Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:33

@xxriiannee: Op deze pagina alleen al staan al zo'n 10 mensen die dit heel knap vinden van de TS en er zijn 3 mensen die er tegenin gaan. Dus je kunt niet zeggen dat de meerderheid van dit topic tegen is, ik zie juist heel veel positiviteit!

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:34

Dan kijk je naar die ene pagina hoor :P Als je het topic doorleest zijn er vééél mensen die hier totaal niet voor zijn.
Ik snap ook niet waarom zo veel mensen dit heel knap vinden?
Er zijn tegenwoordig genoeg mensen die aan vrijheidsdressuur doen en hun paard kunnen laten liggen.
Beestje doet z'n ogen dicht (of deze worden dichtgehouden, het is maar net hoe je het bekijkt) en je laat een paard dat graag springt er over heen springen. Zo moeilijk is dat niet.
Maar al die mensen zijn niet zo gek om zo iets gevaarlijks te doen. In dit topic lijkt het erop dat alles maar steeds extremer moet.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:40

Ik lees het al vanaf het begin, maar ik heb niet alle reacties geturft! En het zijn voornamelijk mensen die zichzelf de hele tijd herhalen, sommige mensen hebben nu al 10x gezegd dat ze het niets vinden, dat reken ik dus al 1 iemand tegen. Maar je ziet hier wel heel veel verschillende mensen langskomen die wel positief zijn en daar worden de mensen die er negatief over zijn weer pissig om en gaan zichzelf weeeeer herhalen. Tsja, dan krijg je wel een negatief kantje aan zo'n topic.
Dat is opzich ook wel begrijpelijk, want je weet als je zo'n topic opent dat er altijd mensen ontzettend tegen zijn, maar wat zo jammer is, is dat veel "positieve" mensen zich hier inderdaad bewust zijn van de risico's en dat ook toegeven. Alleen is de kant van het vertrouwen tussen mens en paard zo sterk, dat de risico's verwaarloosbaar zijn (in alles zit een risico), dus staan we aan de kant van TS. Maar de "negatieve" mensen willen voor geen centimeter willen toegeven, want de risico's zijn enorm en nee, dat is nergens anders mee te vergelijken, dierenmishandeling, onverantwoord, etc. etc. Ipv dat zij ook een beetje inbinden en ook eens door de ogen van de "postieve" mensen kijken... Dan word het topic veel leuker!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:51

Noppes schreef:
Beestje doet z'n ogen dicht (of deze worden dichtgehouden, het is maar net hoe je het bekijkt) en je laat een paard dat graag springt er over heen springen. Zo moeilijk is dat niet.

Dit is heeel moeilijk, daar heb jij blijkbaar geen idee van. maar goed, een reactie geven mag natuurlijk. Maar het gaat om de manier waarop iemand het brengt en de argumenten erbij. Ik lees hier en daar een verstandige 'tegenreactie' waarin ik ook mee kan gaan, maar het weegt mijn inziens niet tegen elkaar op. En dat zal voor ts ook wel zo zijn. Ik heb eerder topics van haar gezien en ze houd zich hiermee bezig, wat zij doet met haar paarden, de manier van omgaan, het leven wat ze bij haar hebben, het afwisselende programma wat zij hen aanbied, dat verdient eerder respect dan kritiek.
Alhoewel een beetje kritiek niet erg is, als je het fatsoenlijk brengt zal ts er wellicht wat mee doen...

Het blijft een voor en tegen zaak. Geeft niet, maar topic hoeft niet grimmig te worden

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:52

Noppes schreef:
Amyc schreef:
[..]
precies, je zegt het nu zelf.
ze vertrouwen op hun leider en blijven dus liggen, heb respect voor de TS.

Ze maakt misbruik van dat vertrouwen om die beestjes aan zulke risico's bloot te stellen, daar hoef je echt geen respect voor te hebben hoor

Door op onze paarden te rijden stellen we ze ook aan meer risico's bloot dan wanneer we ze in de wei laten staan. En als we er mee gaan springen over gewone hindernissen is er nog meer risico. Afhankelijk van je eigen kunnen en je paard bepaald ieder voor zich wat voor risico's aanvaardbaar zijn en hoe groot het risico in je eigen situatie is.

Anderen kunnen daar een mening over hebben, maar ik denk dat TS nog altijd het beste weet hoe groot het risico is wat ze hier neemt (en ik denk dat haar inschatting toch wel wat lager is dan de schatting van de meesten in dit topic..). Je mag daar anders over denken en TS erop wijzen waarom je denkt dat de risico's groter zijn dan ze denkt en waarom je het niet aanvaardbaar vindt om dit risico te nemen.

