Voor het eerst VD met Moonlight :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:38

ik vind toch echt dat je beter op de omheining moet letten, volgends jou staat ze er niet te dicht bij maar als je zo'n grote bak heb kan je ook in het midden oefenen.
daarbij vind ik paard niet echt een hele blij mee werk blik geven.
missschien iets meer afwisselen waarbij die wat meer moet denken inplaats van ze spieren te gebruiken.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:39

@ H_Nalanta : heb ik ergens het woord 'dwang' gebruikt in m'n post dan? :)
ik bedoel ook niet dwang. Dan zou ik het woord 'baas' ipv 'leider' gebruikt hebben. Ik bedoel dus hetzelfde als jij. Je paard moet luisteren, zonder dwang, ze dingen vragen ipv opleggen. Maar ik vind niet dat als je paard bij VD zegt 'ik heb geen zin meer in een oefening' je hem dan maar gewoon je gang moet laten gaan. Ik vraag hem dan om de oefening nog één keer te doen, en beloon hem bij het minste. Maargoed, dat is dan weer een andere discussie :)

Captain

Re: Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:41

Dan vindt ik het dus wel dwang. Sowieso hoor je niet te wachten tot je paard het niet leuk meer vindt.
Maar dat is inderdaad een andere discussie.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:44

@Joyce
Als ik haar ga dwingen komt juist het protest ;)
Bij de oefening niet. Maar zoals is gezegd, der is geen hekken meer :) en daardoor kan ze nogal rap 'weglopen' (ze doet dat, maar igv)

@H_Nalanta
Ik dwing ze niet om deze oefening te doen.

@Luf_Midnight
Kan ik je er even op wijzen dat er (voor de zoveelste keer) géén hekken meer staat in de piste?
ze is altijd met de oren naar achter :) Ik ken me paard wel goed genoeg om te weten wanneer ze écht iets niet graag doet/leuk vind.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:45

Ik wacht ook nooit tot hij het niet meer leuk vind. Soms heeft hij gewoon geen zin in een bepaalde oefening en dan 'moet' (lees: ik vraag hem) hij die oefening doen. Al is het maar een klein klein beetje (bijvoorbeeld bij achterwaarts één klein pasje of zelfs alleen de aanzet tot het achterwaarts lopen) en dan uitvoerig belonen. Heb het een tijd op de 'als-hij-geen-zin-heeft-hoeft-hij-niet' manier gedaan en dit werkte helemaal niet bij mijn pony; :n

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:49

Dit bedoel ik ook niet Joyce :) Maar ik wil gwn zeggen dat je met dwang niet zal uitmaken bij Moon.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:50

Silkaay schreef:
@H_Nalanta
Ik dwing ze niet om deze oefening te doen.

Dat zeg ik ook helemaal niet. :P

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:50

Nogmaals : heb nergens gezegd dat je haar moet dwingen ;) mijn manier is iets totaaaaal anders dan dwingen. Als ik m'n pony echt dwing zou hij me omverlopen en helemaal niet meewerken met VD/rijden :)

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:55

Zoals de meesten hier aanhalen zou ik toch echt met de basis beginnen. Vooral omdat je zelf ook aangeeft dat het paard wel eens lastig kan doen. Mijn Haflinger vindt het zelf ook heel fijn om dingen te leren maar wanneer ik alles maximum 5x (kleine oefeningen zoals flemen wel meer) heb gedaan vindt hij het wel genoeg dus ik vind toch dat je haar een beetje overvraagt. Ook ondervind ik zelf dat je de basis nodig hebt om je paard te kunnen beheersen, het zou niet zo fijn zijn als ze nu uit het niets begint te steigeren om een beloning te krijgen. Het is natuurlijk heel mooi dat dit kan, zo lang het veilig blijft en je haar niet gaat overvragen.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:57

@H_Nalanta.
H_Nalanta schreef:
Dan vindt ik het dus wel dwang. Sowieso hoor je niet te wachten tot je paard het niet leuk meer vindt.
Maar dat is inderdaad een andere discussie.

