zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:39

roxy_ZharaX schreef:
Romana01 schreef:
Heb ook gevoel dat je niet echt goed bezig zo bent.

Longeren op 2 jaarige leeftijd vind ik al niet goed, maar je hebt daarbij ook nog de touwtjes behoorlijk strak staan en dwingt haar daarmee in een houding.

Probeer anders bijv. te fietsen met haar (jij op de fiets, pony der naast). Of ga met een groepje wandelen :)

edit: waarom ga je nu mensen persoonlijk aanvallen??

in groep gaat niet , ik heb maar 2ponys en ben altijd alleen en als ik met de 2 ponys gaan wandelen zijn ze te wild

heb je geen vriendin die met je mee zou willen??

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:39

1. Pony kan dit werk echt nog niet aan!
2. Ontspanning is nergens te zien.. Paardje (veulen) neemt achterhand totaaaal niet mee!
3. Paard is te jong
4. Je kan beter opzoek naar een andere DA :n

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:40

roxy_ZharaX schreef:
want dat is de meeste gebruikte manier om een longeerlijn te gebruiken

Ik wil me verder niet mengen in de leeftijdsdiscussie, maar mij is altijd geleerd dat dit niet de normale manier is om een longeerlijn te bevestigen en dat deze manier voornamelijk gebruikt wordt bij erg sterke paarden, doordat deze harder/scherper inwerkt dan wanneer je het gewoon onderlangs bevestigd. :)

Grappig dekje trouwens, pony kan er in ieder geval nog in groeien. :+
Laatst bijgewerkt door Mandarijn op 22-06-11 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:41

Het is nog zo'n puppy-pony (wel een leuke puppy-pony ;) ).. het dekje lijkt zelfs op de groei gekocht := :+

Neen, mijn manier is het niet, helemaal niet op die leeftijd (maar verder eigenlijk ook niet).
Ook is het niet de bedoeling dat je je paard voor gaat vastzetten zodat die leert aan de teugel te lopen, dat werkt zo niet (en waar zit je trouwens al aan te denken, ze is 2 jaar := ).

Maarja, wie ben ik hé .. ik ben geen DA ...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:42

Je vraagt iemand waar die geleerd heeft vriendelijk te doen, terwijl je nu zelf met uitroeptekens en alles dingen zit te typen. Pot verwijt de ketel dan.

Afin, een shet van 2 zo longeren met touwtjes kan gewoon echt niet. Een DA is ook maar een mens, die kan er ook naast zitten. Ze zijn geen god en hebben niet altijd gelijk. Jou DA heeft nu niet gelijk. Dit is slecht voor het beessie.

Wandelen vind ze niet leuk, maar weet zeker dat ze dit al helemaal niet leuk vind. Voer anders wat minder hooi of vraag advies op bokt of aan iemand die er verstand van heeft over een goed dieet. Wandelen is nog altijd de beste oplossing, dit, het longeren, is het zeker niet.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 22-06-11 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:42

@ Sabinee__ : deze manier wordt wel gebruikt. Althans, zo heb ik het ook geleerd. Gewoon door de bitring, achter de oren en aan de andere bitring klikken, werkt prima! Ben wel overgestapt naar het onder de neus doorhalen ipv achter de oren, is handiger met een paard van 1m80 :=

Er zijn zoveel dingen die je met een tweejarige kan doen zonder echt aan het werk te zijn. Je kan gaan wandelen, fietsen, zwemmen (bij goed weer), spelenderwijs grondwerken, schriktraining. Allemaal dingen waar je later baat bij hebt en waar je de pony (mits je het niet teveel doet) lichamelijk niet veel mee belast. Enneh, DA'en zijn niet altijd een goede bron hoor. Dankzij een DA is de pony van een vriendin vorig jaar na een lange lijdensweg ingeslapen dus beter opletten en eventueel een andere DA raadplegen :)

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:43

[***] schreef:
Het is nog zo'n puppy-pony (wel een leuke puppy-pony ;) ).. het dekje lijkt zelfs op de groei gekocht := :+

Neen, mijn manier is het niet, helemaal niet op die leeftijd (maar verder eigenlijk ook niet).
Ook is het niet de bedoeling dat je je paard voor gaat vastzetten zodat die leert aan de teugel te lopen, dat werkt zo niet (en waar zit je trouwens al aan te denken, ze is 2 jaar := ).

dat weeet ik zelf oook wel alleemaal hoor
ik ben aan het denken om rustig op te bouwen enhet was trouwens eenmalig hoorr
dekje is maat mini en het is nog te groot

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:43

Joycebunny schreef:
@ Sabinee__ : deze manier wordt wel gebruikt. Althans, zo heb ik het ook geleerd. Gewoon door de bitring, achter de oren en aan de andere bitring klikken, werkt prima! Ben wel overgestapt naar het onder de neus doorhalen ipv achter de oren, is handiger met een paard van 1m80 :=

Ik zeg ook nergens dat hij niet gebruikt word, en geef al aan dat mijn kennis hier misschien te kort schiet.
Maar dat wilt niet zeggen dat de rest wel oke is wat ze doet, helaas ..

