Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Piej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:20

Ik heb me nooit ergens mee willen bemoeien, maar dit moet me toch echt van het hart. Niet alleen in dit topic, maar in het algemeen op het forum.

Hier zitten zo ontzettend veel moraalridders.

Jullie konden alles al vanaf het eerste moment dat je een paard zag. Bent zelf nooit te streng met de hand, geeft nooit onterecht een tik en nooit heeft iemand iets gedaan waar ze achteraf van zeggen: misschien had ik dat beter niet/anders kunnen doen.

In alle gevallen is de ruiter zelf verantwoordelijk wat hij/zij allemaal uitspookt. Je mag iemand ervoor waarschuwen, maar respecteer het als iemand er niet naar luistert. Die leert zijn of haar lesje dan wel.

Je mag iets dierenmishandeling vinden; maar wat is dierenmishandeling? Dat noem ik een paard opzettelijk iets aandoen/verwondingen aanbrengen/vergiftigen of uithongeren.
Iedereen heeft wel eens iets (fouts) uit onwetendheid of nieuwsgierigheid gedaan.

En juist dat sommige mensen het anders aanpakken dan jij zelf zou doen maakt het verschil tussen ons. Maakt het verschil dat sommige mensen bekend /beroemd worden en succesvol zijn in hetgeen dat ze doen en anderen nooit verder zullen komen. Iedereen heeft zijn eigen doelstellingen in het leven en maakt goede maar ook foute keuzes. Waarschuwen mag maar behoeden voor fouten lukt je niet, want moet je zelf ondervinden.

Er zijn genoeg stuntteams en vroeger zat ik daar met open mond naar te kijken. Vond het geweldig en knap wat iemand voor elkaar krijgt met en op het paard. Zelf ben ik er te stijf en ontalentvol voor, misschien zelfs angst –hazerig of zijn het gewoon niet mijn interesses met een paard; maar erken je eigen kunde en onkunde en handel daarnaar.

Ongelukken liggen altijd op de loer. Een paard kan ook uithalen en per ongeluk jou raken ipv het paard naast/onder je. Er zijn duizenden en duizenden maar wat als scenario’s te bedenken, maar wat als is niet aanwezig… En is hij wel aanwezig dan heb je daar je leermoment. Vaak pijnlijk en onomkeerbaar… Maar op die manier zul je het dan ook nooit meer doen.

Tuurlijk is rijden met cap/bodyprotector veilig en steeds meer verplicht. Maar vergeet niet dat het vroeger allemaal anders was en niemand er ooit van gehoord had. Wij leven nu toch ook? Hoe komen wij verder als we niet experimenteren met alles.
Wij kunnen enkel hiervan leren.

En iedereen mag zijn mening zeggen, maar dring hem niet op. Jij bent jij en ik ben ik. 10 paardenmensen op een rij en minstens 10 meningen, als niet al meer. En welke de juiste is? Niemand zal het zeggen en waarschijnlijk is er niet een juiste methode. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden….

Anoniem

Re: Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:24

Ziet er erg knap uit!
Vind het alleen niet kunnen, te gevaarlijk! ;)

Brave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:25

Ik vind het erg mooi dat je dit met je paarden kunt. Paarden zijn goed in inschatten, met SGW springen ze ook over vaststaande boomstammen, dit gaat over het algemeen ook goed. Natuurlijk kan er wat fout gaan, maar idd, dan kan je overal wel maar wat als bij gaan zeggen. Nu zit er natuurlijk wel veel meer risico aan dan aan een dressuurproefje en er zit voor meer mensen/dieren risico aan dan bij SGW. Maar ok, als jij dit risico durft te nemen, en op zo'n doordachte manier als het op mij overkomt. Vind ik het vooral erg gaaf hoe je dit doet :)
Laatst bijgewerkt door Brave op 13-11-09 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithhM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:26

Ik vind het té gevaarlijk en niet kunnen.
Een paard is en bijft een vlucht dier.
Dat paard dat ligt kan altijd een onverwachtte beweging maken waardoor het helemaal fout kan gaan.
Ik snap dus niet dat je dit doet.

Maar zoals al eerder is gezegd... je kan de kleuren van de regenboog niet aan een blinde uitleggen.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:50

Britt20099 schreef:
Wat had je verwacht voor reacties??
"Ow wat goed, wat knap wat een vertrouwen?"
Kom nou, je wist allang dat dit weer een welbekende rel op bokt zou geven.
Je kan 100% vertrouwen hebben in je paard maar het blijft een paard. Hoevaak bij springen valt er niet een balk af omdat jij of je paard net iets te laat uitkomen of even afgeleid zijn? Nu kan er geen balk afvallen maar kan hij wel mijn zijn hoef de buik van het paard raken, daar schrikt dat paard geheid van en dat springt omhoog.

