SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:42

Helemaal met je eens... zonder verschillende meningen zou het saai worden op bokt. Clown
Je hebt trouwens een prettige houding naar paarden toe.

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:56

dank je Bloos
ik doe mijn best, hihi!

Yinari

Berichten: 3639
Geregistreerd: 19-08-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:43

Ja, dat is ook waar Ja wat je zegt. Maar die mensen lijken er ook niet naar te streven 'los' door het bos te wandelen. Jammer, want ze maken het zichzelf wel moeilijk. Het valt niet mee om constant je achterwerk voor je paard zijn borst te moeten parkeren om hem te remmen .

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:48

Jeanine84 schreef:
Een paard is en blijft een vluchtdier! Je band kan nog zo goed en sterk zijn, als ze gaan dan gaan ze! Maargoed eindeloze discussie.


Helemaal mee eens.. je kan je paard/ pony op een andere manier meenemen (van mij part met hoofdstel/scherp bit/ hengstenketting) maar daarmee zal je je paard/ pony niet bij je houden

Weer ontopic: Vind het er ontspannen en goed uitzien! Echt top!

jokari

Berichten: 8784
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 09:12

niets geen Santiago, ik ben zo gewend aan Snatje. Lachen

wat is het toch een prachtdiertje. Lovers Erg fijn om te zien hoe ontspannen ie rond jou 'fladdert'.
Ik lees je teksten graag, je legt het altijd erg duidelijk uit hoe of waarom je iets doet. Denk dat ik maar eens bij jou in de leer moet komen. Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-08 15:26

@ Yinari, dat zie ik inderdaad ook gebeuren, veel mensen houden nog steeds de regel aan van 'aan de schouder/ hals lopen'. zéker een onzeker dier of een dier dat leert mee te lopen aan het halster, maak je het makkelijker door 'm (schuin) achter je te laten lopen. zo kan het paard beter zien wat je doet, plus dat je 'm makkelijker bij een evt. vluchtpoging achter je kunt hóúden, dan proberen terug achter je te zétten.

@ damber, inderdaad. geen enkel bit of ander hulpmiddel helpt nog als een paard écht in paniek is en uit doodsangst wil vluchten. eigenlijk ben je gewoon te laat, als een paard zo'n poging doet. mijns inziens is het voorkomen van vluchtgedrag de enige echte noodrem, en zelfs die is niet 100% betrouwbaar. een sterk ontwikkelde vertrouwensband werkt mijns inziens beter dan het scherpste bit, simpelweg omdat het dan nog maar zelden voorkomt dat het paard überhaupt denkt aan vluchten zolang jij dat niet doet. tenminste, dat is mijn ervaring. Snatje heeft in zijn tijd bij mij twee vluchtpogingen gedaan, en in beide gevallen was het halster dat hij aanhad genoeg om dat te 'herstellen'. tegenwoordig zie ik bij dingetjes die hij spannend vindt dat hij soms wat dichter naar me toekomt, maar in ieder geval altijd naar mij kijkt om aan mij te zien of er misschien iets moet gebeuren. bovendien parkeert hij dingen waarover hij onzeker is altijd achter mij, hij gaat dan zo lopen dat ik er tussenin zit, en dan is er ook niks aan de hand. ik geef hem ook ruim de gelegenheid om 'enge dingen' te bekijken, en als ik iets eenmaal aanraak oid is 'het enge' er eigenlijk altijd gelijk vanaf.

@ jokari, ik dus ook, en hoewel het knulletje aanstaand voorjaar toch echt onder het kopje 'jongeren' gaat vallen vrees ik dat hij toch Snatje zal blijven heten, ben er zó aan gewend, hihi! mooi is hij zeker, nog heel jeugdig dat wel, zeker ook als ik 'm vergelijk met zijn leeftijdsgenootjes van de Welshjes, maar niks mis met jeugdig, hihi! laat 'm nog maar lekker groeien. ik vind het altijd geweldig als hij zijn uitgestrekte draf doet, dat is zó gaaf. ik moet dan als een idioot rennen maar geniet er elke keer weer van, hihi!

aleida_thijs
Berichten: 565
Geregistreerd: 14-11-06

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:49

Er zullen genoeg paarden zijn die zich te dominant gaan gedragen als ze voorop (mogen) lopen, maar bij jullie is dat duidelijk niet het geval!
Complimenten voor hoe je met je paarden omgaat Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-08 23:40

bedankt!

