Cobe loswerken ZONDER BIT

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:26

Ik stap altijd vrij lang in, doe dan kort even wat draf en ga daarna ook altijd direct door naar de galop. Eerst even lekker 5 minuten die rug los galopperen als zijnde warming-up. Die van mij draaft ook 100 keer fijner wanneer hij eerst goed gegaloppeerd heeft :j Maargoed, feit blijft, wel op jouw commando en niet op die van hem. Evenals het vrijblijvend wat rondhuppelen, imo een must in elke training maar wel pas op het moment dat ik daar de ruimte voor geef, en niet wanneer hij besluit die ruimte te nemen.

Anoniem

Re: Cobe loswerken ZONDER BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:30

Ik ga volgende keer eens kijken wat hij doet als ik hem na (lang) warmstappen meteen in galop vraag, of dat beter gaat, misschien is dat wel voorlopig een oplossing totdat hij soepeler & sterker is. Nu doen we dat op zich toch, alleen dan meer op zijn beslissing en niet echt op die van mij, dus dan ga ik het eens beslissen :Y)

Nog even over mijn vorige reactie, in stap gaat hij wel beter met z'n hoofdje lang & laag, het is zodra je gaat draven dat die zelfhouding naar boven komt, dus volgens mij is dat echt een gewoonte, iets wat hij zichzelf aangeleerd heeft (immers, als hij z'n hoofd 'aan de teugel' deed werd hij met rust gelaten, want er werd alleen buiten rondgekacheld en naar beneden was goed). Zijn daar nog dingen die ik daarvoor kan doen? Of komt dit vanzelf na wat meer training (omdat ik gisteren met het springen erbij ook al zo'n mooi moment had)?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 12:35

[***] schreef:
@ Lara_Silver: ik weet heel goed wat ik wil, alleen zit ik met het probleem dat andere mensen mij steeds van dat idee willen afbrengen en met argumenten komen waar ik me ook wel in kan vinden, waardoor ik weer ga twijfelen en andere dingen ga proberen en uiteindelijk nog steeds geen stap verder sta. Dus nu heb ik gekozen voor bitloos, dus ik zou graag daar tips over krijgen. Verder heb ik eerder al gezegd dat dit gewoon een topic is om te laten zien waar we nu staan (en dat is inderdaad op hetzelfde punt als het vorige, alleen dan zonder bit en met een longe eraan) om van daaruit verder te kunnen.

Ik vind het wel aanvallend van je dat je vindt dat mijn pony uitgeblust is, dit beoordeel jij zomaar op even een paar foto's en filmpjes, wel, je moest eens weten .... En dat vind ik jammer. Je wéét het niet, en je oordeelt toch. Spijtig. Misschien dat ik morgen nog even verder of uitgebreider op je reactie reageer (al heb ik het gevoel dat het dan een verdedigingspost gaat worden en daar heb ik de behoefte niet aan, maar ik zie wel), ik hou het nu even bekeken voor vandaag, het is al laat genoeg :Y)

Verschillende inzichten kunnen nooit kwaad en vooruitgang komt nooit direct, maar na een tijdje. Ik vraag me af hoelang je de methode in je vorige topic hebt geprobeert, aangezien je zegt dat je geen stap verder komt. Ik vind hem idd uitgeblust lijken ja, niet gebroken of dergelijke maar ook zeker niet attent aan het werk, zoals ik al zei net alsof hij niet wakker is door gebrek aan uitdaging en verassing in zijn werk. Dit is geen aanval, maar zie het maar zo, moet je zelf weten.

Ik heb een flinke lap tekst geschreven, met tips en onderbouwing, als jij vanuit daar in de verdediging schiet over 2 elementen in die tekst dan is dat jammer, maargoed daar lig ik niet wakker van. Imo deze pony moet gewoon eens gereden worden, als hij dan niet nageeft, vooruit, maar niet eeuwen in galop zoals je in je vorige topic beschreef, dat is te makkelijk voor hem. Nee, je rijd hem vooruit maar je houdt hem in draf, en flink vooruit oefeningen rijden, alles wat je je maar kan bedenken en dat in een flink tempo. Dit kan je bitloos doen mocht je dat wensen maar met bit denk ik dat het kwartje veel eerder zou vallen.