& dit dan? :)

@Joyce
same hier met Moon :)

@_Severine
Wat verstaan jullie onder de basis? (kijk es ff bij mijn topic? daar staat wat ik ze voor het steigeren heb geleerd)
waar zeg ik dat ze lastig kan doen? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:59

Dat was naar Joycebunny, niet naar jou.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:01

H_Nalanta schreef:
Dat was naar Joycebunny, niet naar jou.

Oei, mijn excuses :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:02

ik zou het niet zo vaak achter elkaar doen al ik jou was, lijkt me nogal zwaar voor je paardje :=

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:03

zowieso vind ik steigeren een trucje dat je gewoon niet moet aanleren.

ik vind dat het erg vaak gevraagd word in het filmpje. je je paard doet het al voordat het commando gegeven is.
:n

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:04

Hieruit kan ik toch wel halen dat ze soms een beetje lastig doet, sorry als ik het verkeerd begrijp "Maar ik had veel obstakels. Ze croste weg in galop, liep veel te rap in draf, trok tegen mijn hand (kortom, alles behalvé ontspannen), beet naar mij tijdens het aansingelen en opstijgen, viel me soms aan in de weide,... "
Ikzelf ben nog niet lang met VD bezig en ben begonnen met het volgen en achteruit stappen daarna heb ik me beziggehouden met de jambette, en hij snapte deze ook niet meteen maar dat komt wel hoor! Vanuit de jambette ben ik dan overgestapt op de spagaat om nu met de buiging en het compliment te beginnen, daarnaast vindt Samber flemen helemaal top en begint het neen schudden ook te lukken. Het gaat natuurlijk bij iedereen anders...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:11

jou paard is nog lang niet sterk genoeg op te steigeren op commando....
Dit is hoe steigeren eruit hoort te zien. http://www.paulbelasik.com/images/aLevade_ef.jpg
Een dusdanig verzameld paard welke door die verzameling aan de voorkant omhoog komt...

Wat jij jou paard laat doen is ongecontroleerd, en dús levensgevaarlijk....

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:19

_Severine schreef:
Hieruit kan ik toch wel halen dat ze soms een beetje lastig doet, sorry als ik het verkeerd begrijp "Maar ik had veel obstakels. Ze croste weg in galop, liep veel te rap in draf, trok tegen mijn hand (kortom, alles behalvé ontspannen), beet naar mij tijdens het aansingelen en opstijgen, viel me soms aan in de weide,... "
Ikzelf ben nog niet lang met VD bezig en ben begonnen met het volgen en achteruit stappen daarna heb ik me beziggehouden met de jambette, en hij snapte deze ook niet meteen maar dat komt wel hoor! Vanuit de jambette ben ik dan overgestapt op de spagaat om nu met de buiging en het compliment te beginnen, daarnaast vindt Samber flemen helemaal top en begint het neen schudden ook te lukken. Het gaat natuurlijk bij iedereen anders...

Ow sorry ;) maar dit was 2 maand geleden :) Nu doet ze niet meer zo, ze heeft vertrouwen gekregen.
Die heb ik al geprobeerd, maar ze snapt het gewoon aan geen kanten.
Spagaat kan ze wel.
Afbeelding
De getjes liggen ernaast omdat ze mij dan voelde aan haar benen :)

@Kehdra
Pardon, dit is hoe het eruitziet nà de training ;)
Ik ben juist begonnen..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:21

Voor wanneer je net begonnen bent doe je het dan niet op de juiste manier...
ik zie geen enkele vorm van verzameling, en de achterhand van je paard spreekt voor haar (gebrek aan) training. Ik zie in je filmpje nergens dat jij aan die verzameling werkt...

Lees je eerst eens in voordat je ergens aan begint....

waarom heeft ze op die laatste foto een longeersingel en dekje om eigenlijk?

[edit] ik vind dat je ook vreselijk aan het touw aan het sjorren bent...

