Cobe loswerken MET BIT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:21

Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 06-07-12 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:22

*tikt myler in op google*

Zou best kunnen hoor, al herinner ik me niet dat rondje in het midden zeg maar, maar misschien zit dat er wel gewoon. Zo stom dat ik vergeten ben een foto van het bit zelf te maken :+

Vind 'm hier wel wat van weghebben: http://mylerbitsusa.com/images/barrel_b ... nd_Top.jpg (alleen denk ik dus dat de 2 stukken gewoon tegen elkaar zitten, maar misschien kan dat ook wel helemaal niet?). Maar ik zie dan weer niet die D-ringen daar terug, en het zijn toch echt typische Kimblewick-D-ringen zeg maar. Ik ga het eens vragen aan de persoon van wie ik het leen (al zie ik die wel pas weer na het weekend), misschien dat die het mij wel kan zeggen :+ *ziet reactie over thiedeman, gaat googlen* .. is het ook niet helemaal .. volgens mij is het een kruising :+

Dank je wel voor je reactie Magrathea.
Met zelf geen invloed bedoel ik dat ik bang ben het verkeerd te doen. Als ik de dubbele longe vast heb kan ik zelf 'trekken' en loslaten en dergelijke, en misschien doe ik het wel verkeerd, of reageer ik juist niet wanneer ik wel moet reageren, etc. etc. Bedoeling is inderdaad om er ook weer op te gaan zitten, maar daar heb ik net diezelfde schrik en ik zal dit dus waarschijnlijk niet alleen doen (met les dus). Kan kijken of ze mij ook kunnen helpen met de dubbele longe enzo, al staan ze maar vanaf de kant te kijken en zeggen ze af en toe wat, zolang ze maar weten waar ze het over hebben is het mij goed :Y)

Foto 13 is losgetrokken :j Foto 12 ging eraan vooraf :+ En toen had ik even een " :oo "-momentje en toen heb ik toch maar geklikt om daarvan een foto te hebben :+ Is een combinatie van beide trouwens, het zat niet helemaal goed vast (de clipjes sluiten net niet volledig om de grote ring) maar de pony is ook oersterk. Hij heeft al vele dingen gedaan maar als hij (door mijn schuld) ergens op gaat staan dan moet hij maar gewoon even z'n hoofd omhoog doen (gewoon vanaf de grond tot borsthoogte is genoeg, moet nog niet met een rug helemaal de lucht in) en mijn musketon is naar de .... Ben zo eens met teugels teruggegaan naar de winkel, was hij ook op gaan staan, die mensen wilden mij niet geloven, een pony zou dat nooit kunnen }:0 Biothane hoofdstellen krijgt hij ook stuk. Dat soort toestanden. Hij heeft een nek en hij weet hoe hij die moet gebruiken, als hij niet wil dan zet hij gewoon alles vanaf z'n kaak vast en is het echt letterlijk een blok beton .. en hij moet weinig inspanning doen om iets stuk te krijgen, dus eigenlijk is hij gewoon heel sterk :Y)

moonfish13 schreef:
Tamary, Mylers heb je ook in kimblewick vorm.
Voorbeeldje:
http://www.horsebitbank.com/productimag ... -low_1.jpg

True, zag ik ook, maar dat is dan niet de typische kimblewick-ring en die heeft dit bit wel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:24

@Joanne, Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn leasepaard bij mij ook geen bit in krijgt := maar dat komt doordat ze héééééél gevoelig is in de mond, en ze er nogal een handje van heeft om ineens op te kijken als er een bus voorbij komt ofzo. Gevolg: ruk(je) in de mond en paard over de rooie :') maar bitloos loopt ze super op, dus daar hou ik het voor nu bij :)

