Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:37

HELder schreef:
geerke schreef:
wat is het nut van een paard psychisch te breken?
Ik ga toch al een jaar of 35 met paarden om....verschillende rassen,hengsten,merries,ruinen....maar ik wist niet dat je een paard psychisch moest breken.

Was dit bericht voor mij bedoeld of voor iemand anders?

voor iedereen die er een antwoordt op heeft ;)
Ik heb het laatste filmpje ook even bekeken...ik zie er echt het nut niet van in.
Maar het gaat erom wat jij wil met je paard toch?
Als jij hier voldoening in vindt dan is het toch goed?
Ik vindt hem trouwens erg kort lopen of zie ik het verkeerd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:37

Sharon_Jims schreef:
Ik heb ook genoeg ervaring met diverse paarden maar psychisch een paard breken? Sorry daar ben ik niet sterk genoeg voor. IMO breek je hiermee een paard psychisch niet. Daarvoor moet je veel veel veel verder gaan en paarden die gebroken zijn (lichamelijk) als geestelijk heb ik gezien.

Nogmaals, heeft Annemarie uitgelegd wat een JU psygisch met een paard doet?
Heb je enig idee wat je paard denkt als je hem uit de kudde stuurt?

Tendance

Re: Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:44

Verder zie ik in dit forum in een ander topic een berichtje van Annemarie, dat een JU maximaal 4-5 minuten mag duren. Waarom duurt het dan hier bijna het dubbele in tijd?

Verder zou ik ook wel antwoorden willen op de vragen, die er op de vorige bladzijde gezet worden.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:46

Ik heb ook de nodige ervaring met hengsten, heb nog nooooit een JU gedaan en zou het ook zéker niet zomaar zonder reden doen, wat hier wel de bedoeling lijkt. De (ondertussen ex) hengst bij ons op stal loopt gewoon mee aan een halstertje, en dat heeft ie net als alle andere groene paarden geleerd door rustig met het dier om te gaan. Niks jakkeren aan dat halster, gewoon rustig met druk werken en zodra hij meekomt belonen en druk loslaten. Dat hij aan een halstertje meeloopt langs hengstige merries lijkt me voldoende bewijs dat gewoon ouderwets opvoeden zijn waarde nog steeds niet verloren heeft... Goed, hij brult dan wel, en probeert uiteraard wel eens wat, maar dán is een goed getimede ruk aan het halster voldoende. Maar dit... nee merci, geef mijn portie maar aan fikkie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:49

Om te beginnen toont filmpje 1 weer dat het Dually halster toch een bar beroerde release heeft.
Dat gesnok aan dat halster in het eerste filmpje, is dat nodig?
De JU zelf vind ik niet overtuigend.
En dan vraag ik me af waarom Annemarie met cap de round pen ingaat, en Karel met grondwerk aan de lijn zonder?

Ik ben zelf geen voorstander van de JU, maar iedereen mag zelf weten of en waarom hij hem op zijn paard denkt toe te moeten passen. Vind de filmpjes echter absoluut niet overtuigen.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:55

Cassidy schreef:
Om te beginnen toont filmpje 1 weer dat het Dually halster toch een bar beroerde release heeft.
Dat gesnok aan dat halster in het eerste filmpje, is dat nodig?
De JU zelf vind ik niet overtuigend.
En dan vraag ik me af waarom Annemarie met cap de round pen ingaat, en Karel met grondwerk aan de lijn zonder?

Ik ben zelf geen voorstander van de JU, maar iedereen mag zelf weten of en waarom hij hem op zijn paard denkt toe te moeten passen. Vind de filmpjes echter absoluut niet overtuigen.

Dank je Cassidy! Van het halster ben ik het mee eens. Julia de stagair heeft hem gehaald met het halster wat een maat te groot is. Annemarie probeert hem te verstellen en dat duurt Mooni te lang en dat laat hij even weten.

Karel is gewoon een beetje gek... Die heeft met geen enkel paard met cap op gewerkt en dat is zijn risico.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 15:01

Ik heb alleen het eerste filmpje bekeken. Dit paard komt zo uit de opfok? Dan vind ik dit teveel voor voor hem, veel te veel, veel te heftig.

Ik zie alleen een ontzettend braaf, rustig en mensgericht paard. Ze zegt zelf in het filmpje over hem: "hij is helemaal niet dominant." Hij schrikt zich ook helemaal het leplazurus als ze hem ineens heel intens wegstuurt, nadat hij juist zo braaf heeft gevolgd, halt gehouden en achterwaarts is gegaan. Ik zie hem ook totaal in verwarring staan als hij halt houdt en ze keer op keer probeert of hij al wil volgen, idem als hij toch weer steigert nadat hij wéér achterwaarts moet. Dat gesnok aan het halster vind ik bijzonder storend overigens, het deel van het hoofd achter de oren is zeer gevoelig. Ook is het risico aanwezig dat hij die pijn niet met halster gaat associëren.