Alleen je kunt niet je eigen mening opdringen en zeggen dat TS er iets mee moet doen.

Manon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:57

Frank schreef:
orienta schreef:
ik vind het walgelijk om het zo maar even te zeggen
snap niet wat hier leuk aan is en het is levensgevaarlijk

Mijn hobby zou het ook niet zijn :n
Daar zijn mijn vier viervoeters me te kostbaar voor.

Over voltige: knap en respect. Zou het je niet nadoen _/-\o_
Maar over een ander paard springen...daar krijg ik de rillingen van... :n

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:00

joyce2 schreef:
Ik lees het al vanaf het begin, maar ik heb niet alle reacties geturft! En het zijn voornamelijk mensen die zichzelf de hele tijd herhalen, sommige mensen hebben nu al 10x gezegd dat ze het niets vinden, dat reken ik dus al 1 iemand tegen. Maar je ziet hier wel heel veel verschillende mensen langskomen die wel positief zijn en daar worden de mensen die er negatief over zijn weer pissig om en gaan zichzelf weeeeer herhalen. Tsja, dan krijg je wel een negatief kantje aan zo'n topic.
Dat is opzich ook wel begrijpelijk, want je weet als je zo'n topic opent dat er altijd mensen ontzettend tegen zijn, maar wat zo jammer is, is dat veel "positieve" mensen zich hier inderdaad bewust zijn van de risico's en dat ook toegeven. Alleen is de kant van het vertrouwen tussen mens en paard zo sterk, dat de risico's verwaarloosbaar zijn (in alles zit een risico), dus staan we aan de kant van TS. Maar de "negatieve" mensen willen voor geen centimeter willen toegeven, want de risico's zijn enorm en nee, dat is nergens anders mee te vergelijken, dierenmishandeling, onverantwoord, etc. etc. Ipv dat zij ook een beetje inbinden en ook eens door de ogen van de "postieve" mensen kijken... Dan word het topic veel leuker!

Tsja dat is dus net vanaf welke kant je het bekijkt. Als je het niks vind, en gevaarlijk, dan vind je het erg vervelend dat de mensen die het wel leuk vinden niet beseffen dat dit wel degelijk een groot risico is, en dat dat risico er ook nog steeds is als er sprake is van een groot vertrouwen onderling. En dan hoop je dat je dat je deze mensen dat nog aan het verstand kan brengen.

En zoals jij het zegt, zo bekijk je het als je het wel knap vind wat de TS doet.

Dus het zijn gewoon 2 verschillende meningen!

En bonitabon: ook ik heb met vrijheidsdressur gewerkt en weet hoe veel tijd daar in gaat zitten. Ik bedoel daarmee, dat wanneer je het liggen eenmaal onder de knie hebt, dat het niet zo moeilijk is om een paard te laten liggen. En als je dan ook nog een paard hebt dat graag springt dan is dat echt niet heel moeilijk. Echter heb ik het me nooit in mijn hoofd gehaald om zoiets te doen!
En TS heeft al van veel mensen mee gekregen dat dit echt gevaarlijk is, ook op een nette manier (is mijn reactie dan zo onfatsoenlijk? Naar mijn weten niet hoor), maar daar trekt ze zich toch niets van aan.

Daarnaast vind ik het erg knap wat TS voor de rest met haar paarden doet, petje af! En daar blijkt ook uit dat er een groot vertrouwen is tussen ruiter en paard.
Echter keur ik dit gewoon volledig af!
Dat is mijn mening.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:02

Skygirl schreef:
Noppes schreef:

[..]
precies, je zegt het nu zelf.
ze vertrouwen op hun leider en blijven dus liggen, heb respect voor de TS.

Ze maakt misbruik van dat vertrouwen om die beestjes aan zulke risico's bloot te stellen, daar hoef je echt geen respect voor te hebben hoor

Door op onze paarden te rijden stellen we ze ook aan meer risico's bloot dan wanneer we ze in de wei laten staan. En als we er mee gaan springen over gewone hindernissen is er nog meer risico. Afhankelijk van je eigen kunnen en je paard bepaald ieder voor zich wat voor risico's aanvaardbaar zijn en hoe groot het risico in je eigen situatie is.

