kynshiri schreef:blijkbaar heb je een probleem om je paard voorwaarts te houden vanaf dat er een pessoa aan te pas komt? ik zou in dat geval zeker al niet doorgegaan zijn met de pessoa nog eens hoger in te stellen (eerst heb je hem tussen de voorbenen om laag en lang te lopen en later heb je hem opzij vast gemaakt zie ik). als je hem opzij ingesteld hebt, is hij ook wat te kort vind ik. hij moet achter de loodlijn met zn hoofd omdat het anders te kort is en waarschijnlijk kan hij zn achterhand nog niet genoeg meenemen om op die manier beter te gaan lopen; gevolg is een paard dat opgekropt gaat lopen vooraan terwijl hij wel nog op de voorhand is.
zolang hij niet voorwaarts is, zou ik het sowieso houden hij een laag ingestelde pessoa en hem eerst daarmee actief krijgen. schijnovergangen vragen enz of telkens met één rondje tegelijk aanmoedigen om door te draven en dan weer een rondje rustige draf.
een pessoatuig kan een goeie training zijn, maar als je teveel ineens wilt, werkt het averechts

klopt, hij kan voorwaarts, en hij kan neerwaarts, maar het idee dat ie deze 2 tegelijk kan doen snaptie nog niet (een echte man
)
de passoa tussen de voorbenen gaat tegenwoordig goed, als ie eenmaal ontspant loopt ie lekker, hoef ik ook niet zo veel meer te doen. Zodra ie wat hoger ingesteld is word het moeilijk en komtie terug. Hij zit indd wat strakker, ik had hem eerst losser maar dan drukt hij zich er uit en maakt hij zijn rug hol, dit krijg ik ook niet beter door hem naar voren te laten lopen. Ik vermoed dat hij nog eens tukje kracht mist, maar nu ik weer 2 dagen aan het rijden ben denk ik dat er meer speelt. het word tijd voor een check-up door een osteopaat denk ik. schijnovergangen doen, evenals veel schakelen en echte overgangen, dit werkt prima, zolang ik maar echt bezig blijf, als ik even niet oplet kakt ie ook weer zo in.
fargo schreef:Ha daar hebben we Mau, die mooie gelderse jongen. Hij ziet er goed uit!
Ik vind dat hij actief loopt en het is een mooi beeld. Ik heb ook niet het idee dat hij meer stelling zou moeten hebben, hij loopt goed in zijn lijf en met een actief achterbeen. Als je dit eens in de week doet of misschien 2 keer dan gaat het vanzelf makkelijker.
Onze gelderse willy had vroeger ook een broertje dood aan longeren. Nu is ie een stuk ouder inmiddels maar hij kan er inmiddels toch de lol wel van inzien.
Wordt Mau ook actiever als je veel overgangen probeert te rijden/doen? En binnen een gang laten versnellen en weer terug komen in tempo? Spelletjes zoals vanuit stap aangalloperen? Dat zijn wel dingen waarmee je paarden die wat minder zin hebben meestal toch wakkerder en voorwaarts kunt krijgen en houden. Een keertje een balkje op de grond om hem alert en geboeid te houden?
Je hebt de pessoa wel relatief strak ingesteld, dat kan iets losser, dat wil ook nog wel eens helpen met de lossigheid van een paard en dan heeft ie misschien ook meer het idee dat ie de ruimte heeft om voorwaarts te blijven. (Sommige paarden denken namelijk dat ze niet weg kunnen in een pessoa en gaan dan wat voorzichtiger en benauwder lopen)
dank je
hij ziet er de laatste tijd indd erg goed uit, nu het bierbuikje nog weg en hij kan door voor een knappe man 
overgangen en stap galop overgangen werken, zolang ik ze neit te vaak doe, dan weet hij zich er weer uit te drukken. Met rijden heb ik vanaf dit jaar een nieuwe instructrice en zijn we opnieuw begonnen, de eerste 2 maanden alleen maar naar voren, naar voren en naar voren. Een contacteugel en gáán. Ik had het idee of we op de renbaan zaten
nu zijn we weer bezig met neerwaarts, ontspannen en loslaten, maar wel mét reactie op het been...hij snapt echt niet dat deze twee best tegelijk kunnen, hij heeft ook moeite om te gaan zitten en vanuit zijn achterbenen gas te geven, zoals net al getypt, ik vermoed dat het geen onwil is, zo voelt het gewoon niet..hij is niet het paard dat maanden lang vol blijft houden als hij niet wilt...hooguit 20 minuten...
en het bos gaat hij overigens érg hard, maar daar houd ik ook alleen maar contact..hoeftie niet in de houding te lopen zeg maar.
de 'korte' pessoa heb ik dus expres gedaan omdat ie zich er anders uitdrukt. als hij voorwaarts moet duwt hij eerst zijn hoofd omhoog en dan pas gaat hij lopen. Als ik de pessoa precies zo heb als voorgeschreven lijft hij zich dus gewoon net niet lopen...dan hangt ie er een beetje tegenaan.
ik wil dit ook zeker blijven doen, zeker 1 of 2 keer inde week, op deze manier moet hij werken zonder dat ik me erger aan het feit dat het soms nét niet is zoals ik het wil, met rijden ben ik snel ontevreden, ga ik me ergeren, en dat voelt hij waardoor hij nog wat strakker wordt...dus op deze manier voorkom ik dat