Lesnemen in grondwerk is alleen maar hartstikke leuk en absoluut aan te raden als je met een jong paard aan het werk gaat. :j Maar een join-up vind ik naar dit dier onnodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:36

TS: jammer dat je niet op mijn post reageert. Hoewel lang en soms scherp gezet, heb ik WEL oprechte interesse in sommige onderdelen, vandaar mijn vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:23

Interessant dat je de filmpjes en het verslag zo op bokt hebt gezet! En fijn dat je wat aan de cursus/clinic hebt gehad.

Qua mening over de filmpjes/manier van werken inhoudelijk sluit ik me wel aan bij Cassidy (voor de verandering ook wel eens leuk :D ) en bij Elanor en Zilfstar en meerdere. De pressure/release-methode, de drukke en onrustige manier van omgaan met het paard tijdens de join-up maar ook daar omheen, de join-up an sich, de gehele hoeveelheid nieuwe informatie voor een jong dier..

Ik ben benieuwd hoe jij zelf over zulke punten denkt? Dus even opgesomd:

- De 'essentie' van een join-up. Dus welk natuurlijk kuddegedrag je eigenlijk nabootst, en wat je hiermee voor signaal afgeeft aan je paard? Vind je dit een prettige manier van werken, zou je dit doen bij een paard als consequentie van verkeerd gedrag, zou je dit doen als 'kennismaking' met een paard.. hoe denk jij hierover?

- Het wegnemen van de druk als beloning. Hier gebeurt dat vaak niet doordat de release van het halster niet zo soepel is + er meerdere malen achter elkaar harde rukken aan het touw worden gegeven, waardoor mijn inziens geen duidelijk systeem zit in het opbouwen (welk opbouwen) van de druk en het vervolgens wegnemen van de druk als beloning. Ook komen de rukken aan het halster vaak mijn inziens verkeerd getimed en onnodig vaak terug. Dit heb ik overigens ook al eens eerder in een filmpje van Monty Roberts zelf als punt aangehaald, dus ik ben benieuwd hoe 'volgers' van zijn methode daarover denken? Inclusief jijzelf natuurlijk :)

- De vrij groffe en drukke manier van omgaan met het paard tijdens de Join-up? En daaromheen? Ik ken filmpjes van Annemarie waar ze veel meer 'rust' uitstraalt en relaxeder overkomt in haar werken. Hier lijkt een hoop gehaast, gedram en onrust bij te komen. Ik begrijp dat een gedeelte daarvan wellicht ook past bij de werkwijze (join-up), maar ook hier weer.. als je later wilt dat je paard met bijvoorbeeld grondwerk op lichte en kleine signalen reageert, waarom dan zo grof en groots beginnen?

- De vele informatie voor een jong dier. Zoals je zelf zegt, 'veulentje': hij is nog jong, lichamelijk, maar ook mentaal.. vind je zelf dat dit misschien teveel informatie was voor een jong dier, of dat er teveel verwacht werd? Of vind je dit een redelijke hoeveelheid 'workload' voor een jong dier dat rechtstreeks uit de opfok vandaan komt? Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk vooraf je al gedaan hebt en hoevaak dit paard in handen komt, dus ben benieuwd!

Bedankt voor het uploaden en het verslag nogmaals, ik vind het leerzaam, en netjes dat je blijft reageren ook al zijn de reacties op de filmpjes misschien niet zo positief.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:28

interresant topic ik lees even mee :)
heb er zelf de ballen verstand van maar zie wel dat het dier erg onrustig is en de mevrouw er behoorlijk hardhandig mee omgaat

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:49

ga dit ook even volgen.
vind het een leuk verslagje om te zien, en de oefeningen die jullie met elkaar hebben gedaan (vooral het geblindoekt aan de lange lijnen) vind ik leuk gevonden.
dat filmpje van de join up viel alleen vies tegen. ze lijkt onwijs veel onrust uit te stralen (vooral als ze naar hem toe loopt voor de fu) en de enige keer dat hij in mijn ogen enigzins terecht over z'n flikker kreeg was toen hij naar haar toe kwam rond de 4. 40 (?)
maargoed als jullie maar een leuke middag hebben gehad :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:23

Leuk veel antwoorden en vragen!
Even de vragen van Zilfstar beantwoord:
Vraag 1: Paard steigert, blijkbaar omdat A hem niet wil begrijpen dat dat gedoe bij zijn oor vervelend is. Ik snap dat ze hem wil corrigeren op het steigeren, dat doet ze ook. Maar waar is dat jakkeren aan het halster dan in hemelsnaam goed voor? Het is EN te laat (paard heeft de link met steigeren allang niet meer gelegd) EN ik zie alleen maar een paard wat erg onrustig met het hoofd wordt als angst voor weer dat geslaag en getrek aan zijn neus. Dat zie je de verdere hele film door gebeuren, het gejekker aan het halster als ie vast is en de heftige reacties op haar handen met zijn hoofd.

