Lol met je knol: Ornel :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Lol met je knol: Ornel :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 16:38

Ziet er goed uit!
Ga zo door! :D

conejo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 12:48

die paraplu is wel erg spannend :) heel knap hoor ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 13:04

Dank jullie allemaal :)
Ik zal het haar vanavond vertellen :D

Aan de hand kan ze super flink zijn :)
Nu lopen we met rijden wel tegen een (voor mij, haha) vervelend probleem aan. Als ik (met zadel, zonder zadel, maakt niet uit) een been aanleg... bijt ze me! Echt waar, nu een blauwe scheen van gister >;)

Snap er niets van, als ik aan de hand werk en tegen haar zij duw ofzo, doet ze niets, ook al is die druk hoger dan als ik een been aanleg.

Ik dénk dat het is omdat ze het niet snapt, maar hoop dat het muntje gauw valt, want scheenbeschermers lijken me niks :=

Chumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:31

Mooi haffie heb je :D

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 22:21

Ziet er goed uit hoor, heb alleen wel een aantal tips ;)

Bijvoorbeeld met het achteruit vragen, blijf je heel lang in een fase zitten terwijl zij geen respons geeft.. Dan moet je snel naar de 2, als ze dan niet reageert naar de 3 en bij 4 móet ze gaan, wat je doet hoe dan ook, dat moet sneller gaan ;) Ook zag ik dat ze een keer al een voetje naar achter zette, maar in het begin moet je blij zijn met ieder stapje en dus belonen na iedere stap die ze achteruit gaat op jou signaal, en belonen is loslaten, uitademen en braaf zeggen!

Voor je probleem met rijden kunnen er allerlei problemen zijn, maar ik heb het idee dat er wel iets aan onbalans in haar rug/buik kan spelen waardoor ze daar nijdig naar is, het is dan heel gevoelig daar.. Dat zou je na kunnen laten kijken.
Dubbele lange lijnen ís een optie, maar ík vindt dat je daar de juiste begeleiding bij moet krijgen en niet zomaar zelf moet gaan doen, anders kun je meer kwaad als goed doen ;) Ga mooi verder met deze vertrouwensoefeningetjes eerst en lekker grondwerken, het rijden komt daarna! Je moet eerst de basis doorwerken voordat je ooit met de moeilijkere opdrachten kunt beginnen ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:51

Hoi Milan_lover, dankje voor de tips, vind ik altijd fijn :)

Het sneller de fases doorlopen als er geen reactie komt was al aangegeven. Dat van kleine stapjes niet meteen opmerken heb je gelijk in! Ik ben alleen nog niet zo lang bezig met grondwerken, dus het is ook voor mij leren :)

Wat bedoel je met onbalans in buik/rug?

En de lange lijnen zijn nog niet aan de orde :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 13:15

Het is een jong paardje, die waarschijnlijk netzoals de andere jonge paarden niet zo goed voelen waar hun achterbenen zitten, die hun balans met iemand erop nog heel erg moeten vinden, als ze nog in hun natuurlijke balans lopen kunnen ze omvallen met iemand erop, als jij dan ook nog aanspoort krijgen ze vaak het gevoel om te vallen en dan kun je dit soort reacties krijgen, dat hoeft niet bij ieder paard zo te zijn hoor, maar je ziet het wel heel vaak, je kunt dit na laten kijken door bijvoorbeeld een osteopaat om dingen uit te sluiten.

Ook kan hij last hebben van zijn buik of nog heel gevoelig zijn voor dingen, sommige paarden (spreek uit ervaring) hebben bijvoorbeeld een blinde darm onsteking gehad en mensen schoven de schuld al op dat paard, terwijl het dus erg onplezierig voor hem was toen hij werd aangespoord, ook een jong paard trouwens. Er kunnen allerlei problemen zijn, maar ik zou het niet direct linken aan gewoon vervelend gedrag, want uiteindelijk zijn dat maar heel weinig paarden....

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 13:50

Hoi! We zijn in elk geval (met les) onder zadel aan het oefenen op balans. In de bochten wil ze nog versnellen, dus oefenen we met verschillende dingen om dat te verbeteren.

Aangezien ze aan de hand niet reageert op druk (op de plekken aan of achter de singel), ben ik vrij zeker dat het niets medisch is.

Ik denk niet dat het 'gewoon' vervelend gedrag is, maar heel berekend :) Ik meen dat ze wil aangeven dat ze het gewoon niet leuk vindt om dingen te 'moeten'. Heb met haar gemerkt dat 'onbekende' dingen wel op protest stuiten, maar dat ze, van zodra duidelijk is wat er gevraagd wordt, er geen probleem meer van maakt.
Ik denk dat ze dit momenteel zo met de beenhulpen ervaart.

Het is in elk geval al beter :)

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:54

Zie haar nieuwschierig zijn haha. Leuk hoe je zo bezig bent met je paardje! :)