Snap dat je er erg blij mee bent dat dit je lukt maar kijk eens, (objectief) naar wat je doet en of de reacties hier niet misschien een kern van waarheid bevatten.

Een kleine aanraking van het liggende paard kan hem al gigantisch laten schrikken nog maar los van water kan gebeuren als het springende paard met twee benen vol op het liggende paard beland.

Hoop dat je, los van dit topic, eerlijk kijkt naar je handelen.

Waarom zou ik dingen moeten posten die bokt WIL zien.
Ik durf dingen posten waar er negatieve commentaar op komt ook, ik plaats dingen die ik doe met mijn paarden ik schaam me hier niet voor.

Ik hoef niet bravo en knap te zien staan.
Over wat er beter kan, feedback met ondersteuning.
Dingen die ik neerschrijf waar ik aan werk en daarop tips geven.
Ik hoor graag de meningen hoe de mensen er echt over denken maar dan geen hoop zever.
Hoeveel keer staat er al niet in dat het gevaarlijk en onverantwoord is?
Juist ja, al enorm veel en dat is toch gewoonweg lachwekkend. ^^

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:51

orienta schreef:
hij zou hem trouwens maar in ze zaakie raken :')

Moh, ben jij hier terug :+

Mij gemist? :D

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 18:53

Piej schreef:
Ik heb me nooit ergens mee willen bemoeien, maar dit moet me toch echt van het hart. Niet alleen in dit topic, maar in het algemeen op het forum.

Jullie konden alles al vanaf het eerste moment dat je een paard zag. Bent zelf nooit te streng met de hand, geeft nooit onterecht een tik en nooit heeft iemand iets gedaan waar ze achteraf van zeggen: misschien had ik dat beter niet/anders kunnen doen.

In alle gevallen is de ruiter zelf verantwoordelijk wat hij/zij allemaal uitspookt. Je mag iemand ervoor waarschuwen, maar respecteer het als iemand er niet naar luistert. Die leert zijn of haar lesje dan wel.

Je mag iets dierenmishandeling vinden; maar wat is dierenmishandeling? Dat noem ik een paard opzettelijk iets aandoen/verwondingen aanbrengen/vergiftigen of uithongeren.
Iedereen heeft wel eens iets (fouts) uit onwetendheid of nieuwsgierigheid gedaan.

En juist dat sommige mensen het anders aanpakken dan jij zelf zou doen maakt het verschil tussen ons. Maakt het verschil dat sommige mensen bekend /beroemd worden en succesvol zijn in hetgeen dat ze doen en anderen nooit verder zullen komen. Iedereen heeft zijn eigen doelstellingen in het leven en maakt goede maar ook foute keuzes. Waarschuwen mag maar behoeden voor fouten lukt je niet, want moet je zelf ondervinden.

Er zijn genoeg stuntteams en vroeger zat ik daar met open mond naar te kijken. Vond het geweldig en knap wat iemand voor elkaar krijgt met en op het paard. Zelf ben ik er te stijf en ontalentvol voor, misschien zelfs angst –hazerig of zijn het gewoon niet mijn interesses met een paard; maar erken je eigen kunde en onkunde en handel daarnaar.

Ongelukken liggen altijd op de loer. Een paard kan ook uithalen en per ongeluk jou raken ipv het paard naast/onder je. Er zijn duizenden en duizenden maar wat als scenario’s te bedenken, maar wat als is niet aanwezig… En is hij wel aanwezig dan heb je daar je leermoment. Vaak pijnlijk en onomkeerbaar… Maar op die manier zul je het dan ook nooit meer doen.

Tuurlijk is rijden met cap/bodyprotector veilig en steeds meer verplicht. Maar vergeet niet dat het vroeger allemaal anders was en niemand er ooit van gehoord had. Wij leven nu toch ook? Hoe komen wij verder als we niet experimenteren met alles.

En iedereen mag zijn mening zeggen, maar dring hem niet op. Jij bent jij en ik ben ik. 10 paardenmensen op een rij en minstens 10 meningen, als niet al meer. En welke de juiste is? Niemand zal het zeggen en waarschijnlijk is er niet een juiste methode. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden….

Thnx, vind ik mooi gezegd ;)

De eerste deftige reactie, benieuwd wie volgt! ;)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:58

Tien pagina's met dezelfde reacties, nee dat vind ik ook té maar dat lok jij uit omdat je totaal niet inziet wat hier gezegd wordt en waarom.
Je kan echt 100% vertrouwen hebben in een ander maar het is en blijft een ander. De enige in de wereld die je voor 100% kan vertrouwen is jezelf, een ander blijft altijd 99,9% maximaal. Ook een paard. En dat risico van die 0,1 % (als jij je paarden echt zoveel vertrouwt) is een risico. En dat dat springende paard jou raakt vind ik niet erg. Jij kiest ervoor, maar dat liggende paard niet.