Embe

Je wil respectvol behandeld worden... dat is moeilijk als jij je pony zonder respect behandelt. Je bent eigenwijs en denkt de wijsheid in pacht hebt. Helaas is dat niet zo en is die lieve jonge pony er de dupe van. Daarom krijg je deze reacties.

Calimero_

Niemand heeft erop gereageerd..

Maar zoals ik zonet zei, hoort een 2 jarige niet gewoon nog lekker met zijn leeftijd en soortgenootjes op het land te staan om op te groeien??

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:44

leuke pony! :D appart zo met die witte voetjes.

maar laat deze pony idd gewoon lekker staan met af en toe een wandelingetje.
en laat je eerst eens goed voorlichten hoe je met touwtjes kan longeren. ik vind de touwtjes echt veel te strak staan. sorry;)

Embe

Calimero_ schreef:
Niemand heeft erop gereageerd..

Maar zoals ik zonet zei, hoort een 2 jarige niet gewoon nog lekker met zijn leeftijd en soortgenootjes op het land te staan om op te groeien??

Ja zeker... je hebt helemaal gelijk!

Anoniem

roxy_ZharaX schreef:
[***] schreef:

dat weeet ik zelf oook wel alleemaal hoor
ik ben aan het denken om rustig op te bouwen enhet was trouwens eenmalig hoorr
dekje is maat mini en het is nog te groot

Aan de beginpost te zien weet je het niet allemaal zelf ... (want je luistert naar je DA en zegt nog wat andere dingen)
Als je het zelf zou weten zou je het namelijk niet doen, ook niet om op te bouwen en ook niet eenmalig (hoezo kan je opbouwen als je iets maar eenmalig doet?). Je kan met eenmalig ook héél veel stuk maken...

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:45

Citaat:
op shetlandershop.nl :)

dank je! maar ze hebben ze zeker alleen maar in shetlandermaat? en mensen jullie kunnen ruzie maken :+

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:51

Ik vind net als de anderen dat je te jong met haar begint en dat ze beter lekker nog een jaar of zelfs liever tot ze 4 is op de wei staat
dan pas zijn ze meestal goede bouw voor het werk
Ook zijn de touwtjes gewoon veelste strak en dat zie je ook aan haar. Haar ogen en oren staan zo van: moet dit allemaal? Ik voel me hier niet prettig bij

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:52

De gene die zich hier belachelijk maakt ben jij TS.. Snap jij het niet als iedereen zegt dat het niet goed is voor een 2-jarige, dat er dan ergens wel een bron van waarheid moet inzitten? Waarom moet de pony uberhaupt leren aan de teugel te lopen, als dat beestje toch niet bereden gaat worden?

Sorry maar ik snap niet waar jij mee bezig denkt te zijn. Jou DA zegt dat je mag longeren? Maar heb jij dan je eigen initiatief genomen om met touwtjes te gaan longeren?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:54

Goed, netjes en respectvol dan:

Je paardje is nog in de groei, de eenzijdige belasting van het longeren is heel erg slecht voor de pezen, banden en botten van je paardje, waardoor je de benen en rug van je paardje overbelast en dat is niet goed en gaat je straks blessures opleveren. Of je het nou eens per maand, twee keer per week of drie keer per jaar doet, dit hoort niet met een 2 jarige. Een twee jarige is een baby die net kan lopen vergeleken met mensen, en een baby die net kan lopen laat je dit ook niet doen.

De da die je dit advies heeft gegeven zit er duidelijk naast, je kan beter je paardje geen krachtvoer geven, minder gras, graszaadhooi (zit amper voedingswaarde in) en dan kom je ook een heel end.

Buiten dat zitten je touwtjes niet goed, ze zitten achter je longeerschoft en hebben op deze manier geen bewegingsvrijheid waardoor je je paardje stevig vastzet, wat dus zeer zeker niet goed is voor zijn hals.

Er zitten hier mensen die al heel erg lang in de paarden zitten, zeer zeker al langer dan jij leeft dus als je een verstandige meid bent leer je daarvan ipv je ertegen af te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:55

Vealosz schreef:
Waarom moet de pony uberhaupt leren aan de teugel te lopen, als dat beestje toch niet bereden gaat worden?