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 02:32

Sappos schreef:
Krijg je dat weer Nagelbijten / Gniffelen Wat doet een leider in een kudde? Die jaagt zn kudde van ACHTER op


de leider in de kudde is de merrie, en loopt voorop. De dominante hengst jaagt de kudde van achter, maar is absoluut niet de leider.


anyway,
knap hoor, ziet er relaxt uit inderdaad. Ik denk trouwens dat jouw pony zelf ookwel weet dat jij hier de leidinggevende bent, en dat zal een wandelingetje echt niet veranderen.
Je loopt tenslotte met langelijnen training toch ook achter je pony? en met mennen etc. dat zal echt niet de rangvolgorde bepalen, jij bent tenslotte degene die hem eten geeft en verzorgd. Knipoog

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:03

eten geven en verzorgen maakt je niet automatisch tot de figuur met recht op leiderschap... voor de rest ben ik het eens met wat je zegt, hoewel ik van Sap weet dat zij hetzelfde bedoelde mbt de kuddes in het wild, de essentie is nl dat vanaf een 'achterpositie' opdrijven (al is dat NIET wat ik hier doe, opdrijven, geen haar op mijn hoofd!) een dominante positie is/ kan zijn.

bedankt voor de complimenten, ze worden doorgegeven!

Eva1993

Berichten: 1465
Geregistreerd: 26-05-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:42

Ik bedoel daarmee te zeggen dat een paard niet snel van je weg zou gaan. Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 23:43

dat klopt, als de verhouding goed ligt rent een paard niet zomaar van je weg, nee...

Miss_Maya

Berichten: 4041
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: België

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 23:58

Ik vind het juist goed dat ze zo iets probeerd! dit versterkt de band tussen het paard en de eigenaar alleen maar.
Maar je kan wel zeggen een dier is en blijft een dier en dat is inderdaad ook zo.
Maar als mijn pony zich verschrikt dan schiet ze misschien even opzij maar daar stopt het ook.. zoiets als wegrennen gebeurd niet, en zou het gebeuren en ik zou haar roepen dan zou zo ook direct terug komen of allesinds blijven wachten op mij!
En van deze uitspraak ben ik toch wel heel zeker

Tat_jana

Berichten: 6090
Geregistreerd: 04-04-07
Woonplaats: Koog aan de zaan

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 00:34

wat leuk om dit van een ander eens te zien.
op deze manier heb ik nu ook een vreselijk goed band met mn 2,5 jarige.

lekker zo door gaan het is het mooiste wat er bestaat Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 01:28

zeker weten! vandaag hebben we als twee idioten de paadjes afgestruind, Snatje had een ADHD bui zoals ik dat noem. hij sprong over de boompjes en scheurde heuvels op, en ik rennen om het bij te houden, hihi! echt geweldig, hij had er zo'n enorm plezier in!

L_ola

Berichten: 3399
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: noord-brabant

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 00:16

Wat is Snatje een schatje.
Wederzijds vertrouwen, super! Lachen

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 00:22

dank je wel!
Snatje heeft vandaag ook een trailerritje gemaakt, en dat deed hij superstoer (trailer met camera dus ik kon alles zien)! Flicka was ook mee om hem te steunen, en toen ik uitstapte en ze mijn stem hoorden, gelijk hinniken van 'god zij dank iets bekends', zo schattig.

verder is hij ook vandaag weer lekker meegeweest het bos in met een ruime graaspauze, kon hij wel waarderen!

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 14:42

Ik vind het allemaal heel erg knap, maar als hij het met zo'n constructie op een lopen zet is er echt geen houden meer aan, ik denk dat je met een stinknormaal halster meer te zeggen hebt. Ik ben van mening dat je omwille van de andere weggebruikers zo veilig mogelijk op pad moet gaan, en ik vind niet dat je dat op dit moment doet.

