Tor aan de dubbele longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re: Tor aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:01

Omdat sommige paarden niet ruim te durven lopen als de lijn achter de bil langs loopt. :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:01

Nou, Pelousa, ik denk dat je dan beter moet kijken, het is duidelijk te zien dat de mondhoeken helemaal naar achter getrokken staan.
Hoezo is dat bij het rijden ook het geval?
Je mag best eens doorheenvragen, zodat er wordt nagegeven, maar dat gebeurd niet, het paard is nooit los hier, alleen maar zeer strak.

Zelf zeg je trouwens ook dat er meer lucht in moet, dus je ziet het vast toch eigenlijk wel.
Op jou plaatje zitten de touwtjes veel lager, loopt het paard niet onder druk en gaat vanwege de bouw veel makkelijker door de kaak.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:05

_Natasja_ schreef:
Omdat sommige paarden niet ruim te durven lopen als de lijn achter de bil langs loopt. :)

Ik wil nog even benadrukken dat ik het alleen maar probeer te begrijpen.

Is dat dan niet een kwestie van wennen? En kan je daar geen gebruik van maken? Want het lijkt mij dat als je die activiteit opvangt hij niks anders kan dan ruim lopen.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:06

Activiteit opvangen, gevolg is ruim lopen?????

Nee...... nu gaan we ECHT de goede kant op.....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:10

Volgens mij is er helemaal niks mis met de achterhand, die gaat toch goed, alleen de voorkant, die moet ontspannen, daar zit heel spanning in die kaak, maarja, het zal allemaal wel aan mij liggen.. :+

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:13

Oh...... -O-

Ik zag spanning in het puntje van zijn staart.... Als je goed kijkt hoor.... op foto 7....

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:15

Fiebie schreef:
Oh...... -O-

Ik zag spanning in het puntje van zijn staart.... Als je goed kijkt hoor.... op foto 7....

Tja, als jij spanning in de kaak en zoveel druk op de mond niet belangrijk vind.... :roll:

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:16

Paard mag zeker meer loslaten, maar er lopen meerdere wegen naar Rome.
Wat voor t ene paard wel werkt werkt voor een ander niet.

T ene paard heeft baat bij minder druk. T andere bij meer druk.

Kritiek komt trouwens veel beter binnen als je t niet opdwingt maar voorstelt.

Bv: jou commentaar over minder druk geven.
Je moet ontspannen.
Of je zou kunnen proberen of/hoe jouw paard reageert als je de druk eens vermindert.

Intonatie ;)

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:16

MirandaFuego schreef:
Fiebie schreef:
Oh...... -O-

Tja, als jij spanning in de kaak en zoveel druk op de mond niet belangrijk vind.... :roll:

Heel belangrijk..... :j

Maar dat kan ik beter beoordelen als ik er bij sta en niet vanaf een foto ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:19

Xjosee schreef:
HTM schreef:
Xjosee ik begrijp je vraag niet helemaal.
En vooral dit stukje >> dat hij met de lijnen als teugels

Daarmee bedoel ik mijn eerdere uitleg over hoe ik de lijnen bevestig. Namelijk via de Longeerringen direct naar het bit, waarbij de Longeerlijn achter de billen loopt.

jij gaf aan dat bij mijn constructie jouw paard te kort en klein gaat lopen.mijn vraag is hoe het komt dat hij bij jouw constructie dan ruimer gaat lopen.

IMO gaat dit over 2 verschillende dieren, TS heeft het in het bericht over 'deze pony' en 'mijn paard' misschien dat ik het verkeerd opvat maar zo lees ik het.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:23

Fiebie schreef:
Activiteit opvangen, gevolg is ruim lopen?????

Nee...... nu gaan we ECHT de goede kant op.....

Misschien verwoord ik slechter dan ik het bedoel, als hij de activiteit van achteren heeft, moet je dat toch ergens opvangen zodat hij zijn passen van voren afmaakt en ruimer gaat lopen, anders gaat hij alleen maar snel en kort lopen. Ik ga ondertussen even zoeken naar een uitleg die laat zien wat ik bedoel, maar het beter uitlegt.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:25

Polly schreef:
Xjosee schreef:

Daarmee bedoel ik mijn eerdere uitleg over hoe ik de lijnen bevestig. Namelijk via de Longeerringen direct naar het bit, waarbij de Longeerlijn achter de billen loopt.

jij gaf aan dat bij mijn constructie jouw paard te kort en klein gaat lopen.mijn vraag is hoe het komt dat hij bij jouw constructie dan ruimer gaat lopen.