Je moet altijd kijken naar wat het meest geschikt is voor de combinatie: is je paard een braaf sukkeltje waar je alleen buiten mee rijdt, prima, touwhalstertje om en gaan met die banaan :Y) Heb je wat meer verfijning nodig bij de mond/het hoofd, dan is een bit misschien handiger. Natuurlijk moet dat bit dan wel goed passen, en dat is vaak een lastiger klusje dan een sidepulletje afmeten en ermee wegrijden, maar het is zeer goed mogelijk :)

Leuk ander topic ook trouwens TS :D heb zitten genieten toen ik het las!
Ja les nemen is sowieso een goed plan :) Ik denk in elk geval dat het heel effectief kan zijn voor je pony.
Jeetje zeg hij klinkt wel echt als een blok beton ja := Spieren kweken is één ding, maar ze weer weg doen gaan...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:28

Het verslag-van-de-dag topic? Thanks! :D Ik lach nu nog steeds als ik er aan denk, ik blijf het zo'n stoere pony vinden :D (die wordt trouwens met touwhalster gereden terwijl hij heel z'n leven met pessoa heeft rondgelopen, even terzijde :Y) ). En dat ander geval heeft inderdaad leuk spieren gekweekt door de jaren heen, het lijkt soms echt overdreven wat ik allemaal neertyp, maar dat is het echt niet hoor :') Ik had het ook liever anders gehad :+

Nope, geen bolletjes op het bit :P
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-07-12 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:29

Ik doelde niet op jou hoor ;)
Ik ben het met je eens, ik ben ook niet pro bit of pro bitloos, idd wat het beste bij het paard past. Sommigen denken echter dat wat voor die combinatie werkt + een aantal pijnlijke foto's met bit, dat bitloos dan maar voor iedereen de beste keus is

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:50

moonfish13 schreef:
Tamary, Mylers heb je ook in kimblewick vorm.
Je hebt bij myler heel veel soorten mondstukken en heel veel soorten ringen/scharen.
Alles valt te combineren, dus ook een kimblewick.
Voorbeeldje:
http://www.horsebitbank.com/productimag ... -low_1.jpg

Gezien en de dunnere mondstukken daarvan hebben mijn voorkeur (kan de mond zeker weten gewoon dicht), maar die op de foto van TS is duidelijk de engelse versie. Nl vrij standaard herkenbaar modelletje bitringen, al is een foto van het mondstuk ook interessant, want de beschrijving krijg ik geen duidelijk plaatje bij nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:56

Die foto ga ik zeker eens maken :j Zal alleen waarschijnlijk pas voor na het weekend zijn (misschien dat ik zaterdag- of zondagvoormiddag even snel langs kan maar dat weet ik nu nog niet), kan ik dan ook meteen vragen hoe ze aan dat bit komen :Y) :+ Ik vind 'm in ieder geval niet terug via google, maar dat kan ook aan mijn zoekcapaciteiten liggen.

Edit; volgens mijn herinnering heeft het mondstuk wel wat weg van dit: http://www.topreiter.de/topshop/article ... arnier.png
(al lijkt het scharnier hier niet in het midden te zitten?). Foto is de enige die ik vond. Ik weet het verder ook niet :+

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:18

Gut, krijg wel heel erg een dé ja vu gevoel nu...Heb ongeveer hetzelfde gehad met mijn vorige bijrijdhobbel, een eigenwijze Haf (met dito nek). Inderdaad, die knipjes aan de teugels kunnen wel degelijk stuk door er gewoon een sterke poown mee te laten klooien :') .
En dat hangen, heb bij Wieb van het ene uiterste (bitloos als in rijden met een zacht halstertje) tot het andere geprobeerd (western snaffle bitje met draw reins - in gewoon Nederlands: dubbelgebroken trensbitje met soort van slof - en uiteraard onder begeleiding om te leren wanneer en hoe het beste die 'slof' te laten werken en rusten). Dat laatste werkte bij hem het beste, heb een paar lesjes zo een kwartiertje gereden, toen viel het kwartje en sindsdien liep meneer als een trein, diesel uiteraard, het blijft een Haf :D .