Heel leuk en aardig, maar doe dit lekker thuis op je rijplaats, met wandelen gewoon een halster waar je kunt werken met neusdruk en en paard om je heen kan laten lopen als hij heet wordt of schrikt. Ik snap ook wel dat je hier ook nog wel een vorm van controle mee hebt, maar gevoelsmatig zeg ik minder dan met een halster.

eilleen333

Berichten: 12861
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 16:01

Adil18 schreef:
Ik vind het allemaal heel erg knap, maar als hij het met zo'n constructie op een lopen zet is er echt geen houden meer aan, ik denk dat je met een stinknormaal halster meer te zeggen hebt. Ik ben van mening dat je omwille van de andere weggebruikers zo veilig mogelijk op pad moet gaan, en ik vind niet dat je dat op dit moment doet.

Heel leuk en aardig, maar doe dit lekker thuis op je rijplaats, met wandelen gewoon een halster waar je kunt werken met neusdruk en en paard om je heen kan laten lopen als hij heet wordt of schrikt. Ik snap ook wel dat je hier ook nog wel een vorm van controle mee hebt, maar gevoelsmatig zeg ik minder dan met een halster.



Ik snap je punt, maar dan wil ik even vragen hoe jij dan denkt over mensen die met een groot paard over de weg gaan aan een halster. Ik zou aan een Welsh A veulen aan de halslijn meer houden dan aan mijn Haflinger aan een halster of zelfs hoofdstel. Maar dat wordt door niemand als gevaarlijk beschouwd.

Ik begrijp je punt wel, maar TS kent dit paardje door en door. Daarbij ken ik het bosje, en het paardje kan niet zomaar op de weg komen, omdat dit bos afgesloten is. Daarbij is er ook nooit iemand in dat bos. Van weggebruikers oid is dus helemaal geen sprake hier...

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 02:16

eilleen333 schreef:
Adil18 schreef:
Ik vind het allemaal heel erg knap, maar als hij het met zo'n constructie op een lopen zet is er echt geen houden meer aan, ik denk dat je met een stinknormaal halster meer te zeggen hebt. Ik ben van mening dat je omwille van de andere weggebruikers zo veilig mogelijk op pad moet gaan, en ik vind niet dat je dat op dit moment doet.

Heel leuk en aardig, maar doe dit lekker thuis op je rijplaats, met wandelen gewoon een halster waar je kunt werken met neusdruk en en paard om je heen kan laten lopen als hij heet wordt of schrikt. Ik snap ook wel dat je hier ook nog wel een vorm van controle mee hebt, maar gevoelsmatig zeg ik minder dan met een halster.



Ik snap je punt, maar dan wil ik even vragen hoe jij dan denkt over mensen die met een groot paard over de weg gaan aan een halster. Ik zou aan een Welsh A veulen aan de halslijn meer houden dan aan mijn Haflinger aan een halster of zelfs hoofdstel. Maar dat wordt door niemand als gevaarlijk beschouwd.

Ik begrijp je punt wel, maar TS kent dit paardje door en door. Daarbij ken ik het bosje, en het paardje kan niet zomaar op de weg komen, omdat dit bos afgesloten is. Daarbij is er ook nooit iemand in dat bos. Van weggebruikers oid is dus helemaal geen sprake hier...


Dan wordt het een ander verhaal, ik dacht dat dit diertje bij het ontsnappen direct de weg op zou kunnen, dat vind ik gevaarlijk.

Het gaat er niet om welk formaat je aan je touwtje hebt, maar hoe je er mee omgaat. Als mijn jaarling zich sterk maakt aan het halster en ik wil puur op kracht van haar winnen maak ik geen schijn van kans, maar met een halster kun je veel makkelijker slim zijn omdat je via het hoofd kunt sturen, zo kun je dus een paard om je heen laten lopen als het even te heftig wordt en heb je betere kaarten dan gewoonweg dom trekken. Met een halsring stuur je echter niet aan het hoofd zelf (de naam zegt het eigenlijk al), het is dus veel makkelijker voor een paard zijn wil door te zetten als je hem op een cirkel wilt hebben, hij hoeft eigenlijk alleen maar rechtuit te lopen wat makkelijker is daar je hem niet aan een halster hebt...

snap je waar ik een beetje heen wil met mijn logica? Haha!

eilleen333

Berichten: 12861
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 12:20

Adil18 schreef:
snap je waar ik een beetje heen wil met mijn logica? Haha!