IMO gaat dit over 2 verschillende dieren, TS heeft het in het bericht over 'deze pony' en 'mijn paard' misschien dat ik het verkeerd opvat maar zo lees ik het.

Ik weet niet zeker of ik jou helemaal begrijp. Maar ze zegt in haar bericht dat ze mijn constructie niet hoeft te proberen bij haar paard omdat die dan alleen maar klein en kort gaat lopen. Waar ik dus uit opmaak, dat zij daarom voor deze methode kies want hier zou hij dat dan niet doen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:26

Ze heeft deze fjord en een paard.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:27

_Natasja_ schreef:

dit bedoel ik

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:29

Polly schreef:
_Natasja_ schreef:

dit bedoel ik

Aah daar gaat het fout, dan ga ik nog een keer de reacties lezen en kijken waar ik het verkeerd interpreteer.

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:43

MirandaFuego schreef:
Nou, Pelousa, ik denk dat je dan beter moet kijken, het is duidelijk te zien dat de mondhoeken helemaal naar achter getrokken staan.
Hoezo is dat bij het rijden ook het geval?
Je mag best eens doorheenvragen, zodat er wordt nagegeven, maar dat gebeurd niet, het paard is nooit los hier, alleen maar zeer strak.

Zelf zeg je trouwens ook dat er meer lucht in moet, dus je ziet het vast toch eigenlijk wel.
Op jou plaatje zitten de touwtjes veel lager, loopt het paard niet onder druk en gaat vanwege de bouw veel makkelijker door de kaak.

Goed, ik ga niet discussiëren over de mondhoeken (is volgens mij onbegonnen werk :P). Dit paard loopt inderdaad vrij strak en vandaar zei ik ook dat het misschien beter is om langer te laten. En dat plaatje is inderdaad hoe het moet, en hoe we het allemaal zouden willen kunnen, dit is namelijk Lammert Haanstra. Dat is voor ons allemaal een mooi voorbeeld om te kunnen oefenen en te kunnen zien hoe het echt moet. Deze had ik erbij gedaan zodat je kan zien dat ook hier constant contact (en dus ook constante druk, want ook met contact oefen je druk uit) bestaat.

Citaat:

Ik heb trouwens nooit ontkend dat de pony geen spanning geeft maar de manier hoe jij hier 'tips' gaat geven geeft wel duidelijk aan dat je gewoon niet goed weet waar je het over hebt en hoe deze longe werkt. Sorry als het overkomt als een aanval, zo is het verder niet bedoelt maar ik erger me wel een beetje aan de manier hoe er hier tegen TS wordt gepraat over wat er allemaal fout is en verbeterd kan worden. Iets sympathieker met elkaar omgaan lijkt me niet zo'n hele grote moeite.

Even ingaand op andere posts (ik weet even niet meer van wie): Ik zou de lijn achter het paard langs laten lopen omdat je dan een paard kan opvangen over het hele lichaam en niet alleen op de mond. Dit doe je eigenlijk ook met rijden met je benen en je zit. Waarschijnlijk vindt de pony dit niet eng omdat hij ook voor de kar loopt en dus tuig achter de billen langs gewend is, verder is dit een kwestie van wennen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:02

Hmmm ik word hier niet erg vrolijk van eerlijk gezegd.

Ik zie ten eerste het hele nut van de dubbele longe niet hier, aangezien je de "teugels' in 1 hand heb, en het paard helemaal op de bijzet loopt.
De bijzet staat naar mijn idee véél te strak, waardoor het paard dus ook te kort en opgekropt loopt en niet lekker kan ontspannen. Ik zie voor het paard geen mogelijkheid om zijn hals lekker uit te strekken naar beneden.

Ik denk dat je even op zoek moet naar een andere longeermethode qua bijzet. Wellicht een longeerhulp of een pessoa tuig?
Leuk fjordje heb je wel!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:04

HTM schreef:
Ik hem longeer om te trainen, zodat die fijn over de rug loopt.
Zet ik hem niet bij of iets, dan loopt die lekker met zn hoofd waar hij hem hebben wil, maar dat is voor mij beweging geven en niet trainen.
Daarnaast gebruik ik wel eens de enkele longe en een touwtje, maar voor de training gebruik ik liever dit bij deze pony.
Ben ook niet hard in mijn hand, en er zit een dubbelgebroken bit in.

