Weer gáve foto's & een filmpje (:

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Weer gáve foto's & een filmpje (:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:35

misverstandje... het aanleren van de passage gebeurt niet op deze manier.
Zeer slecht voor de rug.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:54

JNAWA_Nienke schreef:
Oei misverstandje hier, geloof ik!
Wat ik ervan weet, is Henke al een aantal jaar actief met het vrijheidsdressuur gebeuren, dus steigeren (capriole en passage) zijn ze, in mijn ogen, wel aan toe! :)

En verder, ze geeft zelf ook al aan dat het het begin is van de passage, en ik weet zeker dat het goed komt! :D

Ik weet ook dat ze al een jaartje of 1/2 bezig is met VD.
Maar daar had ik het totaal niet over.

Steigeren is ze ook wel aan toe, maar ik zie een paard dat aanvalt, en iemand die stunts doet (staan is teveel druk op een te klein punt en een belemmering in de beweging) (en het hard landen in de capriole) die gewoon niet kunnen. Al doe je 20 jaar VD ;)

Daarnaast is de passage gewoon zo niet uit te breiden naar een 'echte passage'
Als een pony in de basis al zo zn hoofd omhoog smijt en zn rug wegdrukt is hij kapot voor hij het goed kan. Een passage begin je met een sterke pony die gereden word vanuit verzameling met een amazone die ook BLIJFT zitten welke beweging een pony ook maakt. Ik zie in het filmpje gewoon dat die pony enorm word tegengewerkt in zijn beweging omdat de ruiter gewoon totaal niet meekomt in de beweging. Dus dat is gewoon al een foute basis voor de passage ;)

Ik val daarnaast ook niet aan, maar geef gewoon wat ik er van vind. Wat ze ermee doet, dat maakt me écht heel weinig uit. Maar voor die pony is het gewoon prettiger om correct getraind te worden en dus ook geen voeten op zn lendenen tijdens het steigeren te hebben drukken. Geef jij jezelf maar eens flink druk in je zij en span dan je spieren aan... Geloof me dat dat écht niet confortabel is.

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 22:01

Ik respecteer jullie mening allemaal, maar sorry hoor julle snappen wel dat ik er opbegeven moment niet meer op in ga, als ik meer dan 5 reacties zie over hoe slecht het allemaal wel niet is.. Daarom zeg ik , ik respecteer het , ik zie het ook zeker niet als aanvallend kritiek , maar nu snap ik het wel ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:00

Jongens wat kunnen jullie zeuren... :n

Wat ik zie is een 14-jarige meid die GEWELDIGE dingen doet met haar pony. Ja, ik ben er echt van onder de indruk. En dan mogen jullie met allerlei argumenten op de proppen komen dat de passage totaal verkeerd gereden wordt enzo... kan best... maar dan zou ik graag willen weten, wie van de bokkers die hier gereageerd hebben, dit soort dingen deed en kon met zijn pony toen die zelf 14 was? Ik niet in elk geval!

TS ik vind het echt heel knap wat je doet, je ziet dat je pony enorm veel van je houdt en veel aandacht voor je heeft. Wie droomt nou niet van zo'n band met z'n paard? Doe zo verder, ik vind het echt super!

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:08

Wat ziet dit er geweldig uit! Je kan echt zien dat je pony en jij gek op elkaar zijn en helemaal op elkaar ingespeeld. Aan het begin van het filmpje lijkt het wel of jullie spelen: geweldig ! Hartstikke leuk ! Lol met je knol 8-) Super.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:08

Ik deed dat soort dingen met mn paard toen ik 14 was ;)
maar ik heb ook fouten gemaakt en ben tot op zekere hoogte BLIJ dat ik op bepaalde dingen ben gewezen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:15

VisibreTeam schreef:
Ik deed dat soort dingen met mn paard toen ik 14 was ;)
maar ik heb ook fouten gemaakt en ben tot op zekere hoogte BLIJ dat ik op bepaalde dingen ben gewezen.

Precies :j

Sommige dingen in het filmpje kunnen gewoon niet, of je nou 10 of 80 bent of al 40 jaar of een half jaar VD doet.
Die dingen zijn voor jezelf nogal gevaarlijk, maar vooral voor je pony helemaal niet fijn.
(denk aan steigeren en erop staan, lekker op zijn lendenen :j , en die capriole ziet er helemaal niet uit, kijk nou zelf
eens naar dat filmpje en geef toe dat je een halve meter boven zijn rug uitkomt.)

Op deze dingen na ziet het er echt leuk uit hoor, aan het aanvallend steigeren moet je nog werken. Maar neem
alsjeblieft advies van anderen aan voor je pony straks versleten is of we hier bericht lezen dat je in het ziekenhuis
ligt. :j

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:31

TS heb even een screenshot gedaan van je capriool,
even eerlijk he vind je dit er nu echt fijn uitzien ?\

Afbeelding

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:32

Ik wordt hier zó moe van , kan dit topic niet gesloten worden?

xhenkexspons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 23:33

Tuurlijk ziet het er niet fijn uit , weet jij een manier om te blijven zitten dan ? Bést lastig hoor ;)
En er naast kan hij nog niet dat ben ik aan het leren , dan doe ik het er niet eens meer erop ;)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:35

Als je niet kunt blijven zitten, doe het dan gewoon niet :)
Je bent echt leuk bezig met spons, breng er rust in, doe een stapje terug, neem de 'extreme' stunts ff weg en ga ook dressuurmatig lekker aan de gang ;)

En, als je een topic opent loop je kans op een rel. Ik kan het weten :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:36

oke dat wou ik net vragen kun je dan niet beter met geduld het op de grond leren zonder er op te zitten?
begrijp me niet verkeerd vind dat je er prima op kunt rijden hoor vind je niet te zwaar of veel te groot maar dit soort dingen kun je denk ik beter laten ;)

