het beestje alles los doet wil niet zeggen dat hij van haar wel wil lopen. Snoepjes of klikkeren is belonen. Zou jij weglopen als je snoepjes (beloning) krijgt?


Paarden in de natuur knielen ook voordat ze gaan liggen en de buiging word ook een soort van uitgevoerd als een paard zich uitrekt.
Daarbij liggen paarden, steigeren ze en spelen ze. Moet je ze dan allemaal maar vastbinden aan een paal? Stel je voor dat ze toch een keer een wondje krijgen! Ojee!! En of deze oefening een paar keer vaker wordt gevraagd dan dat hij gewend is doet hem niet meteen de das om! Eva kent haar paarden en weet wat ze aankunnen. Ze beloont niet alles met voer dus als ze echt niet willen kunnen ze zo weglopen. Als Eva met haar andere paard bezig is loopt Flip er de hele tijd achteraan omdat tie mee wil doen en een paard weet ook wel wat goed voor hem is of niet!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 11:17

nee, dat weet een paard niet, daarom moet je soms een paard tegen zichzelf beschermen.
Ik vind verder dat je erg overdrijft met goh, hij zal een keer een wondje krijgen en aan een paal binden. Daar gaat het helemaal niet om.
Het gaat om doelbewust een te jong paard dingen aanleren. Een paard dat met een ander paard speelt maakt zelf de keuzes. Een paard wat iets moet leren, moet zich concentreren, en dat is voor een jong paard gewoon heel erg zwaar

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 12:53

Ik dacht toen ik de foto's zag dat dit beestje 2 1/2 tegen de 3 was, nu lees ik dus dat het beestje nog geen 2 is. Dat is echt te jong, zeker voor oefeningen als steigeren, compliment en knielen. Knielen vind ik helemaal niet kunnen bij zo'n jong dier, dat is echt een hele hele hele zware oefening! Nu kun je wel zeggen dat paarden voor het rollen gaan knielen, maar die gaan gelijk liggen. Een paard dat je laat knielen moet deze oefening een x aantal seconden volhouden. Dat beestje zal het dus ook dat aantal seconden volhouden omdat hij daarna een beloning krijgt, daar hoor jij je beestje tegen te beschermen!
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 01:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Sioux_Lover

Berichten: 58
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Bij Eindhoven [Noord-Brabant]

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:06

Ik vind hem echt lief, veel succes met de verdere training, en mijn complimenten.

sonjim

Berichten: 3893
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Hutje bij de hei

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 13:37

Eva, ik snap dat het heel leuk is dat je shet zo veel uit zichzelf aanbiedt. Het ziet er ook allemaal erg leuk en ontspannen uit.
Nu moet ik wel zeggen dat ook ik schrok van de leeftijd van het paardje en zeker de leeftijd waarop je begonnen bent. Mijn veulen van 7 maanden biedt ook een heleboel uit zichzelf aan, maar daarin rem ik hem af en zet hem zelfs in de wei achter een draad als ik met de volwassen pony's bezig ben, puur en alleen omdat hij meedoet met de andere en al kunstjes nadoet. Het is en blijft een veulen en die hebben de energie nodig om sterk te worden en te groeien en niet om kunstjes te doen. Zijn spieren en botten traint hij meer als genoeg door op de wei te rennen en spelen met de andere. Daarbij valt mij op dat mijn veulen dat uit zichzelf veel mider vaak en lang doet als de volwassen pony's. Hij steigerd zelden uit zichzelf.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 15:36

Bij VD maak je onbelast gebruik van de natuurlijke bewegingen en gedragingen van je paard.
Groot verschil met vrijwel alle andere disciplines.
Dat heeft ook gevolgen voor de leeftijd waarop het paard kan worden ingezet.

Natuurlijk moet je een enthousiast paard tegen zichzelf beschermen door als trainer heel goed af te wegen of je niet te ver gaat, of het paard het lichamelijk en geestelijk nog aan kan.

Over dat geestelijke kan iedereen kort zijn: als een paard dat door middel van positieve trainingsmethoden getraind wordt (er is dus geen dwang, alleen een uitnodigen tot bepaalde actie) kennelijk in staat is om van de training te leren, en ook nog op zon manier dat het paard open en enthousiast blijft, dan was:
a) het paard aan de training toe, en
b) was de manier van trainen correct voor dat paard.

Die richtlijn van 2,5 is maar een richtlijn. Zoals de meeste kinderen met 6 leren lezen, maar er ook rondlopen die op driejarige leeftijd vlot lezen. En nee, deze kinderen zijn niet zielig maar bepaalde hersenstructuren zijn eerder rijp.

Lichamelijk is lastiger, omdat schade net als in andere disciplines niet altijd meteen waarneembaar is.
Maar in principe ga ik er vanuit dat bij effectief trainen de trainingen zo kort en afwisselend wordt gehouden, dat het voor het paard nauwelijks belasting toevoegt buiten de normale beweging die het dier krijgt.

Ik hoor altijd over dat repeteren van beweging, maar hoe vaak laat jij je paard knielen, noem maar wat?

Volgens mij is er geen onderzoek naar de belasting door VD oefeningen gedaan en al helemaal niet naar mogelijke schade.
Mij zijn, behalve van het zitten bij hengsten en ruinen, waarbij een zakbreuk zou kunnen optreden, nauwelijks typische blessures bekend.

Conclusie:
De trainer moet in staat zijn te beoordelen of en in welke mate het paard aan training toe is. Maar dat geldt niet alleen voor de 2,5 jarige. Sommige paarden zijn pas met 4, of 5 toe aan training.

