Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:18

Je kunt wel excuses zoeken maar het is gewoon niet netjes tegenover je paard.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:18

ja bedankt maar het is niet op de weg waar we daar op staan is gewoon zand en gras ze schud heel erg met d'r hoofd ja dat viel me op maar dat is niet zo'n probleem

iloveyellow

Re: Steigeren van begin tot nu ! echt even kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:19

ok nou ik vind het wel goed van yellow dat ze het doet ze kan ook gewoon niks doen en nog chagoder zijn maar dat doet ze niet

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:19

Zat even in je profiel te kijken, echt leuk al die kunstjes!
Maar hier kun je toch echt beter mee stoppen. Zo te zien denk je niet echt aan de veiligheid.

thoraklover

Ziet er leuk uit, met name de eerste paar beelden! ;)

Anoniem

iloveyellow schreef:
ja bedankt maar het is niet op de weg waar we daar op staan is gewoon zand en gras ze schud heel erg met d'r hoofd ja dat viel me op maar dat is niet zo'n probleem

Hoofdschudden is een teken van verzet, ik zou daar juist aandacht aan besteden...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:20

als je paard op de grond momenteel alleen maar steigert met het touw moet je nog niet proberen ohz vind ik :)
Breid eerst uit op de grond. Tot hij het zonder longe eraan kan en op jouw commando. Dan pas onder het zadel, want zoals eerder gezegd wordt hij nu heeeeel kort gehouden waardoor het er niet vriendelijk uitziet ;)
Verder is het oefenen onder de man op een paadje geen goed idee. De klap die hij nu krijgt, brr. Beter op zachtere grond zoals een weide of goede bak doen!
Zo te horen in je berichten ben je je helemaal niet bewust van wat je doet.. Ik ben erg bezig met vrijheidsdressuur en ik heb toch besloten om steigeren NOOIT aan te leren. Gewoon omdat ze dit kunnen (en vaak ook gaan doen) tegen je gebruiken. Een vriendin van me bijvoorbeeld. Ooit aangeleerd bij d'r pony en die steigert nu altijd met rijden. En het is niet dat ze niet consequent genoeg is want dat is ze..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:21

Je kan zeggen en jezelf verdedigen wat je wilt, maar dit blijft er ontzettend onvriendelijk uitzien. Paard wordt heel strak aan de longeerlijn gehouden en steigert ook nog is heel erg scheef! (logisch, ziet er ook uit alsof het hoofd wordt scheef getrokken...)

Blijf bij de basis en zorg dat het dan goed bevestigd is.. Niet zomaar even uit gaan proberen van wat je paard onder het zadel doet..

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:21

iloveyellow schreef:

Ik zie duidelijk dat het een wegdeel is, wss fietspad? Maar het is zowiezo steen.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:21

djuno schreef:
Niet om je lol te bederven hoor maar.....

a. waarom steigeren leren en al helemaal met een commando die veel mensen hanteren als paarden op hun af komen rennen in het weiland bijvoorbeeld (handen omhoog)
b. dan ga je verder oefenen OP het asfalt???? en dan ook nog eens zonder cap????
c. en over de longeerlijn maar mijn mond te houden.

oke het is geen asvalt dat heb ik al 10000den keren gezegd maar dat wil ik nog wel 100000den keren doen maar ik heb het er zelf aangeleerd omdat ik nou eenmaal aan VRIJheidsdressuur doe ik ben er trots op dat het is gelukt als jullie vinden oh dity is slecht ja dat mag maar ik vind het leuk en mijn pony houd er ook van dan is het toch goed vinden jullie niet?

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:22

ik zie ook dat je 13 ben, misschien beter om er dan les in te krijgen of met een ouder iemand hulp erbij ? voor het geval dat er ongelukken gebeuren

(dit is niet aanvallend bedoeld ;) )

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:23

iloveyellow schreef:
djuno schreef:

a. waarom steigeren leren en al helemaal met een commando die veel mensen hanteren als paarden op hun af komen rennen in het weiland bijvoorbeeld (handen omhoog)
b. dan ga je verder oefenen OP het asfalt???? en dan ook nog eens zonder cap????

oke het is geen asvalt dat heb ik al 10000den keren gezegd maar dat wil ik nog wel 100000den keren doen maar ik heb het er zelf aangeleerd omdat ik nou eenmaal aan VRIJheidsdressuur doe ik ben er trots op dat het is gelukt als jullie vinden oh dity is slecht ja dat mag maar ik vind het leuk en mijn pony houd er ook van dan is het toch goed vinden jullie niet?

Hoe eigenwijs kan je zijn :o
Je denkt niet aan je pony, maar aan jezelf.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:23

je pony houd er van? Moet je kijken hoe vreselijk zuur je pony kijkt... Hmmm je weet écht niet waar je mee bezig bent...

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:24

iloveyellow schreef:
djuno schreef:

tuurlijk hoor meid...jouw hoofd en rug en jouw paard :(:)

Elamor

natasjuhh schreef:
ik zie ook dat je 13 ben, misschien beter om er dan les in te krijgen of met een ouder iemand hulp erbij ? voor het geval dat er ongelukken gebeuren

(dit is niet aanvallend bedoeld ;) )

Er is hier iemand op bokt die daar les in geeft. Zij woont in Veenendaal.
Ederveen ligt daar praktisch naast.

Ladybird
Moderator Algemeen

nou vrijheidsdressuur ben ik zoweiso al niet zon fan van. maar steigeren vind ik het allerdomste wat je kunt doen.. zowel onder het zadel als dat je zelf op de grond staat...