Echt, ik geloof en weet zeker dat jij volledig vertrouwt op je paarden en op jezelf, maar kijk gewoon uit, voor jezelf maar zeker voor je paarden. Ze zijn je, denk ik, ontzettend dierbaar.

En hier laat ik het bij, ik denk dat de boodschap zo wel duidelijk is. Ik hoop dat mensen er niet meer al te veel energie in gaan stoppen want uiteindelijk ben alleen jij degene die er iets mee moet doen of niet.

Edit: spelfout.

M_ariskaa

Re: Springen = normaal... maar springen over liggend paard? :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 21:02

@Piej:
mooi verwoord!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:03

muiske07 schreef:
orienta schreef:
hij zou hem trouwens maar in ze zaakie raken :')

Moh, ben jij hier terug :+

absoluut dat weet je toch :D

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:20

Ik heb vele topics gevolgt van jou, veel foto's gezien en zo mijn bewonderingen voor je gehad..
Ik denk dat jij meer in een wereldje leeft waarin je maar alles maar dan ook alles wil uitproberen,
gevolg: Je kent geen enkel gevaar, en als bokt er eens wat van zegt, haal je de smoes erbij dat je ze voldoende vertrouwt.
Een paard luistert eerder naar zijn instinct als naar een mens, spijtig voor je. maar als je echt wist wat je deed had je dit niet in je hoofd durven halen. Heb hier echt een vreselijk voorgevoel over. Want dit hoeft maar één keer goed fout te gaan..
alsjeblieft meisje word wakker.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 10:30

Piej schreef:

niets aan toe te voegen +:)+
behalve misschien knap, gaaf, geweldig en ga zo door en trek je vooral niets aan van bokt ;)

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:46

orienta schreef:

absoluut dat weet je toch :D

Fantastisch! Welkom terug:D :+

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:47

NicoleHorses schreef:
Ik heb vele topics gevolgt van jou, veel foto's gezien en zo mijn bewonderingen voor je gehad..
Ik denk dat jij meer in een wereldje leeft waarin je maar alles maar dan ook alles wil uitproberen,
gevolg: Je kent geen enkel gevaar, en als bokt er eens wat van zegt, haal je de smoes erbij dat je ze voldoende vertrouwt.
Een paard luistert eerder naar zijn instinct als naar een mens, spijtig voor je. maar als je echt wist wat je deed had je dit niet in je hoofd durven halen. Heb hier echt een vreselijk voorgevoel over. Want dit hoeft maar één keer goed fout te gaan..

Ik ben wakker en wel met beide voeten op de grond :+

Ik leef in mijn eigen paardenwereld waar de mens uitgesloten is en waar ik enkel naar m'n vievoeters luister :+
Als je dat erg vindt of niet kunt aanzien, doe dan je ogen toe en ga verder. ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:49

Ik heb de laatste paar pagina's gelezen MAAR WAT EEN GEZEUR VAN IEDEREEN? :/
TS, ik vind het écht gaaf wat je met je paarden doet, of het nu standaard dingen zijn of
dingen die men niet eens kent, ik vind het knap, petje af :j Het is misschien niet iets wat allerdaags
gepresenteerd word, maar betekend dat dat dit ZO gevaarlijk is dat de TS gek is? Oooh absoluut niet,
rijden kan nét zo goed fout gaan, of Vrijheidsdressuuroefeningen, of springen, of voltige..... Als je zo gaat
denken schuilt er in ieder hoekje een gevaar! De TS ligt IMO niet het paard tegen de grond aan te drukken en
ik kan me ook niet voorstellen dat ze dit doet alleen maar om mooie beelden te schieten. Jean Francois Pignon doet
ook de vreemdste dingen met zijn paarden, maar da's toch een top? (ok, eigen mening). En dat hij hier nu niet bij zijn
paard ligt wil niet zeggen dat de TS meteen d'r paard op de grond houd. Ik zie hier geen kwaad in, ik vind het tof, het
onbekende is voor heel veel mensen al snel teveel. Man he, er springen paarden over en DOOR brandende hoepels en de
ts laatst vol trots iets nieuws zien en Bokt bárst los met talloze meningen en argumenten.

Nogmaals, álles kan fout gaan, zelfs een onschuldige borstelbeurt kan fout gaan (dooddrukken bijv.) Dat de TS nu éven nét
iets anders doet dan men normaal doet is niet meteen onveranwoord, maar gewoon spannend en nieuw voor ons.

Petje af! :j

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 17:48

muiske07 schreef:
NicoleHorses schreef:

Ik leef in mijn eigen paardenwereld waar de mens uitgesloten is en waar ik enkel naar m'n vievoeters luister :+

Kun je er ook al mee praten dan ?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:19

muiske07 schreef:
De eerste deftige reactie, benieuwd wie volgt! ;)

Misschien moet je dit topic nog een keertje doorlezen. ;)

KiWiKo schreef:
over risico's wil ik het dan wel even hebben........... geen van de paarden of mensen lopen hierbij risico, een paard weet waar zijn benen hangen......... dus risico is het niet, absoluut niet.