Shattered

Berichten: 2073
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: In een doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 20:40

Bij sommige oefeningen krijg ik echt een heel warm gevoel, zoals waarbij jij bovenop hem zit terwijl hij ligt. Dat getuigd gewoon van vertrouwen tussen jullie twee :D ! Of op het blok staan, daar staat hij echt zo vrolijk met zijn pluisoortjes naar voren :+:. Maar bij sommige dingen ben ik gewoon een beetje bezorgd, knielen vind ik bijvoorbeeld echt té zwaar voor een pony van deze leeftijd. Mijn paarden waren nog echt baby's toen ze tegen de 2 aan zaten, daarom ben ik gewoon bezorgt dat je niet teveel van hem vraagt.

Ik probeer je echt niet te sarren, het is alleen maar bezorgdheid! Sorry als ik te aanvallend over kom, over internet schrijf je sneller dingen die helemaal niet zo over moeten komen.
Laatst bijgewerkt door Judje op 19-01-09 01:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Offtopic verwijderd.

Judje

Berichten: 15808
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Teuge

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 01:32

Moderatoropmerking:
Diverse reacties zijn verwijderd. Deels omdat ze persoonlijke aanvallen bevatten en ook allerlei reacties daarop en er zijn een aantal Oneliners verwijderd.

Bij deze het verzoek om in het vervolg op nette én onderbouwde wijze te reageren. Een aantal doet het netjes, maar van anderen zou ik graag zien dat ze rustig reageren en reageren op de meningen en niet op de personen. :)

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-09 19:45

Hee! Oke, ik snap ieders punt nu .. Hopelijk houd de discussie nu op, het was namelijk niet mijn bedoeling een hele Bokt-ruzie
op gang te brengen ^^

xMoose
Berichten: 101
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: Twello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 19:24

Wat een ontzettend leuk beestje! :D
Wat commetaar betreft kan ik die niet geven, omdat ik zelf niet met Vrijheids Dressuur bezig ben. :+

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:18

echt een hele lieve pony zeg!! :P en wat goed dat hij dat allemaal kan!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 10:26

Ook ik ben van mening dat dit veel te veel gevraagd is voor een jaarling...Hij mag het dan wel snel oppikken maar om gelijk zo ver te gaan met truucjes. Daarnaast hoort een pony van 1 zich helemaal niet zo lang te hoeven concentreren, de meesten lukt dat niet eens. Ik hoef dit van mijn jaarling echt niet te vragen. Die kan een voetje geven op commando, dat heeft ie van mijn andere pony afgekeken, en hij kan netjes terug op commando. Meer hoef ik hem ook niet te vragen. Mijn 3 jarige kan nu net een beetje buigen en spaanse pas dus dat vind ik het héél wat dat een jaarling al 3x zoveel kan...

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 18:01

en zo heeft iedereen zijn eigen mening ;p
Laatst bijgewerkt door Tanja op 28-01-09 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

chivaldi
Berichten: 3540
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: Zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:14

leuk beest kan je het die van mij ook komen leren?
:o

pheebs1992

Berichten: 252
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:19

wat een knap klein mannetje s het!
geweldig dat je hem dit al allemaal hebt kunnen leren!
(ben benieuwd wat ie over een paar jaar gaat kunnen :P vliegen ofzo ^^)

x

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 23:24

Moderatoropmerking:
En weer zijn er een aantal offtopic berichten verwijderd die verre van vriendelijk waren en ook niets meer met dit topic en de getoonde foto's te maken hadden.
Bij deze nogmaals het verzoek om op nette en onderbouwde wijze te reageren. Reageer aub op de foto's, niet op de persoon.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 19:38

@ Pheebs en Chelletjuh;

Dankjewel voor jullie leuke reacties! :D
Haha, als je in Gelderland woont .. xD!

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:56

het is en blijft een geweldig duo, Flip is leergierig en steigert al heel veel als hij met Chippie of Shilas aan het spelen is.
Verder je doet het geweldigggggggggggggggg.
Iedereen heeft zijn mening en de mening van bokt is plaats alleen foto's van je paard in de wei want dat is niet zielig.
Dus Eva, plaats foto's van Flip slaapt in de wei, Flip en Shilas steigeren samen etc, etc.
Gehoorzame shet gaat voor de wagen zitten whahahhaa

Onali

Berichten: 18524
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:58

Ja mijn shet steigert ook (profiel) maar dat ga ik hem niet aanleren, hij is te jong en ik weet niet of ik het wel wil aanleren.
Iets aanleren en iets uit zichzelf doen zijn 2 verschillende dingen.

E_Nalanta

Berichten: 4823
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Nederland, Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 22:42

IndianLady schreef:
Ja mijn shet steigert ook (profiel) maar dat ga ik hem niet aanleren, hij is te jong en ik weet niet of ik het wel wil aanleren.
Iets aanleren en iets uit zichzelf doen zijn 2 verschillende dingen.


Wat jij wil ;p

GreenRider

Berichten: 1239
Geregistreerd: 05-12-08
Woonplaats: Frankrijk

Re: Shetlanderhengstje Flip Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:54

Echt super mooi, hij is zo stoer he :D

Inspirationn

Berichten: 101
Geregistreerd: 30-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 14:33

hej die foto's komen mij bekend voor ;)
Super leuk hoor! Heb stiekem ook op je website gelezen ;)
Mooie foto's!