Tjeerd @ Work aan de long

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barco

Re: Tjeerd @ Work aan de long

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 10:43

Leuk paard! met instappen idd de touwtjes eraf halen, want hij stapt echt heel erg op de voorhand.
Ook in draf (als hij opgewarmd is) de touwtjes niet al te strak willen zetten in eerste instantie. Niet teveel fixeren op de voorkant maar op de achterkant. Daar zit je moter die je aan het werk wil hebben. Veel schakelen en overgangen laten maken.
sowieso zou ik geen 45 minuten gaan longeren. dit is toch wel erg belastend voor alle banden en pezen, vergeet dat niet.
veel succes verder!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 11:51

dobbel schreef:
maar dat leer je dan door een proffesionel, en hoe er mee om te gaan,

Ik heb heel af en toe ook wel eens bijgezet aan mijn zadel, maar mijn voorkeur heeft toch echt een longeersingel met bv een pessoga, dat werkt zoveel beter omdat de achterhand ook geactiveerd wordt,

hoe gaat het nu helga.

Ik zou vandaag zonder hulpdingen geen longeren maar ben 3 kwarier achter hem aangelopen in de weide en kreeg hem niet te pakken. Dus vandaag geen Tjeerd gelongeerd. Volgende week woensdag gaan we naar de manege in Urk en gaan we rijden Pling Waarschijnlijk met westernzadel natuurlijk

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:05

Ik zou de stijgbeugels er juist aan laten dan went hij aan dingen waa je later alleen maar gemak van hebt en er is niks zieligs aan!!

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:12

Ik vind het er wel goed uit zien en echt een leuk beestje. Zelf zou ik niet zo kiezen voor touwtjes, liever passoatuigje. Dit kost wel wat, maar door dit te gebruiken leert hij goed zn achterbenen te gebruiken en er zit ook een klein beetje elastiek in zegmaar. Je kan dit ook veel makkelijker verstellen en op verschillende hoogtes plaatsen. Misschien kun je het hier is met de eigenaar over hebben?

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 12:36

blokje schreef:
Ik zou vandaag zonder hulpdingen geen longeren maar ben 3 kwarier achter hem aangelopen in de weide en kreeg hem niet te pakken. Dus vandaag geen Tjeerd gelongeerd. Volgende week woensdag gaan we naar de manege in Urk en gaan we rijden Pling Waarschijnlijk met westernzadel natuurlijk

Een goede training voor beide Clown .

Het is al eerder gezegd, maar op geen enkele foto komt de achterhand er lekker onder. De voorkant wordt begrensd door de touwtjes en jij moet er voor zorgen dat de achterhand actief blijft. Misschien kun je het boek of de DVD van Lammert Haanstra eens bekijken. Daarin worden verschillende manieren van bijzetten uitgelegd. Sommige moeten meer over hun rug en dus lang en laag. Tjeerd lijkt overbouwd en duikelt door het bijzetten nog meer op zijn voorhand.

Ook kan je op http://www.paardenbegrijpen.nl zien hoe je kunt longeren zonder bijzetters en je paard goed zijn achterhand gebruikt. (filmpjes)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:23

Zelf zou ik juist niet kiezen voor de Pessoa bij een paard dat al 3 maand stil heeft gestaan, omdat deze behoorlijk zwaar is.

Ik zou beginnen met een Gogue (driehoekshulpteugel). Deze verplicht het paard niet in een bepaalde houding te lopen, maar voorkomt wel dat het paard zijn rug weg drukt. Het paard kan hiermee zelf bepalen hoe hoog of laag hij loopt met zijn hoofd, tot op bepaalde hoogte.
Andere mogelijkheid is het longeren met dubbele longe, waarbij je nog het meest te vertellen hebt en je kan er van alle longeer-mogelijkheden het meest effectief mee trainen. Helaas is een uitgebreide training van de longeur ook zéér belangrijk. Knipoog

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 13:36

mijn god wat ik hier allemaal zie langskomen aan hulpjes
een elastiek een gogue ? weet ik dat wat allemaal

die touwtjes kun je best gebruiken maar zorg dat de volgende x nog iets losser zitten als dat je ze nu hebt
ik heb zelf de longeertouwtjes van laamstra zijn fijne dingen om mee te werken
en als je ze zorgt dat je pony goed voorwaarts blijft komt dit alleen maar ten goed
ik zou proberen een longeer singeltje te lenen of 2de hands te kopen gezien longeren toch wel belangrijk is in het grondwerk en het gehoorzaam zijn

dubbele longeerlijn zou ik niet doen als je niet ervaren genoeg bent hier kunnen ze vrij makkelijk op uitbreken als je niet weet hoe te handelen

gewoon touwtjes losser maken en proberen een echt longeer singeltje op de kop te tikken
en dan lekker met de achterhand bezig zijn dan zakt die van voor vanzelf wel

en dan eerst 10 min los laten lopen stappen en draven wel goed voorwaarts
en de laatste 20 min de touwtjes eraan

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:00

Onley @ dankje.

Ik ben niet vanplan 100 verschillende hulp stukken te kopen. Vooral niet omdat ik straks niet elke keer meer ga longeren. Tuurlijk longeer ik hem dan nog wel maar ik hoop er dan vaker op te zitten. Ik ga het filmpje zonder hulp stukken bekijken misschien leer ik daar iets van. Met dubbele longeerlijnen ga ik niet werken dat moet ik dan eerst leren. Ik kan nu alleen maar ongelukken veroorzaken daardoor.

Het enige waar ik ooit mee heb gelongeerd is een hulpteugel/bijzet geen idee hoe zo'n ding heet en deze touwtjes meer niet.

Edit:
Super interesant die filmpjes van Horse Event!

Misschien is het best leuk om vanaf stap 1 met Tjeerd zo aan het werk ga.
Dus trekken in zijn hals en de spieren strekken in zijn lichaam echt interestan!
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-09-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik aub de Edit-knop.