Dit vind ik dus hoogste kwaliteit onzin, sorry.

Paarden zijn dieren, als er iets is met levende dingen is het wel dat ze niet perfect zijn. Daarnaast heb je nog dat er onopgemerkt een onregelmatigheid kan zijn in de bodem (voor of na de sprong) en dat we het hier ook nog eens hebben over vluchtdieren.

Het springende paard hoeft maar 1 misstap te maken en te struikelen, het liggende paard hoeft maar van 1 ding te schrikken en omhoog te komen. Dit is imo bewust een te groot risico nemen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:30

Of ik dat erg vind? Nee sorry!
Ik ga niet over mijn paard heen springen namelijk.
Ik wil hier alleen mee zeggen dat ik het zo jammer vind dat je de gevaren niet ziet.
het hoeft echt maar één keer fout te gaan..

muiske07 schreef:
NicoleHorses schreef:

_DLS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:16

Ik heb echt bewonderingen voor je wat je allemaal doet en kunt ! :j
Maar over een liggend paard heen springen gaat voor mij toch echt wel te ver. Wat als het paard verkeert uit komt. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar ik weet van me zelf dat ik dit nooit van me leven zou doen, tegen het andere dier of. Sorry maar ik kan het echt niet. Over de stomste balkjes kan een paard vallen.. Maar over een paard heen ?

Wat doe je als de andere paard gewond is ?
Wat doe je als het paard waarmee je springt valt ?
Of niet uit komt ?

Geef daar dan eens antwoord op ;)

Ps : De rest van het filmpje ziet er echt geweldig uit ! Knap dat je zoiets durft !!
Super!
Laatst bijgewerkt door _DLS_ op 14-11-09 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:19

Hee daar hebben we muiske weer met haar gave knollen :D :D Heerlijk zo als jij geniet van je paarden.

Veel plezier en succes. Wanneer zien we je bij Paard en Koets in de Brabanthallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:21

KiWiKo schreef:
over risico's wil ik het dan wel even hebben........... geen van de paarden of mensen lopen hierbij risico, een paard weet waar zijn benen hangen......... dus risico is het niet, absoluut niet.

Helemaal mee eens, een paard weet exact waar hij zijn benen zet, een oerinstinct. Zo op de milimeter dat een paard kan mikken als hij wil trappen..zo ook als hij ergens loopt. Kwestie van een getraind, oplettend en leergierig paard.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:24

Eliza_18 schreef:
Kun je er ook al mee praten dan ?

Zeer zeker, dat kan jij evengoed als ik.
Alleen niet de manier hoe mensen met elkaar communiceren.

Maar als je met paarden bezig bent en omgaat dan weet je dit toch dat communiceren met elkaar mogelijk is ;)
Tenzij je te werk gaat als een machine en enkel jouw gedachte wil uitbrengen.

ECM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:26

@ Piej: Mooi gezegd !

Ik zou het zelf niet doen/durven.. Maar wat een vertrouwen! Ik vind het toppie! =D

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:26

Lisetjee schreef:
Ik heb echt bewonderingen voor je wat je allemaal doet en kunt ! :j
Maar over een liggend paard heen springen gaat voor mij toch echt wel te ver. Wat als het paard verkeert uit komt. Ik zeg niet dat je het niet moet doen, maar ik weet van me zelf dat ik dit nooit van me leven zou doen, tegen het andere dier of. Sorry maar ik kan het echt niet. Over de stomste balkjes kan een paard vallen.. Maar over een paard heen ?

Wat doe je als de andere paard gewond is ?
Wat doe je als het paard waarmee je springt valt ?
Of niet uit komt ?

Geef daar dan eens antwoord op ;)

Ps : De rest van het filmpje ziet er echt geweldig uit ! Knap dat je zoiets durft !!
Super!

Lol, wat een fantasie en verbeelding ;)

Moest Zip slecht springen en een angst of onzekerheid hebben om te springen zou ik eerst en vooral aan zo iets nooit beginnen.

Bovendien weet ik gewoon zeker dat hij niet zal vallen en ook dat hij hem niet zal raken.
Dat voel en weet ik gewoon van hem.

muiske07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 19:28

russel schreef:
KiWiKo schreef:

Helemaal mee eens, een paard weet exact waar hij zijn benen zet, een oerinstinct. Zo op de milimeter dat een paard kan mikken als hij wil trappen..zo ook als hij ergens loopt. Kwestie van een getraind, oplettend en leergierig paard.

Kwestie van een getraind, oplettend en leergierig paard

Vind ik ook! ;)