Mja, is natuurlijk niet gezegd dat Cobe dat ook 'moet', dat soort dingen bekijk je per individueel paard. Vind dat je hem heel vriendelijk het bitwerk laat oppakken :j .

O ja, als dat bitje hem irriteert, zou het kunnen liggen aan de teugelknipjes? Mijn huidige bijrijdhobbel trekt dat niet, teugels met knipjes. Dan loopt ze met het hoofd te klooien tot en met. Dit soort *KLIK* teugels, waarbij je moet knopen, daar heeft ze geen issues mee. Knipjes 'tinkelen' tegen het bit en dat vond ze blijkbaar niet gezellig (kun je nagaan hoe gevoelig paarden kunnen wezen :oo ).
Kan natuurlijk ook wezen dat het kinkettinkje, als je dat idd heel los hebt hangen, misschien tegen zijn kin aan tikt en dat meneer dat irritant vindt?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 11:43

Neen, dat is 'm ook niet, hij ziet er niet zo ingewikkeld uit :+ Denk niet dat we er op deze manier gaan komen :') Zal zo snel mogelijk zorgen voor een foto ;)

@ Pluizebolpum : dank je voor het delen van je eigen ervaring! Altijd leuk om te lezen dat ik niet alleen ben :Y)
Ik heb verder niet het idee dat het bit hem irriteert, helemaal in het begin ging hij even overdreven kauwen, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. En daarna reageerde hij gewoon zoals hij altijd reageert. Maar misschien dat met de kinketting iets vaster dat hij het toch aangenamer vind, ik kan het eens proberen :) Zit ook te denken of ik zou proberen met de clipjes naar de neusriem te werken, hoofdstel is een rambo micklem en daar kan je een verbinding maken van het bit naar de neusriem waardoor je gedeeltelijk op de neusriem werkt en het bit stiller zou liggen (geen idee of dat echt zo is, ze zeggen dat :+ ).

NiKip

Re: Cobe loswerken MET BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:24

Ok ik heb expres helemaal geen reacties gelezen, zodat ik puur mijn eigen mening kan geven. Dus als ik iets herhaal, bij voorbaat sorry ;)

Je zegt dat je hem wilt leren dat hij niet mag hangen op het bit. Dan is dit niet de juiste manier van dat aanleren, met wat voor bit dan ook. Je geeft hem nu een vaste lengte teugel, waar hij op kan hangen.

Wanneer een paard graag hangt aan de teugels, is de beste manier om dat af te leren het onprettig voor hem te maken erop te leunen. Dit doe ik zelf door kneepjes in de teugels te geven wanneer hij hangt. Stopt hij met hangen, dan houd ik mijn hand weer stil.

Je werkte ook aan de lange lijnen toch? Ik denk dat dat een betere manier is om hem aan het bit te laten wennen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:32

Dank je wel, je hebt het goed gedaan, je valt niet in herhaling :Y)
Je helpt me zelfs weer verder, dus helemaal top :)
Een bijzet is dus geen optie? Omdat ik van horen zegge heb (moet het ergens van hebben :+ ) dat dit juist wel interessant is voor een paard als dit omdat een bijzet niet meegeeft zolang het paard niet nageeft. Ik weet niet of hij al voldoende op kneepjes van mijn kant uit gaat reageren .. En bij een bijzet heb ik er zelf geen invloed op en moet hij het zelf uitzoeken, zodra hij nageeft lost het ding ook.. Maarja, als hij niet gaat nageven omdat hij het wel prima vindt zo dan hangt hij inderdaad wel fijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:36

Dit is een kimblewick met halfronde bitringen, wordt ook gewoon zo genoemd :) Dit is een bit met hefboomwerking :)
Google maar, foto's genoeg :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:38

Zover waren we al, alleen heb ik een ander mondstuk dan al die foto's op google :+ Toch bedankt ;)
En het bit heeft alleen een hefboomwerking als je de teugels in de onderste sleuf doet :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:39