Heel eerlijk bij mij doet hij dit niet en kan ik frutten en doen wat ik wil. Hij heeft toen hij veulen was wel een schop tegen zijn kaak gehad. Hij reageert daar inderdaad heftig op de beweging naar het hoofd toe.

Vraag 2: A wil hem blijkbaar naar achteren hebben maar geeft geen enkel signaal hiervoor af. Logisch dat paard blijft staan en hij krijgt nog voor A een stap zet een tik met de longe. Is dat nou reageren op lichaamstaal? Ik vind A echt erg onduidelijk in haar lichaamstaal met zo'n jong paard. Logisch dat hij het niet snapt. Er wordt ook erg veel van hem gevraagd. Niet evene en heel rondje volgen en dan stil staan. Nee 2 passen en weer stil en weer een pasje vooruit en weer achteruit... Erg onrustig

Ben ik het mee eens, ze had hier wat rustiger op mogen reageren. Maar hij geeft op het moment dat ze iets vraagt ook geen enkele reactie dus dan nog een keer vragen.... Nog geen reactie tja dan actie...

Vraag 3: Ik zie echt steeds in het filmpje dat gejekker aan dat halster terug komen. Meerwaarde? Want het gebeurt op momenten dat paard NIKS doet...

Zie vraag 1.

Paard wordt los gegooid en meteen opgejaagd tot en met. Paard snapt er de ballen van. A klikt los, STAPT ACHTERUIT (? ik heb geleerd je paard weg te sturen op lichaamstaal met rust) en wordt opgejaagd met slaag en een hoop drukte. Paard schiet direct de verdediging in en voelt zich niet op zijn gemak. Een JU is voor als een paard ECHT GIGA de fout in gaat. Dit paard deed NIKS fout, stond KEURIG stil en krijgt van deze vreemde dame een JU voor zijn kiezen.

Eens en niet eens...
Vind een JU niet alleen voor probleem paarden. Maar ook voor paarden met een dominantie verschil. Hij ziet alleen mij als leider niet iemand anders. En daardoor kunnen er problemen ontstaan als er iemand anders met m wat gaan doen. Ik vind het belangrijk dat iedereen (jong oud kreupel) veilig met mijn paard moet kunnen omgaan. Het paard is immers mijn verantwoordelijkheid.

Ik hoor een hoop gesis, gesjusjusju en opgejaag. Hoort dat bij een JU?

Weet ik echt niet. Hij is gewoon niet snel onder de indruk.

A steekt paard af, paard reageert door te stoppen en de ANDERE kant op te willen gaan. A stapt direct terug en jaagt hem weer op: ik vind dat ze het paard erin liet lopen, niks geen naar binnen halen zoals ze zei....

Elke keer komt ze zo hard in... Ze probeert niet eens met rustige lichaamstaal het paard de andere kant op te bewegen. Het is meteen een hoop geknal met die longe tegen d'r been aan. Zacht als het kan, hard als het MOET???

Eens. Alleen als hij niet uit je ruimte gaat met alleen lichaamstaal dan zo wat harder inkomen.

Uit het niks wil ze hem ineens naar zich toe halen. Dat lukt niet (goh?! raar he als dat mens de hele tijd slaat en sist.) en ik hoor haar zelfs zeggen: komeens bij me (lichaamstaal?)

Ik zie hier echt geen rust, kalmte, met het paard bezig zijn etc. Alleen maar effe snel een JU willen laten zien. Ik had A hoog zitten, maar na dit filmpje ga ik ernstig twijfelen.

EDIT: Ik doe trouwens GEEN join up met mijn knol. Alleen maar puur grondwerk vanuit de lichaamstaal.

Dit was voor mij de allereerste keer een join up en als het aan mij ligt met Mooni de laatste ik denk niet dat hij meer nodig heeft. En ieder start op een andere manier met werken met zijn paard, ik vond dit het beste bij ons passen. En eerlijk er staan veeeeeeel ergere dingen op bokt dan een Join Up bij een jong paard…

Elanor
Ik heb alleen het eerste filmpje bekeken. Dit paard komt zo uit de opfok? Dan vind ik dit teveel voor voor hem, veel te veel, veel te heftig.