Anderen kunnen daar een mening over hebben, maar ik denk dat TS nog altijd het beste weet hoe groot het risico is wat ze hier neemt (en ik denk dat haar inschatting toch wel wat lager is dan de schatting van de meesten in dit topic..). Je mag daar anders over denken en TS erop wijzen waarom je denkt dat de risico's groter zijn dan ze denkt en waarom je het niet aanvaardbaar vindt om dit risico te nemen.

Alleen je kunt niet je eigen mening opdringen en zeggen dat TS er iets mee moet doen.

Ik dring niet mijn mening op (als dat zo zou zijn dan dring jij ook je mening op), ik gééf mijn mening. Daarom is dit ook een forum. En ik zeg ook niet dat TS er iets mee moet doen.
Zou gewoon ontzettend jammer zijn als zo iets een keer fout zou gaan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:08

Noppes schreef:
Skygirl schreef:

Ik dring niet mijn mening op (als dat zo zou zijn dan dring jij ook je mening op), ik gééf mijn mening. Daarom is dit ook een forum. En ik zeg ook niet dat TS er iets mee moet doen.
Zou gewoon ontzettend jammer zijn als zo iets een keer fout zou gaan.

Nee ik doelde ook niet specifiek op jou, maar op de vorige pagina was het niet echt meer een discussie en dat is een beetje jammer. Zeker omdat dit topic nu al heel wat pagina's lang is. Ik heb niet alles gelezen, maar ik denk dat iedereen zijn/haar punt nu wel heeft gemaakt en op de vorige pagina was het gewoon een beetje moddergooien geworden en ging het er om wie er nou gelijk had.

Dus vandaar. ;)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:10

Oke ;), klopt ook wel wat je zegt hoor :)
Is misschien beter dat dit topic wordt gesloten, en dat TS over een tijdje gewoon weer eens een nieuwe opent.
Van dat voltige zou ik bijvoorbeeld zeker meer willen zien!

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:44

voordat t topic wordt gesloten zou ik toch nog wel antwoord willen zien op mijn vraag betreffende het dichthouden van de ogen van het liggende paard.
Als dit nl wel zo is, dat ze dicht worden gehouden, dan heb ik namelijk opeens een heel ander gevoel bij dit hele gebeuren :)

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:46

orsini schreef:
voordat t topic wordt gesloten zou ik toch nog wel antwoord willen zien op mijn vraag betreffende het dichthouden van de ogen van het liggende paard.
Als dit nl wel zo is, dat ze dicht worden gehouden, dan heb ik namelijk opeens een heel ander gevoel bij dit hele gebeuren :)

Volgens mij heeft ts wel eens iets daar over gezegd, namelijk dat hij op dat moment zo ontspant dat hij zijn oogjes uitzichzelf dicht doet. Echter ziet dit er in mijn ogen ook wel een beetje uit als 'dichthouden'.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:23

hmm voor mij zag het er in het filmpje naar uit dat ze haar arm met opzet over het oog van het paard houd zodat hij het andere paard dat springt niet ziet aankomen, maar ik hoor t graag van de TS want ik kan t natuurlijk verkeerd hebben....

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:49

joyce2 schreef:
@xxriiannee: Op deze pagina alleen al staan al zo'n 10 mensen die dit heel knap vinden van de TS en er zijn 3 mensen die er tegenin gaan. Dus je kunt niet zeggen dat de meerderheid van dit topic tegen is, ik zie juist heel veel positiviteit!

Natuurlijk is het knap!
Maar dat vinden de mensen die zeggen dat het onverantwoord is denk ik ook!
De meerderheid gaat er tegenin, en dat al zo'n 17 pagina's lang. Dan zou er bij mij toch een lampje gaan branden! ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:08

Wanneer een groep zich veel laat horen wil dit nog niet zeggen dat ze de meerderheid zijn of dat ze gelijk moeten hebben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:12

Maar al 17 pagina's lang word er ook positief gereageerd, jullie doen nu net of een handje vol positief is en de rest van bokt allemaal tegen is. Ik denk dat het eerder 50/50 is!

Maar goed, dat doet er allemaal niet toe, wat ik niet snap en dat is hier al vaker gezegd, dat jullie je mening opdringen: Jullie vinden het verkeerd, dus TS moet stoppen met wat ze doet en als ze dat niet doet, is dat raar en verkeerd.

Tuurlijk mag je voor of tegen zijn, dat is logisch, maar je kunt iemand je mening toch niet opdringen?