Deze manier hoef ik overgens bij mijn paard niet te doen, deze gaat veel te kort lopen, en daarbij heb ik wel de longe aan de bitringen vast, maar elk paard is anders en zal op een andere manier getraind worden.
Dus Xjosee het kan zijn dat jij je pony op die manier fijn longeerd, maar dit kan voor een ander geen fijne manier van werken zijn.

@ Moonlightje zijn manen zijn ondertussen al geknipt :o

Dit paardje loopt niet over de rug ;)
Als je wilt voorkomen dat hij zijn hoofd omhoog doet, waarom doe je de stiek niet van kopstuk via het bit naar de singel losjes? Zodra hij dan omhoog komt voelt hij druk, en weet hij dat hij naar beneden moet.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:21

Ik longeer op dat moment met 1 hand omdat ik ook foto's aan het maken ben...
Foto's maken en met 2 handen longeren is niet echt een optie, maar als je kunt vertellen hoe ik het moet doen graag ;)

Het is op het moment van het maken van de foto's NIET de bedoeling geweest dat deze pony laag loopt met zijn hoofd, dus het is nogal logisch dat dit niet het geval is.
De pony kan gewoon zijn neus er iets meer uit doen, omdat de teugels gewoon meegeven, het zit niet vast.

En deze pony doet zijn hoofd NIET omhoog, maar duwt alleen zijn neus eruit...
Daarbij al gezegd datik een normale bijzet niet fijn vind werken, dit omdat deze los hangen, en constant rammelen aan het bit wat voor veel onrust zorgt wat voor een paard niet fijn is.
En een elastiek ook geprobeerd, maar daar gaat die lekker in hangen, net als een touwtje, en dan gaat die lekker op de voorhand lopen, wat die van zichzelf al wel doet, maar dat doen heel veel fjorden.

Ik longeer hiermee zodat ik aan beide kanten de pony kan opvangen sturen enz.

@ pelousa ik heb de lijnen achterlangs gehad, maar hierdoor liep die niet lekker, hij loopt idd voor de wagen, maar met longeren vindt die het niet fijn om die lijn achterlangs te hebben.
Daarbij als ik ze op deze manier vast heb zitten krijg je bij elke beweging die hij maakt beweging in de lijn voor mijn gevoel, en dat wil ik dus niet, omdat als je een beweging maakt de pony er direct op reageert.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:24

Als ik de fotos zo zie, dan staat het toch zo strak dat zijn neus er níet uit komt, en ik meen ergens gelezen te hebben dat hij zonder bijzet zijn hoofd omhoog houd.

Camera op een hekje zetten en alles filmen. Daar even stills van maken, of gewoon het filmpje posten.

Tsja, doen veel fjorden? Waar haal je dat vandaan? :=

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:26

Deze foto's zijn gewoon even tussendoor met een telefoon gemaakt.
Was niet van plan een hele shoot te doen, en zoals al eerder gemeld zijn deze foto's gemaakt in 5 minuten van een training van een half uur.
Dus graag eerst even goed lezen voor je commentaar geeft.

En veel fjorden lopen op de voorhand, en dit doen alle paarden vanuit zichzelf.
Door training kun je paarden meer op de achterhand gaan rijden, en het ene paard/ras doet dit makkelijker dan de ander.

Hierover is veel informatie te vinden hoor (scala der africhting)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:33

even een foto voor de geintereseerde...

Hij blijft vaak te veel met zijn neus eruit lopen zoals hier te zien is,
daardoor blijft die te lang in het lijf, en loopt te veel "uit" elkaar, en dit is niet gewenst in de klasse Z.

Afbeelding

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 08:46

HTM schreef:
Daarbij is met 1 hand stelling vragen ook niet echt makkelijk, en kan ik op deze manier wel stelling vragen, stelling is namelijk buiging in het kaakgewricht, en niet in de hals, dus met een hele zachte beweging (halve ophouding) in je hand lukt dit al, zonder dat het paard te ver doorknikt, of met de kin op de borst gaat lopen.

Even voor de duidelijkheid, ik heb verder geen technisch commentaar op hoe jouw pony loopt, dat vind ik moeilijker te zien vanaf een foto dan in het echt. Het enige wat ik je nog wil meegeven: je kúnt geen ophouding maken, want je longeerlijn is niet met het bit verbonden! De longeerlijn loopt alleen door het bit heen.... Je bit is dus een soort katrol. Je kunt geen ophouding maken, je kunt alleen zijn halshouding bepalen!