Misschien niet helemaal ontopic, maar kan misschien wel interessant zijn ..
Ik ben ook bezig met mijn pony om "aan de teugel" te laten lopen, in ieder geval die hoofdhouding zeg maar, komende van achteruit, en zonder teugels :+ Ik zal er misschien ook nooit meer op rijden (of misschien wel, doet niet ter zake) maar ik vind het wel belangrijk. En waarom? Omdat hij dan z'n nekspieren goed gebruikt, en omdat dit bij mij van achteruit komt gebruikt hij dus heel z'n lichaam goed. Of daar wil ik toch naartoe werken (met hulp :Y) ). Dus het heeft wel zin om met je pony te werken zodat deze "aan de teugel" loopt, heeft op zich niks met rijden te maken. Maar het is natuurlijk niet goed om dit te gaan afdwingen door je pony vast te knopen, daar berokken je alleen maar schade mee ...

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:59

Ik ga helemaal met Breghje mee. Daarnaast zou ik zelfs een oudere pony niet op die manier met touwtjes vastzetten, dan gebruik ik liever een elastiek, dat geeft dan wat meer mee, want door ze naar beneden vast te binden gaan ze echt niet ontspannen lopen, de spieren gaan dan net vast zitten door verkeerd gebruik.

Een jonge pony is het beste af in een kudde met andere jonge paarden. Soms vraag ik me af waarom er in Nederland zo veel jonge paarden alleen op een wei lopen of zelfs op een stal staan. Laat de veulens, enters en twenters toch lekker op een grote wei in de opfok lopen i.p.v. gezellig achter in de tuin....... |o

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:00

Tja je vraagt om problemen met dit topic.
DA heeft dit heus niet geadviseerd kan ik me echt totaal niet voorstellen!! Laat het beestje gewoon lekker in de wei staan, waarom ermee aan het werk gaan??

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:03

Breghje schreef:

Je paardje is nog in de groei, de eenzijdige belasting van het longeren is heel erg slecht voor de pezen, banden en botten van je paardje, waardoor je de benen en rug van je paardje overbelast en dat is niet goed en gaat je straks blessures opleveren. Of je het nou eens per maand, twee keer per week of drie keer per jaar doet, dit hoort niet met een 2 jarige. Een twee jarige is een baby die net kan lopen vergeleken met mensen, en een baby die net kan lopen laat je dit ook niet doen.

De da die je dit advies heeft gegeven zit er duidelijk naast, je kan beter je paardje geen krachtvoer geven, minder gras, graszaadhooi (zit amper voedingswaarde in) en dan kom je ook een heel end.

Buiten dat zitten je touwtjes niet goed, ze zitten achter je longeerschoft en hebben op deze manier geen bewegingsvrijheid waardoor je je paardje stevig vastzet, wat dus zeer zeker niet goed is voor zijn hals.

ze krijgt geen krachtvoer en ze staat op heel kort gras

Er zitten hier mensen die al heel erg lang in de paarden zitten, zeer zeker al langer dan jij leeft dus als je een verstandige meid bent leer je daarvan ipv je ertegen af te zetten.

jaa ze moeten gewoon leren normaal reageren

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:04

roxy_ZharaX schreef:
Breghje schreef:

ze krijgt geen krachtvoer en ze staat op heel kort gras

Maar wat is nou je reactie op mijn post? Ga je er iets mee doen of leg je het naast je neer?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:05

Nee je vraagt erom met zo'n topic...
Mensen worden geirriteerd als ze dit topic zien en vragen zich dan af hoe dom iemand kan zijn om zoiets te doen en ja dan krijg je zo'n reactie

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:08

Yonker schreef:
Tja je vraagt om problemen met dit topic.
DA heeft dit heus niet geadviseerd kan ik me echt totaal niet voorstellen!! Laat het beestje gewoon lekker in de wei staan, waarom ermee aan het werk gaan??

leer lezen heb ik oook nie gezegt ik zei dat ik het gevraagt had en hij zei dat af en toe geen kwaad kan
e 2jaar is minimum maar nu leren het het snelst
er staat 3ponys in de manege die toegekomen is als 2.5jarigen volledig opgeleerd (ok dat vindt ikk echt ook overdreven)
en ze zijn nu 15 jaar en er is iets aan
het is ook te zien welke pony

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:08

roxy_ZharaX schreef:

Ik moet zeggen dat ik de reacties nog best mee vind vallen richting jou hoor, volgens mij komen de persoonlijke aanvallen vanaf jouw kant, maar goed.

Ik ga helemaal met Breghje mee. Longeren geeft een eenzijdige beweging die behoorlijk zwaar is. Vergelijk het eens met jezelf.. ging jij op je 10e al een marathon rennen? nee toch? omdat je lijf daar niet voor getraind is en omdat je te jong bent om dat vol te houden. Zo kan je dit longeren met je 2 jarige pony ook bekijken.

Je kan ook met balkjes en paaltjes verschillende parcourtjes bouwen en je pony schriktraining geven of over balkjes laten stappen. vind ze vast ook leuk, is afwisselend en als je dat regelmatig doet samen met het wandelen zal ze vast ook afvallen :)