Zoals je zelf al zegt, Cobe denk door die bijzet waarschijnlijk: Hey, dit hangt wel lekker :P

Paarden vinden die kneepjes (ik noem het eigenlijk rukjes, maar dan wordt bokt weer boos :') ) niet fijn.
En wanneer je die kneepjes enkel geeft wanneer hij hangt, zal hij gaan leren dat als hij op zijn eigen benen loopt, die kneepjes ophouden. Wat ook belangrijk is bij een paard dat hangt, is dat je hem voorwaarts houdt. Zo maak je het ook al een stuk moeilijker voor hem om te hangen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 13:11

Dank je, ik ga het volgende keer zeker eens proberen dan!
Voorwaarts is de eerste vereiste :j Daarom dat ik ook graag met hem werk zoals op deze foto's, dan kan ik me daarop concentreren en moet hij de rest maar doen. Maar zal het volgende keer eens proberen met de dubbele longe/lange lijnen, eerst even zo opwarmen (dus met niks) en dan de lijnen eraan en verderwerken.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:02

Ik vraag me af of je paard door louter schrikdraad-effect leren dat hij niet op een bit hangt ertoe leidt dat hij niet op de neusband van je bitloos hoofdstel gaat hangen als je daar weer mee gaat rijden. Hij weet dat de neusband geen schrikdraad is. Wat je doet lijkt me niet een oplossing voor je probleem dus. Hangen op de neusriem moet je m.i. niet oplossen met een sterker bit. Je maakt daarmee de mond hard, en als hij hier ook op gaat hangen ( wat niet onaannemelijk is), wat voor een stellage moet je er dan inhangen?
De oplossing is ook niet kneepjes gaan geven in de teugels als hij hangt of dat soort gefrut. De oplossing is VOORWAARTS rijden als hij gaat hangen. Als hij het tempo moet aanzetten zal hij even niet kunnen hangen. Dan stop je met drijven (Leren door R-). Gaat hij bij het terugkomen weer hangen, dan weer drijven, etc.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 06-07-12 18:22, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:11

Enkel voorwaarts is niet genoeg bij sommige paarden. Het is wel zo dat het dan minder makkelijk voor ze is om te gaan hangen. Maar ik neem aan dat Sabine vooral buiten zal willen gaan rijden? :D Daar kan je niet ieder moment voorwaarts gaan rijden.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:17

Nee, je leert het paard dat hij niet mag hangen door het voorwaarts rijden. Als hij dat door heeft ben je klaar. Je moet er gewoon net zo lang consequent in zijn tot het is geleerd. Desnoods telkens in galop aandringen. "Luie" paarden snappen dan ineens heel snel dat het MINDER vermoeiend is om NIET te hangen op je hand. :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:21

ik wil alleen even vertellen, wat ik laatst hoorde (misschien weet je dat nog niet) maar dan een neusbontje niet zo slim is... een paard kan daardoor niet naar beneden kijken (de grond zien, en dat lijkt me best vervelend!) Ik dacht ik doe het even mededelen, kennis delen is zo slecht niet toch :D

leuk paardje verder, ziet er goed uit!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:25

Maar desnoods in galop aandringen kan ook niet buiten.. Daar krijg je gevaarlijke situaties van.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 18:37

Ik zie geen probleem. Pak een rustig bospad. Of leer het aan in de bak en ga weer naar buiten als het aangeleerd is. Waar een wil is, is een weg. Je hoeft het maar een keer aan te leren.

Clicker jij niet ook Sabine? Hoe ver kom je met bridgen voor gedragenheid? Is R+ in plaats van p- waar je nu mee bezig bent. :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:53

Ok wacht.. R+ en p- ?? :') Kan je mij soms uitleggen wat dat betekend? Kan ook via pb.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 20:58

p- = een negatieve straf (zoals schrikdraad)
R+ = positieve beloning (snoepje)

R - = negatieve beloning (wegvallen van druk bijv.)