Als jij graag een tattoo of een piercing wilt of weet ik veel wat, omdat je dat mooi vind, je hebt er heel lang over nagedacht en je weet echt zeker dat je het wilt! Dan ga je het vertellen aan vrienden of hier op bokt, mensen gaan dan zeggen dat je het niet moet doen omdat er een risico aan vast zit, dan doe je het toch alsnog? Want je hebt er lang over nagedacht en je weet zeker dat je het wilt, je hebt de voors en tegens tegen elkaar afgewogen! Maar dan komen ze met de horror story's, bloemkool-oren, naar binnen geslagen ontstekingen, weet ik veel wat. Tsja, dat is een risico, maar zo ontzettend klein, dat je toch doet wat je zelf wilt en terecht, want je hebt er goed over nagedacht! (en zo zou ik nog wel wat voorbeelden kunnen verzinnen)

Kijk, als TS niet zou weten wat ze deed, zomaar opeens bedacht om over dat paard heen te springen, dan had ik daar geen respect voor gehad (of als iemand zou zeggen dat ie zichzelf even zou piercen met een holle naald van de Welkoop ;)), maar er is over nagedacht en naartoe getraind, dan vind ik dat een ander verhaal!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:57

Het IS niet makkelijk om je paarden te leren te blijven liggen als een ander over hem heen springt en over een liggende (in mijn geval staande shet) soortgenoot heen te springen....
Nevermind.
Ik had het ook niet specifiek tegen jou Noppes, vond de toon in het topic gemeen worden van beide zijden maar vooral de 'tegenreacties' omdat die echt boos en sarcastisch werden..

Op degelijke argumenten word echter niet gereageerd. Zoals deze post, al zeg ik het zelf ;-) :

"Qua springen over een ander paard... heb het mijn volbloed al vaker zien doen over mijn shetje en de schapen als ze tegelijk door het hek wilden en ze volgens volbloedje niet genoeg doorliepen... Dat bracht mij op het idee om het zelf ook te proberen, aangezien ik met haar parcoursen van 1.30/1.40 spring. Mijn shet boeide het na de eerste paar keer helemaal niets meer en mijn paard springt er extra ruim overheen. (dit dankzij een sterke basis, goede gehoorzaamheid en veeeeel oefenen met vreemde hindernissen etc)
"wat nou als het liggende paard opeens overeind komt", de eigenaar ligt net achter de nek, bij het hoofd die kan de beweging vertragen, bovendien komt altijd eerst de voorhand omhoog en paard springt duidelijk over de middenhand. Het is een lage hindernis als je kijkt naar hoogte, dus geen enorme uitdaging, daardoor ook een vrij mak aanrij-tempo en dus mogelijkheid uit te wijken wanneer nodig is."
EDIT: door achter de nek druk te houden kan een paard slecht tot niet omhoog komen, zo houden we paarden ook tegen de grond bij liggende castratie of bij het in laten slapen als het paard ertegen gaat vechten..

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:05

Ik vind het SUPER. Hartstikke mooi gedaan en het vertrouwen van beide paarden. Er stond ook al dat je vanaf mei bezig bent hiermee, dus je bent zeker voorzichtig. En ja wat is gevaarlijk ? Ga zo door hoop nog wat meer dingen van je te zien.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 15:07

xxriiannee schreef:
joyce2 schreef:

Natuurlijk is het knap!
Maar dat vinden de mensen die zeggen dat het onverantwoord is denk ik ook!
De meerderheid gaat er tegenin, en dat al zo'n 17 pagina's lang. Dan zou er bij mij toch een lampje gaan branden! ;)

Als iemand op bokt iets kan wat een ander niet kan is heel bokt er altijd op tegen. Er zijn denk ik gewoon een hele hoop jaloerse bokkers.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:05

Mochten sommige mij verkeerd begrijpen.
Dat voltige gedeelte vind ik knap. de vertrouwen die ze in haar paarden heeft ook echt zeker! Maar ik en nog wel andere hier op bokt willen haar dit gewoon afraden met het oog op dat hier eigenlijk gewoon te veel risico aan zit. meer risico dan een hindernis.
Maar goed dat is mijn mening, en wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten. Tuurlijk vind ik het knap. Maar ze staat er ook niet bij stil wat voor een risico's er aan kunnen vast zitten zodra het paardje even omhoog komt of het andere paard weigert. want nee, 'dat overkomen mijn perfecte paarden niet'.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:13

Citaat:
Als iemand op bokt iets kan wat een ander niet kan is heel bokt er altijd op tegen. Er zijn denk ik gewoon een hele hoop jaloerse bokkers.