Ik zie alleen een ontzettend braaf, rustig en mensgericht paard. Ze zegt zelf in het filmpje over hem: "hij is helemaal niet dominant." Hij schrikt zich ook helemaal het leplazurus als ze hem ineens heel intens wegstuurt, nadat hij juist zo braaf heeft gevolgd, halt gehouden en achterwaarts is gegaan. Ik zie hem ook totaal in verwarring staan als hij halt houdt en ze keer op keer probeert of hij al wil volgen, idem als hij toch weer steigert nadat hij wéér achterwaarts moet. Dat gesnok aan het halster vind ik bijzonder storend overigens, het deel van het hoofd achter de oren is zeer gevoelig. Ook is het risico aanwezig dat hij die pijn niet met halster gaat associëren.
Lesnemen in grondwerk is alleen maar hartstikke leuk en absoluut aan te raden als je met een jong paard aan het werk gaat. :j Maar een join-up vind ik naar dit dier onnodig.

Elanor ja dit paard komt zo uit de opfok. Wat is er erg om een paard uit de opfok 1 weekend mee te nemen en met hem dit te doen?
Ben wel blij dat je het goed vind om grondwerk te doen dat is ook mijn doel om samen te kunnen.

WildWings
Interessant dat je de filmpjes en het verslag zo op bokt hebt gezet! En fijn dat je wat aan de cursus/clinic hebt gehad.
Qua mening over de filmpjes/manier van werken inhoudelijk sluit ik me wel aan bij Cassidy (voor de verandering ook wel eens leuk :D ) en bij Elanor en Zilfstar en meerdere. De pressure/release-methode, de drukke en onrustige manier van omgaan met het paard tijdens de join-up maar ook daar omheen, de join-up an sich, de gehele hoeveelheid nieuwe informatie voor een jong dier..
Ik ben benieuwd hoe jij zelf over zulke punten denkt? Dus even opgesomd:

- De 'essentie' van een join-up. Dus welk natuurlijk kuddegedrag je eigenlijk nabootst, en wat je hiermee voor signaal afgeeft aan je paard? Vind je dit een prettige manier van werken, zou je dit doen bij een paard als consequentie van verkeerd gedrag, zou je dit doen als 'kennismaking' met een paard.. hoe denk jij hierover?

De JU heb ik nu 2 keer gebruikt 1 x op een paard van Annemarie en 1 x op Mooni. Prettige manier van werken weet ik niet omdat ik het niet dagelijks toepas ik zou dit ook zeker niet dagelijks toepassen.

- Het wegnemen van de druk als beloning. Hier gebeurt dat vaak niet doordat de release van het halster niet zo soepel is + er meerdere malen achter elkaar harde rukken aan het touw worden gegeven, waardoor mijn inziens geen duidelijk systeem zit in het opbouwen (welk opbouwen) van de druk en het vervolgens wegnemen van de druk als beloning. Ook komen de rukken aan het halster vaak mijn inziens verkeerd getimed en onnodig vaak terug. Dit heb ik overigens ook al eens eerder in een filmpje van Monty Roberts zelf als punt aangehaald, dus ik ben benieuwd hoe 'volgers' van zijn methode daarover denken? Inclusief jijzelf natuurlijk :)

Ik ben geen volger van Monty (alhoewel we wel op zijn Farm in CA geweest zijn), Emiel, Parelli, Pignon of wie dan ook. Ieder doet het op zijn manier als dit bij de een werkt hoeft het bij de ander niet te werken. De werking van wijken voor druk vind ik goed en wordt straks tijdens het rijden ook gebruikt. Rukken had inderdaad niet nodig geweest.

- De vrij groffe en drukke manier van omgaan met het paard tijdens de Join-up? En daaromheen? Ik ken filmpjes van Annemarie waar ze veel meer 'rust' uitstraalt en relaxeder overkomt in haar werken. Hier lijkt een hoop gehaast, gedram en onrust bij te komen. Ik begrijp dat een gedeelte daarvan wellicht ook past bij de werkwijze (join-up), maar ook hier weer.. als je later wilt dat je paard met bijvoorbeeld grondwerk op lichte en kleine signalen reageert, waarom dan zo grof en groots beginnen?

Grof, druk, gehaast heb ik daar terplekke niet echt opgevangen dat het op het filmpje zo over komt.