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:38

maar bokkers!
henke doet zo te zien wel wat met jullie commentaar
want heb net het filmpje gekeken (eerder niet zat op mijn mobiel)
en de capriole is al wel verbeterd! eerst vloog ze idd een halfe meter op de rug
maar deze keer vond ik het vrij netjes (:
en de passage tja misschien een idee om de spaanse pas aan te leren en dan te verzamelen (:
want zie wel dat henke spons echt wel kan laten verzamelen (:!
en zag ook ooit op hyves staan of ergens anders dat ze les nam
dus kwa dresuur gebied lijkt mij het wel goed gaan (:
tuurlijk gaat niet alles perfect maar er moet toch ergens een begin zijn ??
en dat op spons staan tja.. als ze dat een paar keer doet lijkt me dat niet heel erg maar idd niet te vaak (:

top hoor henke!

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:39

helemaal eens met de meesten hier,
ik vind het super wat je allemaal met spons kan, maar inderdaad sommige dingen zijn gewoon niet slim ;)
en dan boeit het geen moer of je nou al 100 jaar vd doet of niet.
net als bij de capriole, je geeft zelf aan dat je dit niet uit kan zitten en spons het aan de hand nog niet kan.
ga dan eerst vanaf de grond aan de slag zodat hij het vanaf de grond kent, en ga daarna aan je zit werken, om beter in balans te blijven :)
er is wel degelijk een manier om de capriole uit te zitten, kijk maar naar de hogeschool ruiters.. pak er desnoods een zadel bij..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:41

Open je alleen een topic om te lezen wat je wil?

Je vraagt om leuke reacties, en die kun je krijgen, maar ook het tegenover gestelde.

verder ga ik er niet te veel over zeggen, maar als je bijv zegt: kun jij blijven zitten?

Denk ik? zegt zij dat dan? en waarom zou zij dat moeten? doet zij ook dit soort dingen met haar pony? het gaat nu om jou en de pony en niet over diegene die de vraag stelt.

ik hoop dat je de adviezen aanneemt, VD is niet zo maar wat.

Succes!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:42

Ze knalt nog steedst op de rug?
Een capriole is niet om zo OHZ te springen als je niet weet hoe je het correct aanleert zonder je paard in de weg te zitten.

Een verzamelde spaanse pas is GEEN passage.
Een passage word over de rug vanuit verzameling gereden met een extra impuls en meer afdruk met een zweefmoment, heeft niets te maken met een spaanse pas ;)

Een begin moet bij het begin zijn, niet halverwege. De basis voor veel oefeningen is weggelaten. Basis van een capriole: een correcte levade naar pesade met croupade.
Basis van de passage: een verzameld paard dat gaat zitten en weer vlot weg kan rijden....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:43

VisibreTeam schreef:
Ze knalt nog steedst op de rug?
Een capriole is niet om zo OHZ te springen als je niet weet hoe je het correct aanleert zonder je paard in de weg te zitten.

Een verzamelde spaanse pas is GEEN passage.
Een passage word over de rug vanuit verzameling gereden met een extra impuls en meer afdruk met een zweefmoment, heeft niets te maken met een spaanse pas ;)

Een begin moet bij het begin zijn, niet halverwege. De basis voor veel oefeningen is weggelaten. Basis van een capriole: een correcte levade naar pesade met croupade.
Basis van de passage: een verzameld paard dat gaat zitten en weer vlot weg kan rijden....

Jij weet waar je over praat _/-\o_

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:45

okee, mij werd toen uitgelegd dat je dat meer vanuit een verzamelde spaanse pas moet doen ;)
en ja ze knalt idd nog steeds op de rug maar niet meer zo erg als eerst dus ze is wel aan haar zit gaan werken!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:47

Nee.... niet vanuit een verzamelde spaanse pas :))
dan krijg je namelijk gewoon een verzamelde spaanse draf. Hele zware oefening voor een paard overigens, de meesten gaan rug wegdrukken, hoofd omhoog gooien of omvallen :))

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:52

okee! nou goed dat moet je dan maar net weten toch (:?
ga me daar maar eens in verdiepen..

maar goed sowieso mensen denk dat de boodschap bij henke nu wel is aangekomen ..
dus er kunnen nu nog wel een stuk of 20 reactie's komen over iets wat al zo vaak is gezegd
maar daar schiet je niks mee op , het is gezegd klaar kunnen de reactie's die nu komen niet gewoon een beetje normaal zijn ;)?
vind het sneu henke heeft het nu al harstikke moeilijk en dan opeens krijg je van die reactie's jij weet waarover je praat alsof henke dus echt alles verkeerd doet!
zo zie ik het dan (:

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:53

Nee.... Ik onderbouw geloof ik heel duidelijk wat ik zeg, en probeer het ook niet aanvallend te doen. Maar het is jammer dat ze er zo tegenin gaat en daarna zelfs vraagt het topic te sluiten.

En ik weet gewoon waar ik het over heb. Ook nog niet helemaal geweldig en wow, maar ik heb wel de nodige ervaring om hier ook tips te geven die goed onderbouwd zijn ;)

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:00

ja dat snapt henke nu vast ook wel ;)
okee? dus denk dat je nu al je commentaar en tips etc. wel gegeven hebt (:

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:04

Ik krijg hier een beetje het gevoel dat het er maar op neer komt dat ik maar gewoon mn mond moet houden.

Oh wat hou ik van bokt :))

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:06

Je mag alleen positieve dingen zeggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:08

:')
en dat bepaal jij ?