Zeker Knipoog ! Met mijn Haflinger aan de halslijn aan het bos in is dan ook iets dat nooit goed af zal lopen (nog niet Knipoog ). Maar zelfs met halster oof hoofdstel zou ik het met haar niet doen. Als zij naar huis wil, dan gaat ze gewoon, en dan kan je er 10 hengstenkettingen aanhangen, maar dan gaat ze gewoon.
Snatje zou ik nog wel helemaal los mee durven nemen daar. Het einge risico dat je loopt is dat je even moet zoeken als ie wel een sprintje trekt Koe .

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:17

noouuuu.... het enige risico is dat ie gras vindt en niet meer mee naar huis wil, eigenlijk.

ik snap je punt heel goed, Adil! en ik ben het er zéker mee eens dat je met een halster meer 'te zeggen' hebt. langs de weg gebruik ik altijd een halster, bovendien loopt Snatje dan achter of naast me. allemaal veiligheid. ik vind het rommelen met mijn dieren geweldig, maar het laatste wat ik wil is henzelf of anderen in gevaar brengen. ik kan je garanderen dat daarvan hier geen sprake is. je kunt dit bos niet zomaar in of uit (met een groter paard kom je er zowiezo niet in omdat het hekje te smal is).

mijn hoofdpunt is dus het dier, én jezelf, zover te krijgen dat er van 'het op een lopen zetten' praktisch geen sprake meer is. wél hou ik daar rekening mee, daarom laat ik Snatje ook niet helemaal los, dat doen we alleen in het eigen bos op het erf. de halslijn is onze 'verzekering', Snatje heeft geleerd dat dat een verbinding is die blijven is, ik trek niet en hij ook niet. ik heb weleens meegemaakt in het hele begin dat hij schrok en een stukje sprintte, maar eenmaal aan het einde van de lijn voelt hij dus dat ik niet wegren. op dat punt komt hij dan terug. hij doet in feite wat ik doe, als ik niet bang ben zoekt hij mij op, als baken van rust. in het verkeer doet hij dat soms ook, hij gaat dan dichter naast me lopen als er iets groots langskomt. in die zin weet hij heel goed dat er niets gebeurt als ik aangeef dat er niets gebeurt. en dat is érg prettig werken mag ik wel zeggen, geeft niet alleen voor hem, maar ook voor mij rust, en de zekerheid dat ik de weg opkan zonder dat hij hysterisch zal worden bij 'enge' dingen. een paard dat dat wél doet, is er mi niet aan toe om de weg op te gaan, levensgevaarlijk.

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:23

Ik heb al eerder gereageerd in dit topic en je hebt me toch wel nieuwsgierig gemaakt..voorlopig hou ik het echter nog wel bij halster en longeertouw maar wij wandelen ook in het bos sinds kort *LOL*

PercyLeen
Berichten: 6895
Geregistreerd: 08-01-08

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 13:31

Damber schreef:
Jeanine84 schreef:
Een paard is en blijft een vluchtdier! Je band kan nog zo goed en sterk zijn, als ze gaan dan gaan ze! Maargoed eindeloze discussie.


Helemaal mee eens.. je kan je paard/ pony op een andere manier meenemen (van mij part met hoofdstel/scherp bit/ hengstenketting) maar daarmee zal je je paard/ pony niet bij je houden

Weer ontopic: Vind het er ontspannen en goed uitzien! Echt top!


En dat ben ik dan ook weer volledig met je eens Lachen Ik zou er sowieso nooit een scherper bit in hangen om die reden hoor! Ik doelde er meer op dat ik niet aan de hand zou gaan lopen..maar ach zie mijn bovenste reactie Haha!

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: SNATJE @ twenterschool, met de halslijn aan 't bos in!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 13:52

Jeanine84 schreef:
Ik heb al eerder gereageerd in dit topic en je hebt me toch wel nieuwsgierig gemaakt..voorlopig hou ik het echter nog wel bij halster en longeertouw maar wij wandelen ook in het bos sinds kort *LOL*


super zeg! een lekkere afwisseling voor je paard en goed voor de opbouw van een nog sterkere band... wandelen is altijd genieten, hihi!
wat je ook gebruikt, halster of alleen een touw, het plezier is het belangrijkste.