- De vele informatie voor een jong dier. Zoals je zelf zegt, 'veulentje': hij is nog jong, lichamelijk, maar ook mentaal.. vind je zelf dat dit misschien teveel informatie was voor een jong dier, of dat er teveel verwacht werd? Of vind je dit een redelijke hoeveelheid 'workload' voor een jong dier dat rechtstreeks uit de opfok vandaan komt? Ik weet natuurlijk niet hoeveel werk vooraf je al gedaan hebt en hoevaak dit paard in handen komt, dus ben benieuwd!

Ik heb hem vanaf dat hij nog ergens bij paps verstopt zat dus dat bedoel ik met veulentje en dat zal hij voor mij altijd blijven al is ie bejaard… Ik vind 2 dagen uit de 2,5 jaar opfok niet verkeerd. Wat is 2 dagen? Veel workload? Nee 3 keer max 10 minuten aan de bak in 2 dagen veel? Hoeveel is veel tijdens het beleren van een paard? Per paard verschillend. Wat ik met Mooni heb gedaan? Even denken vooral veel met rust gelaten in de groep. Zomers in het land beetje poetsen(of alleen maar kijken) en ‘s winters uit de groep voor de stal poetsen en heel voorzichtig opbouwend 5 minuten alleen naar buiten. Is dat veel? Verder wordt hij op de opfok dagelijks in handen. Vaststaan poetsen hoefsmid da trailerladen.

Bedankt voor het uploaden en het verslag nogmaals, ik vind het leerzaam, en netjes dat je blijft reageren ook al zijn de reacties op de filmpjes misschien niet zo positief.

Tuurlijk! Jij ook bedankt voor je vragen ik hoop dat ik ze zo goed mogelijk heb beantwoord. Helaas horen negatieve reacties erbij en dat geeft ook niet en dat vind ik niet erg. Gelukkig is iedereen verschillend en doet iedereen het werk met en zonder paarden op zijn eigen manier.

Ponylies
interessant topic ik lees even mee :)
heb er zelf de ballen verstand van maar zie wel dat het dier erg onrustig is en de mevrouw er behoorlijk hardhandig mee omgaat.

Groot gelijk! Mooni is niet heel erg onrustig het is zijn reactie op heftige signalen.

Beestenfreak
ga dit ook even volgen.
vind het een leuk verslagje om te zien, en de oefeningen die jullie met elkaar hebben gedaan (vooral het geblindoekt aan de lange lijnen) vind ik leuk gevonden.
dat filmpje van de join up viel alleen vies tegen. ze lijkt onwijs veel onrust uit te stralen (vooral als ze naar hem toe loopt voor de fu) en de enige keer dat hij in mijn ogen enigzins terecht over z'n flikker kreeg was toen hij naar haar toe kwam rond de 4. 40 (?)
maargoed als jullie maar een leuke middag hebben gehad :)

Dank je voor je compliment! We hebben 2 super leuke dagen gehad en enorm veel geleerd!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:25

Super dat je overal op reageert terwijl je in een ander topic aangaf dat niet meer te doen. +:)+

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:27

H_Nalanta schreef:
Super dat je overal op reageert terwijl je in een ander topic aangaf dat niet meer te doen. +:)+

Sssssst! ;-)

Tuurlijk reageer ik! Het is niet om reakties uit te lokken ik vind de verschillende meningen gewoon interessant en als iedereen dat respecteerd gaat het toch goed?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:35

bedankt voor je andwoord :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:00

Lastige met een paard wat niet snel onder de indruk is is dat je makkelijk grove hulpen gaat geven en hem desensibiliseerd waar je dat juist niet wil hebben. Je wordt makkelijk achtergrondlawaai ipv iemand waar op gelet moet worden.

Ik heb ook de indruk dat Annemarie zenuwachtig is van het "hengst" zijn van deze 2 jarige en daarom te scherp wordt. Ik kan een 2 jarige niet anders noemen dan een 2 jarige, die misschien wat puberaal is, maar hengsten zijn toch een stuk volwassener en ouder dan een 2 jarige. Voor het correct opvoeden maakt het geslacht niks uit, karakter wel. Er zijn merries met een veel lastigere gebruiksaanwijzing dan menig volwassen, topfitte dekhengst. Het happen, te dicht bij komen en omhoog gaan heb ik hier ook wel gehad met een 2 jarige ruin, dus hengstengedrag? Nee, eerder een typisch, nieuwsgierig jong paard dat nog een flink stuk beheersing moet leren. Dat is balanceren tussen grenzen stellen zodat het beheerst kan onderzoeken waar hij zo nieuwsgierig naar is en corrigeren als die te ver gaat. Van botweg afstraffen krijg je snel een robot, weliswaar veilig in de omgang, maar je hebt er vaak minder paard aan.