Maar meer ga ik niet schrijven want er worden wss maar enkele elementen uit mijn tekst bekeken. Dus heb slechts een laatste vraag voor je, want dat kan ik negens opmaken uit je tektst, hoogstwaarschijnlijk overheen gelezen, maar sta je onder begeleiding tijdens het werken met je pony? En hoever ben je in het rechtrichten van hem?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 13:08

^ ik sluit me hierbij aan. Met toevoeging dat ik zo'n dier zoveel mogelijk probeer uit te dagen. Dus naar het bos, of springen, of een keer alleen stapoefeningen... heel veel afwisselen. Ik rijd een haflinger die ook een periode had van aan de teugel hangen; ik reed toen met westernzadel en springteugel. Heb die teugel over de knop gehangen, en paard succes gewenst. Na een paar keer was het over. Op het moment zit ik nu met 2 fjorden op het werk die ook hangen. Naar buiten, geregeld tussendoor stoppen. Houden ze echt vast, ineens scherpe wending maken. En belonen zo gauw ze een keertje iets sneller stoppen. Ook dit werkt.
Haflinger had verder de neiging onder werk uit proberen te komen door het op een rennen te zetten. Ik heb hem een keer door laten rennen tot hij het niet leuk meer vond, nog even doorgezet en daarna precies dezelfde oefening gevraagd die ik vroeg toen hij begon met rennen. Eerste keer heb ik dik 20 minuten rond gegaloppeerd. Nu komt het nog heel sporadisch voor, en is het binnen 5 minuten over.
Maar ik zou blijven rijden, niet bij het longeren blijven hangen. Of je nu met of zonder bit verder wilt maakt niet uit, het probleem blijft hetzelfde, en dus ook de oplossingen.

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:12

Ik heb niet alle reacties precies gelezen (vrij lang).. Wat mij opvalt, is dat het paard netjes zijn rondjes 'sloft'. Hij is niet echt actief en loopt de rondjes zoals hij dat wil.

Dat laatste filmpje met die 'moeilijke oefeningen' snap ik niet goed waarom je die doet. Als hij kriebel heeft, dan kan hij veel verder rijken. Ik heb dit rekken altijd met een snoepje gedaan. Dan doet het paard ook moeite om te buigen, ipv dat je z'n hoofd heen en weer buigt. En het paard kan makkelijk met z'n hoofd tot z'n flanken komen, als je dit regelmatig doet.
Ik merk aan je dat je graag het goed wil doen met je paard. Maar volgens mij weet je niet zo goed wat je wil en daardoor ben je ook niet duidelijk in iets vragen aan je paard tijdens het longeren. Misschien is het handig om je te verdiepen in bepaalde longeer/rijmethodes en dan aan de slag te gaan? Meestal is het zo dat als een bepaalde rijstijl/methode je ligt en bijvoorbeeld les krijgt. Die lesgever ook een bepaalde manier van longeren heeft.

Je paard vind ik er wel heel stoer uitzien, echt mijn type paard.

Nirvana_

Re: Cobe loswerken ZONDER BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 01:22

Ik snap je frustratie wel, probeer je het goed te doen, krijg je nog bijna geen reacties... :P

Ik vind in ieder geval dat je zeker op de goede weg bent. Ja, het is een begin en er is nog een hoop te verbeteren, maar het is diervriendelijk en je neemt de tijd voor hem. Dat zie ik liever dan al met dubbele longes of bijzetteugels werken.

Een tip: Kijk iets meer naar wat je paard aangeeft, in plaats van het voor bokt goed te doen. Misschien is zijn achterhand nog niet sterk genoeg om in één keer de overgang draf-galop goed te kunnen maken. Misschien weet hij gewoon niet hoe hij wél moet lopen, in plaats van in de teugels te hangen. Ik weet het niet, maar jij misschien wel!

Verder ga ik in principe toch mee met een paar andere mensen hier. Je bent goed op weg, maar nu mag je een stapje verder gaan. Wat ik zou doen, is een paar teugels eraan hangen (liefst op halster, bitloos is prima!) en ernaast gaan lopen in plaats van erop. In die positie aan die buigoefeningen gaan werken. Stelling naar binnen, stelling op een volte, schouderbinnenwaarts (voor het binnenachterbeen), wijken (gehoorzaamheid). Draf kan ook; hij moet zich alleen aan jóuw looptempo aanpassen, dus moet hij veel meer gaan verzamelen. Af en toe een pasje achterwaarts. Alles met een zo licht mogelijke druk op de teugels; het liefst heb je alleen het gewicht van de teugels in handen. Als hij gaat hangen, een halve ophouding geven en meteen weer loslaten. Op deze manier train je zowel het hangen in de teugels, zijn achterhand en soepelheid. Bovendien kan je, als je ernaast loopt, veel meer van hem vragen en corrigeren dan bij een longe, en het paard loopt niet constant dezelfde cirkel, waardoor hij wat meer uitdaging krijgt.

Ik wens je heel veel succes, je mag me altijd PBen :)