Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 11:51

themuisje schreef:
loveidefix schreef:
En idd, het niveau van deze wedstrijden is totaal anders dan die van de reguliere wedstrijden. Ik denk voornamelijk omdat het werk aan de lange teugel veel meer moeite kost om te doen

Ik ben benieuwd of je dit oprecht denkt? Ik vindt het totaal onvergelijkbaar.

En dan vraag ik me weer af wat je dan onvergelijkbaar vindt, de wedstrijden of het feit dat het moeite kost?

Verder bedankt voor de reacties!

@loveidefix: Het is inderdaad lastig een Shetlander te vergelijken met een dressuurgefokt warmbloed paard :j ze hebben nu eenmaal andere gangen en minder vlug en atletisch beenwerk :) Zo zijn de zijgangen echt een enorme uitdaging voor Umpire, puur omdat hij gewoon wat minder ruimte in de schouder en benen heeft. Met training kom je een eind hoor, maar het zal nooit een Totilas worden :D

@Kaaaren: dat van die uurtjes klopt wel ja :j Er gaat een hoop tijd inzitten om het voor elkaar te krijgen. Maar dat geeft niet, want het blijft een uitdaging om te doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:53

Eliine schreef:
Joolien schreef:

Dat dacht ik ook al te zien. :j
Ik bedoel het niet banketstaaf maar ik verwacht veel meer te zien van een Z combinatie. De schouderbinnen valt ie over de buitenschouder en vind ik hem niet bijzonder met het achterbeen, hij mag veel meer sluiten en verzamelder. Maar ik vind het lastig omdat het natuurlijk heel anders is dan onder het zadel.

Lees anders even mn post door waar ik een reactie plaatste op Bizzybijtje :) Daar heb ik al het een en ander uitgelegd.

En vergeet natuurlijk niet dat dit een ander niveau is dan het knhs dressuur. Het gaat hier over Shetlandpony's die sowieso wel een ander achterbeengebruik en ruimte in hun gangen hebben :) We doen ons best, en ik weet ook absoluut dat we er nog veel meer uit kunnen halen. Helaas hebben we een flinke periode niks kunnen doen vanwege zijn operatie en doen we hard ons best weer terug op niveau te komen! De 2 wedstrijden die ik nu weer heb gelopen met m afgelopen maand waren echt om weer te kijken waar we staan en wat er nog moet gebeuren. Maar dat heb ik in mn eerdere bericht ook al uitgebreider uitgelegd.

Dat is niet waar hoor.... Shets kunnen ook prima een proefje op niveau laten zien ;) Maar je hebt dus ook weer het onderscheid tussen 'leuk' en 'goed' :') ik bedoel, [***] is nu Z-afgericht en kan nog veel meer :j Laat mooie appuyementen, sb's en travers zien! Maar [***].... :') Tsja. Die blijft denk ik altijd op L-niveau steken. De kunstjes kan ik hem wellicht wel aanleren maar echt goed zal het nooit zijn.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 09:13

Ik zeg ook helemaal nergens dat een shetlander geen proefje op niveau kan laten zien? Wat ik zeg is dat Shetlander doorgaans een minder ruim beenwerk hebben dan het gemiddelde sportpaard. Dat is gewoon zo, geeft niks, maar ze zijn gewoon korter en compacter van bouw. Door veel training kun je prima een proef op niveau laten zien, dat zeg ik er ook direct bij. Waar sommige mensen nu blijkbaar over vallen is dat het filmpje niet geheel strookt met hun verwachtingspatroon van een Z-proef. Prima, heb ik ook al duidelijk uitgelegd.
A. deze proeven zijn behoorlijk anders dan de KNHS Z-proeven.
B. Umpire is gewoon nog niet terug op zn niveau doordat we een halfjaar stil hebben gestaan en hij in augustus letterlijk geen spier en vet meer op zn lijf had zitten. Vind ik het helemaal niet gek en erg dat hij nu nog niet laat zien wat hij eerst wel beter kon.

Dus, conclusie van de dag: Ja Shetlanders kunnen heus wel wat, ik ben de laatste die het tegendeel zou beweren. Maar, er zijn nu eenmaal verschillen in niveau en bouw die je niet zomaar wegneemt. Wat er voor zorgt dat het niveau toch anders is en niet geheel vergelijkbaar met het gewone Z. En voor specifiek dit fimpje: zie punt B.

Dennis

Re: Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:50

En zelfs in de gewone KNHS-Z (iig voor de wagen, ohz moet je de ruiter er nog maar voor zien te vinden) kan een shet mee komen hoor. Maar niet met 9ens voor je uitgestrekte gangen ;).

Eline, je moet hier toch eens les komen geven hoor :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:51

Hee dit heb ik nog nooit gezien !!! Wel dressuur aan de lange teugel, maar niet die wedstrijden, hoe kun je daaraan meedoen ? Is ook wel wat voor mijn shetje Daisy, die wil ook graag getraind worden en dit is leuk voor dr.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 10:17

Voor Shetlandpony's heb je hier inderdaad wedstrijden in. Op www.nsps.nl kun je meer info vinden!

megasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:16

waar en wanneer doe je die wedstrijden ? :D
lijkt mij ook heel leuk om te doen met mijn shet.
en dat springen aan de hand &zo hoord ook bij diezelfde wedstrijd?
echt super leuk, heb nog nooit gehoord dat daar wedstrijden voor waren!

Hitch

Re: Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:55

Wat gaaf zeg! ik had eigenlijk ook nooit gehoord van zulk soort wedstrijden, leuk hoe jullie bezig zijn! :D

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:10

ziet er echt leuk uit hoor!