Je paard is té braaf voor je....
Laatst bijgewerkt door kehdra op 20-10-10 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:24

Vind dit er ook niet ontspannen uitzien.. :n
En dat heeft niets te maken met een eerste keer, de ontspanning hoort er gewoon te zijn.
En dat hek.. :=

_Severine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:25

Silkaay schreef:
_Severine schreef:

Ow sorry ;) maar dit was 2 maand geleden :) Nu doet ze niet meer zo, ze heeft vertrouwen gekregen.
Die heb ik al geprobeerd, maar ze snapt het gewoon aan geen kanten.
Spagaat kan ze wel.
Afbeelding
De getjes liggen ernaast omdat ze mij dan voelde aan haar benen :)

@Kehdra
Pardon, dit is hoe het eruitziet nà de training ;)
Ik ben juist begonnen..

Oké dan neem ik mijn woorden terug, het leek alsof je zo met haar aan de slag ging terwijl ze vrij dominant reageerde en dan zou het steigeren écht gevaarlijk zijn!
Gewoon blijven oefenen, al is het telkens maar 10minuten maar eens ze de klik maakt en het snapt komt het wel goed :)

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:26

lovelucydan schreef:
zowieso vind ik steigeren een trucje dat je gewoon niet moet aanleren.

ik vind dat het erg vaak gevraagd word in het filmpje. je je paard doet het al voordat het commando gegeven is.
:n

Als het op de juiste manier aangeleerd wordt, en je er consequent mee omgaat.. Dan is er niets mis mee.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:29

Miepie1980 schreef:
Pff ben ik dan de enigste die hier niet happy van wordt.

Zie een onrustig paard die constant gevraagd wordt een trucje te doen op een niet zo veilige manier.

Begin eerst is met de basis van de VD. Op het blok, jambette, ja knikken, buigen, knielen enz. Dit is het laatste wat je een paard verkeerd wilt aanleren.

Je zegt dat ze nog al een steigerend typje is. Ben bang dat als je zo doorgaat je paard dit tegen je gaat gebruiken en de lol er snel af is.

Sorry, mooi dat je het probeerd om samen VD te doen maar dit vind ik niet verantwoord.

Ik ben het helemaal met je eens! Eerst de basis steigeren is al een hele grote! Zo verpest je het alleen maar. Je geeft ook steeds het commando op een andere manier en dan weet je paard het ook niet meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:42

Of je nou al 4 andere dingetjes hebt geleerd of niet, steigeren is imo iets wat je pas als aller, allerlaatste moet doen (ok, eerlijk is eerlijk, hoop dat ik me zo lang kan beheersen, t is zo heerlijk penny hihi). Maar er zijn zooooo veel andere dingen die sowieso veiliger zijn én waarschijnlijk voor je paardje wat prettiger zijn. Eerst soepeler worden, spieren opbouwen, samen elkaar beter leren begrijpen in de VD. En ja, paarden kunnen gerust wel steigeren, maar das wat anders dan op commando de lucht in.

Dus echt, begin nou gewoon met al die andere minstens zo leuke dingen. Steigeren kan altijd nog...

En idd dat hek :? Dwarsbalken of niet, lijkt mij toch prettiger om gewoon in t midden van de bak te gaan staan? Een paardenbeen kan gek terechtkomen, ook op verticale palen..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 20:44

@TS
Ik ben benieuwd welk commando je gebruikt voor het steigeren.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:06

@kehdra
Ze heeft nog niet zoveel spieren in de achterhand ;)
Omdat je longeert met een longeersingel? Btw, tis een gewoon dekensingel om het dekje op z'n plaats te houden..
Kan zijn ;) Maar niet heus!
Nee, ik héb ze braaf gemaakt :)

@DeadxStar
Het hek is al gezegd geweest :)

@Brainless
Ik gebruik het commando 'OP' en ook de hand in de lucht :) (die heb ik weggelaten en ze reageerde er perfect op)

@amyz
gezichtsbedrog ze stond op nog minsens 2 meter van die verticale balk. Nee eig niet, daar is de piste het zwaarst en dat is zeker niet goed bij deze oefening :)

@melizz13
Ik geef niet steeds andere commandos :)

@_severine
Moon is een heel brave duts (nu toch) ik heb er bloed zweet en tranen ingestopt en nu is ze Zeker niet het dominante type meer tegenover mij, waardoor ik wel zo'n oefening kan vragen en toch de dominantie kan weglaten :) ;)