Verder kan ik niets goeds zeggen over het afstraffen van een defensieve reactie als het willen beschermen van het hoofd bij aanraking. Dan is desensibilisatie op zijn plaats ipv het nog negatiever maken van mensen die aan je zitten.

Halster zelf ben ik ook niet zo dol mee afgaande op wat ik zie. Lijkt me ook lastig met aan de lijn van hand veranderen, etc. want je zit aan 1 kant vast ipv onderop. Nu snap ik dat bij een halster als dit wel, want als je die vast hebt onder de kin en paard gaat in verzet krijgt die hele ruggegraad op 1 lijn en kan dan voluit kracht zetten. Met lijn aan de zijkant lukt dat niet. Moet zeggen dat ik nog steeds de voorkeur heb voor een touwhalster.

Ik ben ook niet voor JU, en vondt Annemarie hier echt niet op haar best. Op de horseexperience met die trailerdemo was er rust en zekerheid in haar doen en laten, hier niet.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:10

Hm , iedereen zijn ding hoor, maar ik vind persoonlijk dat mevrouw toch te hardhandig omgaat met een paard dat rechtstreeks uit de opfok in een voor hem onbekende omgeving komt.. Ik ben geen fan van het gejakker aan het halster en al helemaal niet met de manier van achteruit zetten.. Ik zie mevrouw nl geeneen signaal afgeven dat ze wil dat het paard achteruit gaat, er wordt meteen een tik gegeven met de longeerlijn, zo krijg ik ook wel een paard in zijn achteruit hoor..
Leuk dat jullie je er in kunnen vinden TS, maar t is niets voor mij..

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:41

Ik wilde toch nog even reageren op Tamary haar post.

Lastige met een paard wat niet snel onder de indruk is is dat je makkelijk grove hulpen gaat geven en hem desensibiliseerd waar je dat juist niet wil hebben. Je wordt makkelijk achtergrondlawaai ipv iemand waar op gelet moet worden.

Helemaal mee eens. Het “fine tunen”van de hulpen gaat al heel goed, alleen komt het bij hem op sommige momenten niet door en ja dan moet je iets harder zijn om dezelfde reactie te krijgen. Straks als hij met mij dagelijks in handen komt zal dat ook snel veranderen.

Ik heb ook de indruk dat Annemarie zenuwachtig is van het "hengst" zijn van deze 2 jarige en daarom te scherp wordt. Ik kan een 2 jarige niet anders noemen dan een 2 jarige, die misschien wat puberaal is, maar hengsten zijn toch een stuk volwassener en ouder dan een 2 jarige. Voor het correct opvoeden maakt het geslacht niks uit, karakter wel. Er zijn merries met een veel lastigere gebruiksaanwijzing dan menig volwassen, topfitte dekhengst. Het happen, te dicht bij komen en omhoog gaan heb ik hier ook wel gehad met een 2 jarige ruin, dus hengstengedrag? Nee, eerder een typisch, nieuwsgierig jong paard dat nog een flink stuk beheersing moet leren. Dat is balanceren tussen grenzen stellen zodat het beheerst kan onderzoeken waar hij zo nieuwsgierig naar is en corrigeren als die te ver gaat. Van botweg afstraffen krijg je snel een robot, weliswaar veilig in de omgang, maar je hebt er vaak minder paard aan.

Weet niet zozeer of ze zenuwachtig is hoor. Mooni is dan denk weer gevalletje apart. Volwassen is hij zeker nog niet zo ziet hij er wel uit helaas. Dat is ook de reden waarom hij nog tot het voorjaar in de opfok mag blijven.

Verder kan ik niets goeds zeggen over het afstraffen van een defensieve reactie als het willen beschermen van het hoofd bij aanraking. Dan is desensibilisatie op zijn plaats ipv het nog negatiever maken van mensen die aan je zitten.
Halster zelf ben ik ook niet zo dol mee afgaande op wat ik zie. Lijkt me ook lastig met aan de lijn van hand veranderen, etc. want je zit aan 1 kant vast ipv onderop. Nu snap ik dat bij een halster als dit wel, want als je die vast hebt onder de kin en paard gaat in verzet krijgt die hele ruggegraad op 1 lijn en kan dan voluit kracht zetten. Met lijn aan de zijkant lukt dat niet. Moet zeggen dat ik nog steeds de voorkeur heb voor een touwhalster.

Eens de lijn vast was ook meer als zekerheid dat ie toch niet uit baldadigheid zo op haar rug zou springen. Hengsten blijven onberekenbaar hoe braaf ze ook zijn.

Ik ben ook niet voor JU, en vondt Annemarie hier echt niet op haar best. Op de horseexperience met die trailerdemo was er rust en zekerheid in haar doen en laten, hier niet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:03

Dat een 2 jarige hengst volwassener is, dan een 2 jarige ruin, wil ik niet geloven, dat zou betekenen, dat als je de hengst castreert, hij terug moet gaan in volwassenheid.
Dat kan toch niet?