Steigeren onder het zadel word noooit geaccepteerd. hij gaat het namelijk vanzelf een keer uit verzet doen. dan word ie er voor afgestraft. en zeker omcht hij een keer zo hoog steigeren dat je er vanaf donderd dan heb je helemaal een probleem want dan heeft ie zo iets van ooo eerst was steigeren een beloning, nu is steigeren onder het werk uit komen.. en je kunt je paard er niet voor straffen.. je hebt het hem zelf geleerd..

en doe alsjeblieft een cap op.. zon cowboy hoed komt heel stoer over maar tis wel gevaarlijk...

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:25

heej ik heb al een keer een priveles gehad aankomende donderdag weer ik doe mij ding ik heb er gewoon lol in en jullie komen het echt niet bederven zo het is http://www.bokt.nl ja daar mag je kritiek geven doe ik ook wel eens van sommige trek ik me niks aan en het is geen steen en het is thuis bij ons op zand wel hard zand met gras maar dat vind ik zelf geen probleem het is mijn eigen verantwoording dat ik geen cap draag toch? en verder wel badnkt hoor

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:25

Als ik me niet vergis opende H_Nalanta een topic waarin ze TS een les heeft gegeven. @ TS: misschien moet je dit even bespreken met haar? Als je onze raad niet wil geloven/waarmaken vraag het gewoon even aan haar?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:26

iloveyellow schreef:
heej ik heb al een keer een priveles gehad aankomende donderdag weer ik doe mij ding ik heb er gewoon lol in en jullie komen het echt niet bederven zo het is http://www.bokt.nl ja daar mag je kritiek geven doe ik ook wel eens van sommige trek ik me niks aan en het is geen steen en het is thuis bij ons op zand wel hard zand met gras maar dat vind ik zelf geen probleem het is mijn eigen verantwoording dat ik geen cap draag toch? en verder wel badnkt hoor

nee bokt geeft alleen zijn mening over hoe overantwoordelijk dit kan zijn! En als je alleen maar geweldige reacties wilt, ga dan naar www.penny.nl en post je filmpje daar. ;)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:27

Verstandig ook om dit soort dingen op het asfalt te doen... :\

Anoniem

Het is idd bokt waar iedereen op mag reageren, maar als ji lekker eigenwijs wilt zijn en als enige niet inziet dat je niet zo slim bezigt bent, moet je het zelf weten.

Elamor

iloveyellow schreef:

Het is jou verantwoordelijkheid om met een cap te rijden ja of nee. Dat moet je helemaal zelf weten.

Maar denk je moet stoppen met eigenwijs doen, en gewoon goeie hulp moet zoeken. Zo verpest je je pony alleen maar.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 19:27

trekpaardluf schreef:
nou vrijheidsdressuur ben ik zoweiso al niet zon fan van. maar steigeren vind ik het allerdomste wat je kunt doen.. zowel onder het zadel als dat je zelf op de grond staat...

Steigeren onder het zadel word noooit geaccepteerd. hij gaat het namelijk vanzelf een keer uit verzet doen. dan word ie er voor afgestraft. en zeker omcht hij een keer zo hoog steigeren dat je er vanaf donderd dan heb je helemaal een probleem want dan heeft ie zo iets van ooo eerst was steigeren een beloning, nu is steigeren onder het werk uit komen.. en je kunt je paard er niet voor straffen.. je hebt het hem zelf geleerd..

en doe alsjeblieft een cap op.. zon cowboy hoed komt heel stoer over maar tis wel gevaarlijk...

hee

uik heb het mijn pony aangeleerd dat die het alleen op commando mag doen als het niet mag straf ik af en als ik een commando geef dan mag het ken je eva roemaat en al die bekende VD'ers niet daar kijk ik tegen op en ik ben er trots op de VD bestaat k ben er blij mee ik trek me van de meeste berichte niks aan maar met berichtje waar ik iets mee kan doen daar kan ik iets mee en dat vind ik leuk

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:28

iloveyellow schreef:
we geven het singnaal HOOG en geven een zweep commando door die omhoog te steken (en dat vergeten we wel eenns maar ook als we erop zitten geef ik been en hou de teugels iets op!

Goed...ik heb het filmpje opnieuw bekeken. Zweepsignaal zie ik nauwelijks en je handen komen een aantal keren omhoog als het paard al omhoog gaat. Kortom... de signalen zijn minimaal en wisselend.
Dat zorgt ervoor dat de kans groot is dat hij straks te pas en te onpas gaat steigeren onder het zadel.
Lijkt me geen wenselijke situatie. En je kunt hem dan moeilijk op zijn donder geven, als hij heeft geleerd dat dat is wat je wilt.
Bij onduidelijke signalen weet je paard niet wanneer het goed is en wanneer niet.

Afgezien daarvan ziet het er niet prettig en vriendelijk uit en zie ik bepaald geen relaxt paard. Eerder een verward paard.

En ik vind dat je veel te snel wilt gaan.
Het paard beheerst het steigeren vanaf de grond nog niet voldoende (gecontroleerde beweging/goed evenwicht)
Dan is steigeren met ruiter echt een stap te ver en te zwaar voor hem
Dat oplossen door een kort gehouden longe en teugels, wat pijn veroorzaakt, zal niet ten gunste komen van de samenwerking met je paard en de visie die hij op mensen en training krijgt.

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:28

MyHorseGirl schreef:
nee bokt geeft alleen zijn mening over hoe overantwoordelijk dit kan zijn! En als je alleen maar geweldige reacties wilt, ga dan naar http://www.penny.nl en post je filmpje daar. ;)

:')