Hmm nou ik denk niet dat het jaloers zijn is. Dat stuk van het voltige vind ik echt heel knap en dat zou ik best wel willen kunnen :o
Daar zie ik ook geen probleem in.
maar dat springen over een liggend paard. Daar kan ik echt niet jaloers op zijn. Ik vind het teveel risico voor het paard .
hij hoeft maar 1 keer niet uit te komen ;)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:14

NicoleHorses schreef:
Mochten sommige mij verkeerd begrijpen.
Dat voltige gedeelte vind ik knap. de vertrouwen die ze in haar paarden heeft ook echt zeker! Maar ik en nog wel andere hier op bokt willen haar dit gewoon afraden met het oog op dat hier eigenlijk gewoon te veel risico aan zit. meer risico dan een hindernis.
Maar goed dat is mijn mening, en wat de TS daar mee doet moet ze zelf weten. Tuurlijk vind ik het knap. Maar ze staat er ook niet bij stil wat voor een risico's er aan kunnen vast zitten zodra het paardje even omhoog komt of het andere paard weigert. want nee, 'dat overkomen mijn perfecte paarden niet'.

dit is ook preccies hoe ik erover denk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:20

Ik kan me er enigzins in vinden (kijk, het word weer een vriendelijke discussie). Ik snap waar jullie je zorgen over maken. Maar als je oefent op vaste hindernissen (sgw zie ts haar profiel) zal een paard nooit in een hindernis springen, het grootste ingecalculeerde risico is eigenlijk schampen. Tsja, dat zou zeer kunnen doen... ik snap jullie bezorgdheid, maar als je meerekend dat het paard extra voorzichtig springt over zijn maatje (want dat doen ze absoluut) valt dat nagenoeg weg. De hoogte zal max 70/80 cm zijn en de 'sprong' is overzichtelijk en vrij breed dus makkelijk te springen.... En het is niet zo dat ze het 100 keer achter elkaar doet en het paard dus vermoeid is.

Ik begrijp best wel dat je het zelf niet zou doen met je paard, maar ts doet dit soort dingen met haar dieren (ook samen onder een deken liggen, aan tafel eten, kozakken voltige, zonder tuigage door de landerijen galloperen, dressuur, bitloos dressuur, neckrope springen, sgw, springen etc.
Ik geloof dat juist zij zich bewust is van risico's en in hoeverre je door je angst daarvoor laat beperken. ik denk niet dat zij zich onkwetsbaar acht...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:26

oeioeioei, wat een topic weer :=. @ts, ik zie wel eens vaker topics van je, man wat ben ik jaloers op jou!!!! Ik wou dat ik ook maar een greintje van jouw talent in me had zitten zeg :j!

Ik vind het echt heel erg gaaf wat jij allemaal kunt doen met je paarden, het lijkt me heerlijk om zo met je paarden bezig te kunnen zijn, en ik heb het idee dat je heel goed weet waar je mee bezig bent. Het over elkaar heen laten springen lijkt mij ook doodeng, maar als ik zie wat je allemaal nog meer doet, dan denk ik dat je goed hebt nagedacht over de risico's. Wat betreft het zonder cap/zadel/hoofdstel rijden, dat moet je zelf weten, zonder zadel doe ik ook regelmatig, zonder cap nooit (ben niet zo getalenteerd) en als jij je paard op die manier ook onder controle hebt (zo te zien is dat echt wel het geval), prima toch?

Als je hier ooit nog eens in de buurt bent zou ik graag van je leren hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt :))!

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 19:39

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wel meerdere reacties.

Laten we zeggen dat ik het nooit zal doen, zoveel vertrouwen zal ik ook nooit krijgen in mijn paarden (heb er op het moment geen, maar doet er niet toe).
Tis knap wat jij kan.

Maar dan de mensen die reageren van; Ja maar wat als het paard wat springt de buik of dergelijke openhaalt van het paard wat ligt???
Nouja dan is dat natuurlijk zo, een gevaar zit in een klein hoekje.
Maar kijk is naar de springsport/cross, of van mij pad nog naar de dressuursport.
Daar kan toch ook vanalles misgaan? Een paar kan struikelen en verkeerd in een hindernis terrecht raken en vervolgens krijg jij de balken en staanders op je (dat heb ik al wel is gezien ;)). Dat kan toch ook?? Ook niet echt natuurlijk om een paard kunstjes te laten doen enz.