En sorry, maar een paard, dat mij bijt, dat gaat zijn grenzen niet verder onderzoeken hoor, die krijgt gewoon een opduvel!

Ik vind wel, dat als Annemarie het zelf niet vertrouwd, ze NEE moet zeggen in plaats van deze onzekere houding tegenover het paard te laten zien.
Ze zet daarmee 2 stappen terug in plaats van vooruit!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:09

Ik ben met mijn paardje daar ook geweest, heb zeker veel geleerd.
Mijne was al geruint maar dacht nog heel erg dat hij hengst was.
Hij is daarna echt zo erg veranderd, het is nu een makkelijk schaapje en in het begin totaal niet.
JU doe ik nu niet meer maar dat heeft wel erg geholpen daar toen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:18

Tendance schreef:
Dat een 2 jarige hengst volwassener is, dan een 2 jarige ruin, wil ik niet geloven, dat zou betekenen, dat als je de hengst castreert, hij terug moet gaan in volwassenheid.
Dat kan toch niet?

Mooni is een paint (zeg maar een quarter met vlekken) die worden gefokt om vroeg zoveel body te hebben. Mijn ruin van nu ruim 3 was vorig jaar echt een iele slungel vergeleken bij deze 2 jarige. De mijne is pas deze zomer wat meer massa gaan kweken en begint nu een beetje richting volwassen te tonen.

Het al zo volwassen tonen ligt dus aan het ras en niet zozeer aan het nog hengst zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:22

Snap niet helemaal waarom je dit op mij quote?
Ik zeg toch juist, dat een 2 jarige hengst of ruin geen verschil maakt in volwassenheid?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:37

Hoewel ik geen voorstander van MR en de join up ben, vond ik annemarie altijd heel verstandig overkomen in reacties.
Helaas valt het filmpje met Mooni mij des te harder tegen. De punten zijn al door velen genoemd.
Je ziet de verwarring bij het paard. Het begrijpt niet wat het moet en krijgt daarvoor steeds op zijn mieter. Bv bij zijn schrikreactie als ze aan het halster komt en daarna met het achterwaarts gaan, wat gepaard gaat met heel veel drukte en bombarie en flink wat snokken aan het halster terwijl het paard doet wat ervan wordt verwacht, nl achteruit gaan. Waarom in hemelsnaam blijven snokken aan dat halster terwijl het al achteruit gaat?
Daarna het loshaken... paard blijft braaf staan en krijgt op zijn mieter omdat hij moet rondrennen. Tijdens het rondsturen veel onrust en onduidelijkheid en een paard wat erg onrustig wordt met zijn hoofd door het hele gedoe.

Als je dan bedenkt dat het guppie uit de opvang naar deze vreemde plek wordt gebracht, tussen hoge ijzeren hekken wordt geplaatst waar hij niet wegkan en vervolgens flink op zijn nummer wordt gezet terwijl hij niets heeft misdaan, stel ik mij toch aardig wat vragen over het nut hiervan; anders dan de boodschap dat je op je tellen moet passen bij de mens omdat ze onberekenbaar kunnen reageren.

Maar goed... het is natuurlijk niet mijn paard en als jij, ts, dit nodig/leuk vond, is dat uiteraard je goed recht. En eerlijk is eerlijk, je blijft heel vriendelijk overal antwoord op geven en staat open voor de mening van anderen. En dat verdient een compliment. Zonder meer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:44

Maar wat vind Annemarie er zelf van als ze het filmpje terug kijkt?
Zij zit ook hier op bokt, had ze hier niet ook al even kort gereageerd, en kan misschien verduidelijking geven?
Hoe vindt ze zelf, dat ze het bij dit paard gedaan heeft als ze het terug gaat kijken?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 14:35

Tendance
Dat kan toch niet?

Geloof ik ook niet. Ik denk dat het qua ruin of hengst houden ook niet uitmaakt wie er eerder volwassen is.

En sorry, maar een paard, dat mij bijt, dat gaat zijn grenzen niet verder onderzoeken hoor, die krijgt gewoon een opduvel!

Van mij ook bijten hoort niet. En wordt direct gestraft.

Ik vind wel, dat als Annemarie het zelf niet vertrouwd, ze NEE moet zeggen in plaats van deze onzekere houding tegenover het paard te laten zien.
Ze zet daarmee 2 stappen terug in plaats van vooruit!

