--

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 19:45

Ik vind het raar dat je zo'n jong paard, die blijkbaar zo hard aan het groeien is al aan het werk zet. Neem de tijd en laat hem lekker groeien en voller worden en werk aan de band tussen jou en het paard. En ik zou er toch maar snel een hoefsmid bij halen. Je kunt best iemand vinden die ervaring heeft met moeilijke paarden tijdens het bekappen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:32

Nou aan werk zetten valt wel mee, ik neem aan dat het paard kan kiezen tussen met jou werken en weg lopen TS? Verder zou ik eerst verder gaan met het aanraken van het paard, dus het paard zit dan vast aan een touw die jij vast hebt, en dan 'borstel' je met je hand over het paard, heel voorzichtig. Als je bij de benen komt, en hij springt weg, ga je weer met je hand over het lichaam van je paard, en dan weer naar de benen toe. Als je dit een aantal keer herhaalt, zal het paard waarschijnlijk minder schikkerig reageren. Stop dan meteen deze 'training' en ga er de volgende keer mee verder, dit doe je net zo lang, tot jij om een voetje kan vragen. Het paard zal je steeds meer vertrouwen en dan kan je beginnen met wijken voor druk, en dan weer met lateraal (volgens mij heet het zo) longeren. Ga niet te snel, doe alles lekker rustig aan.

Wat me verder opvalt, is dat je er nogal achteraan loopt. Longeren zie ik meer als stilstaan en om je as heen draaien, wat je nu doet lijkt meer op loswerken.

Ik longeer mijn fjord ook zonder longeer lijn, maar die loopt uit zichzelf rondjes om mij heen als ik dat vraag. Dit doe ik dan wel in een bak, waar geen andere paarden bijstaan die hem kunnen afleiden. Verder eerst gewoon vertouwen opbouwen en leren wijken voor druk etc. en DAN pas beginnen met longeren zonder touw. ;)

Ik hoop dat je hier wat aan hebt TS, heb je vragen, stuur dan maar een pb.

tip: het boek, '101 horsemanship oefeningen'

Hahaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:49

Wat een ontzettend leuk paard! Hij is inderdaad behoorlijk schraal maar hij is pas 2,5 dus ik verwacht dat dat wel goed komt. Alleen die hoeven... Daar zou ik echt snel wat aan laten doen voordat dat problemen oplevert omdat hij scheef staat o.i.d...
Verder zie ik niet zoveel nut in het laten rondhobbelen wat je doet in het filmpje. Ik zou er eerst voor zorgen dat hij goed aan het halster+touw went, netjes stil blijft staan bij het poetsen, leren voetje geven en laten wennen aan mensen en pas als je dat allemaal voor elkaar hebt, en de hoefsmid is geweest, wat serieuzer met hem aan de slag gaan. Waarom zou je zo'n jonkie al aan een dekje + zadel laten wennen als hij nog niet eens normaal aan een halstertouw mee kan lopen? Geef hem wat tijd want het is echt een heel leuk paard!

Captain

Re: Tuigerhengst Don Juan (2,5 jaar) longeren zonder longeerlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:55

Nog een tip trouwens, ik zie dat je vriend hem rondstuurt met een halstertouw. Als je paard al bang is voor een halstertouw is dit zeker niet slim want zo gaat hij het halstertouw als een roofdier zien.. (Ok, roofdier is wat overdreven maar je begrijpt wel wat ik bedoel! :')) Dus ik zou het rondsturen zonder halstertouw in de handen doen en gewoon rustig aan je paard laten wennen aan een halstertouw. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:21

H_Nalanta schreef:
Nog een tip trouwens, ik zie dat je vriend hem rondstuurt met een halstertouw. Als je paard al bang is voor een halstertouw is dit zeker niet slim want zo gaat hij het halstertouw als een roofdier zien.. (Ok, roofdier is wat overdreven maar je begrijpt wel wat ik bedoel! :')) Dus ik zou het rondsturen zonder halstertouw in de handen doen en gewoon rustig aan je paard laten wennen aan een halstertouw. :)

Of gewoon eerst laten wennen aan het halstertouw en dan longeren zonder longeerlijn? :)*

Eerst vertrouwen, dan werken ;)