en het is inderdaad zo, áls een paard écht in paniek is is het gebeurd. mijns inziens is het dan ook zaak om paniek zoveel mogelijk te voorkomen, ipv pas iets te hebben zodra het gebeurt. je kunt natuurlijk kiezen voor een bit, of een zweep meenemen, of iets dergelijks, maar een bit is NOOIT een noodrem, de beste noodrem is een goede verstandhouding en opvoeding, zodanig dat je paard eerst naar jou kijkt en dan pas besluit wat de beste optie is (denk bijv. politiepaarden). en daar moet je behoorlijk op kunnen bouwen en aan werken, wil je er werkelijk iets aan hebben.

zelf ben ik heel voorzichtig met mijn dieren, en ik zou ze nooit in gevaar brengen, zelfde geldt voor andere weggebruikers of boswandelaars. pas als ik wéét waar we staan met ons tweetjes, maak ik een volgende stap, en ik neem de tijd om voor te bereiden. even een touwtje eraan om te kijken wat ie doet vind ik persoonlijk belachelijk, je gaat ook niet even zonder hoofdstel buitenrijden om te kijken wat ie doet.

je paard kennen en weten wat bij dat dier past, dat is van belang. hoe handel ik als het eng wordt en wat is zijn reactie op iets engs? sommige paarden rennen graag gelijk weg, anderen bekijken een spannende situatie liever, noem maar op. het gedrag van je paard daarin weten is mi wel van belang, zo krijg je geen verassingen. ieder paard is verschillend, mijn zusje geeft bijv. ook aan wat haar Mone zou doen in een moeilijke situatie, en dat is hard naar huis rennen. mijn Flicka en Faram zouden wat ruimte zoeken van het enge af, maar niet wegrennen. Snatje doet precies wat ik doe, blijven staan en kijken. wat dat betreft ben ik met hem het verste, we vullen elkaar goed aan vind ik.

van de week had hij paarden gezien en was ernaar aan het staren. verderop hoorde ik de spoorwegovergang bellen, en wij stonden twee meter voor de daaropvolgende overgang. ik hield halt, en Snatje deed dat ook. ik leunde voorover om te kijken of ik de trein al zag, en Snatje deed nog twee passen, en kwam precies naast mij staan. op dat moment begon ook onze overgang te bellen, en de lichten gingen aan. Snatje was nog steeds naar die paarden aan het kijken. de slagboom ging naar beneden, ik deed niets, Snatje zag het in eerste instantie niet, en het ding zat bijna recht boven zijn hoofd. de slagboom ging verder naar beneden, en kwam daarmee vlak voor Snatjes hoofd in zijn blikveld. hij kon natuurlijk achteruit stappen, maar ik stond stil en keek 'geïnteresseerd' naar de slagboom, gaf Snatje aan wat hij kon doen daarmee. hij voelde met zijn snorharen aan de slagboom, en snuffelde nog eens. toen kwam de trein, wij stonden bovenop de slagboom, en de trein komt dan op één á anderhalve meter in volle vaart langs. Snatje spitste zijn oren en keer naar de trein, maar ik ging niet achteruit, dus hij ook niet. hij stond gewoon naar de trein te kijken, terwijl ik hetzelfde deed, zonder de minste aanstalten om weg te lopen, of ook maar een pas terug te doen.

de slagboom kwam op één á twee cm voor zijn neus langs naar beneden, met knipperende lichten. ik weet niet of iemand hier bekend is met treinen die op een goede meter afstand in volle vaart langskomen, maar ik kan je vertellen dat dat een lawaai is van hier tot ginder en dat zo'n trein voor een hoop paarden behoorlijk heftig kan zijn. bovendien is er een forse luchtverplaatsing, en een elektrische spanning in de lucht die je prima kunt waarnemen.

nu komen wij vaker treinen tegen, dus misschien is het niet helemaal eerlijk, maar toch vind ik dat de verkeersmakheid van Snatje maar weinig te wensen overlaat in zo'n geval, bovenop een trein staan vind ik echt wel knap van hem. ik had het niet erg gevonden als hij twee passen achteruit gedaan had, maar aan de andere kant vertrouw ik hem er ook in om te doen wat ik doe in zo'n situatie. vrachtwagens die op smallere wegen passeren, rammelende aanhangers, maakt 'm allemaal niks uit. schrikken doet hij weleens van dingetjes die hij niet verwacht, een hardloper die om een hoek komt bijv, dan gaat hij een moment stilstaan om goed te kijken, en dan is het over, klaar.