Loversyl
Ik ben met mijn paardje daar ook geweest, heb zeker veel geleerd.
Mijne was al geruint maar dacht nog heel erg dat hij hengst was.
Hij is daarna echt zo erg veranderd, het is nu een makkelijk schaapje en in het begin totaal niet.
JU doe ik nu niet meer maar dat heeft wel erg geholpen daar toen

Dank je voor je antwoord! Fijn dat je ook een positieve ervaring deelt! Hoe oud was hij toen je hem hebt meegenomen?

tamary
Mooni is een paint (zeg maar een quarter met vlekken) die worden gefokt om vroeg zoveel body te hebben. Mijn ruin van nu ruim 3 was vorig jaar echt een iele slungel vergeleken bij deze 2 jarige. De mijne is pas deze zomer wat meer massa gaan kweken en begint nu een beetje richting volwassen te tonen.
Het al zo volwassen tonen ligt dus aan het ras en niet zozeer aan het nog hengst zijn.

Dank je Tamary en dit is helemaal juist Mooni is een laatbloeier terwijl hij er niet zo uit ziet.

Liljebo
Hoewel ik geen voorstander van MR en de join up ben, vond ik annemarie altijd heel verstandig overkomen in reacties.
Helaas valt het filmpje met Mooni mij des te harder tegen. De punten zijn al door velen genoemd.
Je ziet de verwarring bij het paard. Het begrijpt niet wat het moet en krijgt daarvoor steeds op zijn mieter. Bv bij zijn schrikreactie als ze aan het halster komt en daarna met het achterwaarts gaan, wat gepaard gaat met heel veel drukte en bombarie en flink wat snokken aan het halster terwijl het paard doet wat ervan wordt verwacht, nl achteruit gaan. Waarom in hemelsnaam blijven snokken aan dat halster terwijl het al achteruit gaat?
Daarna het loshaken... paard blijft braaf staan en krijgt op zijn mieter omdat hij moet rondrennen. Tijdens het rondsturen veel onrust en onduidelijkheid en een paard wat erg onrustig wordt met zijn hoofd door het hele gedoe.
Als je dan bedenkt dat het guppie uit de opvang naar deze vreemde plek wordt gebracht, tussen hoge ijzeren hekken wordt geplaatst waar hij niet wegkan en vervolgens flink op zijn nummer wordt gezet terwijl hij niets heeft misdaan, stel ik mij toch aardig wat vragen over het nut hiervan; anders dan de boodschap dat je op je tellen moet passen bij de mens omdat ze onberekenbaar kunnen reageren.

Bedoel je het nut hiervan hem mee nemen naar een vreemd terrein of dat hij in jouw ogen op zijn nummer wordt gezet? Ik zie er niets anders aan dan een jong paard meenemen naar een nieuwe stal en dan daarmee gelijk aan de slag. Waarna je dus een jong paard op vreemd terrein laat staan waar je hem positieve of negatieve indrukken laat opdoen en dat hij daar dus moet blijven staan. Mijn mening achter Mooni meenemen naar vreemd terrein voor 2! dagen en hem daarna weer terug te plaatsen in zijn vertrouwde omgeving is dat dit in mijn ogen beter is dan een JU te doen in zijn vertrouwde omgeving zodat hij daarbij geen negatieve associaties kan maken.

Maar goed... het is natuurlijk niet mijn paard en als jij, ts, dit nodig/leuk vond, is dat uiteraard je goed recht. En eerlijk is eerlijk, je blijft heel vriendelijk overal antwoord op geven en staat open voor de mening van anderen. En dat verdient een compliment. Zonder meer.
Nodig en leuk zijn verschillende dingen. Die heb ik in een eerder post ook al verteld. Voor de “leuk” heb ik dit niet gedaan, is het nodig geweest? Ik vond van wel. Vind iemand anders het nodig ja of nee dat is hun mening. Ik vind het erg interessant om juist de verschillende meningen daarover te horen. Ieder doet het op zijn eigen manier die bij die persoon het best past of dat de goede manier is weet niemand dat staat nergens…

Dank je voor het compliment! Ik voel mij ook absoluut niet aangevallen door de (negatieve) reacties en misschien kan ik er nog wat van leren!

Tendance
Maar wat vind Annemarie er zelf van als ze het filmpje terug kijkt?
Zij zit ook hier op bokt, had ze hier niet ook al even kort gereageerd, en kan misschien verduidelijking geven?
Hoe vindt ze zelf, dat ze het bij dit paard gedaan heeft als ze het terug gaat kijken?

Ik weet niet of ze de filmpjes al gezien heeft of überhaupt hier het topic al gelezen heeft. Misschien gaat ze dit nog doen en misschien niet. Ik kan je daar geen antwoord op geven.